Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minkä ikäisenä viimeistään oma talo?

Lähettäjä: Kin 
Päivämäärä:   21.9.26 21:22:45

Minkä ikäisenä ihminen jaksaa vielä remontoida ja ylläpitää omakotitaloa yksin?

Missä vaiheessa viimeistään pitäisi talo ostaa ja missä vaiheessa muuttaa sieltä kaupunkiin palvelujen äärelle?

Re: Minkä ikäisenä viimeistään oma talo?

Lähettäjä: akka 
Päivämäärä:   21.9.26 21:25:10

Mitenhän tuon ny ottaa. Naapurissa on 80 vuotias mummeli, joka hoitaa yksin ison maatilan vanhaa pihapiiriä, paiskoo metrisiä tukin pätkiä klapikoneeseen ja riehuu raivaussahan kanssa metsässä. Että kuka ny mitenki. Auttaa ei kuulema tarvii.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   21.9.26 21:35:47

Riippuu todella paljon.

Esim mun äiti ajaa autolla, , käyttää klapikonetta, tekee pihahommia ja huoltaa mökkiä, kantaa vesiä/halkoja, puhdistaa huusin yms mökillä, mutta ei enää halkojen hakkuuta kirveellä/sahausta, maalaa tikkailla taloa tai kaada puita, räystäiden puhdistusta yms. Ikää 80 v. Kaverin päälle 70-vuotiaat vanhemmat asuvat palvelutalossa, kun eivät pärjää yksin kerrostalossakaan.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   21.9.26 21:41:58

Juu, ikä ei ole se määrittävä tekijä !

Liikkumisen lisäksi niitä kaikkia hommia kannattaa alkaa tehdä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja jatkaa sitten koko asumisen ajan, että kunto ja lihasmuisti jaksavat pidentää sitä itsekseen pärjäämisen ikää ja niiden hommien tekoa. niin tai hankkia rahaa niin paljon, että kaiken avun voi ostaa sinne taloonsa.

Päivämäärä:   21.9.26 21:52:26

Hmmm... , joo, kun näin keski-ikäisenä on seuraillut kavereiden kertomuksia vanhemmistaan, niin huonoimmassa tapauksessa ollaan jo alle seitsemänkymppisenä siellä hoitokodissa. Toiset sitten tekee jopa ihan töitäkin yrityksessään tms kahdeksankymppisinä.

Sanoisin, että yleinen toiminnallisuus, aktiivinen elämäntapa ja ennen kaikkea se, että seuraa aikaansa eikä jumahda vaan kotiin ovat edesauttavia tekijöitä parempaan jaksamiseen. Muistisairaus voi toki iskeä myös, ja siinähän ei valitettavasti ole parannuskeinoa.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   21.9.26 22:15:42

Mun vanhemmat on nyt 75 ja 79, 8 vuotta sitten myivät (kasarilla) itserakentamansa talon ja muuttivat kerrotaloon. MUTTA luuhaavat (70-luvulla) itserakentamansa mökillä karkeesti puolet vuoden päivistä. Sähköt sinne on vedetty 87, laajensivat 07 ja samalla sinne sitten tuli vesivessa, suihku ja sähkösauna sekä moderni keittiö "vanhuuden varalle" ja sittemmin vielä autokatos ja lataussysteemit joskus sitten tulevalle sähköautolle. Siellä olivat korona-ajan eristyksissä. Nyttemmin iskä jo teettää rempat, eikä niinkään itte ole mukana tekemässä ja kiipeilemässä katolla. Tänään kävivät sieltä päiväseltään kaupungissa, kun oli tahdistimen huolto tms., kilsoja noin 100 suuntaansa, kulkevat sähkövolvolla.

Melko ajan hermolla ovat siis.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.9.26 22:19:17

Olen puutarhuri ja hoidetaan myös yksityisten pihoja. Paljon meillä on asiakkaina 70-100v ihmisiä jotka asuvat omakotitalossa yksin tai puolison kanssa. Tekevät itse pihalla sen minkä pystyvät ja me tehdään loput.

Tutun 60v mies muutti juuri palvelutaloon, kun ei kropan ongelmien takia enää itsekseen pärjää eikä halunnut vaimonsa apua jostain syystä.

Että niin, joku ei pärjää enää kuusikymppisenä ja joki pärjää vielä 40v siitä eteenpäin.

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   21.9.26 22:23:33

Kuka ihme haluaa oman talon minkään ikäisenä?? Muuta kun jotkut juntit maalla. Mulla ikää on 58v eikä ole tullut mieleenkään haluta omaa taloa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.9.26 22:32:47

"Sanoisin, että yleinen toiminnallisuus, aktiivinen elämäntapa ja ennen kaikkea se, että seuraa aikaansa eikä jumahda vaan kotiin ovat edesauttavia tekijöitä parempaan jaksamiseen"

Onko tullut mieleen, että ne palvelutalossa asuvat voivat hyvin olla monisairaita, eikä kyse ole ollenlaam siitä etteivät olisi seuranneet aikaansa. Moni nykyinen 7-kymppinen on voinut altistua esim. Työelämässäkin ties mille myrkyille tai olluy työtapaturmassa, että ei se ihan oma valinta aina ole.

Päivämäärä:   21.9.26 22:34:01

Ja mitä tulee tuohon sun äidilläsi brsssailuun...en edes jaksa alottaa.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   21.9.26 22:56:57

Ei kai tuohon mitään tiettyä ikää ole. Oston ajankohta riippuu taloudellisesta tilanteesta ja tarjonnasta. Myynnin ajankohta toimintakyvyn rapistumistahdista.

Iso osa ihmisistä ei saa järjestettyä edes sinne kerrostalosuntoon remonttifirmaa tarvittaessa paikalle, saati että itse saisi mitään tehtyä. Suurin osa omakotitalon omistajista ei saa taloaan pidettyä kunnossa, vaikka vähän lateksia koittaisi sutia säännöllisesti pintaan.

Päivämäärä:   22.9.26 03:22:39

Yhtä hyvin mun äiti voisi olla se hoivakodissa asuja. Jos olisin kertonut, että äitini joutui hoivakotiin 60-vuotiaana, niin osa olisi ilveillyt siitäkin, että onpa paskat geenit. Me ei kukaan voida korttejamme täysin valita, mutta tietyistä valinnoista voi olla apua tai sitten ei. Olen pahoillani, jos sinun vanhemmillasi on kurjempi tilanne. On munkin isä kuollut nelikymppisenä, voit repiä siitä iloa, jos haluat.

Tässä kysyttiin asiasta ja siihen vastasin. Ikävää, jos et sitä ymmärrä.

Päivämäärä:   22.9.26 03:26:41

Ja kyllä, juuri siskon kanssa puhuttiin, että äiti ei enää ole niin skarppi kuin on ollut. Vanhuus ei ole sairaus ja jokaiselle nämä tulee eteen ennemmin tai myöhemmin. En tiedä, kuinka kauan hänellä on mahdollisuus ajokorttia pitää. Tuskin kovinkaan kauan. Nämäkin on asioita,

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.9.26 03:27:30

No mun äitini osti oman talonsa maaseudulta vasta 60-vuotiaana. On asunut siellä nyt kymmenen vuotta eikä ole suunnitelmissa muuttaa pois ellei tapahdu jotain odottamatonta.

Mitä meinaat remontoinnilla? Aika harva nuoremmistakaan yksin jotain kattoremonttia tekee.

Päivämäärä:   22.9.26 03:40:55

- , esim ulkoseinien maalaus, räystäiden tyhjennys tms ylläpito toki kuuluu asumiseen ja sisätiojakin tule huoltaa. Remontteja toki tulee tehdä, mutta remontoitu talo voi olla melko huoleton, jos ostaa palveluita (piha, lumityöt tms pakolliset ulkopuolisilta). Mutta se nyt on totuus, että omakotitalossa on miltei aina jotain, mitä voisi laittaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.26 06:58:51

Ai että ulkoseinien maalaus. Kun homman tekee tai teettää hyvin menee 20-30 vuotta että tarvii maalata uudestaan. No tietty ällö maalaisi vusittain koska hällä suuri kokemus tästäkin kun asuu miehen rivarissa.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   22.9.26 07:12:32

No kun yleinen toiminnallisuus, aktiivinen elämäntapa jii än ee nimenomaan ovat niitä edesauttavia tekijöitä. Edesauttavia tekijöitä. Edesauttavia. Tekijöitä. E-des-aut-... Kato gu ne niinqu ihan oikeasti ovat.

Lähettäjä: pumpkin 
Päivämäärä:   22.9.26 12:10:53

Nyt olen 63. Kävelen/pyöräilen työmatkat, käyn kuntosalilla kaksi kertaa viikossa. Uin kesät, talvet avannossa. Hiihdän. Käyn vaeltamassa Lapissa 100 km/viikko. On hieman pakkokin pitää tätä kuntoilua yllä, että pysyy kunnossa. Toki nautin liikunnasta paljon.
Aion ostaa syrjäisen ja alkeellisen torpan parin vuoden päästä kun jään eläkkeelle. Eikä pelota yhtään

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.9.26 12:17:09

"Lähettäjä: muu
Päivämäärä: 21.9.26 22:23:33

Kuka ihme haluaa oman talon minkään ikäisenä?? Muuta kun jotkut juntit maalla. Mulla ikää on 58v eikä ole tullut mieleenkään haluta omaa taloa."

Et sinä pärjäisikään omassa talossa ;)

t. 59v juntti maalta

Lähettäjä: Eipä omalla 
Päivämäärä:   22.9.26 13:00:54

Muu: ei tässä ole kyse siitä, kuka haluaa. Opettele lukemaan, läski.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   22.9.26 13:36:54

"Lähettäjä: muu
Päivämäärä: 21.9.26 22:23:33

Kuka ihme haluaa oman talon minkään ikäisenä?? Muuta kun jotkut juntit maalla. Mulla ikää on 58v eikä ole tullut mieleenkään haluta omaa taloa."

Kerro kuinka olet juntti käyttämättä sanaa juntti XD

Päivämäärä:   22.9.26 13:39:02

. , en ole koskaan asunut rivarissa, omakotitalossa kyllä ja kesämökkikin on. Ihan aina niissä on jotain, mitä voisi laittaa tai tehdä. Naureskele toki, mutta onhan niissä hommaa, jos haluaa pitää kunnossa.

Ja jos sana edesauttaa on tuntematon, niin sen voi kirjoittaa vaikka googleen. Täysin normaali suomalainen sana, synonyymi sanalle edistää, tukea tai myötävaikuttaa. Jotenkin outoa, että tätäkin jaksetaan ihmetellä.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   22.9.26 13:43:33

muu on takuulla siskoni <3 "enhän minäkään ole koskaan ollut keskiviikkona vapaalla" "Eihän minullakaan ole kuorma-autokorttia" "olenhan minäkin aina saikulla jos on käsi kipeänä"

Päivämäärä:   22.9.26 14:49:50

Olen ymmärtänyt että ällö asuu rivarissa, mutta Espoossa kerrostalossa on säälittävyyden huippu.

Päivämäärä:   22.9.26 14:55:27

Jäin ihmettelemään tuota talon maalaustarvetta. Mulla yli satavuotias talo. Seinät maalattu oletetavasti 70 luvulla, edelleen maali siedettävässä kunnossa, ei toki mikään uusi.
Keitin punamultaa uuteen vajaan 11 vuotta sitten, edelleen uuden näköinen. Samoin tein valkoisen PÖMin räystäs ja nurkkalautoihin jotka hohtaa vitivalkoisena, eräs maalari ihmetteli valkoista ja ekana epäili että olen pessyt vajan seiniä... Nauroin.

Päivämäärä:   22.9.26 15:42:16

., niin, kerrostaloasunto pk-seudulla on aika paljon arvokkaampi kuin omakotitalo Kuusankoskella. Kertoo sinusta aika paljon ihmisenä, kun kommentoit hupsuja.

. , kyllä niitä seinäpintoja uusitaan aika ajoin sisältä ja ulkoa. Toki sitä sokeutuu sille, mikä on siistiä ja mikä ei, samaten olosuhteet vaikuttaa. Asuin asunnossani 25 v ja kyllä sinäkin aikana ehdin sisätilojen maalipinnat uusia kahdesti. Toisen tosin lähinnä vaihtelun vuoksi, en niinkään todellisen tarpeen. Elämästä jää joka tapauksessa jälkiä.

Päivämäärä:   22.9.26 15:51:08

Riippuu paljon talosta millaista siinä on asua ja miten paljon pitää huoltaa. Omakotitalo voi olla esteetön ja kaiken lumitöistä alkaen voi teettää muilla.
Huoltotarpeeseen vaikuttaa materiaalit sijainti ja todella moni muu asia. Aika harva varmaan tekee remontteja kovin kattavasti itse missään iässä?

Sitä paitsi kuka käskee remontoida senkun asuu ja antaa korjausvelan karttua jos itse viihtyy. Ihmeellistä holhoamista kuulee ihmisiltä että muka pitäisi maalata tai uusia yhtään mitään jos ei satu huvittamaan. Just perillis-oletetut valittaa että pitäs kunnostaa tai myydä tai tehdä... antakaa nyt aikuisten ihmisten tehdä omaisuudellaan niinkun parhaaksi näkevät ja asua missä haluavat.

Iäkkäidenkään ihmisten asiat ei sinänsä kuulu muille.

Päivämäärä:   22.9.26 15:58:40

"Lähettäjä: Ällö
Päivämäärä: 22.9.26 15:42:16

., niin, kerrostaloasunto pk-seudulla on aika paljon arvokkaampi kuin omakotitalo Kuusankoskella. Kertoo sinusta aika paljon ihmisenä, kun kommentoit hupsuja."

Mitä vit... Lopeta se höökin vetäminen ja keskity omaan kuplassa elämään. Kukaan puhunut Kuusankoskesta mitään, mikä on kyllä Kouvolaa nykyään. Ääliöllä on kokoajan tarve kertoa omistamastaan yksiöstä, joka sekin on saatu perintönä, tarjoilija ei ole kyennyt ostamaan edes omaa asuntoaan ja täällä pätee talon maalauksella kun asunnut äitinsä omakotitalosa. @!#$ mikä saapas.

Niin ja se sun miehen lainalla ostettu kerrostaloasunto Espoossa ei ole sen kummempi saavutus kun kaikien muiden ostamat asunnot, nyt ällön harhat alkaa olla aika pahalla tolalla kun moisilla asioilla yötä päivää täällä pitää päteä.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   22.9.26 16:01:38

Ja hyvä omakotitalo Tampereen kaupungissa on arvokkaampi kuin murju Helsingin huonoilla alueilla.

Lähettäjä: ennea 
Päivämäärä:   22.9.26 16:03:53

Sanoisin että yli 40v mutta riippuu tilanteesta onko se 41v vai 49v :)

Päivämäärä:   22.9.26 16:09:46

.. Puhuu järkeviä. Harva remontti on tarpeellinen, sisäseinien maalaus on estetiikkaa ja ei paranna talon kuntoa. Jos ulkoseiniä pitää maalata usein, on jotain pielessä, rakenteet ei toimi, materiaalit vääriä, työ tehty huonosti. jne.

Päivämäärä:   22.9.26 16:10:12

Ihme idiootteja tas täällä vttuilemassa toisille ja arvottamassa asumista hinnan ja "kuka maksanut" mukaan.
Aihe oli missä iässä sopii asua omakotitalossa. Ainoa oikea vastaus on minun mielestä "silloin kun itseä huvittaa eikä sillä kohtuuttomasti kuormita muita".

Voisi kysyä myös milloin on liian viiksekäs asumaan kerrostalossa tai liian lihava rivitaloon. Järjettömiä kysymyksiä.

Päivämäärä:   22.9.26 16:16:33

"Asuin asunnossani 25 v"

Älä valehtele.

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   22.9.26 16:31:38

Ei se ikä vaan se kunto ja reippaus. On 25 vuotiaita mitkä eivät taatusti saa pidettyä omakotitaloa kunnossa tai sitten on tervaskantoja, kuten suvun mummo joka vielä 100 vuotiaana kantoi itse puut sisälle ja pilkkoi tarvittaessa pienemmäksi.

Päivämäärä:   22.9.26 17:01:46

Jep, tuli painovirhe, 15 v asuin. En ymmärrä, miksi tartut jokaiseen viestiini ja tulet sättimään, vaikka olen tässäkin asiallisesti vastannut omien kokemusteni pohjalta.

Opettele ohittamaan viestini, jos noin ahdistaa. Kun ikää tulee lisää, oppii huomaamaan, että maailma ei ole niin mustavalkoinen. Olet tässä topassa keskittynyt lähinnä haukkumiseeni, muttet asiaan, josta kirjoitan.

Ja tosiaan, eihän remontteja toki ole pakko välttämättä tehdä, mutta asunnon arvoonhan ne vaikuttavat ja sen haluttavuuteen. Se on toki jokaisen oma asia, millaiseen tasoon asumisessaan tyytyy. Jotkut vaativat priimaa, toisille kelpaa vähän rustiikimpi ja kuluneempikin. Eikä kumpikaan ole väärin tai oikein, mutta faktaa on, että pintoja yms on ajoittain uusittava.

Ennea, näinhän se on - jokaiselle löytyy se sopivin asumismuoto jaksamisensa mukaan. Omakotitalo ei olisi minun juttuni. Saa toteuttaa ihan rauhassa touhuamistarvetta mökillä, mutta arvostan sitä, nurmikot ajetaan, lumet luodaan ja jos tulee jokin ongelma (esim viemäri tukkeutuu), niin apu on saatavilla hetkessä lisämaksutta yhdellä puhelinsoitolla. Toiset taas nauttii pihahommista ja itse tekemisestä kovastikin, iästä riippumatta.

Päivämäärä:   22.9.26 18:02:57

Opettele itse ohittamaan. Tartut joka asiaan, tulet närppimään ja jos et muuta niin minä, minä, minä, mulla mulla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.