Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko tällainen työsopimus ok?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.9.26 11:12:09

Poikaystävä on ollut useamman vuoden osa-aikatyössä samalla työnantajalla rakennusalalla. Tekevät joka urakkaan oman erillisen työsopimuksen urakan kestävälle ajalle. Palkan saa vain toteutuneista päivistä eli jos on itse jostain syystä pois niin on palkaton ja työnantaja saattaa ilmoittaa illalla että hänellä on seuraavana päivänä meno joten ei ole töitä eikä saa palkkaa.

Itse kun olen ollut vastaavasti vain nollasopimuksella aina niin vähän ihmetyttää että onko tuollainen ok? Varsinkin nuo palkattomat päivät. Poikaystävä saa soviteltua päivärahaa sitten niiltä päiviltä.

Re: Onko tällainen työsopimus ok?

Lähettäjä: dk 
Päivämäärä:   30.9.26 11:14:03

Mitä liitosta vastattiin kun hän kysyi asiasta?

Päivämäärä:   30.9.26 11:15:40

Ei ole kysellyt kun ei näe tarpeelliseksi. On vaan itse tyytyväinen kun on töitä joskus.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   30.9.26 11:27:35

Ehkä kannattaisi pyrkiä ihan kokoaikaisiin töihin ihan kunnolliseen rakennusliikkeeseen.

Päivämäärä:   30.9.26 11:29:27

Valitettavasti ollaan pienellä paikkakunnalla joten valinnanvaraa ei paljoa ole. On hakenut muita töitä kun nyk on hiljentynyt hirveästi.

Päivämäärä:   30.9.26 11:32:28

"Varsinkin nuo palkattomat päivät. Poikaystävä saa soviteltua päivärahaa sitten niiltä päiviltä."

Tätä vartenhan tuo "sopimus" on tehty. Työnantaja väistää kaikki velvoitteensa ja kassa maksaa.

Päivämäärä:   30.9.26 11:35:44

Eli on ihan laillista ilmoittaa edellisenä iltana ettei työpäivä toteudu ja pidättäytyä palkan maksusta? Omalla alallani menee ihan eri tavalla..

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   30.9.26 11:41:37

No ei kuulosta lailliselta mutta minkäs siellä pienellä paikkakunnalla teet jos muitakaan töitä ei ole eikä jaksamista edes liittoon olla yhteydessä ? Sentään tulee sitten se kassan raha.

Vakavasti kuitenkin harkitsisin sitä teidän elämää kokonaisuutena, toinen nollasopimuksella (mikä ei oikeuta edes työttömyyskorvaukseen) ja toinen kusetettavana osa-aikaisilla töillä. Ei jokaisen tarvitse tai kuulu Helsinkiin muuttaa, mutta ehkä olisi aika rakentaa ihan kunnollista elämää edes pikkuisen isommalla kylällä ?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.9.26 11:45:00

eikös tuo ole "tarvittaessa töihin kutsuttava" -sopimus, eli ta tekisi selkeämin jos edellispäivänä vasta ylipäätään kertoisi, että huomenna on muuten töitä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.9.26 11:51:27

"eikös tuo ole "tarvittaessa töihin kutsuttava" -sopimus, eli ta tekisi selkeämin jos edellispäivänä vasta ylipäätään kertoisi, että huomenna on muuten töitä."

Pointtihan on se, että työnantaja ei voi lain mukaan perua sovittuja vuoroja ilman seurauksia. Tätä tässä kierretään.

Päivämäärä:   30.9.26 12:12:56

Tällä hetkellä olen kyllä ihan vakituisessa työsuhteessa. Työtilanne täällä voi olla huono mutta muita etuja (asuminen ilman vuokraa/lainaa esim) sitten enemmänkin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.