Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Endometrioosi. Miten oireili, koska dg

Lähettäjä: hedelmätön? 
Päivämäärä:   22.9.26 23:58:12

Te joilla diagnosoitu. Minkä ikäisenä diagnoosi, miten oireili, miten hoidettu, loppuiko oireet? Ei raskauksia? :(

Re: Endometrioosi. Miten oireili, koska dg

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   23.9.26 03:17:10

Taisin olla 33 v kun sain diagnoosin.
Teinistä asti runsaat ja kivuliaat menkat, en tiennyt että se on oire jostakin, luulin että kuuluu asiaan.
2017 syksyllä alkoi suolisto-oireilla ummetuksella, lääkäri käski syömään visibliniä, ei apua.
Suolisto-oireet pahenivat, tähystyksessä, magneettikuvissa ei näkynyt mitään.
Sitten tulivat jatkuvat menkkakivut ennen vuotoja ja vuotojen loputtuakin.
Tältä palstalta lueskelin ketjua endometrioosista ja lamppu syttyi päässä, onpas tutun kuuloista. Liityin facebookissa endometrioosi suomi -ryhmään ja siellä ihmisillä oli aivan samoja kokemuksia kuin itsellänikin. Ryhmässä suositeltiin endoon perehtyneitä gynejä ja varasin ajan sellaiselle.
Mitään ei näkynyt mutta kirjoitettiin diagnoosi oireiden perusteella.
Olen nyt melkein neljä vuotta syönyt eri hormoneja, yksi laparoskopia on tehty mutta siinä ei näkynyt mitään, vain suolistosta poistettiin pari kiinnikettä. Hormonit auttavat vähän niihin pahimpiin oireisiin.
Olen vela, en ala periyttämään tätä piip eteenpäin. Ei kestä omatunto, enkä muutenkaan halua lapsia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.26 06:55:05

40v. Synnytyksessä löytyi. Menkat oli alkaessa kipeät varsinkin toiselta puolelta munasolun irrotessa. Muutaman kerran oli tärinäkipua että oli vaikea istua auton kyydissä ja töyssyt sattuivat sisäelimiin. Oireet loppuivat ekaan raskauteen ja synnytykseen kun olin 40.

Lähettäjä: ~ 
Päivämäärä:   23.9.26 07:19:09

Söin myöhäisestä teini-iästä asti terkkarin kaikille suosittelemia e-pillereitä aikuisuuteen saakka. Lopetin pillerit muistaakseni 26-vuotiaana koska ne aiheuttivat hirveitä mielialan vaihteluita. Tästä ehkä noin vuoden kuluttua alkoi kuukautiskivut pahenemaan. Paheni paheni vaan ja lopulta kipuja oli muulloinkin kuin kuukautisten aikana. Joku kerta kuukautisten alkaessa meni jalat alta ja makasin kippurassa muutamia kertoja lattialla. Kivut koveni vaikka ei ollut kuukautiset edes päällä. Kun kuukautiset tuli, vuoto oli todella runsasta.

Häämatkalta kotiutuessa 28-vuotiaana kotimatkan lentokentällä olin kippurassa ja yritin saada särkylääkettä nieltyä itku kurkussa. Tajusin että ei, tämä ei ole normaalia. Kyselin apuja terveyskeskukselta. Sitten taisin olla 29 v tutkimuksissa gynellä, joka alkoi epäillä endometrioosia. Ultrassa löytyi toisesta munasarjasta 11cm "pesäke" ja toisesta 9cm. Oli levinnyt kohtuunkin. Aloitettiin pikaisesti minipillerit, jotka rauhoitti tilanteen. Minulle ehdotettii myös syövän hoidossa käytettävää lääkitystä, mutta halusin kokeilla pelkillä pillereillä ensin ja ne auttoi! Endo meni oireettomaksi. 30v kävin vielä magneetissa tarkemmissa kuvissa ja siinä näkyi paremmin leviäminen, esim virtsarakkoon mikä selitti sitä ainaista pissahätää ja ajoittaista vaikeutta saada rakko kokonaan tyhjäksi. Söin 29-34 vuotiaana minipillereitä. Kasvisruokavalio on tukenut kivuttomuutta (punainen liha aiheutti ärsytystä).

Nyt olen 35 ja ollut kohta vuoden ilman pillereitä, koska kokeilemme onko lasten saaminen meille mahdollista. Tiedämme, että endometrioosin ja iän myötä hyvin epätodennäköistä. Mutta emme halua katua sitä, että ei edes koskaan yritetty kunnolla. Vuosi kohta kulunut enkä ole tullut raskaaksi, joten ehkä pian on aika hyväksyä se asia ja alkaa syödä minipillereitä uudelleen ettei endo taas roihahda. Lapsettomuushoitoihin emme aio hakeutua, vaan lapsi saa tulla ns. luonnollisesti jos on tullakseen.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   23.9.26 08:38:05

Kauheat menkkakivut, joihin ei perus-burana+panadol auttanut. Samaten aina hirvittävä ripuli menkkojen aikana. Vanhemmiten vuoto aivan jäätävä ja kivut pahenivat. Laitettiin kierukka, niin hiukan elämä helpottui. Piti mennä kohdunpoistoon myoomien takia. Lääkäri sairaalassa sanoi, että ehkä ei voida leikata, koska endo suolistossa kiinni. Saatiin onneksi leikattua kohtu pois ja elämä on ollut ihanaa sen jälkeen. Koko ikäni ihmettelin, että miten voi olla kerran kuussa näin sairas. Gynekologi vaan totesi, että se on naisen elämää. Aivan turhaan kärsin kymmenet vuodet.

Lähettäjä: hedelmätön? 
Päivämäärä:   23.9.26 11:26:16

Kiitos kertomuksistanne. <3

Päivämäärä:   23.9.26 11:59:03

Minulla auttaa kyllä kipulääkkeet pari tuntia kunnes ne kivut tulee taas takaisin. Ekat 2päivää saa syödä runsaasti kipulääkkeitä eikä halua mennä ulos ollenkaan. Runsas vuoto myös ja paljon hyytymiä ja usein myös vatsa vähän löysällä myös. Se kuinka aloin epäilemään oli lisääntyneet kystat munasarjoissa. Yhtäkkiä tulee vaan hirveä kipu kun ne hajoaa ja melkein mietittiin viime kerralla jo ambulanssin kutsumista sen takia. Ei pysty kävelemään tms. Menevät kyllä aina ohi itsestään tunnin-pari jälkeen.

Sain 25v diagnoosin, minulle tehtiin keisarileikkaus eli raskauduin kyllä ihan hyvin. Pari vuotta kesti mutta se saattaa kestää ihan ei endolaisellakin, eli en automaattisesti pistäisi endon piikkiin. Sieltä näkivät samalla pesäkkeet ja munasarjatkin oli jotenkin ei normaalissa asennossa siellä. Jotenkin kääntyneet toiseen suuntaan. Lääkäri varoitti pariin otteeseen että tulevaisuudessa raskautuminen saattaa olla hankalaa, no sitä en vielä tiedä kun toista ei olla yritetty.

Mitään hoitoa ei ole tehty, suosittelivat kyllä hormooneita yms mutta olen vähän vältellyt toistaiseksi sitä rumbaa koska suvussa on paljon hormonaalista migreeniä jonka hormoonit saattaa laukaista ja se jää vaikka hormoonit lopettaisi. Sitten jos joskus kipulääkkeet ei enää auta tai saan muuten vaan tarpeeksi menkoista niin siihen se varmasti sitten menee.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   23.9.26 12:52:45

Aloimme yrittämään raskautta joten jätin pillerit pois kun olin 33 vuotta. Vuoteen mitään ei tapahtunut, mutta kuukautiskivut ilmaantui. Lopulta menin yksityiselle gynelle ja sain heti diagnoosin. Kummassakin munasarjassa endometrioomat ja muutakin häikkää. Sain lähetteen lapsettomuushoitoihin. (Sain valita) siitä alkoi vuosien hoitosekoilu eli endoleikkaus ja lopulta lapsettomuushoidot. Niiden tuloksena yksi lapsi. A

Päivämäärä:   23.9.26 13:19:03

"Tiedämme, että endometrioosin ja iän myötä hyvin epätodennäköistä."

Ei ole mitenkään epätodennäköistä. Itsekin tulin heti toisesta kierrosta raskaaksi 40v. ja nyt toinenkin lapsi jo jonka sain 45v.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.