Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaikuttaako hinnat ruokakaupassa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.9.26 18:46:27

Ostatko mieluummin laadukkaita/luomu/kotimainen tms tuotteita vai valitsetko edullisimman? Haluaisitko ostaa kalliimpaa ruokaa, mutta siihen ei ole mahdollisuutta vai joka tapauksessa valitset halvimman?

Re: Vaikuttaako hinnat ruokakaupassa

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   20.9.26 19:03:58

Olen onnellisessa asemassa, että voin ostaa kaupasta aidosti omat arvot edellä. Naudanlihat ostetaan suoraan tilalta, samoin poronlihat. Mäti tulee paikalliselta kalastajalta. Kananmunatkin ostaisin, mutta täällä pohjoisessa ei ole kanaloita. Omat kanat ovat harkinnassa.

Kaupassa suosin aina suomalaista tuotantoa, enkä osta halppismerkkejä kuin pakotettuna. Suosin luomua tietyissä artikkeleissa puhtaamman ja eettisemmän tuotantotavan vuoksi. Yritän tehdä ruokaa mahdollisimman paljon itse alusta asti ja sillä vältellä upr:tia ja turhia lisäaineita.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.9.26 19:11:52

Ostan aina halvinta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.9.26 19:15:01

Vaikuttaa. Ei ole varaa tehdä valintoja sen mukaan mikä olisi eettistä.

Jos olis rikas niin toki.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.9.26 19:21:17

Haluaisin kotimaista ja mieluusti luomua, lihat suoraan tiloilta. Käytännössä luomut jää ostamatta, kotimaisia tuotteita sentään pystyn aika hyvin ostamaan vielä

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   20.9.26 19:32:36

Vaikuttaa ja ei vaikuta. Saatan ostaa asian tarjouksesta (jos siis haluan ko tuotteen), mutten metsästä tarjouksia. On myös tuotteita, joissa hinta ei mielestäni juurikaan korreloi laadun kanssa ja näistä on aivan sama, minkä otan, niin otan halvimman. Sitten on tuotteita, joita en todellakaan ottaisi halvempana vaihtoehtona, kun koen sen paljon huonommaksi kuin kalliimman vastineen. Ja osa sitten on vaan omia mieltymyksiä. Esimerkiksi kananmunat ovat asia, mitä en koskaan osta halvemmasta hintaluokasta ja niiden tulee olla luomua ja mieluiten rekosta lähituottajalta.

Summa summarum: ostan mitä haluan, mutta tarjous tms voi vaikuttaa ostopäätökseen ja muuttaa illallissuunnitelmia. Samaten kaikkien tuotteiden kohdalla ei ole merkitystä, otanko halvemman vai kalliimman, toisten kohdalla taas merkitsee paljonkin.

Päivämäärä:   20.9.26 19:47:53

Suosin luomua, kotimaista ja sisällöltään mahdollisimman puhdasta. On varaa valita mutta en automaattisesti osta kalleinta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.9.26 19:57:44

Olemme siinä onnellisessa asemassa, että ostamme vain kotimaista, ei halpuutusmerkkejä.
Toki siis ulkomaista pitää ostaa mausteet, sitrukset, jotkin erikoistuotteet...

Kaikki lihat ja kananmunat ostetaan lähitiloilta, ja kalatkin mahdollisuuksien mukaan, mutta Pirkanmaalla ei montaa kalastajaa ole. Eli kalat joutuu ostamaan usein kaupasta.
Paras kalaherkku tietysti on itse mökillä virvelöity kala.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   20.9.26 20:00:52

Osin on pakko mennä hinta edellä, mutta kyllä mä myös ostan osan tuotteista aina kotimaista jos on mahdollista. Esim kurkku on sellainen, että ostan tiettyä merkkiä niin kauan kuin sitä on (paitsi kesällä, jos saan omasta maasta kurkkua niin en toki kaupasta osta ollenkaan). Tomaateissa en kykene maksaan koko talvea kotimaisia, kun en pysty isoja tomaatteja syömään ja miniluumut on todella kalliiita kotimaisena. Vielä onneks omat miniluumutomaatit millä herkutella.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   20.9.26 20:25:22

Halvimmalla mennään ja mietitään senkin pakollisuutta.

Päivämäärä:   20.9.26 20:47:45

Kotimaista ostan maksoi mitä maksoi ja säästän mieluummin jostain muusta kuin kotimaisesta ruuasta.

Lähettäjä: jjoo 
Päivämäärä:   20.9.26 21:28:22

Ostan kaiken parempana ja laadukkaampana.
S marketissa en enää käy lainkaan kun Coop tuotteille ei ole vaihtoehtoja. Närpiön mitään tuotteita en osta koska ovat kamalia.

Lähettäjä: tukija 
Päivämäärä:   20.9.26 21:35:03

Ostan 90% vain lähiruokaa, kotimaista ja luomua. Käytän paljon Rekoa sekä lähitilojen suoramyyntejä. Tuohon 10% menevät sitten riisi, jotkut mausteet ja sen sellaiset. Olen onnekseni sellaisessa taloudellisessa asemassa että ruuan hintalappua ei tarvitse juurikaan miettiä, ja myöskin pidän ruokaa ja syömistä sen verran tärkeänä asiana elämässä että haluan panostaa siihen kokonaisvaltaisesti.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   20.9.26 22:09:54

Vai ruotsalaisia närpes-kurkkuja :D Mutta ei, minä syön Maukan makeita aina kun voin, silloin kun ei ole omaa satoa.

Niin, ja munia en koskaan osta halvimpia. Rekosta tai mun vanhempien kotikanalasta silloin kun sieltä saa, jos on pakko kaupasta ostaa niin luomumunia.

Perunoita oon syönyt juhannuksesta asti omasta maasta, nyt ne alkaa olla loppu niin ostan Rekosta niin usein kuin voin, ja siihen toki vaikuttaa myös raha. Porkkanaa vielä riittääkin omassa maassa kivasti.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   20.9.26 22:26:53

Kyllä ne jonkun verran vaikuttaa. En osta aina halvinta ja pyrin ostamaan kotimaista. Herkkuja kohtuudella ja nekin tarjouksesta. Teen itse ruokaa, eli en osta valmisruokia. Mysliä/granolaa teen myös itse - mukava säästä, koska granola on kaupassa aika hintavaa ja kaikenlisäksi yleensä vieläpä ulkomaista.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   20.9.26 23:07:42

Ostan vain suomalaista lihaa brändimerkeiltä, mutta ihan ruokakaupasta kyllä enkä Rekosta. Brändimerkkien kesken vertailen hintoja ja otan halvimman, jos on valittavana kahden eri merkin samanlainen tuote. Paljon myös ostan sitä lihaa, mikä on tarjouksessa. Kalan osalta en ole niin tarkka eli käy hyvin norjalainen lohi myös.

Maitotuotteet ja kasvikset pyrin ostamaan myös pitkälti kotimaisena, mutta kaikkea ei ole aina saatavilla ja varsinkaan talvella. Ja vaikka parmesaanijuustoa nyt ei ole silmiin osunut kotimaisena noin ylipäänsä. Mutta tomaatit ja kurkut aina kotimaista ja salaattikin pitkälti (kiinankaalia ei aina saa kotimaisena, esim).

Munia en ole pitkään aikaan ostanut kaupasta, kun niitä olen saanut töiden puolesta, mutta jos ostan kaupasta, niin aina suomalaisia lattiamunia.

Jonkin verran ostan kaupan halpamerkkejä, kun välillä ei ole muuta vaihtoehtoa pienemmissä kaupoissa. Mutta koitan kannattaa suomalaista maataloutta ja elintarviketeollisuutta, että itselläkin säilyy työpaikka myös tulevaisuudessa. Joskus ostan suoraan tilalta jotain, mutta pääasiassa käyn ruokakaupassa. Luomua ei tule erityisesti suosittua, paitsi maito on yleensä luomua silloin harvoin kun sitä ostan. En koe, että suomalaisessa maataloustuotannossa luomu tuo juurikaan lisäarvoa tuotteelle.

Lähettäjä: Tsirp 
Päivämäärä:   21.9.26 15:00:56

Ostan kotimaista ja suosin tiettyjä valmistajia. Hintaa en katso.

Jos käyttämäni tuote (varsinkin säilyvä) on tarjouksessa, saatan sitä ostaa varastoon. Esimerkiksi viime viikolla käyttämäni shampoo oli tarjouksessa 2 pulloa 5€:lla. Yksi pullo maksaa 2,90€ normaalisti. Ostin 4 shampoota varastoon, säästöä 1,60 €. Ei iso raha, mutta miksi en hyödyntäisi tarjousta? Shampoot säilyvät kaapissa ja tulevat kyllä käytetyiksi.

Lähinnä hinta vaikuttaa, jos mietin kahden tuotteen välillä. Esim. otanko evääksi (tietyn kotimaisen meijerin) viilin, rahkan vai jogurtin. Silloin saatan valita halvimman vaihtoehdon.

Lähettäjä: AO 
Päivämäärä:   21.9.26 15:14:39

Taloudellisesti vaatisi uhrauksia muualla, että pystyisin ruokakaupassa ostamaan täysin omat arvot edellä. Ostan aina kotimaista, silloin kun se on mahdollista, mutta muuten kalliimmat luomu-, pientila- ja muut vastaavat tuotteet joudun jättämään kauppaan. Kaupan merkkejäkin (Coop, Pirkka jne.) yritän välttää, mutta jos vastassa on ulkomainen ja kaupan kotimainen niin ehdottomasti kuitenkin se kaupan kotimainen. Ja joskus hintaero vastaavaan muuhun tuotteeseen on toki sitten niin merkitsevä, että on pakko ottaa se kaupan halpismerkki. Pieni hintaero tai harvoin ostetussa tuotteessa isompikin ei haittaa, mutta joissain tuoteryhmissä merkkaa kyllä.

Lähettäjä: mökömökö 
Päivämäärä:   21.9.26 20:57:22

Haluaisin valita eettisyys/kotimaisuus ym edellä, mutta en pysty. On valittava edullisin vertailu(kg)hinta, että pysyy edes elossa.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   21.9.26 23:58:18

Ostan laatu edellä. Jos rahat on vähissä, jätän turhat ostamatta ja valitsen edullisemman raaka-aineen, jossa voin panostaa laatuun. En esim. ikinä ostaisi mehua tai jugurttia hinnan perusteella, ne voi jättää sitten kokonaan pois, jos ei raaski ostaa sitä herkullisinta.

Päivämäärä:   22.9.26 02:01:29

Olen nautiskelija ja ostan maku edellä. Hinta on toisarvoinen juttu, mutta jos haluan säästää niin teen kuten N.

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   22.9.26 07:43:14

Näillä dieselin hinnoilla on alkanut vaikuttamaan. Kotimaisuudesta en tingi mutta luomu jää väliin ja saatan ottaakin sen halpismerkin jos on kotimaista. Rekossa en raaski käydä.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   22.9.26 09:38:56

Mä ostan(/hankin vaihtokaupalla) muualta kuin kaupasta - paikallisilta tuottajilta, jotka lähes kaikki joka tapauksessa meidän kavereita - ison osan vuosittain hankittavasta ruuasta: kaikki lihat, kananmunat, perunat ja porkkanat, hunajat.

Itse kasvatan, kerään ja säilön vuosittaiseen tarpeeseen kaikki hedelmät ja marjat (poislukien banaanit), tuoremehut ja muut mehut, kasvikset ja juurekset (sipulit, valkosipulit, tomaatit, kurkut, kurpitsat, munakoisot, paprikat, chilit, yrtit, puna- ja keltajuuret, nauriit, palsternakat, lantut, parsat, kaalit jne).

Syksyisin kerään yleensä satoja litroja sieniä ja kuivaan ne. Ympärivuotisesti kalastetaan ja talvisin metsästetään pienriistaa (pääasiassa jänis, rusakko).

Viljatuotteet ostan suoraan myllyltä ja leivon talviaikaan itse, kesällä ei ehdi ja silloin haetaan leipomotuotteet suoraan paikallisesta leipomosta aina kuukauden tarpeiksi pakastimeen. Molemmissa on hinta kohdillaan joka tapauksessa, eli valitsen mitä käytän ja haluan.

Kaupasta jää ostettavaksi maitotuotteet, joissa ostan ominaisuudet edellä (esim rasvaton, laktoositon AB-piimä on tuote jossa ei ole monessakaan kaupassa kuin yksi merkki valittavana jos sitäkään), juustoissa ostan juurikin sen mistä eniten pidän maksoi mitä maksoi, kahvista olen tarkka ja ostan vain tiettyä ja kun se on joskus harvoin tarjouksessa, ostan varastoon. Jotkut mausteet ostan ihan randomisti mm myyntipakkauksen koon perusteella mitä vastaan tulee, harvoin ovat esim kotimaisia anyway. Pastaa ostan vain tiettyä merkkiä, samoin oliivi- ja rypsiöljyjä.

Yhteenvetona: ostan kaupasta niin vähäisen osan ruuasta, että hinnalla ei juurikaan ole merkitystä - tosin hyödynnän tarjoukset niistä tuotteista joita joka tapauksessa käytän. Hygienia- ja siivoustuotteissa toimin samoin, ostan isoja määriä varastoon kun hinta on hyvä, mutta käytän niitä (pääasiassa kotimaisia) tuotteita jotka olen todennut parhaiksi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.9.26 12:36:59

Eipä ole muita vaihtoehtoja kun ostaa halvinta ja keltalappuista. Seuraan myös aktiivisesti tarjouksia.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   22.9.26 12:39:10

Voi kun me kaikki olisimme plussan kaltaisia superihmisiä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.