Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pieni on rangaistus tunaroidessa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.26 13:29:46

Ei se ihmishenki ole oikein minkään suuruinen. Lääkäri ei katsonut että potilas oli allerginen antibiootille ja potilas kuoli.
50 päiväsakkoa, 2550€ hänen tuloillaan.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012298891.html

Re: Pieni on rangaistus tunaroidessa

Päivämäärä:   25.9.26 13:32:46

Työn vastuullisuus huomioidaan palkkauksessa mutta näköjään sitä vastuuta ei tarvitse kantaa.

Vielä enemmän hyvinvointialueilla tukipalveluja tuotettaessa - palkoissa on sote-korotukset - amk ukot tienaa lääkäriliksoja, mutta vastuullisuus ja osaaminen on nolla esim kilpailutuksissa (luvn ostattelemassa suhdetoimintakonsultointia poliitikon mieheltä ja edes tv kameroiden edessä vastuullinen ei tajua virhettään - tämä vain yksi esimerkki idioottimaisuudesta)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.9.26 13:33:35

Halpa on tosiaan ihmishenki.

Päivämäärä:   25.9.26 13:36:23

Luvn Ostamat ohjelmistot on samaa tasoa kun karkkiautomaatin käyttöliittymä. Omahoitotarvikkeita kun tilaa, ei tule mitään kuittausta tilauksesta, et näe mitä aikaisemmin tilattu, ei postin lähetystunnusta jne.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   25.9.26 13:37:17

Lääkäri ei itse ole mielestään toiminut ollenkaan väärin. Mielestäni vielä vakavampi juttu. Ja tosiaan perusteet korkealle palkalle lähti tämän tuomion myötä.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   25.9.26 13:51:17

Samaan aikaan JM Latvalaa hiillostetaan oikeudessa ties monettako vuotta, että onko nyt ollu Suomessa pari päivää liikaa vai ei.

Itselläkin kokemus, että anestesialääkäri ei noudattanutkaan etukäteen sovittua nukutusprotokollaa ja lääkitystä. Minulla siis aivan järjetön pahoinvointi opiaateista ja tietystä pahoinvointilääkkeestä (ironista kyllä). No, heräsin ja aloin saman tien oksentaa ja siitä sitten iltaan asti. Myöhemmin selvisi, että olin saanut läjäpäin opiaatteja (leikkaukseen, josta en tule olemaan kipeä ja tämän olin myös tehnyt selväksi). Anestesialääkärin selitys oli, että "en ajatellut, että pahoinvointi olisi niin rajua". No ei kun huvikseni minulla on oma nukutusprotokolla, mitä pitää noudattaa. Olisi suotavaa kyllä, että lääkäritkin ajattelisi välillä eikä tekisi vaan automaationa. Sain lopulta Potilasvahinkokeskukselta pienen korvauksen.

Ihan älytöntä, ettei nämä lääkeaineallergiat ja herkkyydet, kielletyt lääkkeet, pomppaa heti ekana silmille, kun ihminen kirjataan sairaalaan sisälle.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   25.9.26 14:02:15

^Ihan älytöntä, ettei nämä lääkeaineallergiat ja herkkyydet, kielletyt lääkkeet, pomppaa heti ekana silmille, kun ihminen kirjataan sairaalaan sisälle.

Mitä se auttaa jos lääkäri ei välitä eikä hän mielestään toiminut ollenkaan väärin? Pieni oli ihmishengen hinta tässä. Tarina ei kerro että missä k.o lääkäri nyt vaikuttaa.

Päivämäärä:   25.9.26 14:22:08

:) no ei tietenkään auta, se nyt oli tuollaisya yleistä pohdintaa kun ymmärtääkseni kaiken maailman Apotteihin on paasattu satoja miljoonia, niin eikö sillä rahalla saa sellaista järjestelmää, joka näistä varoittaa heti kun kerta ne on sinne kirjattu. Joku terveydenhoidossa työskentelevä voi valaista, miten nämä tiedot näkyy just esim. päivystykseen tuotaessa?

Vaatisi ehkä vähän lääkäriltäkin pokkaa kun siellä oikeasti vilkkuusi joku varoitus ja se pitäisi kuitata jotenkin ok, ymmärrän tai selvitys, miksi ei noudata sitä. Siinä olisi jo jotain kättä pitempää näihin tapauksiin.

Päivämäärä:   25.9.26 14:23:57

Niin. Mutta missä se vilkkuu jos lääkäri ei avaakaan konetta? Ihmisen pään päällä?? Alkaa summerina hälyyttämään kun astuu ovesta sisään?

Lähettäjä: populisti 
Päivämäärä:   25.9.26 14:25:19

Lääkäreiden palkan voisi tiputtaa jonnekin tuonne 1000-1500/kk niin kuvastaisi paremmin vastuuta. Jatkuvasti satuttavat ja tappavat ihmisiä.

Päivämäärä:   25.9.26 14:27:58

Itse noista on huoli pidettävä. Minullekin oltiin jo laittamassa antibioottia jolle olen allerginen, vaikka tiedoissa kyllä lukee. Eivät onneksi ehtineet laittaa ja lääke meni vaihtoon.

Päivämäärä:   25.9.26 14:31:14

??, niin siis tässä lääkäri ei ollut edes katsonut potilaan tietoja

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.9.26 14:52:37

Lääkäri tappoi väärällä lääkevalinnalla isovanhempani muutama vuosikymmen sitten. Hän sai jotkin moitteet. En enää muista tarkemmin mutta ei sakkoja, moitteet!

Päivämäärä:   25.9.26 14:53:24

Hieman sivuun pääaiheesta. Mulla on ykköstyypin diabetes ja uusi lääkäri oli kirjoittanut reseptiin vain insuliinin maksimimäärän, joka on aika suuri. Kokemusta on sairaaloista ja siellä paikasta ja henkilöstä riippuen myös diabeteksen hoito on mitä sattuu. Ollaan tultu antamaan koko päivän annos kerralla, olen tietty puuttunut asiaan kun aina saa kysyä mitä ja kuinka paljon. Mutta entä kun on tajuttomana niin näillä ohjeilla ja hoitotaidoilla voi henki lähteä.

Päivämäärä:   25.9.26 15:04:18

"Niin. Mutta missä se vilkkuu jos lääkäri ei avaakaan konetta? Ihmisen pään päällä?? Alkaa summerina hälyyttämään kun astuu ovesta sisään?"

"??, niin siis tässä lääkäri ei ollut edes katsonut potilaan tietoja"

-Siis kyllähän päivystykseen ja sairaalaan kirjautuessa pitää ekana henkilötunnus antaa ja ne kirjaa sut sisälle. Ainakin oman kokemuksen mukaan. Niin siinä vaiheessa kun se henkilötunnus sinne järjestelmään syötetään, olisi suotavaa tulla ne varoitukset vaikkei erikseen potilastietoja lukisikaan. Eri asia jotkut hätäleikkaukset, missä jostain onnettomuuspaikalta tmv. tuodaan ihminen, jota kukaan ei tunne, silloin toki toimitaan kuten siinä tilanteessa parhaaksi nähdään.

Olisi mielenkiintoista kuulla nyt joltain hoitajalta tai lääkäriltä, miten tämä toimii.

Päivämäärä:   25.9.26 15:13:41

??

Meinaatko et joku 30wee mieslääkäri kuuntelisi hoitajia sen verran et saisi varoitettua allergiasta?

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   25.9.26 15:21:27

Järjestelmiä on erilaisia. Oman alueen järjestelmä ei herjaa riskilääkettä ennenkuin sen lähtee kirjaamaan. Kun lähtee kirjaamaan ja valitsee lääkkeen tulee herja kuitattavaksi. Riskitiedot on heti siinä ensimmäisenä kun potilastiedot avaa, katsoon joutuu kuitenkin. Kriittisissä riskeissä pitäisi ehdottomasti olla ilmoitus josta et pääse eteenpäin papereihin ennen kuittausta.

Päivämäärä:   25.9.26 15:44:50

"Kriittisissä riskeissä pitäisi ehdottomasti olla ilmoitus josta et pääse eteenpäin papereihin ennen kuittausta."

- Just jotain tällaista hain. Ei olisi iso vaiva ohjelmistoihin toteuttaa. Jännä kun talouspuolen ohjelmat herjaa vaikka ja mistä etkä pääse eteenpäin vaikka tositteelta, missä on kirjausero, niin älytöntä, että tuollaisia lääketietoja ei hoitavan ja lääkkeistä päättävän lääkärin tarvitse kuitata nähdyksi kun ottaa potilaan vastuulleen ja hoidettavakseen.

Päivämäärä:   25.9.26 15:48:56

Ei varmaan tee samaa virhettä toiste.

Nämä allergiat pitäisi kyllä olla ihan väistämättä nähtävissä aina kun määrää lääkkeitä. Isolla punaisella tekstillä niin että pakostakin tulee luettua.

Päivämäärä:   25.9.26 16:03:03

"Meinaatko et joku 30wee mieslääkäri kuuntelisi hoitajia sen verran et saisi varoitettua allergiasta?"

- No juuri kun ei saisi minkään hoitajan sanan varassa olla, vaan lääkärin pitäisi itse kuitata potilas vastuulleen ja kuitata huomioiduksi nuo allergiat ym. Olisi se vastuunpakoilukin vähän vaikeampaa kun on jälki. Nykyään on kyllä puhelimet ja tabletit, ei tarvitse tuntia odotella, että joku pöytäkone aukeaa, sen kun sovelluksesta kuittaa "jassoo matti meikäläinen, hlötunnus tämä ja tämä, oireet nämä ja nämä, lääkeaineallergiat nämä ja nämä - ok olen ymmärtänyt lukemani".

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.9.26 17:21:13

"No juuri kun ei saisi minkään hoitajan sanan varassa olla, vaan lääkärin pitäisi itse kuitata potilas vastuulleen ja kuitata huomioiduksi nuo allergiat ym. Olisi se vastuunpakoilukin vähän vaikeampaa kun on jälki. Nykyään on kyllä puhelimet ja tabletit, ei tarvitse tuntia odotella, että joku pöytäkone aukeaa, sen kun sovelluksesta kuittaa "jassoo matti meikäläinen, hlötunnus tämä ja tämä, oireet nämä ja nämä, lääkeaineallergiat nämä ja nämä - ok olen ymmärtänyt lukemani"."

Tässä lääkäri on antanut suullisen määräyksen, ei ole siis mitään tietokonetta miltä kuitata. Sitten kun niitä potilaita on 20, unohtuu hyvin nopeasti kuka on allerginen millekin eikä oikein voi odottaakaan että ne muistettaisiin kun potilaat vaihtuvat nopeaan tahtiin. Hyvä ajatus mutta melko turha.

Ainoa oikea tapa tässä on se että lääkäri tekee sen määräyksen kirjallisena ja katsoo riskitiedoista potilaan allergiat tehdessään päätöstä.

Päivämäärä:   25.9.26 17:56:36

"Tässä lääkäri on antanut suullisen määräyksen, ei ole siis mitään tietokonetta miltä kuitata. Sitten kun niitä potilaita on 20, unohtuu hyvin nopeasti kuka on allerginen millekin eikä oikein voi odottaakaan että ne muistettaisiin kun potilaat vaihtuvat nopeaan tahtiin. Hyvä ajatus mutta melko turha.

Ainoa oikea tapa tässä on se että lääkäri tekee sen määräyksen kirjallisena ja katsoo riskitiedoista potilaan allergiat tehdessään päätöstä."

- Siis luitko mun tekstiä ollenkaan? Sitähän mä sanoin, mitään tietokonetta ei tarvita kun sulla kulkisi mukana vaikka se pädi lääkkeitä määrätessä ja mitään suullisia määräyksiä ei pitäisi antaa eikä olla kenenkään muistin varassa. Sitä suuremmalla syyllä kun potilaita on paljon ja on kiire. Kun hlölle x määrätään lääkkeitä, katotaan joka kerta se tieto sieltä ja kuitataan asiat. Ei asioista tarvi tehdä sen vaikeampia kuin ne on.

Kyllä mä nyt alan ymmärtää miksi HVAt pyörittää kovapalkkaisia johtajia ja konsultteja ja käytännöt ontuu kun tällaiset jutut on ylivoimaisia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.