Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Papa joukkoseulonnat, menetkö vai et?

Lähettäjä: ieue 
Päivämäärä:   23.9.26 19:13:45

Tässä ketjussa ei kysytä että miksi menet tai jätät menemättä. Ei siis aleta tässä ketjussa kinastella että kannattaako mennä, onko se teurastusta tai lihatiskillä makaamista tai muutakaan. Tehkää sille oma ketju.

Kiinnostaa ainoastaan, että
- oletko mennyt kun on kutsu tullut vai oletko jättänyt välistä.

Sekä se, että
- minkä ikäinen olet
eli montako kertaa on kutsuttu.

Ja se, että onko papa-näyte otettu jossain muuallakin, kuten gynellä tai äitiysneuvolassa.

Olen 42 v. Kutsu tullut kolmesti, joka kerta olen mennyt. Papa-näytettä ei ole koskaan otettu missään muualla, koska gynellä on aina sanottu, että ei oteta, kun joukkuseulonta on aina ollut vuosi sitten tai tulossa vuoden päästä, joten gyne ei ole nähnyt sitä tarpeelliseksi kun tulokset on olleet puhtaat.

Re: Papa joukkoseulonnat, menetkö vai et?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.9.26 19:18:35

Olen aina mennyt, 50 v. Ei ole otettu muualla.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   23.9.26 19:27:02

Aina olen käynyt ja joskus olen käynyt myös seulojen välissä neuvolassa. Ikää kohta 60v.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   23.9.26 19:31:15

Kyllä

Lähettäjä: Sunflower 
Päivämäärä:   23.9.26 19:35:12

Olen käynyt aina kun olen saanut kutsun.¨
Lisäksi kerran ylimääräinen papa raskauden aikana.
Aina olleet puhtaat.
Ikää nyt 40v.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   23.9.26 19:37:13

Tottakai käyn aina, kun kutsutaan. Ikää 46v

Lähettäjä: Merituuli 
Päivämäärä:   23.9.26 19:38:49

Osallistuin hpv rokote tutkimukseen, jonka vuoksi käynyt ainakin kolmesti papakokeessa ennen 30v ikää. Kävin myös julkisella, kun tuli kutsu. Se oli neuvolan tiloissa ja hpv tutkimus työntekijä otti myös neuvolan tiloissa näytteen.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   23.9.26 19:39:02

Tottakai menen. Jika kerta olen käynyt, ikää 43v

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.9.26 19:39:03

Aina mennyt kutsun saadessa.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   23.9.26 20:24:01

Tottakai

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   23.9.26 20:27:46

35v, en ole mennyt enkä mene

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   23.9.26 20:28:16

Menen, ikää 58-v.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   23.9.26 20:29:54

34v, menen, paitsi nyt 30-vuotiaana oli perättäisiä raskauksia niin otettiin vähän myöhemmin, mutta on otettu kuitenkin.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   23.9.26 20:31:19

Ainakin tähän saakka olen käynyt joukkoseulonnassa, muistaakseni kolmesti. Muissa paikoissa en ole käynyt, ei ole ollut tarvetta. 43v.

Lähettäjä: Ruska 
Päivämäärä:   23.9.26 20:39:21

Olen 33 ja kutsuttu kerran. En mennyt, mutta ainoastaan siksi, että papa oli juuri otettu. Muuten menen ja huolehdin siitä kyllä kutsuntojen ulkopuolellakin.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   23.9.26 20:39:33

Joja kerta mennyt. Viimeisellä kerfalla oli muutoksia ja jouduttiin polttamaan. Tytärkin on mennyt, onneksi löytyi syöpäsoluja mutta saatiin hoidettua.
Kummallakaan ei ollut mitään oireita vaan ihan kutsun ansiosta löytyi.

Lähettäjä: 60+ 
Päivämäärä:   23.9.26 20:45:22

18- 50-vuotiaana kävin säännöllisesti joko yksityisellä tai joukkoseulonnoissa. Käyty on todellakin.
Korona- aikaan jotenkin jäi välistä ja sen jälkeenkään en mennyt enää. Ikää on jo sen verran että ei jaksa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.9.26 20:49:11

Aina olen käynyt, kun kutsu on tullut.

Mä olen sitä ikäluokkaa, että ensimmäinen kutsu tuli 23-vuotiaana. Ja siitä sitten aina viiden vuoden välein.
Ekat papat otettiin äitiysneuvolassa, ja sitten jostain asti aina labrassa.

Nyt olen 61-v, eli kahdeksan papa-koetta on otettu. Ja onneksi aina puhtaat näytteet.

Sellainen pieni detalji vielä, että opiskellessani sairaanhoitajaksi vuosina 84-87 meillä kuului opintoihin neuvolaharjoittelu. Se oli neljä viikkoa. Eikä ohjaavan terkan mielihommiin kuulunut papa-kokeiden otto, joten hän oli ohjelmoinut sen opiskelijalle.
Otin siis kolme viikkoa pelkkiä papa-kokeita. Noin 24 papaa/päivä. :)

Lähettäjä: toki 
Päivämäärä:   23.9.26 20:51:02

Aina mennyt, ikä lähempänä 60v kohta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.26 20:56:26

Tottakai aina mennyt. Yhdellä kertaa löytyi täysin sattumalta hpv korkean riskin virustyypit 16 ja 18, eli onneksi menin! Tilannetta seurattiin ja hoidettiin yhteensä neljä vuotta naisten polilla, kunnes pääsin "takaisin" normaaliin, oman kunnan neuvolassa suoritettavaan joukkoseulontarytmiin.

Lähettäjä: N37 
Päivämäärä:   23.9.26 21:01:36

Noloa myöntää, mutta kerran unohdin ja olenkohan käynyt kerran vai kaksi. Ilman muuta menen, kun kutsutaan.

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   23.9.26 21:05:25

Olen käynyt kun on kutsuttu. Sen lisäksi nuorempana otettiin pari kertaa ennen kutsuja ja joku kerta otettu jonkun oireilun takia.

Helppo homma ja usein on tullut hoidettua muitakin juttuja samalla.

Päivämäärä:   23.9.26 21:11:18

Menen kun kutsu käy. t. 27v

Päivämäärä:   23.9.26 21:19:28

Tietysti menen kun kutsu tulee, kahdesti olen käynyt.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   23.9.26 21:39:52

Menen, juuri tuli ensimmäinen kutsu

Päivämäärä:   23.9.26 21:44:08

En ole koskaan käynyt joukkoseulonnoissa, vain yksityisellä

Olen 45.

En muista yhtään montako kertaa on kutsuttu. Ei varmaan naaman perusteella kutsuta vaan on jotkin ikäseulonnat.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   23.9.26 21:44:27

kesällä eka kutsu ja kävin ja käyn kyllä ihan jokaisessa. meidän kunta aloittaa seulonnat jo 25v ikäisille

Lähettäjä: Se Hep 
Päivämäärä:   23.9.26 21:50:57

Kerran käynyt kutsusta ja nyt tuli juuri uusi kutsu, 35 v. tulee täyteen tänä vuonna. Varailen ajan tuonnempana.

Mutta on kyllä otettu papa useammin kuin tuon kerran, ainakin pari-kolme kertaa sen lisäksi. En kyllä muista tarkemmin miksi, mutta ikävinä kokemuksina ne toki ovat jääneet mieleen. Olisiko jotain ehkäisyyn liittyvää tutkimusta tai muuta ollut sitten.

Päivämäärä:   23.9.26 21:51:57

Eka kutsu 30 v, menin. Nyt toka kutsu 35 v, otin itse. Nykyäänhän voi siis toimia myös niin. Miten sattuikin, niin koulussa harjoiteltiin papa-näytteen ottoa (opiskelen sairaanhoitajaksi) juuri ennen kuin otin sitten itseltäni.

Lähettäjä: fkf 
Päivämäärä:   23.9.26 23:32:58

Papaa ei oteta itseltä, ne itse otettavat on hpv-testejä.

Kävin 2 v sitten seulonnassa viimeksi ja silloin otettiin pelkkä papa, ei otettu hpv:tä ollenkaan. Kai se on paikkakuntakohtaista. En siis tiedä olenko joskus saanut hpv-tartunnan.

Monilla paikkakunnilla otetaan siis papa-näytteet, mutta tutkitaan niistä vain hpv. Jos se on neg, niin näytteet jää siihen, Jos pos, niin tutkitaan myös papa.

Aika jännä sinänsä, kun ainakin joskus sanottiin, että jos hpv on ehtinyt integroitua elimistöön, niin se ei välttämättä testeissä enää näy eli testit näyttää neg vaikka tartunta olisikin ja syöpä voi kehittyä.

Olen käynyt vain joukkoseulonnoissa muutaman kerran, muualla ei ole papaa otettu ja aina olen mennyt kun on kutsu tullut. Aina ollut normaali eli ei syytä rampata uudelleen.

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   23.9.26 23:42:26

Aina mennyt, ikää 46v, 30 v alkaen kutsu tullu 5v välein. Ei koskaan muutoksia, ei ole muualla otettu.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   24.9.26 00:08:45

Kerran kävin, en sen jälkeen. Meillä kuuluu erikoislääkärit työterveyteen eli käyn yksityisellä gynellä muutaman vuoden välein.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   24.9.26 00:16:54

Käyn noissa joukkoseulonnoissa, hpv otetaan meilläkin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.9.26 00:19:00

48v ja aina mennyt, kun kutsu käynyt. Olisi tyhmää olla menemättä.

Lähettäjä: Sip 
Päivämäärä:   24.9.26 00:40:31

Miten aloittaja 42v. on saanut kutsun vain kolmesti? Olen saman ikäinen ja kutsu on tullut neljästi (25v, 30v, 35v ja 40v).

25v. tarkistuksessa en ollut. Olin kirjoilla kotikaupungissa ja kutsu tuli sinne, asuin 450 km päässä opiskelukaupungissa.

30v. tarkastukseen en mennyt, koska puoli vuotta sielmin näyte oli otettu yksityisellä gynellä, kun sain endometrioosiin epillerit.

35v. tarkastukseen olisin mennyt, mutta ehdotettu aika oli toukokuussa ja silloin oli muita kiireitä. Meinasin siirtää ajan elokuulle, kun olin lomalla. Aikaa pystyi siirtämään kuitenkin vain kesäkuulle. Siirsin ja kesäkuussa yritin uudelleen siirtää aikaa elokuulle, mutta siellä oli tieto, että elokuun ajanvaraus aukeaa heinäkuun loppupuolella eikä heinäkuussa ole lomien vuoksi aikoja. Peruin kesäkuun ajan ja yritin heinäkuun lopussa käydä varaamassa ajan elokuulle, mutta saamani tunnukset eivät enää toimineet. Jäi menemättä.

40v. tarkistuksessa kävin. Jonkun toisen ajalla :D Mun aika oli 17.15 ja koska en ollut varma, missä näyte otetaan, olin paikalla jo 16.55. Ketään muuta ei näkynut. Klo 17 joku tulee huoneesta ulos ja klo 17.05 ovi aukeaa ja huudetaan ”Virtanen”. Olin aulassa yksin. Näytteenottaja kysyi kuka olen, jos en Virtanen. Sanoin nimeni ja että minulla on aika 17.15. Pyysi minut sisään.

Lähettäjä: ehdottomasti 
Päivämäärä:   24.9.26 00:45:52

Tottahan toki menet kun on ilmainen. Mammografiaan myös ehdottomasti. Kaikki mikä on ilmaista on käytettävä hyväksi.

Lähettäjä: hmmmm 
Päivämäärä:   24.9.26 00:46:54

Mistä löytyy kirjaukset joukkoseulontaan osallistumisesta? En muista, milloin olen viimeksi käynyt. 30v ja 35v kävin, seuraavana vuonna olin raskaana ja en käynyt, en käynyt ehkä 45v. Sen jälkeen oletan käyneeni, mutta tarkkaa muistikuvaa ei kyllä ole. Ensi vuonna tulee ilmeisesti seuraava kutsu, ja varmasti menen.

Päivämäärä:   24.9.26 00:48:34

25v ja 30v on kutsuttu, kumpanakaan kertaan en saanut aikaiseksi kun jänistin. Tarkoitus oli mennä, mutta...

Lähettäjä: ehdottomasti 
Päivämäärä:   24.9.26 00:56:09

Kuvaus sipiltä: 40v. tarkistuksessa kävin. Jonkun toisen ajalla :D Mun aika oli 17.15 ja koska en ollut varma, missä näyte otetaan, olin paikalla jo 16.55. Ketään muuta ei näkynut. Klo 17 joku tulee huoneesta ulos ja klo 17.05 ovi aukeaa ja huudetaan ”Virtanen”. Olin aulassa yksin. Näytteenottaja kysyi kuka olen, jos en Virtanen. Sanoin nimeni ja että minulla on aika 17.15. Pyysi minut sisään.

Näin se on, että ihmiset jättävät menemättä kokeisiin, vaikka on ilmaista.

Asuin ulkomailla ja sain kutsun, kirjeessä ei ollut kunnollisia yhteystietoja ja jätin ilmoittamatta, etten voi tulla kokeisiin.

Organisaatio pettänyt tai ihmiset ei välitä.
Muuten pääsisi joku, joka todella tarvitsee tutkimuksia.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   24.9.26 01:42:37

Menen. Meinasin jättää menemättä, mutta sitten ajattelin että why not... silläkertaa löytyikin solumuutoksia ja päädyin hoitoon kohdunkaulansyövän vuoksi ja jouduin sen jälkeen käydä joka vuosi tutkimuksissa kolme vuotta peräkkäin sen jälkeen, kun oli hoidot tehty..
Jotta menennsitten jatkossakin...

Lähettäjä: nalle 
Päivämäärä:   24.9.26 02:24:15

Totta kai menen. Kahdesti on kutsuttu, kahdesti olen käynyt. Parin vuoden päästä tullee seuraava kutsu ja tietysti menen silloinkin. En näe mitään syytä olla menemättä.

Lähettäjä: Kerta riitti 
Päivämäärä:   24.9.26 10:37:39

Kerran kävin. Oli niin hirveä kokemus, että sen jälkeen en ole mennyt. Tyhmää ehkä, mutta tämä on oma päätös.

Lähettäjä: Emäntä 
Päivämäärä:   24.9.26 11:04:32

59 v ja aina oon käyny.
Joka kerta joukkoseulonnas terkkarilla, koskaan ei oo missään muualla käyny.

Eikä oo mikään teurastuspaikka. Ei oo mukavaa maata siinä reva leveellä, mut ei muuta negaa.

Lähettäjä: 8 
Päivämäärä:   24.9.26 11:57:30

Mä en pääse :( Limakalvot repee ja on niin ahdasta ettei pääse pienelläkään spekulalla, todettiin taas viimeksi kuten joka ikinen kerta. Sain ohjeen mennä gynekologille mutta ei ole varaa, joten tämän vuoden joukkopapan jouduin antaa mennä ohi. Miksi gyne ei voi olla julkisella puolella, en käsitä.

Lähettäjä: Puppe 
Päivämäärä:   24.9.26 12:08:14

46v ja aina olen käynyt, tietysti!

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   24.9.26 12:08:40

onhan se omanlainen kokemus olla siinä jalat levällään ja lamppu suunnattuna jalkoväliin, mutta eipä siinä muuta ihmeellistä ole. näytteenotto ei tunni yhtään millekkään. totesinkin hoitajalle että tässäkö tää oli. ei mitään tuntemuksia koko hommasta.

Lähettäjä: ieue 
Päivämäärä:   24.9.26 15:41:54

"Miten aloittaja 42v. on saanut kutsun vain kolmesti? Olen saman ikäinen ja kutsu on tullut neljästi (25v, 30v, 35v ja 40v)."

Siksi, kun täällä Oulussa on aloitettu seulonnat vasta 30-vuotiaille. Tämä on siis (paikka)kuntakohtaista, ei se ole minusta kiinni.

Olisit löytänyt vastauksen itsekin kun olisit googlettanut, että "minkä ikäisille aloitetaan kohdunkaulansyövän seulonnat suomessa" ja onko ne joka paikassa jo 25-vuotiaille. Yleisempää on se, että aloitetaan vasta 30-vuotiaille.

https://fimlab.fi/kohdunkaulan-syovan-seulonta/

"Kohdunkaulan syövän seulontaan kutsutaan viiden vuoden välein 30–65-vuotiaat naiset (joillakin hyvinvointialueilla myös 25-vuotiaat)."

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   24.9.26 15:47:05

Olen 53v ja aina käyny kun kutsu on tullu.

Lähettäjä: pilkku 
Päivämäärä:   24.9.26 16:29:06

Ikää 51v ja todellakin olen käynyt joka vuosi siitä lähtien kun on kutsu tullut. Sama viime vuonna kun täytin 50v niin kävin mammografiassa.

Oma terveys aina edellä!

Lähettäjä: Hulii 
Päivämäärä:   24.9.26 16:48:49

En ole käynyt kertaakaan kutsuttaessa.
Jälkitarkastuksen yhteydessä otettu näyte ja uudelleen yksityisellä ehkäisyä vaihtaessa.

Lähettäjä: martta 
Päivämäärä:   24.9.26 19:14:27

Aina olen käynyt, paitsi tänä vuonna en.
Kutsu tuli alkuvuodesta, mutta koko tämä vuosi on ollut niin rankka niin henkisesti kuin fyysisestikin, etten yksinkertaisesti ole muistanut koko asiaa kuin silloin tällöin, kun on niin paljon murhetta ollut mielen päällä. Kutsussa lukee, että kalenterivuoden aikana voi käydä, pitäisi oikeasti nyt ryhdistäytyä.

Olen nuorempana otattanut papan joitakin kertoja gynekologilla. Kerran on ollut solumuutoksia ja tuolloin papa otettiin vuoden välein jonkin aikaa, kunnes tilanne normalisoitui.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   24.9.26 21:47:41

Joka kerta olen käynyt, kun kutsu on käynyt. Ensi vuonna kokeilen ottaa näytteen itse, koska siihen mahdollisuus on ainakin Pirkanmaalla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.