Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Seksuaalinen häirintä työpaikalla

Lähettäjä: Jacarda 
Päivämäärä:   22.9.26 18:29:25

Jos työkaveri on tuijottanut 6 vuotta, ja kaksi kertaa olen hänelle sanonut suoraan kahden kesken, että lopeta, en ole kiinnostunut, niin mitä voi tehdä? Uskooko esimies? Onko minulla todistetaakka? Työkaverit eivät muka näe, vaan ahdistuvat kyseisestä henkilöstä niin paljon itsekin, että tuijottavat vain pöydän pintaa yhteisessä kahvipöydässä, joten en saa todistajia asialle. Joka kerta tuijottelee, kun menee työpisteeni ohi, vaikka olen oikein pyytänyt, ettei näin tekisi. Kukaan muu kollega ei näin tee.

Re: Seksuaalinen häirintä työpaikalla

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   22.9.26 18:36:52

Siis tuijottaa? Ethän sinä tuosta mitään ilmoitusta voi tehdä. Pitäisi olla suoria ehdotuksia, asiatonta koskettelua tms. Se, että joku katsoo sinua "jatkuvasti" ei ole syy ilmoittaa ahdistelusta. Ymmärrän, että jos olet tuollaisen fiiliksen saanut, niin voi ahdistaa, mutta ethän sinä voi ihmisiä olemasta ajatuksissaan ja nk. katsomassa tyhjyyteen.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   22.9.26 18:42:13

Esimiehelle voi sanoa työkaverin häiritsevästä käytöksestä, vaikka itse en heti menisi sanomaan em. toimintaa seksuaalisena häirintänä, vaikka nykyään sen määritelmä on periaatteessa se, etät jos itsestä tuntuu seksuaalisesti häirityltä. Monet kuitenkin reagoivat tuohon termiin epäuskoisesti tai vähätellen, joten lähestyisin esimiestä asian kanssa niin, että kertoisin työkaverin käytöksen häiritsevän ja sen, että asiasta huomauttaminen ei ole saanut muutosta aikaan.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   22.9.26 18:47:53

Entä jos alat kysyyn joka kerta kun tuijottaa "että olikos Jormalla asiaa vai mitä kattelet"

Lähettäjä: vinkki 
Päivämäärä:   22.9.26 19:39:55

Rupeat silleen että joka kerta kun huomaat että tuijottaa niin ilmeilet, irvistelet, näytät pitkää nenää ja kieltä jne.

Ei välttämättä auta mitään, mutta on hyvinkin viihdyttävää muille työkavereille.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.9.26 00:21:37

Katse tai katsominen ei ole mitään häirintää.

Mitä työkaveri vastasi sinulle, kun kielsit katsomasta?

Mitä muut työkaverit ovat sanoneet, kunolet heille asiasta kertonut?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.9.26 00:33:05

>katso naiseen päin
vältä katsekontaktia
<kiusaamista

Päivämäärä:   23.9.26 00:33:51

>katso naiseen päin
<ahdistelua

Päivämäärä:   23.9.26 00:34:17

>vältä katsekontaktia
<kiusaamista

Lähettäjä: mutta 
Päivämäärä:   23.9.26 01:15:30

"Katse tai katsominen ei ole mitään häirintää."

Kyllä ainakin yhden tilaisuuden käyttäytymisohjeissa oli erikseen mainittu ei-toivotuksi käytökseksi lääppimisen, vonkaamisen yms. ohella myös "häiritsevä tuijottaminen"

Lähettäjä: fkrkk 
Päivämäärä:   23.9.26 08:03:39

Pelkästä katsomisesta ei voi paljoa valittaa, ellei sitten ihan asiakseen jää tuijottelemaan ja se häiritse hänen ja muiden työtä. Eli jättää työnsä tekemättä siksi, että kävelee työpisteesi ohi vähän väliä ja jää tuijottamaan sinua, vaikka oikeasti hänen pitäisi istua oman työpisteensä äärellä tekemässä töitään ja sinua tuijottaessaan seisoo keskellä kulkuväylää niin, ettei miltään puolelta mahdu ohi.

Minua tuijotellaan aika paljon ja se johtuu siitä, että monia kiinnostaa se työ mitä teen ja jotkut tuntemattomatkin pysähtyvät kysymään että mitä ja miten toi tehdään. Lisäksi ulkonäöltäni en huku massaan, joten moni katsoo ihan senkin vuoksi. Lapset tuijottaa, osoittaa jopa sormella, kyselee vanhemmiltaan ulkonäöstäni, jne.

Mitä sitten? En minä jaksa oikein enää edes kiinnittää siihen huomiota.

Toki voit kysyä häneltä, että miksi hän aina tulee tuijottamaan sinua tai jää tuijottamaan sinua. Se voisi olla järkevämpi tapa kuin "lopeta tuijottaminen". Vastauksen perusteella voisit sitten mennä sanomaan esihenkilöllesi asiasta. Onhan sekin jo jotain, jos muut ahdistuvat hänestä niin paljon että tuijottavat pöydän pintaa jos hän on samassa tilassa, eli kukaan muukaan ei voi olla normaalisti kyseisen tuijottajan läsnä ollessa.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   23.9.26 11:24:34

Hommaa älylasit, ja kuvaa tuijotusta muutama viikko, sitten toimita materiaali työnantajalle. Samalla kerro, että tuijotus häiritsee ja ahdistaa.

Jos pystyt kävelemään ihan lähietäisyydeltä, kippaa muutama kerta kahvi tms. juoma sen päälle ja totea, että "voi voi kun häkellyn aina jos joku tuijottaa niin ettei edes kuppi pysy kädessä, hihi-hihi". Kun se saa muutaman kerran kahvit naamalleen niin eiköhän ala väistelemään sua.

Tiedän kuinka häiritsevää tuollainen on, itsekin joutunut tuijottajan uhriksi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.9.26 11:34:32

Oletko Kaskisten kaupungilla töissä? Siellähän kaupunginjohtaja harrastelee tällaisia...

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   23.9.26 11:59:09

Se että tuntemattomat ihmiset tuijottavat ja siihen on vielä syy, on ihan eri asia kuin että työpaikalla sama henkilö tuijottaa.

Mä olin nuorempana tehtaassa töissä ja siellä oli töissä koulukaverini isä. Tyyppi tuijotti mua usein. Oli trukkikuskina varastolla ja heillä oli paljon luppoaikaa ja kun hänellä ei ollut tekemistä, asettui sellaiseen paikkaan josta näki työpisteelleni ja tuijotti mun. Oli tosi kuvottava tyyppi ja olisi varmasti yrittänyt tehdä lähempää tuttavuutta esim pikkujouluissa ellen olisi vältellyt tyyppiä. Mut pelkkä jatkuva tuijottaminen on tosi epämiellyttävää. Ymmärrän aloittajaa hyvin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.9.26 12:17:08

"Ymmärrän, että jos olet tuollaisen fiiliksen saanut, niin voi ahdistaa, mutta ethän sinä voi ihmisiä olemasta ajatuksissaan ja nk. katsomassa tyhjyyteen."

Tämä on eri asia kuin jatkuva tuijotus.

Esittävätkö ihmiset tässä ketjussa, että eivät tiedä, mitä tuijottaminen on? Jo lapsille yleensä opetetaan - ainakin ennen opetettiin - että toisten ihmisten jatkuva tuijottaminen on epäkohteliasta.

Kyllä sen eron huomaa, kun joku katsoo vähän sinuun päin ajatuksissaan tai jos toinen tuijottaa sinua. Tuijotus on se, minkä ikään kuin tuntee selässään, vaikka ei edes itse katsoisi sinne.

Ja kyllä, jatkuvan tuijotuksen kohteena oleminen on useimmille ihmisille ahdistavaa. Se on jopa uhkaavaa, koska usein esimerkiksi ns. saalista etsivä tai hyökkäämistä miettivä eläin - tai ihminen - tuijottaa kohdettaan tiiviisti. Tuijottamiselle ei juuri ole olemassa hyviä aikeita. Ihastunutkaan harvoin tuijottamalla tuijottaa, ennemmin vilkuilee.

Päivämäärä:   24.9.26 12:27:57

Ja ohjeeksi sanoisin, että tehkää asia näkyväksi ja kuuluvaksi! Joka kerta kun tyyppi tuijottaa, niin kuten Ennea sanoi, kysyt(te) mielellään kuuluvaan ääneen, että: "no mitä, Jorma?", "onko Jormalla jotain asiaa?". Toki voi myös kysyä, että eikö isi ja äiti opettaneet Jormalle, että tuijottaminen on epäkohteliasta, elleivät nuo muut kysymykset auta. Väittäisin, että toiminta jatkuu juuri siksi, että se on mahdollista eikä kukaan puutu. Tyyppi pitää saada kiusaantuneeksi omasta toiminnastaan.

Ellei tämä sosiaalinen painekaan auta, sitten yhteys esimieheen.

Lähettäjä: mutta 
Päivämäärä:   24.9.26 14:33:18

"Tyyppi pitää saada kiusaantuneeksi omasta toiminnastaan."

Ei tepsi autistiin.

Päivämäärä:   24.9.26 20:23:37

mutta: No itse asiassa voi toimiakin. Tosin autisteilla harvoin on tapana vuosikausia tuijotella samaa ihmistä jatkuvasti. Autisteilla on kyllä vaikeuksia katsekontaktissa, usein joko niin, että välttelevät jopa kokonaan tai sitten vastaavasti pitävät sen hieman liian pitkään, koska he eivät välttämättä hahmota näitä sosiaalisia normeja ja niiden vivahteita. Heille voi olla vaikea hahmottaa, mikä on tuijottamisen ja normaalin katsomisen ero.

Mutta ei ole minusta ollenkaan tyypillistä autistikäytöstä tuijottaa jatkuvasti ja vielä samaa ihmistä.

Lähettäjä: djus 
Päivämäärä:   24.9.26 21:35:10

Laita puhelin kuvaamaan sitä hänen tuijotustaan että saat todisteita. Mielellään useampi videopätkä, eli ei vain yhtä. Sitten ala viedä asiaa eteenpäin.

Päivämäärä:   24.9.26 21:37:45

>autisti
>tuijottaa

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.