Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En raaski heittää pieneksi jääneitä vaatteita

Lähettäjä: pois 
Päivämäärä:   19.9.26 18:30:27

Olin parikymppisenä kapea kuin spagetti, alipainon rajalla keikuin. Sain silloin hyväpalkkaisen työn ja ostin laadukkaita vaatteita jotka tosi ihania. 20v meni, lihoin 20kg. En realistisesti koskaan tule mahtumaan noihin enää. En edes halua olla niin epäterveellisen laiha. Toisaalta jos laihtuisi 10kg, sitten osa mahtuisikin.

Mutta mulla liittyy niihin ihania muistoja, mietin että lapsi voisi käyttää noita teininä (lapsi on 4..) eikä mulla enää ole vastaavia varaa ostaakaan.

Ei auta, ne on ihan turhia, iso jätesäkillinen vie tilaa kodinhoitohuoneen nurkasta, miksi en sitten saa niitä hävitettyä? Olen tuhonnut kaiken muun turhan enkä ole mikään hamsteri muuten. Olenko ainoa joka hilloaa moisia turhuuksia?

Re: En raaski heittää pieneksi jääneitä vaatteita

Lähettäjä: Nyt 
Päivämäärä:   19.9.26 18:41:13

Hillosin pitkään kunnes käänsin ajatuksen niin päin, että mieluummin hankin nyt uusia sopivia ihanuuksia ja vanhat saa poistua tieltä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.26 18:59:06

Jos et hankkiudu eroon, ne jää viemään tilaa kaapeista ja se lapsi ei niihin pukeudu kuitenkaan. Sitten hankkiudut niistä eroon 15 vuoden päästä.

Mitä jos hankkiutuisit eroon vain osasta? Valikoisit hienoimmat ja rakkaimmat talteen, max yhden järkevän kokoisen laatikollisen, ja loput myyt tai viet kierrätyskeskukseen?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   19.9.26 19:05:16

Jos nyt myyt suurimman osan, on varaa ostaa pari kivaa laadukasta vaatetta tilalle

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   19.9.26 19:13:39

Käyttäisin vaatteiden kanssakin sitä sääntöä, että jos se on ollut vuosia käyttämättä, et tarvitse sitä. Toimii muuhunkin materiaan. Turha pitää nurkissa vaikka lumilautaa, jolla öaski viimeksi vuosikausia sitten. Jos innostuu taas, niin vaikka vuokraa. Tavaran hamstraaminen "varuiksi" ei ole kovin fiksua.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   19.9.26 19:33:14

Niin kauan kun vaatteet makaavat varastossa käyttämättä, kaikki niihin kuluneet luonnonvarat menevät hukkaan. Vaatteiden valmistukseen on käytetty sähkö, vettä ja raaka-aineita, joita ei kannata tuhlata turhan päiten. Parempi, että vaatteet pääsevät käyttöön tai edes niiden materiaalit uudestaan raaka-ainekiertoon.

Voi myös ajatella, että kaikki materiaalit eivät kestä aikaa vaikka kuinka haluaisit. Kankaat ja ompeleet voivat kellastua tai hapertua, leikkaus mennä pois muodista ja mitoituskin olla lopulta väärä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.9.26 19:33:58

Mulla on sääntö, että jos arjessa käytettävää vaatetta ei ole vuoteen käyttänyt, niin pois.

Juhlavaatteita tämä ei koske, koska juhlia ei ole välttämättä joka vuosi. Ja iltapukuja voi aina modata uusiin juhliin.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   19.9.26 19:40:13

Mitä materiaalia ne on? Kuminauhat kuolee, muoviosat hapristuu jne. Ainakin kaikki strechiä sisältävät vaatteet ja kengät kannattaa yleensä laittaa pikaisesti kiertoon, jos nytkään enää on käyttökelpoisia. Jos on joku 100% luonnonkuituinen kauluspaita tai villapaita, niin sellaiset kestää pidempääkin harkintaa.

Lähettäjä: Hattulson 
Päivämäärä:   19.9.26 22:39:22

Mä meen kans sillä ajatuksella, et jos ei vuoteen oo käyttänyt tai tarvinnut jotain niin pois vaan.

Vaikka laihtuisit, niin kaikki vaatteet ei välttämättä enää siltikään ole istuvia, vartalon malli muuttuu.

Päivämäärä:   19.9.26 22:55:37

Jos on tilaa, niin mikäpä siinä. Itse olen 54-vuotias "hamsteri" :D

Sen mukaisesti on kaikenlaista tallessa. Todellakin pidän joitakin 20 v vanhoja housuja esim. Ne ovat juuri sellaisia kuin juuri nyt muodissa (levenevät lahkeet). Teinit kehuneet niitä tietämättä historiaa.

On mulla monia muitakin. Ihan täydestä menee moni. Itsellä helpottaa se, että en ole niistä ajoista juuri muuttunut.

Se ajatus meni kyllä pieleen, että lapset olisivat joitain vaatteitani käyttäneet.

Lähettäjä: Pläski 
Päivämäärä:   19.9.26 23:53:01

Säästäisin kaikkein parhaimmat ja mieluisimmat.
Itse laihduin 20kg ja mikä ihana tunne, kun ne kaapissa kymmenen vuotta hillotut vaatteet mahtui taas päälle. Osa on vielä laihemmalta ajalta, kaikkia en ole uskaltanut vielä yrittää laittaa päälleni.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   19.9.26 23:59:02

Mä hillosin vaatteitani noin 25 vuotta jonka jälkeen tytär kavereineen otti suurimman osan käyttöön. Olivat ihan fiiliksissä niistä ja kuulemma kun ovat käyttäneet on kyselty mistä ne on hankittu ja jotain koitettu jopa ostaa päältä. Eli jos vaatteet ovat laadukkaita eikä ihan keinokuitua saattaa kannattaa säästellä.
Eipä nuo ainakaan itselläni kovin paljoa tilaa vieneet, säilytin parissa vanhassa matkalaukussa kylmässä, mutta kuivassa varastossa.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   20.9.26 00:40:04

Mulla on kaapissa roikkumassa pieneksi jäänyt nahkatakki. On vanha mutta aitoa nahkaa, oli kallis silloin kun ostin sen.
Ehkä se jonain päivänä vielä mahtuu päälle. En viitsi heittää sitä pois.

Lähettäjä: Oa 
Päivämäärä:   20.9.26 00:43:16

Yksi jätesäkillinen vain? Päätä että lopetat stäressaamasta siitä tilasta ja pidät ne.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.9.26 00:54:21

Jos on tilaa enemmän kuin yksiö niin joitakin juuri sillä hetkellä tarpeettomia asioita voi säilyttää tulevaisuuden varalle tai tunnesyistä.

Lähettäjä: Oa 
Päivämäärä:   20.9.26 00:58:29

Mulla on kolme ihanaa nahkatakkia joihin en tule koskaan mahtumaan mutta säästän silti. Toisaalta ovat "aidossa 70-l vintagekunnossa" niin en oikein tiedä miten noita myisikään.

Lähettäjä: Viivi 
Päivämäärä:   20.9.26 01:06:34

Säästin vuosikausia jostain syystä mun ylppärijuhlissa päällä ollutta hametta ja yläosaa. Samoin yhtä juhliin ostettua mekkoa, jota käytin 18-vuotiaana. Samoin jotain kivoja vaatteita mitä olin ostanut hoikassa kunnossa oltuani ennen lasten saantia. Yhdessä muutossa ne vaatteet hukkui johonkin. Sen sijaan löysin toisia vanhoja vaatteita, suunnilleen 13 vuoden takaa ja ne oli mulle sopivia. Otin ne käyttöön, koska ne taas mahtui. Itsellä paino vaihtelee aika paljon suuntaan ja toiseen, niin välillä ne sopii ja välillä ei.

Päivämäärä:   20.9.26 04:35:38

Kyllä voi lapsi hyvinkin pukeutua. Monet vaatteet oli 2000 luvun alussa paljon laadukkaampia. Itse hillon niitä myös 3v. tyttärelleni. Kaverini juuri harmitteli ettei enempää säästänyt aikoinaan kun oma tyttärensä koittaa haalia nyt kirppareilta samanlaisia vaatteita

Lähettäjä: Minne? 
Päivämäärä:   20.9.26 06:21:29

Te, jotka hankkiudutte eroon vaatteista, joita ette ole vuoteen pitäneet, mitä teette niille vaatteille? Myyttekö kirppiksellä/torissa/vintedissä/facessa? Lahjoitatteko ne jonnekin? Heitättekö roskiin?

Minulla on myös paljon pieneksi jääneitä, mutta käyttökelpoisia vaatteita. En vain tiedä, mitä niile tekisin. En käy kirppareilla, mutta ilmeisesti käyteyt vaatteet (esim. laadukkaat t-paidat) ovat kirpparilla 2-3e/kpl. Farkut ehkä 5e. Pöytävuokrat täkäläisillä kirppiksillä on niin isot, että todennäköisesti jäisin tappiolle.

Tori/vinted poissa laskuista myös sen takia, että se pari euroa, jonka jostain paidasta saa, menee siihen postituspussin ostamiseen.

Facessa en jaksa sitä ”av, yv, kysyn mieheltä, voitko tuoda, en pääsekään hakemaan” rumbaa.

Mitään hyväntekeväisyyspaikkoja täällä ei ole. Ennen koronaa oli UFFin laatikko, mutta se vietiin koronan aikana pois eikä takaisin ole tullut.

Ainoaksi vaihtoehdoksi tuntuu jäävän se, että hyväkuntoiset ja käyttökelpoiset vaatteet heitetään roskiin.

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   20.9.26 07:09:22

Juuri vuosi sitten siivosin edesmenneen äitini tavaroita ja hitto että sitä hillottua tavaraa oli. Ainakin siinä kuudenkympin jälkeen kannattaa siis alkaa jo ajatella jälkipolvia ja alkaa vähentää jos joka nurkka on jo täynnä ja vaatekaappeja on kymmenen kertaa enemmän kuin yksi ihminen tarvitsee.

Lähettäjä: Nyt 
Päivämäärä:   20.9.26 09:56:21

Te jotka säästätte vaatteita tuleville teineille niin varautukaa sitten myös henkisesti siihen ettei ne teinille kelpaa. Se, että teillä on suuri tunneside materiaan velvoita teiniä olemaan kiinnostunut.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.9.26 10:16:57

"Tori/vinted poissa laskuista myös sen takia, että se pari euroa, jonka jostain paidasta saa, menee siihen postituspussin ostamiseen."

Rulla pakkausteippiä ja rulla roskapusseja ei maksa paljoa, niillä vaan käärimään. Tai rohkeasti kierrättämään ruokapakkauksia, muropaketit tmv. on varsin hyviä postitustarpeita kunhan ei ylimääräisiä viivakoodeja ole näkyvissä. Raejuustorasiaankin oli joku joskus jotain ostamaani pakannut.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   20.9.26 10:32:05

"Mulla on sääntö, että jos arjessa käytettävää vaatetta ei ole vuoteen käyttänyt, niin pois."

Tämä on kyllä todella hölmö sääntö. Itse aina välillä löydän kaapin perukoilta vaatteen, jota en ole vaikka 10 vuoteen käyttänyt, ja totean että tämähän on kiva ja päätyy taas käyttöön moneksi vuodeksi. Tai sitten ostan jonkun ylä- tai alaosan ja totean, että tämän kanssa sopiikin hyvin se ja se paita/housut/hame, jota en ole aikoihin käyttänyt. Eli vuosi ainakin on aivan liian lyhyt aika minkään pois heittämiseen käyttämättömyyden takia.

Itsellä myös valitettavasti paino jonkun verran vaihtelee, joten senkin vuoksi joitakin vaatteita jollain jaksolla käyttää ja joskus taas ei.

Lapsena käytettiin leikeissä kaverin äidin hienoja vanhoja vaatteita (no, nykylapset ehkä ei enää leiki). Toiseksi kasaribileissä aikanaan harmitti, kun oma äitini oli heittänyt kaikki teinivaatteeni pois, niihin olisin silloin vielä mahtunut. Niitäkin piti lainata siltä kaverilta.

Oma yo-juhlamekkoni on edelleen tallessa ja sen käytöstä on 40 vuotta. Tunnesyistä.
Kerran olen kirpparimyynnistä saanut ok rahat, jälkimmäinen yritys noin 10 v sitten ei maksanut vaivaa.
Meillä kyllä facen roskalavaryhmässä jotkut välillä ilmoittaa, että annetaan säkillinen vaatteita kokoa x, en kuvaa yksitellen. Ja julkaisussa on kuva josta suunnilleen näkee mitä sisältää. Yllättävän hyvin niitä on ihmiset olleet ottamassa.

Päivämäärä:   20.9.26 16:34:57

"Tori/vinted poissa laskuista myös sen takia, että se pari euroa, jonka jostain paidasta saa, menee siihen postituspussin ostamiseen."

Olen myynyt tänä vuonna vintedissä lähes tonnilla ja ostanut noin 200 eurolla, kaikki tavara liikkuu pakkausteipillä päällystetyissä roskapusseissa tai pahvinkeräyksestä tai marketista otetuissa pahvilaatikoissa tai kodin ruokapakkauksissa sanomalehdin tiivistettynä.

Lähettäjä: Tiistai 
Päivämäärä:   21.9.26 09:05:06

Koita myydä osa, säästät ne jotka ei menny kaupaksi. Teet sillä rahalla jotain kivaa lapses kanssa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.