Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kokemuksia kohdun poistosta

Lähettäjä: Tea 
Päivämäärä:   20.9.26 15:28:52

Jakaisitteko kokemuksia te, joille kohdun poisto on tehty. Kuinka operaatio meni? Miten palauduit operaatiosta? Entä kivut operaation jälkeen ja kuukausia myöhemmin? Vaikutus elämänlaatuun?

Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille!

Re: Kokemuksia kohdun poistosta

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   20.9.26 15:50:51

Minulta poistettiin kohtu viitisen vuotta sitten, kymmensenttisen myooman takia. Piti olla tähystysleikkaus, mutta muuttuikin vauhdissa avoleikkaukseen, kun kasvain peitti kohtuvaltimon. Jouduin sitten olemaan sairaalassa pari yötä ja sairasloma oli aluksi arvioitua pitempi (4 viikkoa). Hyvin kuitenkin toivuin, liikkeelle lähtö pikkuhiljaa ja paluu normaaliin elämään vaikka jossain vaiheessa tuntui, että ehdinkö edes neljässä viikossa parantua fyysiseen työhön takaisin.

Kipuja ei ollut etukäteen eikä jälkeenpäin (tietysti iso leikkaushaava vaati särkylääkkeet). Hormonitoimintaan ei vaikuttanut, kun munasarjat jätettiin ennalleen. Seksielämä tai naiseuteni ei myöskään mitenkään muuttunut, tai ehkä rakkaus miestäni kohtaan vaan lisääntyi, kun hän auttoi ja huolehti niin paljon! Minulla oli jo ennen leikkausta lapset tehtynä eli ei tarvinnut kipuilla tai jossitella sellaisten asioiden kanssa. Ei siis mitään huonoa sanottavaa operaatiosta.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   20.9.26 18:10:25

Ei ole kokemuksia joten ohittakaa jos ette halua lukea. Minulla oli iso myooma ja massiiviset kuukautisvuodot, myoomaa ei olisi saatu tähystyksellä pois. Sain lähetteen kohdunpoistoon ja menin jo siihen leikkauksen alkuhaastatteluun. Tämä lääkäri kertoi sitten että vaihtoehtona olisi myös embolisaatio jos haluaisin sitä kuitenkin ensin kokeilla. Lisäksi sanoi että suurin osa poistoista sujuu hyvin ja lopputulos on hyvä mutta osalle voi sitten myöhemmin tulla laskeumaa ja virtsapuolen ongelmia.
Menin embolisaatioon ja olen tyytyväinen.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   20.9.26 19:55:36

Ei kokemusta, mutta lääkäriltä kuultu ja tärkeä juttu jonka jaan nyt tähänkin: Kohtu on myös tärkeä tukirakenne lantionpohjassa, ei se tyhjänäkään mikään turhake ole. Mutta kokonaistilanteet varmastikin kunkin kohdalla punnitaan lääkärissä.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   20.9.26 21:07:23

Multa poistettiin endon takia kohtu, kun olin 37 v. Siitä se elämä tuntui vasta alkavan uudelleen. Kaikki se järkyttävä kipuilu, ripulointi, oksentaminen, saikkuilu loppui. Olen nyt 58 v eikä kohdun poistosta toistaiseksi ole ollut mitään haittaa.
Poistettiin tähystämällä. Samalla lähti osa toisesta munasarjasta. Kipuja ei juurikaan ollut. 5 vko saikkua, kun teen ruumiillista työt.

Päivämäärä:   21.9.26 23:31:16

Vieläkö löytyy kokemuksia jaettavaksi?

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   21.9.26 23:35:25

Multa poistettiin kohtu suuren myoman vuoksi. Ensin sitä yritettiin höyillä pois, mutta ei auttanut. Kohdunpoisto oli suuri helpotus, siihen loppui kivut ja hyökyaaltovuodot. Ei ole kaduttanut kyllä. Mitään haittavaikutuksia ei ole ollut.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   22.9.26 10:53:29

Kohdunpoistosta tulee pian 9 vuotta. Tehtiin "tappomenkkojen" takia, ja poistossa selvisi niille syy eli adenomyoosi. Ja taisi myooma/myoomiakin olla. Kuten olen täällä ennenkin kertonut, siihen loppui melkein 30 vuoden menkkahelvetti. Pahimmillaan vuodin "kaikesta läpi" ja kipukrampit veivät toisinaan tajun. Eräänkin kerran makasin jossain työpaikan keittiössä jalat ylhäällä tai tien levähdyspaikalla tai parkkipaikalla, kun ei matkaa pystynyt enää jatkamaan kipujen takia.

Tehtiin tähystyksellä, sairaalasta pääsin seuraavana päivänä. Omasta mielestäni "helppo" operaatio ja toipuminen nopeaa. Parin viikon kuluessa olin takaisin töissä, joka siihen aikaan oli osin fyysistäkin. Kipulääkkeitä en ottanut enää sairaalasta kotiuduttuani mitään. Ainoa miinus sairaala-ajassa oli se, että sai henkilökunnan kanssa vääntää lääkityksestä. Voimakkaammat kipulääkkeet aiheuttavat minulla (suun kautta otettuna) pahoinvointia ihan oksentamiseen saakka, ja niistä kieltäydyin, kun kivut olivat kestettävissä.

Munasarjat jätettiin, joten vaihdevuodet ovat tulleet sittemmin ihan normaalisti. Vaikutus elämänlaatuun oli pelkästään positiivinen, kun kivut ja vuodot jäivät pois. Ei tarvitse enää miettiä, mihin reissuun voi lähteä, onko vessaa matkan varrella tai pukeutua pelkkiin mustiin alaosiin ylivuotojen varalta, jos vessaan ei pääse sillä sekunnilla.

Ja joo, pikkuhousunsuojilla ja Buranalla pärjäävien on turha tulla viisastelemaan ;) Jos ei ole vuotanut kuin niagara tai pyörtynyt menkkakivuista, ei tiedä niiden vaikutuksesta arkeen mitään ;)

Lähettäjä: Dia 
Päivämäärä:   22.9.26 12:16:43

Vain ihania kokemuksia on täälläkin, tähystyksellä poistettiin eikä jälkeenpäin ollut mitään vuotoja, olinkohan pari viikkoa sairauslomalla mutta tosi hyvässä kunnossa!

Elämänlaatu parantui huimasti, kun kivut ja niagara-vuodot jäi historiaan. Molemmat munasarjat jätettiin, joten tässä vaihdevuosia odotellessa...

Lähettäjä: Gia 
Päivämäärä:   22.9.26 21:50:53

Tähystyksellä poistettiin runsaiden myoomien vuoksi reilu 10 v sitten. Iltapäivällä leikattiin, seuraavana päivänä kotiin. Kolme vk saikkua. Eipä juuri ollut kipuja ja paranin nopeasti. Ei tullut mitään laskeumia tms. Munasarjat jätettiin, joten vaihdevuodet tulivat sitten ajallaan.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   22.9.26 22:05:05

Multa poistettiin kohtu kuusi vuotta sitten tähystyksellä (iltapäivällä) myös ja pääsin samana iltana kotiin. Jouduin kuitenkin kipujen vuoksi käymään päivystyksessä seuraavana päivänä, kun panadol ei ollut riittävä kipulääkitys. Saikulla olin kolme viikkoa, mutta olisin voinut mennä töihin aikaisemminkin. Mitään negatiivista poistosta ei ole toistaiseksi tullut.

Päivämäärä:   24.9.26 02:30:48

Kiitos kaikille kokemuksien jakamisesta! Vieläkö löytyy? :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.