Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Abortti yksin kotona?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.9.26 21:11:21

Olen muuttanut uudelle paikkakunnalle, eikä minulla ole täällä tuttuja muuta kuin työkaverit. Olen nyt kuitenkin tullut raskaaksi yhdenillanjutulle. Kortsu lähti laukeamisen jälkeen irti ja jäi hetkeksi sisälle. Otin alle 12h siitä jälkiehkäisypillerin, mutta tulin silti raskaaksi. Minulla ei ole tukiverkkoa ja vaikka lasta toivonkin, niin en halua synnyttää häntä tähän tilanteeseen isättömäksi. Aborttipillerit voi ottaa kotona, jos siellä on täysi-ikäinen kaverina. En saa sellaista seuraksi, enkä halua jäädä mihinkään osastolle. Te joilla on kokemusta abortista, koetko että kaveri on välttämätön? Raskaus on ihan alussa, jolloin vuoto voisi olla lievempi.

Arvostelut voi jättää kirjoittamatta. Tilanne on muutenkin raskas.

Re: Abortti yksin kotona?

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   19.9.26 21:14:22

Ei sinne osastolle tarvitse jäädä. Sinne mennään, otetaan pillerit, ollaan jonkin aikaa ja lähdetään pois kun todetaan että homma on käynnistynyt. Ohjeet jne saa mukaan.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   19.9.26 21:15:51

Sanoisin, että pitää olla kaveri mukana. Voi mennä kaikki ihan hyvin ja kivuttomasti tai voi olla todella tuskallista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.26 21:18:23

no ensinnäki tuo pilleri myydään apteekissa ja on ihan sun oma asia koska sen otat.
jos raskaus pitkällä niin illoin se tehdään siellä osastolla ja silloin sä oot siellä osastollla.
tuo ns välivaihe on sun omassa päätettävissä. mitä luulet että tapahtuu?

Päivämäärä:   19.9.26 21:19:03

Toimintakykyinen täysi-ikäinen seurana on sun oman terveytesi ja turvallisuutesi kannalta välttämätöntä. Voisitko kysyä terveyskeskuksesta/sairaalasta osaisivatko he vinkata mitään paikallista järjestötoimintaa, jonka kautta voisi tiedustella täysi-ikäistä seuraksi?

Päivämäärä:   19.9.26 21:19:05

En ottaisi riskiä olemalla kaveritta, asiat voi mennä todella pahastikin pieleen ja olisi hyvä jos on joku auttamassa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.9.26 21:26:55

Ei kyllä vaikuta asiaan se, että on vielä alussa raskaus. Mulle tehtiin abortti hyvin alkuvaiheessa (muistaakseni alle 7vko kohdalla) ja oli järkyttävä kokemus. Vuodin aivan hulluna, niin paljon, että jouduin istumaan pöntöllä ja antaa vuotaa suoraan pönttöön, koska mikään side ei muutamaa minuuttia kauemmin kestänyt. Kivut olivat myös aivan järkyttävät. Pahinta vuotoa kesti 2 vuorokautta, yhteensä noin kuukauden.

Päivämäärä:   19.9.26 21:34:17

Oli ihan kauheaa. Mulla oli onnekseni mies tukena. Eka pilleri ei kerennyt edes sulaa kielen alle, kun jäätävä mahakipu alkoi ja oksensin vielä toisen pillerin ollessa suussa. Kierin kivuissani kylppärin lattialla ja valitin, nousin vain välillä ripuloimaan, kun lääke laittoi mahan aivan sekaisin. Mies toi mulle juomaa ja lämmitti kauratyynyä sitä mukaa kun se jäähtyi. Henkiin olisin jäänyt yksinkin, mutta oli kyllä niin rankkaa että never again. Kipu poistui kumminkin sillä sekunnilla kun se köntti tuli ulos eikä mitään rajua vuotoa ollut ollenkaan. Koko homma kesti minulla onneksi vain alle 2 tuntia. Oli viikko 7 muistaakseni.

Ei ole tarkoitus pelotella, mutta suosittelen vahvasti etsimään jonkun kaveriksi. Voi vaikka taju lähteä jos vuotaa paljon ja on kovissa kivuissa.

Lähettäjä: Napsu 
Päivämäärä:   19.9.26 21:36:53

Minä voisin tulla seuraksi, jos paikkakunnat osuisi lähellekkään :)

Päivämäärä:   19.9.26 21:38:14

Kannattaa hankkia tuo lämpötyyny, se voi auttaa edes vähän kun pitää mahan päällä.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   19.9.26 21:42:55

Mulla taas oli ihan viimeiset hetket tehdä. Ei mitään kipuja mutta vähän kauemmin joutui osastolla viipymään että varmistui asian eteneminen. 2 päivää oli kyllä järkky vuoto, siihen oli onneksi sellaisia "vaippoja", mikään runsaankaan vuodon side ei olisi riittänyt. En muista kauanko vuotoa oli. Sairaslomaa töistä muistaakseni 3 päivää joita niitäkään en pitänyt.

Päivämäärä:   19.9.26 21:59:55

"no ensinnäki tuo pilleri myydään apteekissa ja on ihan sun oma asia koska sen otat."

Ei tosiaan saa ilman reseptiä ja on todella tarkkaa, milloin otetaan ja millaisella annostuksella!

Ja muista käydä 2vk päästä verikokeella, se on välttämätöntä, että nähdään, että keskeytys on onniatunut.

Päivämäärä:   19.9.26 22:06:58

kyllä sen tosiaan ihan apteekista saa ja ihan ilman reseptiä.

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   19.9.26 22:08:08

"Jäädä osastolle"? Ei siellä montaa tuntia tarvitse olla.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   19.9.26 22:18:54

Sekoittaako "piste" nyt jälkiehkäisypillerin ja aborttipillerin.

Päivämäärä:   19.9.26 22:20:51

Täällä taitaa osa puhua jälkiehkäisypilleristä väittäessään, että lääkkeen saa ilman reseptiä apteekista. Aloittaja viitannee kuitenkin nimenomaan lääkkeelliseen raskaudenkeskeytykseen, johon tarvitaan reseptilääkkeet. (Aloittaja kertoo ottaneensa jälkiehkäisypillerin, mutta se ei ole raskautta estänyt.)

Päivämäärä:   19.9.26 22:24:02

Oma kokemukseni oli niin raju, että en uskaltaisi tehdä yksin. Oksensin, tärisin horkassa, kivut olivat kovat ja vuodin paljon verta. Ihan syystä suositellaan, että on aikuinen läsnä, jos jokin menisi vikaan ja tarvitsisi hälyttää apua.

Lähettäjä: .,.,.,. 
Päivämäärä:   19.9.26 22:55:22

Mulla ei tullut mitään isoja kipuja. Sain ohjeen ottaa jonku voimakkaan särkylääkkeen kun kivut tulevat kovaksi, en tarvinnut sitä laisinkaan. Vuotoa toki tuli, mutta olin ihan toimintakykyinen koko päivän. Hyvin sain hoidettua yksivuotiaan lapsen kotona. Kaveri oli varuiksi meillä seurana.

Päivämäärä:   20.9.26 01:44:23

Jälkiehkäisypilleri (saa apteekista ilman reseptiä) on ihan eri asia kuin aborttipilleri (ei saa apteekista, haetaan sairaalasta/naistenpolilta). Jälkiehkäisypilleri on aika kevyt juttu verrattuna sitten siihen aborttipilleriin!

Itse olin jo kerran menossa hakemaan sairaalasta sen aborttipillerin, mutta onneksi edellisenä iltana raskaus menikin itsestään kesken. Aborttipilleristä olen kuullut paljon noita tarinoita, että kivut ja verenvuoto on kamalat ja ei tosiaan suositella olemaan yksin kotona.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   20.9.26 01:52:13

Minä tein sen yksin kotona, aivan kaameat kivut ja pökertyin suihkun lattialle. Heräsin joskus parin tunnin päästä, kun kivut hellitti ja sitten menin pöntölle kun tuli tarve jotain pusata ulos. Järkyttävä kokemus. Sen jälkeen vuosin verta kuukauden putkeen ja sitten se fyysinen koettelemus oli ohi. Mies oli mukana sairaalassa, kun kävin tutkimuksessa ja sain lääkkeet, mutta viskasi minut sen jälkeen yksin kotiin ja lähti menoihinsa. En siis missään nimessä halunnut lasta silloin ja etenkään hänelle.

Tästä on nyt aikaa 10v ja olen edelleen sinkku ja lapseton. Olen kyllä tyytyväinen, että tein sen, mutta samaan aikaan mietin, että mitä jos se olikin ainoa mahdollisuus saada oma lapsi. Se ei vaan sopinut minun kuvioihin silloin ja aika paljon olisi jäänyt tekemättä jos olisin valinnut toisin..

Päivämäärä:   20.9.26 02:11:57

"kyllä sen tosiaan ihan apteekista saa ja ihan ilman reseptiä"

No, ei sitä tosiaan saa apteekista tähän käyttöön, eikä ilman reseptiä mihinkään muuhunkaan käyttöön

Terveisin työkseen näitä tehnyt

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.