Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mokasin taas opiskelut

Lähettäjä: Ree 
Päivämäärä:   28.9.26 17:06:12

Olen aina ollut huono käymään koulua: peruskoulussa, lukiossa ja amk:ssa sain kyllä ihan ok -tason arvosanoja, mutta en jotenkin ikinä pysynyt perässä kaikesta, mitä olisi pitänyt muistaa. Usein oli joku läksytehtävä tekemättä tai opiskeluaikana saatoin vain yksinkertaisesti unohtaa jonkun tehtävän olemassaolon ja havahtua asiaan liian myöhään. Amk:ssa jouduin suorittamaan pari kurssia uudestaankin sen takia, kun olin unohtanut jonkun tehtävän eikä sitä voinut palauttaa enää jälkikäteen. Laiskuuttahan tämä on, ajatusten haahuilua ja vääriin asioihin keskittymistä.

Aloitin keväällä yamk:n ja ajattelin, että nyt minä näytän ennenkaikkea itselleni, mutta myös läheisilleni, jotka ovat aina joutuneet pettymään koulunkäyntiini. Päätin, että nyt pistän kaiken ylös ja heti kun tulee jokin tehtävä, aloitan sen heti, enkä jätä sitä viimetippaan unohtumaan.

Vaan enpä onnistunut. Ihmettelin kun yhdestä keväällä päättyneestä kurssista ei ole tullut arvosanaa, ja katsoin moodlea. Ja siellä oli _yksi_ tehtävä, jonka olemassaoloa en ollut huomannut ja jonka palautuslaatikko on jo sulkeutunut. Tällä kurssilla ei oteta myöhästyneitä palautuksia vastaan, eli ei sitten muuta kuin uusimaan koko kurssi...

Voin sanoa, että olen aivan äärettömän pettynyt itseeni. Kun ei vaan onnistu missään koulussa olemaan särmä opiskelija. Ja arvaan, mitä läheiseni sanovat, kun kuulevat. "No kyllä me arvattiin että noin käy." Tunnen itseni aivan vtun tyhmäksi, kun minusta ei ole tällaistakaan asiaa hoitamaan.

Re: Mokasin taas opiskelut

Lähettäjä: ev 
Päivämäärä:   28.9.26 17:09:48

Eikö teillä Moodlessa näy sellaisia "suoritettu xx %" mistä seurata kurssin tilaa/etenemistä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.9.26 17:12:13

Hoitamaton neurokirjon juttu sulla. Mutta älä ruoski itseäsi suotta, koeta hakea jotain apua ja sitten uudelleen leuka rintaan ja tuulta päin. Kaikkihan me mokaillaan jatkuvasti.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   28.9.26 17:12:58

Virheitä sattuu. Tarviiko niille läheisille jakaa joka unohdus? Mieti, että jotkut eivät pääse edes sisään noihin kouluihin tai jättävät opinnot kesken.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.9.26 17:14:25

Eipä tuohon oikein auta kuin se, että aina uuden kurssin alettua kirjaat ylös kaikki palautuspäivämäärät järjestyksessä ja seuraat niitä. Netistä on vaikea hahmottaa kaikki aikatauluja, kirjaat ne itsellesi ihan paperille järjestyksessä ja noudatat aikataulua.

Lähettäjä: Fcb 
Päivämäärä:   28.9.26 17:18:00

Ei sinun tarvitse kertoa asiasta kenellekään. Siitä sitten vaan uusimaan ensi vuonna. Ihmisille sanot että opinnot sujuvat suunnitelman mukaisesti. Jos kysyvät, milloin valmistut, sanot että joko vuonna A tai B, riippuen siitä, mitä valinnaisia kursseja päätät tehdä, ne saattavat vielä muuttua.

Lähettäjä: Fcb 
Päivämäärä:   28.9.26 17:20:08

Jatkan vielä sen verran, että jos jotain olen elämässäni oppinut niin se on se, ettei negatiivisia uutisia kannata kertoa oikein kenellekään. Ja minä olen mielestäni ihan hyvin pärjännyt elämässä; hyvä yo-tutkinto, KTM valmistui normaaliajassa, sain heti työpaikan ja ura on edennyt.

Päivämäärä:   28.9.26 17:24:05

Itse merkkaan kaikki tehtävät esim teams kalenteriin kurssin alussa. Merkkaan palautus päivämäärät JA varaan kalenteriin ajat eri tehtäville. En näitä aikoja aina orjallisesti noudata mutta yliopistossa minulla oli joskus 6 kurssia samaan aikaan niin oli pakko aikatauluttaa kaikki kun koesuma lähestyi. Sitten joka sunnuntai aina katse siihen mitä kaikkea ensi viikolla pitää tehdä ja joskus piti vaan hyväksyä että menee viikonloppu hommiksi.

Puhelimen kalenteriin voi myös laittaa muistutuksia esim viikkoa ennen palautuspäivämäärää.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.9.26 17:28:52

Minulla oli yleensä kaikki palautettavat tehtävät ja palautuspäivät ylhäällä omassa paperikalenterissa. Lisäksi tein erikseen itselle tehtävälistoja, joista pystyi vetämään yli palautetut. En tiedä, kuinka käteviä nuo nykyään käytössä olevat alustat ovat tehtävien seurantaan, mutta tämän julkaisun perusteella joku itse kynällä kirjoitettu voisi olla hyvä juttu.

Mutta ei kai sinun tarvitse kertoa läheisille yksittäisten kurssien suorittamisista? Ymmärrän, jos mahdolliselle puolisolle tulee jotain kerrottua, mutta muille.

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   28.9.26 17:38:59

Jos saat tuolla tasolla ihan ok arvosanoja ja valmistut, valmistumisajatkin vaihtelee nykyään paljon, en oikein ymmärrä miten olet huono koulussa ja läheisesi tai itse olet joutunut pettymään ?

Toki saatat tarvita hieman järjestelmällisyyden harjoittelua ja varmistelua mutta sinähän olen oikein hyvä ja pätevä oppilas koska opit ja menet eteenpäin.

Ei ole läheistesi asia kuinka monta kertaa uusit jonkin kurssin tai saatko ne suoritettua täysin kuten alunperin suunnitelma oli. Olet hyvä oppilas, et ehkä sellainen kuin joku toinen, mutta oikein hyvä ja riittävä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   28.9.26 17:45:56

Miten niin muka huono? Olet menestynyt opinnoissasi, eikä moni edes pääse kouluun sisälle. Noita unohtumisia sattuu välillä jokaiselle, ei siihen diagnoosia tarvita. :) paremmin vaan itselle ylös, vaikka kännykkään hälyttämään kun määräpäivä lähestyy.

Päivämäärä:   28.9.26 17:56:34

Mulla on ollut samat ongelmat ja sisarella myös. Vanhemmalla ei ollut "lukupäätä" ja perusti sitten yrityksen.
Kumma juttu että nyt meidän lapsilla on kaikilla adhd-diagnoosit. Omaan silmään ihan selvä juttu että eivät pysty keskittymään vaikka kuinka haluaisivat, olen päikyssä töissä ja pystynyt havainnoimaan haasteettomia lapsia. Kyky muilla keskittyä on ihan toista.

Uskon että vanhemmallani, minulla ja sisaruksella on myös add tai adhd, ei näitä ennen diagnosoitu varsinkaan tytöillä. Oma ammattikorkeaopiskelu oli tuskaa kun jouduin huolimattomuusvirheiden takia uusimaan kursseja vaikka kuinka pinnistin.

Sattumoisin mun lapsuuden kaikki kouluvihkot ja kokeet on vanhempien kellarissa yhä. Niitä yksi vuosi katselin ja sama toistui kaikissa opettajan palautemerkinnöissä: keskity paremmin tehtävänantoon, ole huolellisempi, tekee huolimattomuusvirheitä... Eli ei ollut vika ällissä vaan keskittymisessä. Varmaan saisin diagnoosin noiden papereiden tuella jos lähtisin hakemaan mutta en jaksa. Kokeita kun äidin kanssa lapsena käytiin läpi niin osasin vastaukset mutta itse koetilanteessa ajatukset harhaili.

Ja just tuo nyt aikuisenakin että innolla teit opiskellessa tehtävät mutta olikin jäänyt joku lauseen loppu lukematta missä oli että ...ja palauta pdf-tiedostona. Tai muuta sellaista joka johti hylkyyn.

Päivämäärä:   28.9.26 18:02:16

Mulla on kännykän muistiinpanoissa jokaisesta kurssista tehtävälista ja mihin mennessä pitää olla palautettu. Ei ole vaikeaa laatia sellaista ja merkata sinne suoritetuksi.

Lähettäjä: Napsu 
Päivämäärä:   28.9.26 18:03:21

Opiskelemaankin täytyy oppia.

Itse merkitsen kaiken kalenteriin, koska en halua joutua ”muistamaan kaikkea”. Suunnittelen opiskeluni, että milloin opiskelen ja mitä, milloin on tehtävät, milloin harrastusten aika jne.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.