Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nalkuttava mies

Lähettäjä: Öh 
Päivämäärä:   21.9.26 20:00:29

Nalkuttavat vaimot tiedetään ja niitä pitää vain sietää, mut mites ku mies natkuttaa koko ajan ja kaikesta?

Unohtelen asioita ja olen sanonut etten jätä tahallani esim. tiskiharjan lavuaariin tai vessan oven auki. Joka ikinen kerta mies huomauttaa ja sanoo, että yritä enemmän.

Alan tuntea itseni jo ihan onnettomaksi kun en muista asioita nappia painamalla ja jos hermostun nalkuttamisesta, olen kuulemma herkkis enkä kestä mitään.

Loppuuko toi koskaan ja miksi mies on tommonen?

Re: Nalkuttava mies

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.9.26 20:00:46

Härötetty.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   21.9.26 20:04:03

No ei se lopu. Olette vain liian erilaisia tuollaisissa arkisissa, ehkä kodinhoidollisissa asioissa ja siksi arki ei toimi eikä ole tyydyttävää kummallekaan. Ajan kanssahan se johtaa isoihin vaikeuksiin, se on selvä. Kummankaan ei kuulu olennaisesti muuttua eikä varsinkaan pinnistellä äärirajoilla vain miellyttääkseen toista..................

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.9.26 20:05:37

"Loppuuko toi koskaan ja miksi mies on tommonen?"

Miksi muuttuisi, onko se tähänkään asti tehnyt mitään elkeitä kompromissien suuntaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.9.26 20:09:12

Ei se ome nalkutusta, se on kontrollia. Ei sillä ole mitään merkitystä onko tiskiharja lavuaarissa tms. Älä alistu. En katsoisi sekuntiakaan tuollaista miestä.

Lähettäjä: --2 
Päivämäärä:   21.9.26 20:29:33

"Miksi muuttuisi, onko se tähänkään asti tehnyt mitään elkeitä kompromissien suuntaan?"
"Ei se ome nalkutusta, se on kontrollia. Ei sillä ole mitään merkitystä onko tiskiharja lavuaarissa tms. "

Jotain rajaa nyt näillä kontrollointipuheillakin. Tuntuu että htnetissä mies on aina kontrolloiva, jos ikinä koskaan kehtaa vaatia yhtään mitään.

Sillä ON väliä onko tiskiharja lavuaarissa vai ei ja onko vessan ovi auki. Tiskiharja ei pääse kuivumaan lavuaarissa, eli kerää bakteereita nopeammin ja on siten epähygieeninen. Vessan ovi taas laitetaan kiinni, jotta sieltä ei haju leviäisi muualle. Todella ällöttävää että joku käy isommalla tarpeella ja sitten muut saa sitä haistella, kun ovi jätetään auki.

On tiettyjä asioita, joissa voi tehdä kompromisseja ja sitten on tiettyjä asioita, jotka kuuluvat peruskäytöstapoihin ja normaaliin hygieniaan. Tiskiharjan ja -rätin laittaminen asiallisesti kuivumaan, vessanpöntön kannen ja vessan oven sulkeminen, käsien pesu vessakäynnin jälkeen ja ennen ruuanlaittoa, ruokasotkujen siivoaminen heti vahingon jälkeen yms. kuuluvat jälkimmäiseen.

Asia josta voidaan keskustella on vaikka se, kuinka usein imuroidaan (mutta se taas kuuluu perushygieniaan että imuroidaan säännllisesti) ja pitääkö sänky pedata aamuisin vai ei.

Se että vaatii kumppaniltaan perushygieniaa, ei ole kontrollointia eikä voi olettaa että kompromissina osa perushygieniaan ja käytöstapoihin kuuluvista asioista jätetään pois.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.9.26 20:40:25

Ei tarttis nalkuttaa kun tehtäis heti ja kunnolla. Pätee kaikkiin sukupuoliin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.9.26 20:40:58

>kaikkiin sukupuoliin

Molempiin*

Päivämäärä:   21.9.26 20:44:01

"pitääkö sänky pedata aamuisin vai ei"

Perushygieniaan nimenomaan kuuluu, että sänkyä ei pedata heti! Mitäs tämä tällainen perushygienian laiminlyönti on? Eihän tällaisista asioista voi neuvotella!

Päivämäärä:   21.9.26 20:51:35

"Perushygieniaan nimenomaan kuuluu, että sänkyä ei pedata heti! Mitäs tämä tällainen perushygienian laiminlyönti on? Eihän tällaisista asioista voi neuvotella!"

No tässä on vähän kahta koulukuntaa. Nykytietämyksellä tosiaan on hyväksi jättää sänky petaamatta, jotta se tuulettuu. Toisaalta pienessä asunnossa voi olla että makuuhuoneessa vietetään enemmän aikaa (tai ei edes ole erillistä makuuhuonetta ja sänky on olohuoneessa), jolloin sängyllä istutaan tai pidetään tavaroita, jolloin tietysti petaaminen suojaa sänkyä. Samoin jos päiväsaikaan lemmikit tai lapset viettää aikaa sängyllä.
Lisäksi pienessä asunnossa sänky saattaa olla näkyvillä, jolloin se on kivempi pedata jos ihmisiä tulee kylään.

Eli riippuu ihan tilanteesta, onko sänky parempi pedata vai ei. Tämä on siis asia, josta ei voi sanoa yksiselitteistä vastausta, toisin kuin vaikka siitä vessan ovesta tai tiskiharjasta.

Päivämäärä:   21.9.26 20:52:55

Onko hygieniariski jos vessan ovi on auki vaikka sen jälkeen, kun on käynyt siivoamassa siellä?

Lähettäjä: öh 
Päivämäärä:   21.9.26 20:55:26

Tästähän oli topiikki vähän aikaa sitten, en ees muista mitä nimimerkkiä siinä käytin. Mutta siis, silloin kun muutetaan yhteen, käydään läpi kaikki kodinhoitoon liittyvät asiat ja katsotaan läpi, miten kumpikin on tottunut ne tekemään. Sitten valitaan yhdessä se tapa mitä aletaan noudattaa. Toisella voi olla parempi tyyli imuroida, toinen laittaa vaatteet kuivumaan huolellisemmin.

Sitten kun se on yhdessä sovittu, sitten noudatetaan sitä sopimusta.

Ihan turha tehdä kauheeta sotaa tällaisista.

Tässä tosin kannattaa erottaa se, että onko kyse oikeasti siitä asiasta (esim se tiskiharja väärässä paikassa) vai onko kyse siitä, että on pahalla päällä ja haluaa jostain syyn purkaa sitä toiseen. Kannattaa olla itsekin tarkkana kumpaa tekee.

Päivämäärä:   21.9.26 21:03:01

"Onko hygieniariski jos vessan ovi on auki vaikka sen jälkeen, kun on käynyt siivoamassa siellä?"

Ei toki. Mutta useammin siellä vessassa käydään tarpeilla ja kyse on muiden mukavuudesta, että vessan ovi laitetaan kiinni tarpeiden teon jälkeen ettei hajut leviä.

Päivämäärä:   21.9.26 21:11:10

Tiedätkö sinä, missä tilanteissa aloittajan mies valittaa auki olevasta vessan ovesta?Voitko kuvitella tilanteita, missä tällainen valittaminen saattaisi olla tarpeetonta?

Päivämäärä:   21.9.26 22:10:27

"Tiedätkö sinä, missä tilanteissa aloittajan mies valittaa auki olevasta vessan ovesta?Voitko kuvitella tilanteita, missä tällainen valittaminen saattaisi olla tarpeetonta?"

En tiedä, mutta selvästi tilanne on toistuva eikä aloittajalla ole tiskiharjasta päätellen kovin hyvä hygieniataso, joten siksi oletan että kyse on vessakäynneistä. Ei esimerkiksi siitä, että aloittaja pari kertaa päivässä siivoaa vessan ja sen jälkeen jättää oven auki jotta vessa kuivuu nopeammin.

Ja koska vessan oven sulkeminen ei edes vaadi suurta panostusta eikä vie aikaa paria sekuntia enempää, en vain käsitä miksi ei voi niin tehdä, jos se kumppanille on kovin merkitsevä asia. En sano että jokaiseen kumppanin oikkuun pitää hypätä mukaan, mutta näin pieni asia on minusta sellainen, että on ihan käsittäämätöntä tehdä siitä isompi ongelma.

Lähettäjä: ht-lady 
Päivämäärä:   21.9.26 23:01:10

Naiselta tuollainen käytös olisi täysin normaalia ja hyväksyttävää, mieheltä ei todellakaan. Lapikasta.

Päivämäärä:   21.9.26 23:52:04

Jos ei ole tottunut kiinnitämään vessanoven asentoon huomiota, kestää uuden tavsn oppiminen jonkin aikaa. Itsellä on ovi auki miten sattuu, ei voisi vähempää kiinnostaa. Mulla oli nalkuttava mies, pistin pihalle. Olen tähän asti selvinnyt elämästä hengissä ja terveenä näillä elintavoilla, niim enköhän selviä jatkossakin. Nalkuttajat on perseestä. Ehkä yhdestä/kahdesta isommasta asiasta voi sanoa, mut joku tiskiharja nyt aivan naurettavaaa, vähän kompromisseja hei

Päivämäärä:   21.9.26 23:54:18

Se että joku asia ei vaadi suurta panostusta, ei ole mikään peruste. Mun eksällä saatto olla kymmeniä sääntöjä miten kodissa toimitaam, niistä yhteensä tulee täysi elintapojen muutos. Ja se on kulutttavaa kun omassa kodissasi et voi olla oma itsesi

Päivämäärä:   22.9.26 00:20:36

"Loppuuko toi koskaan ja miksi mies on tommonen?"

Mies varmaan miettii loppuuko tuo tohelointi koskaan ja miksi nainen on tommonen?

Jos hygieniakäsitykset ovat kaukana toisistaan, niin vaikea on asua samassa asunnossa.

Lähettäjä: jejee 
Päivämäärä:   22.9.26 00:32:19

Riippuu ihan siitä että mistä asioista nalkuttaa. Kyllä minuakin ärsyttäisi, jos joku jättää aina tiskiharjan lavuaariin lojumaan, ellei se tiskiharja ole minuutin sisällä menossa tiskikoneeseen. Jos sen aikoisi jättää lojumaan likaiseen tiskialtaaseen ja nostaa siitä kuivumaan, niin varmasti sanoisin.

Vessan ovi raolleen/kiinni taas riippuu esim. siitä, onko painovoimainen ilmanvaihto (ovi täytyy jättää raolleen) tai onko vessassa esim. kissan hiekkalaatikko (täytyy jättää raolleen) tai onko perheessä esim. koiria tai pieniä lapsia joilla ei ole lupaa mennä vessaan sotkemaan, tukkimaan tavaraa vessanpönttöön, tonkimaan roskista, jne., jolloin ovi täytyy laittaa kiinni.

Kyllä minäkin sanoisin, että yritä enemmän ja koeta kiinnittää huomiota asioihin, jotka ovat itsestäänselviä ja niiden tekeminen tietyllä tavalla on perusteltua.

Minä jätän vaatteita tuulettumaan tuolin selkänojalle, henkarissa suihkuverhotankoon tai makkarin leuanvetotankoon. Jos tämä häiritsisi, niin sitten pitäisi hankkia joku vaaterekki jossa niitä roikottaa. Mutta toistaiseksi asukkaita on kaksi ja ruokapöydän tuoleja kuusi (näistä kaksi makkarissa), joten ei tuosta pidä ärsyyntyä.

Olen ärsyyntynyt miehelle siitä, että hän kolistelee ja metelöi koko ajan. Heittelee ja paiskoo ihan kaikkea, karsea meteli, ja vähän väliä hajoaa esim. astioita kun hän vain heittelee niitä pöydälle, kaappiin tai tiskialtaaseen. Olen sitten kyllä laittanut hänet siivoamaan jäljet ja ostamaan uudet astiat, mutta en halua naapureiden valittavan siitä, että mies metelöi keskellä yötä kun tekee itselleen voileivän ja heittää ison puisen leikkuulaudan keittiön tasolle.

Nalkutushan ei ole mitä tahansa valittamista, vaan samojen asioiden toistoa, jotka koskevat itsestäänselviä asioita. Jos näistä asioista joutuu jatkuvasti nalkuttamaan, niin se toinen tekee väärin. Jos hän ei tekisi väärin, ei toinen myöskään nalkuttaisi. Joten...

Lähettäjä: jwjww 
Päivämäärä:   22.9.26 00:49:30

On ihan eri asia
a) pedata sänky heti kun nousee ylös
b) antaa sängyn tuulettua ja pedata vasta sitten
c) ei pedata ollenkaan.

Olen asunut yksiössä, kaksiossa ja kolmiossa. Niin yksin kuin kaksinkin.

Todellakin annan sängyn tuulettua aamulla ennen kuin petaan sen. Ei saa missään nimessä pedata heti ja jättää tuulettamatta. Ja vaikka tuuletankin sängyn, se ei tarkoita, ettei sitä pedattaisi ikinä.

Ravistan peitot ja nostan ne pyykinkuivaustelineelle tuulettumaan sekä pöyhin tyynyt. Ja silti petaan sängyn, vaikka tuuletankin sen.

En juurikaan hikoile nukkuessani, eli en ole hiestä märkä eikä lakanatkaan ole. Mutta siitä huolimatta tuuletan sängyn aina. Vähintään puoli tuntia, mielellään vaikka puolitoista tuntia. Tämä on helppoa kun asun yksin, ei ole lapsia tai lemmikkejä.

Päivämäärä:   22.9.26 08:07:13

"Jos hän ei tekisi väärin, ei toinen myöskään nalkuttaisi. Joten..."

Ymmärrättekö että ei ole mitään absoluuttisen väärää tapaa olla?!?! Meillä kaikilla on omat tapamme ja ei ole toisen tehtävä kouluttaa kumppania lmille tavoilleen. Kaikki tabat on yhtä oikeita. Jos ei kestä toisen ihmisen erilaisia tapoja, niin voi hyvin olla yksinkin

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   22.9.26 09:29:04

Ei tuo ole sukupuolesta kiinni. Teidän välinen kommunikaatio ei vaan toimi.

Nalkuttajalla on lopulta aina kaksi vaihtoehtoa: joko rakastaa rakkaansa vikoja tai lähteä kävelemään. Nalkutus ei tee muuta kuin v*tuttaa molempia osapuolia täysin hyödyttömästi.

Nalkutuksen kohteella on monta vaihtoehtoa: Ymmärtää nalkuttajan jankkaamat perustelut vaatimukselleen, perustella oman toimintatapansa paremmuus, kärsiä suhdetta heikentävästä melusaasteesta lopun ikänsä tai lähteä kävelemään.

Aloittaja: kyse ei ole muistamisesta, vaan syiden ja seurausten ymmärtämisestä. Ei kukaan muistin varaisesti muista tehdä kaikkea arjessa, asiat hoituu, kun ymmärtää miksi mitäkin on tarpeellista ja järkevää tehdä. Mikä mielestäsi on se syy, että tiskiharjan pitäisi asua altaan pohjalla likaantumassa ja olemassa tiellä?

Monia asioita voi tehdä monin eri tavoin riippuen kokonaistilanteesta. Yöhikoilijat ei voi pedata sänkyä aamulla, olisi täysin idioottimaista kääriä kosteus tiiviisti muhimaan. Monessa lemmikki ja/tai lapsiperheessä taas päiväpeitto on saatava suojaksi heti, ennen kuin eläimet ja/tai lapset juoksee pihan ja sängyn väliä ja sänky on täynnä hiekkaa. Vessan ovi voi olla tarpeen jättää auki kissanvessan takia tai välttämätöntä pitää kiinni, kun vessa on rakennettu johonkin matalaan laajennussiipeen painovoimaisessa ilmanvaihtokokonaisuudessa ja vanhan osan monta kerrosta korkea piippu käyttää vessan ilmanpoistoa korvausilmareittinä oven ollessa auki. Kaikkien asukkaiden on tärkeää ymmärtää mitkä on ne syyt miksi mitäkin tehdään milläkin tavalla. Lastenkin pitää oppia mikä on se syy säännön taustalla, jotta osaavat soveltaa opittuja tapoja tarkoituksenmukaisesti aikusena, eikä turhaan toimi vallitseviin olosuhteisiin nähden typerästi siksi, että näin meillä kotona toimittiin.

Sukupuolesta riippumatta nalkutuksen kohteilla on usein vaikeuksia juuri tuossa vaatimuksen perusteiden hahmottamisessa. Joko ei suostuta vaivautumaan edes miettimään asiaa tosissaan tai ollaan niin itsekeskeisiä ja lyhytnäköisiä, että kun tämä ei minulle aiheuta välitöntä ongelmaa, niin sillä ei ole väliä.

Lähettäjä: Palmu 
Päivämäärä:   22.9.26 09:49:51

Mun miehellä nalkutus loppuu aina kun näkee mut pakkaamassa erolaukkua. Kummallisesti pysyy turpa kiinni seuraavat pari kk.

Lähettäjä: ltt 
Päivämäärä:   22.9.26 10:04:49

"Jos ei kestä toisen ihmisen erilaisia tapoja, niin voi hyvin olla yksinkin"

Tämä pätee molempiin, ei vain siihen nalkuttajaan.

Jos mies ei kestä sitä että aloittaja mädättää tiskiharjan tiskialtaassa kolmesti päivässä niin aloittaja kerätköön kamansa ja muuttakoot muualle ja asukoot yksinään ja tiskatkoon sillä homeisella tiskiharjallaan.

Joillakin on ihan oksettava keittiööhygienia ja jos tiskaa astioita tai pyyhkii pöytiä käytössä olevalla harjalla ja rätillä, on kaikki likaisempia kuin ennen tiskaamista/pyyhkimistä.

En ole hysteerisen tarkka hygieniasta, mutten todellakaan ymmärrä, miten ihmiset voivat käyttää homeisia tiskirättejä ja -harjoja. Hyi helv.

Lähettäjä: lleeeuu 
Päivämäärä:   22.9.26 10:08:49

Aloittaja alkaa kohta itkeä että hänellä on adhd eikä vain voi sille mitään että paskoo ympäriinsä koko ajan. Hohhoijakkaa.

Muuta pois niin miehesi ei tarvitse sietää sinun sotkujasi.

Päivämäärä:   22.9.26 10:12:11

"Lähettäjä: ..
Päivämäärä: 22.9.26 08:07:13

Ymmärrättekö että ei ole mitään absoluuttisen väärää tapaa olla?!?!"

En, koska hyvin usein sille on ihan perusteltu syy miksi asiat pitää tehdä tietyllä tavalla ja toinen "nalkuttaa" ihan syystä. Oletko oikeasti niin vajaa, ettet tätä tajua, vaikka monta esimerkkiäkin on täällä lueteltu?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   22.9.26 10:33:56

Ruokavalio on väärä jos jätökset haisee niin pahalle että ovi pitää sulkea käynnin jälkeen. Meillä on aina ovi ravollaan eikä kodissa haise pas'a vaikka joku vessassa käykin. Tietenkin ovi on sillon kiinni kun joku siellä on.

Päivämäärä:   22.9.26 11:21:54

"En, koska hyvin usein sille on ihan perusteltu syy miksi asiat pitää tehdä tietyllä tavalla ja toinen "nalkuttaa" ihan syystä. Oletko oikeasti niin vajaa, ettet tätä tajua, vaikka monta esimerkkiäkin on täällä lueteltu?"

Siis mitä ihmettä, jokaisella on oma tapa elää ja niin kauan kun toimitaan lain puitteissa, ei ole mitään oikeaa tai väärää tapaa. Vaikka kuinka sulla olisi hyvät perustelut. Tiesitkö että toisella voibyhtä hyvin olla hyvät perustelut omasta puolesta. Ei parisuhde ole mikään äiti-lapsi suhde jossa toisen tekemisiä määräillään ja käskytetään. Se että minä jätån kalsarit olkkarin lattialle on ihan yhtä oikein kuin että en jättäisi. Jokainen meistä on parisuhteessa omasta vapaasta tahdostaan. Jokainen voi nodtaa kytkintä jos toisen käytös ei miellytä tai sitten hyväksyä se käytös. Toinen taas voi halutessaan ottaa toisen toiveet huomioon, mutta jatkuvasti munankuorilla eläminen ja toisen kaikkien sääntöjen mukaan eläminen ei ole tervettä. Jossain määrin kumppanin miellyttäminen on ookoo, mutta myös on ihan sallittua elää omassa kodissa niinkuin itse parhaaksi näkee. Ah ai että oon taas hetken onnellisempi kun asun yksin. Ei haittaa että jätin ruokalautasen sohvapöydälle "taas kerran" tai sänky on petaamatta. Enhän mä edes nää sitä kun olen täällä töissä. Hengissä ollaan ja tervekin olen, vaikka kodissa on sotkua ja elämisen jälkiä ja joskus olen pyyhkäissyt tuhrun lattialta KEITTIÖRÄTILLÄ!!! ÄÄÄK!!

Päivämäärä:   22.9.26 11:24:30

Jos tulee kovasti tarve puuttua toisen tekemisiin tai antaa ohjeita, kannattaa hetki miettiä mistä tämä besserwisseröinti ja kontrollifriikkeys kumpuaa.

Päivämäärä:   22.9.26 11:25:01

"ei ole mitään oikeaa tai väärää tapaa. Vaikka kuinka sulla olisi hyvät perustelut."

Oletkohan eksynyt väärälle palstalle? Tämä on sennula, ei junnula tai vauvala.

Ei ole kyse pelkästään kumppanin miellyttämisestä.

Mutta asu sinä vain yksinäsi ja mädännytä koko talo ja koko omaisuutesi. Toivottavasti asut sitten omassa omakotitalossasi etkä esim. vuokralla tai kerrostalossa...

Päivämäärä:   22.9.26 11:38:10

Harvemmin kyse on siitä lavuaarissa olevasta tiskiharjasta tai avonaisesta vessan ovesta, vaan usein jokin suurempi, taustalla oleva asia purkautuu nalkuttamisena. Eikös naistenkin kohdalla usein sanota, että nalkutuksen taustalla on yleensä naisten niskaan kaatuva vastuu koti- ja metatöistä. Ehkäpä aloittajan kannattaisi käydä keskustelua miehensä kanssa.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   22.9.26 11:44:59

Meillä oli aluksi vastaavaa. Osa miehen kommenteista oli varmaankin ihan paikallaan, mutta osa oli täysin turhanpäiväisiä (tämän myönsi itsekin). Suurin osa sitten oli sellaisia, että meillä nyt vaan sattui olemaan erilaiset tavat tehdä asioita, esimerkkinä vaikka tässä ketjussa mainittu sängyn petaaminen: mies teki sen heti, mutta minä olin tottunut jättämään sängyn tuulettumaan.

Näistä päästiin yli, kun yksinkertaisesti keskustelimme asioista. Kerroin, miksi teen asiat tietyllä tavalla ja mies kertoi omista kannoistaan. Jos kummallakaan ei ollut toista parempaa perustelua, todettiin sitten yhdessä, että ei kai se ole sitten niin vakavaa, tehdään jatkossa tavalla x ja sovelletaan myöhemmin, jos tarve vaatii.

Merkittävintä näissä keskusteluissa (ja ajoittaisissa riidoissa…) oli se, että mies tajusi, etten minä ole piittaamaton, vaan minullakin voi olla joku syy tehdä asiat eri tavalla. Minä tajusin, että mies ei nalkuta huvikseen, vaan hänelläkin on joku omasta mielestään tärkeä syy sanoa asiasta.

Merkittävää oli myös ymmärtää, että meillä on kommunikoinnissa tämä keskeinen ero: minä olen aina ollut miellyttäjä ja pyrin välttämään sitä, että aiheuttaisin toisille epämukavuutta tai jopa häpeää. Siksi en kovin mielelläni huomauta toisten tekemistä virheistä (etenkin, jos ne ovat selvästi vahinkoja), vaan mieluummin korjaan ne vaikka sitten hiljaa itsekseni. Sen sijaan miehen mielestä kaiken voi optimoida ja prosesseja kehittää äärimmäisyyksiin saakka :D

Mies on oppinut rennommaksi ja minä teen hänen tavallaan nyt ne asiat, joiden tiedän olevan hänelle tärkeitä. Lisäksi mieskin on huomannut, että jotkut asiat ovat minulle tärkeämpiä kuin hänelle. Minä esimerkiksi siivoan keittiötä mielelläni, koska pidän siitä, ja mies voi sitten keskittyä johonkin hänelle tärkeään juttuun ja tehdä sen omalla tavallaan.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   22.9.26 11:49:08

"Harvemmin kyse on siitä lavuaarissa olevasta tiskiharjasta tai avonaisesta vessan ovesta, vaan usein jokin suurempi, taustalla oleva asia purkautuu nalkuttamisena. Eikös naistenkin kohdalla usein sanota, että nalkutuksen taustalla on yleensä naisten niskaan kaatuva vastuu koti- ja metatöistä. Ehkäpä aloittajan kannattaisi käydä keskustelua miehensä kanssa."

Tämä on myös totta. Meillä nalkutuksen taustalta paljastui miehen pelko siitä, että kaikki on kuitenkin hänen vastuullaan, mutta keskustelujen myötä tämä osoittautui turhaksi, kun mies ymmärsi paremmin tapojani tehdä asioita ja minä hänen.

Vielä enemmän nalkutukseen vaikutti muu, täysin parisuhteen ulkopuolinen stressi, kun mies koki olevansa vastuussa tietyistä yhteisprojekteista myös töissään. Se sitten läikkyi kotiin saakka. Nyt sekin tilanne on helpottunut, ja kappas kun on nalkutuskin vähentynyt.

Päivämäärä:   22.9.26 12:04:35

"Siis mitä ihmettä, jokaisella on oma tapa elää ja niin kauan kun toimitaan lain puitteissa, ei ole mitään oikeaa tai väärää tapaa. Vaikka kuinka sulla olisi hyvät perustelut. Tiesitkö että toisella voibyhtä hyvin olla hyvät perustelut omasta puolesta. Ei parisuhde ole mikään äiti-lapsi suhde jossa toisen tekemisiä määräillään ja käskytetään. Se että minä jätån kalsarit olkkarin lattialle on ihan yhtä oikein kuin että en jättäisi. Jokainen meistä on parisuhteessa omasta vapaasta tahdostaan. Jokainen voi nodtaa kytkintä jos toisen käytös ei miellytä tai sitten hyväksyä se käytös. Toinen taas voi halutessaan ottaa toisen toiveet huomioon, mutta jatkuvasti munankuorilla eläminen ja toisen kaikkien sääntöjen mukaan eläminen ei ole tervettä. Jossain määrin kumppanin miellyttäminen on ookoo, mutta myös on ihan sallittua elää omassa kodissa niinkuin itse parhaaksi näkee. Ah ai että oon taas hetken onnellisempi kun asun yksin. Ei haittaa että jätin ruokalautasen sohvapöydälle "taas kerran" tai sänky on petaamatta. Enhän mä edes nää sitä kun olen täällä töissä. Hengissä ollaan ja tervekin olen, vaikka kodissa on sotkua ja elämisen jälkiä ja joskus olen pyyhkäissyt tuhrun lattialta KEITTIÖRÄTILLÄ!!! ÄÄÄK!!"

Sitten on tosiaan hyvä asuakin omillaan, jos ei ole valmis huomioimaan, että yhdessä asuessa omat teot/tekemättä jättämiset vaikuttavat muihinkin kuin pelkästään omaan napaan. Se ei ole mitään kumppanin miellyttämistä tai toisen toiveiden hyväntahtoista täyttämistä, vaan ihan normaalia kanssaihmisen huomioon ottamista.

Ei, tämä ei ole puolustuspuhe nalkuttamiselle, vaan sille, että sovitaan yhdessä pelisäännöt ja sen jälkeen huomioidaan muut samassa taloudessa asuvat noudattamalla niitä yhteisiä pelisääntöjä.

Lähettäjä: DD 
Päivämäärä:   22.9.26 12:22:58

Lähettäjä: L
Päivämäärä: 22.9.26 10:33:56

Ruokavalio on väärä jos jätökset haisee niin pahalle että ovi pitää sulkea käynnin jälkeen. Meillä on aina ovi ravollaan eikä kodissa haise pas'a vaikka joku vessassa käykin. Tietenkin ovi on sillon kiinni kun joku siellä on.

---
Kyllä pskan pitääkin haista. Aina huvittaa nää jotka sanoo että oikealla ruokavaliolla kakki tuoksuu ruusuille.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.9.26 12:30:11

Ei lopu, usein vaan lisääntyy nalkutus ja kontrolointi kun mies vanhenee.
Ikävä piirre ihmisessä on se sitten mies tai nainen. Jos pitää kokoajan puuttua toisen tekemisiin ja niihin tekemättä jättämisiin.
Keskustele miehen kanssa ja kerro oma mielipiteesi.

Päivämäärä:   22.9.26 12:38:48

"mädännytä koko talo ja koko omaisuutesi"

Tämäkö on siis peruste sille, ettei tiskiharjaa saa jättää lavuaariin eikä vessan ovea auki? Koko talo ja koko omaisuus mätänee?

Päivämäärä:   22.9.26 16:45:56

"Tämäkö on siis peruste sille, ettei tiskiharjaa saa jättää lavuaariin eikä vessan ovea auki? Koko talo ja koko omaisuus mätänee?"

-teoriassa sopivissa olosuhteissa kumpi vaan voi ennen pitkää johtaa kosteusvaurioon. Olennaisempaa lienee se, että jos ei noin helposti oivallettaviakaan asioita hahmota edes toisen selittäessä miksi asia olisi tarpeen hoitaa tietyllä tavalla, niin omaisuudesta huolehtiminen ei liene järin kummoisella tasolla.

Päivämäärä:   22.9.26 18:06:15

"teoriassa sopivissa olosuhteissa kumpi vaan voi ennen pitkää johtaa kosteusvaurioo"

Siis anteeks mitä? Kerroppa yksikin keissi missä näin on käynyt kun jonku tiskiharja on lavuaarissa tai vessan ovi auki?!?! Itse teen kosteusvauriopuolella töitä ja voin kertoa että nuo ei ole ne syyt mistä kpsteusvaurio saa alkunsa. Ihan naurettavaa

Päivämäärä:   22.9.26 18:07:20

Teoriassa ja oikeissa olosuhteissa jopa siivoaminen voi johtaa kosteusvaurioon. Että mitäs siihen sanot? Alatko nalkuttaa siivouksesta

Päivämäärä:   22.9.26 18:11:33

"että sovitaan yhdessä pelisäännöt ja sen jälkeen huomioidaan muut samassa taloudessa asuvat noudattamalla niitä yhteisiä pelisääntöjä."

Niin, yhteiset pelisäännöt, ei vain toisen pelisäännöt! Ja kuinka nippelitasolle näissä säännöissä mennään? Koskeeko millä tasolla elämisen jälkiä? Pitääkö koti olla kuin sisustuslehdestä tai alkaa huomauttelu? Kun ei ole mitään universaalia kodin siisteyttä olemassa! Mutta neuroottisia ihmisiä on ja sitten on sellaisia joilla elämänhallinta pettänyt täysin. Iso osa sijoittuu siihen väliin ja heillä jos kellä om varmaan yhtä monta tapaa toimia kuin on ihmistäkin. Kuka siinä sitten määrittelee mikä kenen tapa toimia on se jota pitää totella?
Jos sua ahdistaa vähän liian moni asia mikä on kodissa "väärin", kannattaa mennä terapiaan

Päivämäärä:   22.9.26 18:27:43

"Niin, yhteiset pelisäännöt, ei vain toisen pelisäännöt! Ja kuinka nippelitasolle näissä säännöissä mennään? Koskeeko millä tasolla elämisen jälkiä? Pitääkö koti olla kuin sisustuslehdestä tai alkaa huomauttelu? Kun ei ole mitään universaalia kodin siisteyttä olemassa! Mutta neuroottisia ihmisiä on ja sitten on sellaisia joilla elämänhallinta pettänyt täysin. Iso osa sijoittuu siihen väliin ja heillä jos kellä om varmaan yhtä monta tapaa toimia kuin on ihmistäkin. Kuka siinä sitten määrittelee mikä kenen tapa toimia on se jota pitää totella?
Jos sua ahdistaa vähän liian moni asia mikä on kodissa "väärin", kannattaa mennä terapiaan"

Ööh, sitähän yhdessä sopiminen tarkoittaa: Neuvotellaan YHDESSÄ siisteyskäsitykset läpi ja löydetään molemmille sopiva kompromissi yhteisen huushollin ylläpitoon. Kompromissi tuppaa tarkoittamaan kummaltakin osapuolelta joustoa eikä suinkaan sitä, että toinen sanelee ja toinen vikisee. Mä en myöskään lähde tässä määrittelemään, että mille tasolle pitää mennä, kun se on yhdessä asuvien tehtävä keskenään. Jos keskustelun aikana huomataan, että siisteyskäsitykset eivät ole mitenkään sovitettavissa yhteen, niin sitten kannattaa miettiä yhdessä asumista vielä uudemman kerran.

Päivämäärä:   22.9.26 19:02:00

Mitäs jos ei joistain asioista ei ole sovittu? Oikeuttaako se nalkuttamaan? Tuskin kukaa sopii erikseen tiskiharjan paikasta.

Päivämäärä:   22.9.26 19:49:51

Jos asioista ei ole sovittu, niin ensimmäinen askel on sopia niistä sen sijaan, että jätetään toistuvasti likaisia kalsareita keskelle olohuonetta tai tiskiharjoja lillumaan ja nalkutetaan näistä. Jokaisesta jostakin yksityiskohdasta ei toki voi etukäteen sopia, mutta tilanteen tullen on oiva mahdollisuus sopia, että miten meidän huushollissa toimitaan jatkossa tässä asiassa, jossa meillä taitaa olla ainakin tällä hetkellä erilainen siisteyskäsitys. Kumpikin voi tuoda oman näkemyksensä esiin ilman, että tulee tuomituksi nalkuttajaksi.

Jos on sovittu, että likapyykit saavat lojua missä tahansa, kunhan ne tulee lauantaisin kerättyä pesukoneeseen, niin silloin voi puhua nalkuttamisesta, jos toinen huomauttelee pyykeistä yhtenään pitkin viikkoa - silloin nalkuttajalle voi huomauttaa yhdessä sovitusta käytännöstä. Jos taas on yhdessä sovittu, että likapyykki kuuluu likapyykkikoriin, niin silloin vika on siinä, joka jättää pyykkiä toistuvasti pitkin poikin - silloin likapyykin heittelijälle voi huomauttaa yhdessä sovitusta käytännöstä. Kun ristiriita käytänteissä ilmenee, keskustellaan ja sovitaan yhteiset käytännöt, mutta ei pidä lupautua sellaisiin käytäntöihin, joita ei arjessa pysty nielemään.

Päivämäärä:   22.9.26 20:53:33

Eli jos joku jättää tiskiharjan lavuaariin, niin hänen pitäisi tajuta sopia asiasta. "Hei sovitaanko että pidetään tätä tiskiharjaa lavuaarissa?"

Yleensähän se menee niin, että "hei sovitaanko ettei jätetä vaatteita lattialle". Tämähän ei ole mitään sopimista , vaan nalkuttamista. Jos tuohon vastaa että ei sovita sellaista, niin johan on herne nenässä.

Eli yleensä se nalkuttava osapuoli laatii näitä "yhteisiä pelisääntöjä". Äkkiseltään en itse muista edellisessä parisuhteessani kuin ehkä yhden pelisäännön, jonka itse laadin(jota ei edes noudatettu) ja mieheltä niitä "sääntöjä" tuli joka käänteessä.

Päivämäärä:   22.9.26 20:56:05

Mitä edes ne on ne pelisäännöt? En kyllä ymmärrä mitään sääntöjä ylipäätään. Tasa-arvoisessa parisuhteessa missä on molemminpuoleinen kunnioitus ja arvostus riittää. Jokainen saa elää kodissaan niinkuin hyvältä tuntuu. Ja jos toisells on elämänhallinta hukassa, niin se on byeeee

Päivämäärä:   22.9.26 22:45:01

.., tuli selväksi, että kuulut niihin ihmisiin, joiden mielestä oma näkemyksesi on ainoa oikea eikä kykyä yhteiseen sopimisiin, yhteisiin pelisääntöihin ja varsinkaan mihinkään suuntaan joustamiseen löydy. Se on hyvä kysellä, että toisenko sääntöjen mukaan pitäisi mukamas elää, kun ei huomaa olevansa itse se täysin ehdoton hahmo. :’D Kaikki muu paitsi sun näkemyksesi on liioittelua ja kompromissi tarkoittaa ilmeisesti sinun täyteen tahtoosi taipumista…?

Ihan hyvä, että kaltaisesi ihminen asuu itsekseen. :D

Päivämäärä:   22.9.26 22:49:26

” Tasa-arvoisessa parisuhteessa missä on molemminpuoleinen kunnioitus ja arvostus riittää.”

Mitäs jos sun kumppanis mielestä likaisten kalsareiden heittäminen keskelle olohuoneen lattiaa ei osoita kunnioitusta ja arvostusta häntä kohtaan, vaan ihan päinvastoin on epäkunnioittavaa?

Päivämäärä:   22.9.26 23:00:07

"Kerroppa yksikin keissi missä näin on käynyt kun jonku tiskiharja on lavuaarissa tai vessan ovi auki?!?!"

-Ymmärrätkö käsitteen "teoriassa"?

En itsekään tiedä tosielämän yksittäistapausta, mutta on täysin mahdollista, että lapsi tai koira livahtaa avoimesta ovesta, tiputtaa lelun pönttöön ja vetäisee sillä viemärin tukkoon aiheuttaen vesivahingon. Jos oven auki tai kiinni pitäminen vaikuttaa ilmanvaihtoon, niin väärin toimiessaan ilmanvaihtojärjestelmä voi kondensoida runsaasti kosteutta paikkaan, jonne se ei kuulu, aiheuttaen kosteusvaurion. Väärin ohjautuvasta ilmasta ja puutteellisesta ilmanvaihdosta johtuvat kosteusongelmat on ihan yleisiä, vaikka harvoin liittyvätkään yksittäisen oven asentoon.

Altaan pohjalla lilluva likainen tiskiharja kerää likaa, kun altaaseen lasketaan vettä, pestään käsiä, huuhdellaan astioita. Haurastuvasta harjasta voi irrota harjaksia ajan mittaan. Tilanteen pitkittyessä voi muodostua viemäritukos. Pesualtaissa ei ole tarkoituksenmukaista säilyttää yhtään mitään. Miksi tiskiharjaa pitäisi säilyttää nimenomaan paikassa, missä se likaantuu ja on jatkuvasti tiellä?

Päivämäärä:   22.9.26 23:24:29

Jos vessan ovi on auki, poistoilmaa vaan menee sieltä enemmän ulos. Se ei aiheuta yhtään mitään kondensaatioo, tiesitkö että siellä oven alareunassa on usein ihan rako sitä varten että ilma menee vessaan. Vessoissa on POISTOventtiili, oven aukipitäminen ei sekoita ilmanvaihtoa.

Samalls logiikalla siivoaminen voi auheuttaa vesivahingon, kaadat ämpärin ja kans siinä se. Eli sovitaanko että täälä meillä ei siivota.

Senkus sovitte pelisääntöjänne parisuhteisiinne, ei ole multa pois. Mutta asioista nalkuttaminen ja huomauttelu nyt vaan on ihme kontrollointia ja jos siitä huomattelusta kärsii suosittelen eroamaan. Kaikkien huomauttelijoiden pitäisi elää joskus jonkun toisen huomauttelijan kanssa, niin ymmärtäisivät kuinka hirveää se on. Pahimpia on nää jotka motkottavat toisten juomisesta. Herra jumala nostakaa kytkintä tai vaihtakaa seuraa. Jokainen saa elää niinkuin parhaakseen näkee

Lähettäjä: Blossom 
Päivämäärä:   23.9.26 00:39:20

Meillä on tasa-arvoinen parisuhde missä on molemminpuoleista kunnioitusta ja arvostusta riittää. Meillä ei nalkuta nainen, eikä mies.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   23.9.26 01:18:25

Kannattaa jättää vessan ovi auki siksi aikaa kun on tarpeillaan niin näkee heti kauempaakin että vessa on varattu.

Toimii ainakin mökillä hyvin kun huussi on rinteessä jonkinmoisen kipuamisen päässä.

Lähettäjä: been there... 
Päivämäärä:   23.9.26 01:32:31

Usko minua, ei se lopu. Pahenee vain ajan kanssa. Itse siedin nalkuttavaa akkaa miehenä yli kaksikymmentä vuotta.

Reagoit täysin normaalisti henkiseen väkivaltaan, jota nalkuttaminen mitä suurimmassa määrin on, oli se nalkuttaja sitten mies tai nainen.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   23.9.26 09:52:53

Pakko sanoa että asiat mm.joita en miehessä voi sietää ollenkaan... Valittaminen, nalkuttaminen ja vonkaaminen.

Päivämäärä:   23.9.26 10:31:33

"Vessoissa on POISTOventtiili, oven aukipitäminen ei sekoita ilmanvaihtoa"

-Joo-o ja niissä poistoventtiileissä ei ole mitään aukotonta takaisinvirtauksen estoa, eikä toisalta kaikissa vessoissa ole muuta korvausilmareittiä kuin oveen liittyvä. Kaikki talot ei ole uusia, eikä koneellisesti ilmanvaihdettuja. Osassa on ehtinyt monenlaiset sankarit tehdä omia laajennuksiaan ja muutoksiaan.

On ollut 1960-luvulta asti varsin yleinen käytäntö sijoittaa suihku matalaan elintasopattiin. Matalan elintasopatin päällä poistoventtiilin piipun huippu jää usein 3-6m verran alemmas kuin alkuperäisen rakennuksen puolella oleva piipun huippu. Vaikka huutaisit miten sille elintasopatin poistoventtiilille, että olet POISTOventtiili, niin se vanhan puolen olennaisesti korkeampi piippu mielellään käyttää sitä elintasopatin poistoventtiiliä tuloilmaventiilinä tilaisuuden saadessaan. Nyt kun viime vuosina on vielä ollut muotia poistaa kaikki mahdolliset väliovet ja seinät ja tehdä avointa tilaa, niin vanhan puolen ja uuden puolen ilmanpoiston välillä on mahdollisesti enää vain se vessan ovi jäljellä. Jos sitten elintasopatin poistoventtiilissä ilma jää arpomaan mihin suuntaan se kulkisi, niin poistoilma ei pidä putkea lämpiänä ja kuivana, vaan sisäilman kosteus pääsee kylmään putkeen tiivistymään. Suihkun jälkeen kondenssivesimäärät voi olla todella isoja. Sitten riippuu detaljiikasta valuuko kondenssivesi rakenteisiin vai vessan käyttäjän niskaan. Kun rakennuksessa on painovoimainen ilmanvaihto, niin jokaisen erillisen piipun poistoalueen välissä pitäisi olla ovet kiinni. Esim. pitkässä monipiippuisessa vanhassa talossa tulisi säilyttää suljettavuus niiden tilojen välissä, joitten ilmanpoistot menee keskenään eri piippuun, silloinkin kun piippujen huiput on samassa korossa keskenään, koska myrskyisällä säällä ilmavirtaukset on oikukkaita ja voimakkaita. Jos piipuilla on korkeuseroa, niin niiden palvelemat tilat on ehdottomasti pystyttävä pitämään erillään. Nykyiset remppailijat ei todellakaan hahmota aina ideoidensa vaikutusta ilmanvaihtoon ennenkuin ongelmat on näkyvissä.

Sitten taas, jos kylppärin ilmanpoisto on korkeimmassa piipussa tai koneellisesti imetty ja korvausilman saanti suljetaan pintaremontin myötä liian tiiviillä ovella, kun kaikki ei hoksaa miksi siellä alareunassa pitäisi olla rakoa, niin taas ollaan tilanteessa, jossa ilmanvaihto ei (tällä kertaa korvausilman puutteen vuoksi) toimi, piippu jäähtyy ja kondenssia muodostuu.

Jos ei ymmärrä miten ilmanvaihto juuri siinä omassa kodissa toimii, niin itseasiassa vessan ovella voi olla huomattavan iso rooli kondenssivesiongelmien aiheuttamisessa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   23.9.26 20:34:15

Nalkuttaminen paha vika-oli sitten mies tai nainen. Vaikea päästä eroon.

Lähettäjä: DD 
Päivämäärä:   24.9.26 15:14:12

Lähettäjä: ..
Päivämäärä: 22.9.26 19:02:00

Mitäs jos ei joistain asioista ei ole sovittu? Oikeuttaako se nalkuttamaan? Tuskin kukaa sopii erikseen tiskiharjan paikasta.

--
Öh,no sopikaa asiasta? Ei oo iso juttu ja loppuu nalkutus.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   24.9.26 15:47:05

Tuossa oli sana "nalkuttaminen", joka lähtökohtaisesti kertoo jotain molemminpuolisesta kunnioituksen puutteesta kumppania kohtaan. Toisaalta aloittaja kokee jo jotain pelkoa näistä tilanteista. Se on aina tilanne joka kannattaa ottaa vakavasti.

Selvää on että "nalkuttava" ihminen pyrkii johonkin kontrolliin ja järjestykseen. Se ei välttämättä tarkoita että yrittää kontrolloida toista ihmistä vaan se voi tarkoittaa että yrittää saada jotain kontrollia kaoottiseen arkeen (tai ihan tavalliseen arkeen joka tuntuu vaikealta hallita). Se voi myös olla ensimmäisiä merkkejä pakottavasta kontrollista. Voi olla että vuosia myöhemmin löydät itsesi tilanteesta ettet enää uskalla pitää yhteyttä ystäviisi, kumppanin reaktioiden pelossa. Tai sitten löydät itsesi tilanteessa, jossa olet oppinut ottamaan huomioon joitakin kumppanim elämää järisyttäviä asioita kuten tiskiharjat ja vessan ovet ja kaikki on ihan ok.

Yleisenä neuvona, älä koskaan jää suhteeseen jossa koet pelkoa kumppanin käytöksen takia. Jos kumppani ärsyttää se on ihan normaalia, pelko ei ole.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.