|
Lähettäjä: +
Päivämäärä: 22.9.26 09:38:56
Mä ostan(/hankin vaihtokaupalla) muualta kuin kaupasta - paikallisilta tuottajilta, jotka lähes kaikki joka tapauksessa meidän kavereita - ison osan vuosittain hankittavasta ruuasta: kaikki lihat, kananmunat, perunat ja porkkanat, hunajat.
Itse kasvatan, kerään ja säilön vuosittaiseen tarpeeseen kaikki hedelmät ja marjat (poislukien banaanit), tuoremehut ja muut mehut, kasvikset ja juurekset (sipulit, valkosipulit, tomaatit, kurkut, kurpitsat, munakoisot, paprikat, chilit, yrtit, puna- ja keltajuuret, nauriit, palsternakat, lantut, parsat, kaalit jne).
Syksyisin kerään yleensä satoja litroja sieniä ja kuivaan ne. Ympärivuotisesti kalastetaan ja talvisin metsästetään pienriistaa (pääasiassa jänis, rusakko).
Viljatuotteet ostan suoraan myllyltä ja leivon talviaikaan itse, kesällä ei ehdi ja silloin haetaan leipomotuotteet suoraan paikallisesta leipomosta aina kuukauden tarpeiksi pakastimeen. Molemmissa on hinta kohdillaan joka tapauksessa, eli valitsen mitä käytän ja haluan.
Kaupasta jää ostettavaksi maitotuotteet, joissa ostan ominaisuudet edellä (esim rasvaton, laktoositon AB-piimä on tuote jossa ei ole monessakaan kaupassa kuin yksi merkki valittavana jos sitäkään), juustoissa ostan juurikin sen mistä eniten pidän maksoi mitä maksoi, kahvista olen tarkka ja ostan vain tiettyä ja kun se on joskus harvoin tarjouksessa, ostan varastoon. Jotkut mausteet ostan ihan randomisti mm myyntipakkauksen koon perusteella mitä vastaan tulee, harvoin ovat esim kotimaisia anyway. Pastaa ostan vain tiettyä merkkiä, samoin oliivi- ja rypsiöljyjä.
Yhteenvetona: ostan kaupasta niin vähäisen osan ruuasta, että hinnalla ei juurikaan ole merkitystä - tosin hyödynnän tarjoukset niistä tuotteista joita joka tapauksessa käytän. Hygienia- ja siivoustuotteissa toimin samoin, ostan isoja määriä varastoon kun hinta on hyvä, mutta käytän niitä (pääasiassa kotimaisia) tuotteita jotka olen todennut parhaiksi.
|