Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ajattelitko työeläkkeesi määrää kun olit nuori

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.9.26 07:29:52

Itse en ole vielä eläkkeellä, keski-ikäinen tosin olen, ja tajusin juuri, että 20-40 vuotiaana en suonut ajatustakaan eläkkeeni määrään.

Re: Ajattelitko työeläkkeesi määrää kun olit nuori

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   23.9.26 08:14:23

Oon 44, ja just eilen tarkastelin asiaa. Tarkastin itse asiassa mahdollisen työkyvyttömyyseläkkeen määrää ja totesin sen yllättävän hyväksi (2100 €). Olin pelännyt, että olisi jotain 1500 €.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   23.9.26 09:37:18

En ole ajatellut, en nuorena, enkä keski-ikäisenä. En ole missään kohtaa luottanut siihen, että eläkejärjestelmä minun vanhuudessa muistuttaisi enää edes etäisesti sitä, mistä omat vanhemmat ja isovanhemmat on nauttineet. Enkä olisi eläkkeen vuoksi voinut muutenkaan valintoja tehdä mitenkään toisin, kuin miten muista syistä tuli milloinkin valittua. Esim. lyhyempää työaikaa olen tehnyt paljon, mikä pienentää joo eläkettä, jos sitä ylipäätään koskaan saa, mutta auttaa jatkamaan edes jossain määrin työelämässä sinne eläkeikään asti sen sijaan, että jättäytyisi loputtomalle burnout saikulle jo ennen kolmeakymmentä ja saisi vielä paljon mitättömämmän eläkkeen...

Lähettäjä: ei nyt omalla 
Päivämäärä:   23.9.26 09:40:02

En ajatellut mutta onneksi työnantaja ajatteli! Työeläke nyt 60v vain vähän yli 1400

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.9.26 09:43:04

Olen tarkastanut kertymäni säännöllisesti ja tiedän, miten työeläke kertyy. En kylläkään ole valinnut alaa tms. eläke mielessä. Olen kopmekymppinen.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   23.9.26 09:54:06

En. Se tuntui asialta joka niin kaukana .

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   23.9.26 10:02:05

Kyllä. Olen aina seurannut säännöllisesti. 47v ja tällä hetkellä jotain 2200. Lisäksi mm eläkevakuutus

Lähettäjä: dolla 
Päivämäärä:   23.9.26 10:06:46

En sen suuremmin. Työeläkkeen kertyminen kuitenkin suomessa menee ihan lakisääteisesti, niin eipä siihen juuri voi vaikuttaa muuten kuin oman palkan kautta. Joskus vähän alle nelikymppisenä havahduin siihen, että olisi varmaan hyvä saada jotain säästöönkin. Siitä asti olen säästänyt ja sijoittanut, jotta työeläkkeen lisäksi olisi jotain millä elää sitten vanhempana.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.26 10:07:29

Reilu kolmekymppinen enkä ole liiemmin ajatellut. Eläke tuntuu luksukselta, jota epäilen suodaanko lopulta enää meidän sukupolvelle… Saatikka nuoremmille. Omia eläkesäästöjäkään ei ole päässyt liiemmin kerryttämään, kun töihin on menty, mihin päästy ja säästetty se vähä, mitä pystytty. Tosin säästöihinkin on pari kertaa pitänyt turvautua.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   23.9.26 10:20:01

Eipä sitä tullut ajateltua nuoremoana yhtään. Vasta kuuskymppisenä alkoi kiinnostaa enemmän. Onneksi jatkamalla töitä yli eläkeiän voi kartuttaa pottia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.9.26 10:31:10

En juurikaan ajattele, olen 35. Turha sitä on ajatella kun ei tiedä onko koko eläkejärjestelmää enää olemassa jos joskus edes eläkkeelle pääsee. Ja toisaalta pienituloisena se eläkkeen määrän seuraaminen toisi vain pahan mielen muutenkin :D

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.9.26 10:39:13

Kovin nuorena en kun ei sitä eläkettä kertynyt.

Pari kymppisenä joo. Nykyään 30-40 v en ole ajatellut kun siihen on vielä aikaa niin kauan.

Lähettäjä: ennea 
Päivämäärä:   23.9.26 11:11:09

En oo katsellut näitä vielä.. mul on viel aika monta (parikymmentä+) vuotta eläkkeisiin,onkohan sillon edes tulossa mitään vaikka joku taulukko näyttäis mitä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.9.26 12:57:32

Eläkettä ei kertynyt alle 23 vuotiaana tehdystä työstä., toki siitä eläkemaksut maksettiin. Työikää on sen verran jäljellä, että koko eläkesysteemi on romuna, kun oma työura on ohi. Väliinputoaja vähän kaikessa.

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   23.9.26 13:04:08

En ajatellut. Onneksi sitä on silti kertynyt (nyt n. 2000€/kk) ja työuraa on vielä jäljellä melkein 20v. Lisäksi on omia sijoituksia.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   23.9.26 13:12:26

Eläkettä ei ole kertynyt alle 23-vuotiaana tehdystä työstä, vaikka olen 15-vuotiaasta asti töitä tehnyt. Mitään miljoonapottia sieltä ei oo tulossa, mutta tuskin edes elän vanhaksi, kun katselee edeltävien sukupolvien ikää. Luultavasti en ehdi koskaan edes jäämään eläkkeelle, niin sitä ei kannata sen suuremmin murehtia.

Lähettäjä: qwe 
Päivämäärä:   23.9.26 13:16:38

En, enkä ajattele nytkään (29v.), ehkä pitäisi jos jaksaisi kiinnostaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.26 13:45:58

Jep aikalailla samoilla linjoilla kuin muut. En ole juurikaan ajatellut asiaa nuorempana, mutten olisi silti tehnyt toisenlaisia valintoja. En jaksa uskoa, että nykyinen eläkejärjestelmä on enää edes voimassa, kun täytän sen 70, joten elämänvalintojen laskelmoiminen eläkekertymän maksimoimiseksi olisi ollut sulaa hulluutta.

Kävin silti katsomassa nykyisen eläkekertymäni ja leikkimässä eläkelaskurilla. Olen vähän yli 30 ja olen korkeakoulututkinnon lisäksi tehnyt silpputöitä pienillä palkoilla, välillä ollut lyhyitä pätkiä työttömänä. Tähän mennessä kertynyt eläke on reilu 200 €/kk ja laskurin mukaan vaikka tekisin mitä, jäisi eläkkeeni reilusti alle 2000 euron, luultavasti johonkin 1100-1500 €/kk välimaastoon.

Omiakaan säästöjä ei vielä ole ja perintöjä ei ole tulossa, että näillä mennään.

Lähettäjä: Aniharva 
Päivämäärä:   23.9.26 13:52:35

Olen melkein 40 v. ja vähän on tullut mietittyä eläkkeen määrää, siitä innostuneena aloitin rahastoihin sijoittamisen, jos siellä olisi edes vähän jotain jos/kun eläkkeelle joutuu.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.9.26 01:09:51

"En ole ajatellut, en nuorena, enkä keski-ikäisenä. En ole missään kohtaa luottanut siihen, että eläkejärjestelmä minun vanhuudessa muistuttaisi enää edes etäisesti sitä, mistä omat vanhemmat ja isovanhemmat on nauttineet."

Tämä.

Lähettäjä: tuli 
Päivämäärä:   24.9.26 01:19:07

Minä sain eläkeehdotelmia 43 vuotiaana. Mutta en kiinnittänyt niihin mitään huomiota. Vasta 58 vuotiaana ajattelin ekaa kertaa, että eläkeikä lähestyy.
Silloin olin kauhuissani jos eläkkeeni eiriittäisi elämiseen. 64 vuotiaana siirryin eläkkeelle ja olen pärjännyt kunnioitettavasti eläkkeelläni.
Olen tehnyt mieleistäni työtä eläkkeellä ollessani 12 tuntia viikossa oli sopiva määrä, rahaakin siitä sai hieman. Mutta mukavaa se oli.
Ihan 70 vuoteen saakka tein töitä ja sain itse päättää miten pitkiä vapaita halusun pitää.
Vasta kun huomasin etten enää ollut niin jaksavainen enää omissa kotitöissäni.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   24.9.26 01:22:36

Ajattelin sen verran että samana päivänä kun valmistuin opinnoista, aloitin vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen säästämisen. Siellä on nyt 25 vuoden jälkeen ihan kiva potti muhimassa.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   24.9.26 13:28:50

Välillä katson jos joku keskustelu tulee. Nyt kertynyt 430 e/kk.. ikää 33 v.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.