Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hermoston ylivirittenyisyys ja säikkyminen

Lähettäjä: asia 
Päivämäärä:   19.9.26 23:59:54

Haittaa jo harrastusta kun koko ajan säpsyn ja säikyn ja tarttuu hevoseen. Tätä myös siis tallin ulkopuolella.
Onko kellään kokemusta ja miten tähän saisi apua.

Re: Hermoston ylivirittenyisyys ja säikkyminen

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   20.9.26 02:41:26

Jään seuraamaan, itselläni sama ongelma, säpsyn omaa varjoanikin. Osaisipa joku auttaa.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   20.9.26 11:11:53

Tähän auttaa esim sensomotorinen valmennus, ja kaikki muut keho-mieli yhteyttä parantavat terapiamuodot.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.9.26 12:00:25

Minulla tuota aiheuttaa PTSD. Terapia auttaa, mutta niin auttaa hengitys- ja rentoutusharjoituksetkin... tietyissä rajoissa. Hyppään silti ilmaan useita kertoja päivästä, siitä tulee oikeasti mieleen että olen joku säpsy hevonen joka näkee yllättäen postilaatikon.

Päivämäärä:   20.9.26 14:36:25

Kokeile vagus-hermoa rauhoittavia harjoitteita. Tai TRE-rentoutusta. Helppo vagus-hermoa rauhoittava harjoitus tehdään niin, että mene lattialle selälleen. Rauhoitu pieni hetki. Laita sormet niskan/pään taakse ristiin. Itse pidän vähän käsillä päästä kiinni, ettei pää lähde kääntymään. Pää ja katse suorassa. Pää pidetään koko ajan suorassa. Lähde kääntämään katsetta oikealle. Katso oikealle niin kauas pystyt ja pidä katse siellä, kunnes haukoittelet, vedät syvään henkeä tai nielaiset, jos näitä ei tule niin puolisen minuuttia puolelle silti riittää. Palauta katse keskelle. Tee vasemmalle samat kuviot. Palauta katse lopuksi keskelle. Nouse rauhassa, harjoitus voi tehdä aluksi hetkellistä huimausta, ei kannata säikähtää. Huimauksen pitäisi vähentyä kun teet harjoitusta säännöllisesti. Rentouttaa myös niskaa mukavasti.

Päivämäärä:   20.9.26 14:42:22

Kiitos kaikista vinkeistä ja mielelläni kuulen lisää.
Löysin jotain sensomotorisia valmennuksia kun googletin, mutta mielelläni kuulen itsehoitokeinoista.

Päivämäärä:   20.9.26 14:42:55

Kannattaa tutustua Airikki Nurmelan Ymmärrä hermostoasi -kirjaan. Taitaa löytyä myös kuunneltavana versiona.

Lähettäjä: Hanna 
Päivämäärä:   20.9.26 14:51:41

Tutustu hermoston rauhoittamiseen.

Lähettäjä: rir 
Päivämäärä:   20.9.26 20:19:24

Älä ole niin herkkis :)

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   20.9.26 20:23:48

B12-vitamiinia reilusti!

Päivämäärä:   20.9.26 20:51:42

rir: Kiitos tästä äärimmäisen älykkäästä ja oivaltavasta “älä ole herkkis” -neuvosta — varmasti mullistaa koko hermoston säätelyn.

Kiitos muille mahtavista vinkeistä, kirja kuuntelussa :)

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   20.9.26 21:12:57

Itselleni PTSD:n hoitoon osana oli fysioterapiaa, mihin kuului yksi itselleni hyvin toimiva harjoitus. Siinä mennään ensin lattialle makaamaan. Ja keskitytään siihen että keuhkot täyttyy ja tyhjenee, niin että maha nousee. Hiljalleen huomaat, että ''kolot' niskan, selän, povien ja nilkkojen alla häviää ja tunnet, kuinka makaat täysin vasten lattiaa. Et fyysisesti, muutenhan esim. pään asento muuttuisi huomattavasti, mutta se tunne muuttuu. Sen jälkeen, kun tämä tunne on saavutettu, voi nousta ylsö ja jatkaa päivää. Välillä menee pidempään ja välillä nopeammin. Päässä liikkuvia ajatuksia ei jäädä ajattelemaan, keskitytään vain hengittämään.

Päivämäärä:   21.9.26 10:33:41

Itse olen yhdistänyt tuon säikyksi tulemisen perimenopaussiin ja hormonitasojen nopeaan vaihteluun. Alkoi kuin hiipien jossain ehkä 43-44 välillä. Ja todellakin alkoi haittaamaan harrastamista, ratsastamisenkin lopetin hetkeksi, kun ei siinä tuntunut olevan enää mitään järkeä. Aloitin kotvanen sitten kevyen hrt:n, saa nähdä miten vaikuttaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.9.26 11:30:52

Minulla tuota tulee kausittain univajeen ja stressin seurauksena. Olen aina kärsinyt univaikeuksista, nykyisin onneksi jatkuvan sijaan enemmänkin syklittäisistä. Mutta aina kun univaje kestää pidempään, alkaa tulla tuota säpsähtelyä, säikkymistä, joskus myös kuulo- ja näköhäiriöitä/-harhoja.

Eikä siihen oikein sitten muu auta kuin yrittää vähentää stressiä (joopa joo...) ja ärsykkeitä ja odotella, koska unettomuusjakso taas menee ohi.

Hermoston rauhoittamiseen löytyy netistä paljon vinkkejä. Välillä lähes huvittaa, että jos kaikkia jaksaisi kokeilla, niin ehtisikö sitä töissäkään käymään välissä. Viime aikoina vastaan tullut vastaan FB:ssä ja instassa syvän unen musiikki -mainoksia, joihin löytyy spotify-listojakin. Matalataajuista musiikkia, joka kuulemma laskee kortisolitasoja ja sykettä ja auttaa nukkumaan paremmin. Itseä rentouttaa kyllä.
Samoin netti vilisee ohjeita vagushermon aktivointiin, tämäkin kuulemma laskee stressiä ym.

Ja tosiaan törmäsin myös tuohon sensomotoriseen terapiaan nyt ekaa kertaa, kun tuli FB-syötteessä vastaan.

Jooga ja meditaatio lieneekin jo tuttuja.

Lähettäjä: :/ 
Päivämäärä:   21.9.26 13:10:18

Minulle tuo alkoi vähitellen ja vuoden kuluttua löytyikin rintasyöpä. Kun se oli hoidettu hermostokin rauhoittui. Ja samalla maha alkoi taas toimia loistavasti kellon tarkkuudella aiempien ripulien sijaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.