Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ulkoiletteko talvella?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.9.26 20:58:43

Tämä ketju koskee meitä, joilla ei ole ulkoilutettavia eläimiä ja jotka emme harrasta talvilajeja kuten hiihtoa tai luistelua.

Tiedän kyllä että turha laittaa tällaista disclaimeria, varmasti ketju täyttyy pääosin ihmisistä jotka toteaa että tottakai ulkoilen kun on ihanat hiihtokelit tai että tottakai ulkoilen koska pitää koirat lenkityttää jne. mutta ainakin yritin...

Itselläni ei ole talvilajiharrastuksia enkä aio ryhtyäkään hiihtämään, laskettelemaan tai avantouimaan. En osta ulkoilevaa eläintäkään. Talvet, (sanotaan nyt loppusyksystä kuten marraskuusta maaliskuun loppuun) on itselle hankalia kun ulkona ei ole mitään itseä kiinnostavaa. Sisällä liikaa oleilu alkaa tuntua tunkkaiselta myös ajan mittaan. Asun myös peltojen keskellä, ei ole oikein hoidettuja teitäkään jota pitkin lenkkeillä. Menettekö te muut säntillisesti joka päivä talvella ulos kävelemään vai onko ulkoilu lähinnä ohimenevää, auton oven ja marketin oven väliä?

Re: Ulkoiletteko talvella?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.9.26 21:04:00

Kyllä. En voisi kuvitella että en ulkoilisi ollenkaan, päivittäin pakko päästä vähintään kävelylle. Usein menee 10 kilometriäkin kävellen ihan yksinään. Välillä myös juoksen.

Kai siellä nyt joku tie on, autolla varmaan kuljet kotiin sinne peltojen keskellekin? Ei tien tarvitse olla mikään monta kertaa päivässä aurattava kaupungin katu, että siinä voi talvellakin kävellä.

Päivämäärä:   20.9.26 21:08:46

Ja lisään vielä, en varsinaisesti harrasta mitään talviliikuntalajia mutta kyllä minusta on mukavaa kävelyn lisäksi välillä vaikka hiihtää tai lumikenkäillä ihan metsässä, ei siihenkään tarvita mitään hoidettua reittiä. Umpihangessa jalan rämpiminenkin (metsissä ja pelloilla) on ihan hauskaa, jos nyt ei metriä ole lunta :D Pulkalla mäen laskeminenkin on minusta aikuisenakin hauskaa, ja potkurilla on kiva kurvailla lenkkejä jos sopivia kelejä riittää.

Minusta luonnossa on talvellakin ihan yhtä lailla ihmeteltävää, kun vaan pysähtyy katsomaan. Eli ulkoilemaan vaan! :)

Lähettäjä: Askareet 
Päivämäärä:   20.9.26 21:09:19

Vapaa-ajalla ulkoilu käsittää minulla lumitöiden tekemisen lumiseen aikaan. Meillä on iso piha ja pitkä mäki jonka päällä talo niin aikaa kolaamiseen menee noin 45 min. Meillä käy ulkopuolinen auraamassa vain pahimpina lumimyräköinä ja oma aurauskalusto hajosi niin pakko itse kolailla. Kolaamisen lisäksi saatan välillä laskea mäkeä lasten kanssa. Meillä mäen laskuun tosiaan hyvä mäki.

Muutoin vapaa-ajalla en niinkään talvella ulkoile. Mies onneksi hoitaa hiihtämiset ja luistelut. Töiden puolesta sitten tulee vähintään tunti päivässä ulkoilua. Usein kaksi.

Lähettäjä: jjoo 
Päivämäärä:   20.9.26 21:12:51

Varmaan tyyliin kerran talven aikana käyn huvikseen ulkona

Lähettäjä: tassu 
Päivämäärä:   20.9.26 21:15:11

Vaihtelevasti. Nyt on ensimmäinen talvi aikoihin kun en ole töissä, joten pitää ihan skarpata etten homehdu sisälle... Kun oli ulkotöissä vuoden ympäri, sai vapaa-ajalla olla sisällä ihan niin paljon kuin huvitti hyvällä omallatunnolla :D

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   20.9.26 21:29:13

Todellakin ulkoilen! Miten kukaan voi kökkiä monta kuukautta sisällä. Ihan täällä pellon ja metsän keskellä asun ja lenkkeilen noita autoteitä tai metsäpolkuja otsalampun kanssa. Joskus käyn purtsilla, jos ei ole latuja. Myös umpihangessa joskus käyn, jos ei paljoa lunta. Harrastan kyllä myös hiihtoa mutta sen suhteen talvet on vaihtelevia ja usein hiihtokauden aikanakin tulee käytyä kävelemässä joko muuten vain tai sen takia, että ladut on huonot välillä. Ratsastan myös talvella ulkokentällä. Toki myös jumppaan sisällä ja yleensä valkkaan niihin sitten ne paskimmat ulkoilusäät.

Joo, huh, en tosiaan ymmärrä miten voisi olla sisällä :o

Lähettäjä: Nope 
Päivämäärä:   20.9.26 21:59:41

En ole juurikaan talvisin ulkoillut koska aika on mennyt tallilla. Toki lumityöt tehnyt. Nyt ei ole enää hevosta joten miettinyt että mitähän sitä talvella tekisi. Lumikenkäily kiinnostaisi. Ihan vaan kävelemässäkin pitäisi käydä enemmän ympäri vuoden. Talvella se tylsyys että kaikki kivat lenkkimaastot on täynnä hiihtolatuja. Vanhat sukset löytyy niin sekin tietysti vaihtoehto että alkaisi hiihtää, mutta ensin pitäisi saada aikaiseksi laittaa sukset kuntoon.

Lähettäjä: --2 
Päivämäärä:   20.9.26 22:03:19

Vaihtelevasti. Joskus ihan mukava käydä ulkona kävelemässä, jos on kaunis talvisää. Mutta arkisin harvemin pääsee valoisan aikaan ulos, kun pitäisi tehdä töitä ja viikonloppuisin on niin paljon muuta ohjelmaa, ettei aina ehdi (käydään paljon sukulaisilla ja asioilla kaupungissa viikonloppuisin, kun arkena ei niitäkään ehdi, lisäksi on paljon sisällä tehtäviä harrastuksia joita haluan tehdä viikonloppuina). Asun hieman syrjässä ja täällä on muutenkin tosi tylsää kävellä. Ulkoilureittejä tai edes katuvaloja ei ole, joten on oikeasti pimeää. Kävelyreitit on lähinnä hiekkateitä peltojen vierellä, ympyrälenkkejä ei oikein saa tehtyä, ellei kävele 10+ kilometriä. Ei ole edes polkuja, kun ei ole ihmisiä niitä tekemässä ja toisaalta metsätkin on lähinnä talousmetsää eikä sinne viitsi lähteä oma toimisesti polkuja raivaamaan. Tai talvella rämpimään umpimetsään umpihankeen.
Viimeisetkin ulkoiluhalut lähti, kun pari vuotta sitten täällä alkoi pyöriä susia. Viime talvena just yksi ammuttiin, kun alkoi tulemaan pihoille.

Pitäisi erikseen lähteä aina autolla jonnekin, mutta sitä taas ei oikein jaksa tehdä. Silloin kun käyn toimistolla, yritän käydä siellä kävelyllä töiden jälkeen, siinä menee lähellä kivoja ulkoilureittejä.

Joten ulkoilen vähän. Mutta muuten tulee sitten liikuttua, kotona kuntopyörällä, käyn uimassa uimahallissa jne..

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   20.9.26 22:05:16

Mä käyn toki tallilla ympäri vuoden, mutta KYLLÄ, mä lenkkeilen ympäri vuoden nykyään. Olin tuossa 2,5 vuotta vuodelevossa pääsemättä juuri lainkaan ulos, niin voin kertoa, että todellakin menen nykyään, kun PYSTYN!!! Minusta on aivan mieletöntä käydä kunnon reippaalla kävelyllä kun tulee kuuraa ripsiin. Toki on pakko pitää joku huivi tms kasvoilla kun alkaa kiristyä pakkaset tai keuhkot sanoo ittensä irti, mutta kyllä nautin pakkasulkoiluista.

Tähän aikaan vuodesta mä kerkeen vähiten varsinaisille lenkeille, koska sienestän niin usein kuin mahdollista. Kun sienestys alkaa loppuun loka-marraskuussa keleistä riippuen, alkaa taas olla aikaa käydä lenkillä enemmän. Ihan pahimmilla jääkaljamakeleillä saatan vältellä, koska silloin ei edes nastat auta.

Lähettäjä: Alli 
Päivämäärä:   20.9.26 22:13:59

Mitä teet kesällä ulkona?
Aurinkoisella pakkassäällä on ihana vaan kävellä ja ihastella lumen kimallusta. Sitten tykkään ajella johonkin "vieraaseen" paikkaan ja kävellä kaupungilla ja katsella vaan, välillä pistäytyä kahvilla.

Onko sulla kunnolliset lämpimät talvivaatteet, nastakengät, otsalamppu (jos siis ei ole katuvaloja)? Innostaisiko se ulos kun tietäisi ettei tule kylmä tai kastu? Ja tietty se että ulkoilusta tulee hyvä olo.

Lähettäjä: Tyyne 
Päivämäärä:   20.9.26 22:39:40

Kun tulee syksy, pimeä ja kylmä, alan lenkkeilemään. Kesällä ei ole mukava lenkkeillä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.9.26 22:42:50

Ulkoilen. Lapset on pakko ulkoiluttaa.

Saako ne mainita syynä kun eivät ole koiria? ;))

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   20.9.26 22:50:00

Nykyään on taas koira, mutta kyllä ilman koiraakin kävelin lenkkejä myös talvella useaan kertaan viikossa. Lumitöissä tulee toki myös ulkoiltua. Lapsen kanssa ulkoiltiin päivittäin, kun hän oli pienempi. Myös töissä tulee hiukan ulkoilua joka päivä. Aiemmin kävin myös tallilla, missä tuli tietenkin paljon ulkoiltua.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   20.9.26 23:02:17

Kyllä, minulla on lapsia :D (joo ja hevoshommissa, mutta sitä ei kysytty).

Päivämäärä:   20.9.26 23:03:31

Jos on tosi liukasta tai loskaa niin ulkoilut jää väliin . Lumisella pakkaskelillä ja sateella on kiva käydä kävelemässä.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   20.9.26 23:11:50

Kuulun nykyään niihin hiihtohulluihin mutta ulkoilin jo ennen sitäkin. Talvella voi lenkkeillä, kävellä, tehdä lumitöitä, totta kai liikuttaa hevosia..Polttopuut on haettava jne. Ja no vähintään lapset täytyy toimittaa ulos joka päivä vähintään pari kertaa.

Noo totta kai talvikaudella on niitä hirveitäkin kelejä; liikaa loskaa tai jäätä, että tulee oltua vähemmän pihalla, mutta yritys on aina hyvä. Pää hajoaa sisällä.

Lähettäjä: Nou 
Päivämäärä:   20.9.26 23:16:47

Jos ei koiraa olisi niin en varmaan. Siksi on koira et pakko lähteä. Vihaan lunta ja ennenkaikkea liukasta. Liukasta täällä maalla on vaikka on suutarin lisänastoittamat nastakengät. Kaikkeen jäähän oma paino ei vaan pure tarpeeksi. Pelkään kaatumista koska olen sen jälkeen monta päivää kipeä.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   20.9.26 23:31:48

Pimeys nyt on ihan tekosyy. Otsalamppu päähän. Susia liikkuu täälläkin, ei niitä voi alkas pelkäämään. Syö sut varmasti pihastakin, jos niikseen tulee.

Lähettäjä: Hattulson 
Päivämäärä:   20.9.26 23:37:37

Enpä juurikaan. Asun yksin omakotitalossa ja ulkoilu rajoittuu polttopuiden hakuun ja lumien putsaamiseen portailta sekä kasvihuoneiden päältä.

Pakkanen, jo -1C on mielestäni niin epämiellyttävä tunne, että en todellakaan pistä nenäänikään pihalle jos ei ole pakko. Joskus kauniina päivänä ihastelen maisemia mutta sitten muistan kuinka inhoan talvea ja menen sisälle takkatulen ääreen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.9.26 10:04:02

Lapsen ulkoilutan täälläkin. :D

Mutta ennen lastakin kävin usein kävelyllä, ihan vaan kunnon vuoksi. Olen aina asunut kaupungissa, joten sikäli helppoa lähteä kävelylle, kun tiet useimmiten iltaisin aurattu. Sitten pitää vaan tsempata itsensä sinne pimeään.

Lähettäjä: Napsu 
Päivämäärä:   21.9.26 10:40:08

Käyn villasukkakävelyillä talvella. Märällä kelillä ihan normi kengät.

Tavoite on joka päivä saada se 15 000 askelta vähintään ja koska työni ei enää minua liikuta niin loput askeleet pitää hakea ulkoa. Olen myös lapsena tottunut siihen, että joka päivä pitää olla ulkona edes hetken.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.9.26 11:30:49

"Tavoite on joka päivä saada se 15 000 askelta vähintään ja koska työni ei enää minua liikuta niin loput askeleet pitää hakea ulkoa. "

Olispa itelläkin aikaa. Ei vaan oo aikaa työpäivän jälkeen käydä yli 2h kävelyllä. Saati että loskakelissa pilkkopimeässä jaksaisi kävellä noin pitkään...

Päivämäärä:   21.9.26 14:10:24

En. En tosin ulkoile pahemmin kesälläkään nykyään kun ei ole koiraa. En vain saa mitään nautintoa ulkona kävelystä. Hyvällä säällä saattaa olla mukavaa oleilla ulkona jos siihen on hyvät olosuhteet (mukava paikka istua, ei hyttysiä) mutta en kerta kaikkiaan saa mitään mielihyvää siitä että käyn jossain kävelyllä. Talvella vielä inhottavampaa kuin kesällä, kun joka paikka näyttää lumen takia samalta ja saa pelätä liukastumista.

Jos ei olisi mitään pakollisia liikkumisia niin voisin olla sisällä vaikka puoli vuotta putkeen.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   21.9.26 14:16:19

Pakko ulkoilla, että pysyy edes kohtuullisessa kunnossa, ja aivot virkeinä. Ja lapsen kanssa on myös pakko ulkoilla, koska ei 6-vuotias vielä itseään pysty yksin liikuttamaan.

Lähettäjä: munkki 
Päivämäärä:   21.9.26 17:08:00

Joo, ulkoilen. Jos ei muista syistä, niin ulkoilmassa oleilusta tulee vaan parempi olo.

Mulle tulee tosi helposti kylmä, mutta juoksun myötä olen alkanut viihtyä paremmin ulkona. Juostessa tulee nopeasti lämmin ja mieluumin sitten pukeudun sen verran lämpimästi, että hikoilen vähän enemmän kuin olen kylmissäni. Juostessa ei niin haittaa vaikka olisi loskakelit tai muuten kurja sää. Jos on liukasta, niin nastakengät jalassa.

Aloitin itse myös hiihdon vaan ihan sitä varten, että voisin olla ulkona myös talvella. Minusta hiihto ei itsessään ole mikään mahdottoman kiva laji, mutta koska se on talvella helpois tapa ulkoilla, niin olen ottanut sen harrastukseksi.

Yritän päästä ulos valoisan aikaan. Käyn kyllä välillä otsalampun valossa lenkillä, mutta se on ihan hirveän tylsää, kun paahtaa vaan menemään siinä valokeilassa, eikä näe mitään ympärillään. Mieluummin juoksen sitten melkein vaan juoksumatolla.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   21.9.26 19:30:07

Minulla ei ole autoa niin tulee jokatapauksessa käveltyä joka paikkaan, esimerkiksi kauppaan myös talvella. Poljen pyörällä myös talvella nastoilla jos keli sallii. Muuten käyn pari kertaa viikossa pidemmällä lenkillä, myös talvella. Muina päivinä sitten esim. jotain sisäurheilujuttuja.

Lähettäjä: Ralli 
Päivämäärä:   21.9.26 20:33:42

Ulkoilen todella paljon, koska koirat ja hevonen. Asun just hyvässä paikassa, missä on riittävästi muita talviulkoilijoita, että metsäpolut pysyvät aika hyvin auki ja jäälle ajetaan reittejä, mutta ruuhkia ei kuitenkaan ole.

Mutta siis, ymmärrän todella hyvin niitä, jotka asuvat paikassa, jossa ei vaan ole talvisin mitään, missä kävellä, ja siksi ei tule ulkoiltua talvisin. Mun appilani on tämmöisessä paikassa. Vieressä kulkee maantie, ja lähimpiin katuvaloihinkin on matkaa viisi kilometriä. Tiellä ei ole paljoa liikennettä, mutta silti sillä on todella haljua kävellä talvisin, kun penkereet ovat korkeat eikä tieltä pääse mitenkään syrjään, jos autoja tulee. Käyn talvisin sitkeästi koirien kanssa lenkillä otsalamppu päässä siellä ollessamme, mutta aina pelottaa. Kyllä lenkkeily vähenisi, jos siellä asuisimme. Toki sitten varmaan pitäisi ostaa moottorikelkka ja käydä lanaamassa reittejä omiin metsiin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.9.26 20:56:06

^ "Tämä ketju koskee meitä, joilla ei ole ulkoilutettavia eläimiä ja jotka emme harrasta talvilajeja"

Päivämäärä:   21.9.26 21:02:12

"Mutta siis, ymmärrän todella hyvin niitä, jotka asuvat paikassa, jossa ei vaan ole talvisin mitään, missä kävellä, ja siksi ei tule ulkoiltua talvisin. Mun appilani on tämmöisessä paikassa. Vieressä kulkee maantie, ja lähimpiin katuvaloihinkin on matkaa viisi kilometriä. Tiellä ei ole paljoa liikennettä, mutta silti sillä on todella haljua kävellä talvisin, kun penkereet ovat korkeat eikä tieltä pääse mitenkään syrjään, jos autoja tulee. Käyn talvisin sitkeästi koirien kanssa lenkillä otsalamppu päässä siellä ollessamme, mutta aina pelottaa. Kyllä lenkkeily vähenisi, jos siellä asuisimme. Toki sitten varmaan pitäisi ostaa moottorikelkka ja käydä lanaamassa reittejä omiin metsiin."

Viisaasti sanottu ja kerrankin joku ymmärtää. Olen monena talvena varmasti täällä keskusteluissa todennut millaisessa paikassa asun ja ei vain uskota että joku voisi asua maalla jossa on... Maalaismaisemaa. Eli ei juuri muuta kuin se maantie. Kotini on just tuollaisen tien varrella, isot lumipenkat tien molemmilla puolin, autot kaahaa, ei mitään katuvaloja. On todella pelottava paikka. Eikä muuta ole kuin metsä enkä ymmärrä kuka voi metsään mennä talvella, siellä tippuu monessa kohtaan reittä myöden hankeen ja äärimmäisen raskasta, oksat raastaa ja napsuu naamaan. On tosi hc-urheilua töiden jälkeen jonnekin umpimetsään mennä otsalampun kanssa. Ainakin pitää olla varma terveydestään ja luidensa kunnosta.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   21.9.26 22:55:26

Ulkoilen. Käyn kävelyllä taika juoksemassa. Minä tykkään mennä pimeässä umpimetsässä, mutta ymmärrän ettei se ole kaikille. Välillä ajan autolla talvella ulkoilemaan johonkin mukavaan paikkaan, tulee lähdettyä kotoa näin pois edes vähäksi aikaa. Teen paljon kuitenkin sisälajeja (vaikkei tätä kysytty). Olen ostanut kuntopyörän niille päiville, kun pihalle ei huvita mennä. Talvella tulee mukavasti kuntoilua pyöräillessä, vaikkei ulos haluaisi mennä. Lisäksi usein ajan töistä uimahalliin uimaan, mistä tulee helposti liikuntaa eikä tartte olla pihalla. :D

Päivämäärä:   21.9.26 23:58:13

Erikoista ettei siitä maantiestä lähde yhtäkään pienempää tietä mitä kävellä. Ja noh, maantien laitaa minäkin kävelen... kyllä siinä reunaan pääsee ja tsrvittaessa hyppää vaikka hankeen, jos tilanne tulee (olen kerran hypännytkin, kun molemmista suunnista tuli rekka mutkassa). Kyllä täällä ainakin löhtee myös pienempiä teitä tai autoilla ajettuja metsäteitä, joita pääsee kävelemään eikä liikennettä ole enää juurikaan ja ajavat hiljempaa. Ja sillä omalla autolla voi myös ajaa paremmille mestoille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.