Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaihto yhd. ehk. pillereistä minipillereihin?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.9.26 19:28:03

Noniin, olen siinä tilanteessa että ikää on 35v ja riskien takia lääkäri ei enää määrää yhdistelmäehkäisypillereitä, vaan alan ottaa Slindaa. Onko tietoa mitä odottaa? Lisääntyikö vuodot, tuliko haittavaikutuksia? Muuttuiko jokin paremmaksi? Kaikki kokemukset kelpaa, kiitos!

Re: Vaihto yhd. ehk. pillereistä minipillereihin?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   27.9.26 19:31:30

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=10454277&t=10454251 täällä kuivuttiin ja pyörtyiltiin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.9.26 19:34:03

Ohhoh, kuulostaa melko äärimmäiseltä. Pitääkö alkaa kulkea kypärä päässä jo valmiiksi...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.26 19:43:25

Mulle gyne määräs yhdistelmäehkäisyn 44veenä (vaikka mulla aurallinen migreeni ja suvussa nuorilla aivoinfarkteja), kuulemma moderneissa versioissa (mulla Drovelis) ei enää juurikaan riskejä. 3v ollut nyt käytössä ja hengissä edelleen.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   27.9.26 20:04:41

Itsellä Slindat eikä pahaa sanottavaa. Vuotoja ei ole ollut vuoteen.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   27.9.26 20:29:59

Vaihdoin Qlairan Slindaan 45-vuotiaana. Ei tapahtunut mitään. Vuodot pysyneet edelleen poissa.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   27.9.26 20:33:31

” Mulle gyne määräs yhdistelmäehkäisyn 44veenä (vaikka mulla aurallinen migreeni ja suvussa nuorilla aivoinfarkteja), kuulemma moderneissa versioissa (mulla Drovelis) ei enää juurikaan riskejä. 3v ollut nyt käytössä ja hengissä edelleen.”

Sulla on melko itsevarma gyne, koska minkään tutkimuksen mukaan Qlaira, Zoely tai Drovelis ei ole turvallisempia kuin muutkaan e-pillerit. Drovelis voi teoriassa olla suht turvallinen, mutta siitä ei ole kunnon tutkimusnäyttöä olemassa.

Päivämäärä:   27.9.26 20:33:34

Minullakin Slinda on ollut aivan erinomainen.

Päivämäärä:   27.9.26 20:47:56

Sain suureksi harmikseni slindat ekoiksi mineiksi, jouduin niiden takia sairaslomalle. Tutkittiin jo sydäntäkin ennen kuin oireet yhdistettiin slindaan. Kaliumarvot oli katossa, oli hirveä kokemus ja meni elämästä melkein vuosi hukkaan. Joillekin ne sopii kuulemma mutta kaverikin jolle ne muka sopii, ei enää voi käyttää lainkaan alkoholia yhtä saunakaljaakaan koska slinda kuivattaa niin pahasti että siihen alkoholiannos päälle niin menee vintti pimeäsksi.

Joo mutta vaihda ne matalalla kynnyksellä kun oireita tulee.

Lähettäjä: Toimii 
Päivämäärä:   27.9.26 21:01:47

Useampaa minipilleri merkkiä syönyt yhdistelmien jälkeen. Ekan raskauden jälkeen söin jotain desogestrol sandos pilleriä. Piti kuukautiset kokonaan poissa. Tokan raskauden jälkeen eivät enää toimineetkaan vaan tuli imetyksen loppumisen jälkeen vuotohäiriöitä. Vaihdoin desogestrol ratiopharmiin.

Näitä söin varmaan kaksi vuotta, mutta tuli toimitusvaikeuksia ja sain yleis reseptin ja merkki vaihtui Desirettiin. Näitä söin sitten viisi vuotta. Vuosi sitten alkoi alvatsan kipuilu ja saattoi tulla veri humahduksia. Eli sattui alamahaan ja menin vessaan niin verta tuli paperiin pyyhittäessä, mutta sen enempää vuotoja ei ollut.

Lopulta kivut meni niin pahoiksi, että tuli pyllynkin puolelle kramppeja ja jatkuvasti alavatsa kipuja. Kävin kesällä yksityisellä gynellä jossa ultrattiiin munasarjat yms. Ja sanoi että on aktiiviset joten kokeillaan vahvempaa minipilleriä. Nyt olen syönyt Slindaa kaksi liuskaa putkeen. En pidä taukoja eli vihreät pillerit jää syömättä vaan siirryn uuteen laattaan suoraan. Alavatsa kivut ja pylly krampit kadonneet eikä ole tullut veri humahduksia eli munasarjat näillä näkymin nyt lepotilassa.

Itse olen mineihin ollut tosi tyytyväinen ja harmittaa etten nuorena tajunnut tätä vaihtoehtoa yhdistelmäpillerien sijaan. Minulla ollut tosi haastavat ja kivuliaat kuukautiset ja yhdistelmien kanssa vuoto muuttui vain säännölliseksi ja pikkuisen väheni, mutta mineillä tosiaan vuodot pysyneet poissa.

Päivämäärä:   27.9.26 21:43:18

"Sulla on melko itsevarma gyne, koska minkään tutkimuksen mukaan Qlaira, Zoely tai Drovelis ei ole turvallisempia kuin muutkaan e-pillerit. Drovelis voi teoriassa olla suht turvallinen, mutta siitä ei ole kunnon tutkimusnäyttöä olemassa"

No todellakin, naureskelin että varmaan on lääke-esittelijällä ollut tavallista paremmat pullat mukana XD

En siis usko että olis yhtään turvallisempia, mutta eipä mulla ikinä niin kovaa elämänintoa ole ollut että joku infarkti pelottais. Kun vaan menis kerralla sit kuten suvussa onneksi tapana.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   27.9.26 22:34:55

Itse vaihdoin pakosta Yasminellesta Slindaan aurallisen migreenin vuoksi. Yasminellet sopivat hienosti, vuoto tuli joka kuukausi tasan keskellä taukoviikkoa, oli niukka ja kesti parista kolmeen päivään. Slindojen kanssa tiputtelin ja vuosin lähes koko ajan, vuotopäiviä oli kuussa useampia kuin vuodottomia. Ei tasaantunut kolmessa vuodessa, vaikka kokeilin myös useampaan kertaan syödä laatat putkeen ilman lumepillereitä. Tunteisiin Slindat vaikuttivat tasaavasti, hyvässä ja pahassa. Ei tullut isoja ilontunteita, muttei myöskään notkahduksia, kaikki tuntui sellaiselta hieman samantekevältä, tasaiselta. Yasminelleen verrattuna turvotusta oli enemmän, vaikka Slindan pitäisi ilmeisesti pikemminkin laskea sitä, lisäksi tuli jonkin verran hormonaalista näppyä. Isoin ongelma oli kuitenkin mielestäni tuo jatkuva tiputtelu ja/tai vuotaminen.

Päivämäärä:   27.9.26 22:50:21

Suomessa taitaa olla vain 3 minipillerihormonia eri nimin, on drospirenoni, desogestreeli ja noretisteroni.

Drospirenonia (slindaa) pukataan nyt kaikille koska se on uusin eli muodikkain, lääkkeissäkin on muodit, ja koska siinä on hyvä vuotokontrolli. Ehkäisymielessä sen unohduksilla ei ole tunnin päälle väliä.

Mutta se on tosiaan ihan erilainen kuin muut minit koska se pohjautuu spirolaktoniin eli nesteenpoistajaan ja voi siksi sekoittaa elektrolyyttitasot mitä nuo kaksi muuta ei tee.

Lähettäjä: ,,,, 
Päivämäärä:   28.9.26 02:03:21

Mulle ei slinda sopinut, melkein jatkuvaa vuotoa ja hiton kalliita ovat. Nyt azalia käytössä eikä mitään pahaa sanottavaa!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.