Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kotihäpeä

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   19.9.26 13:32:27

Tunnetko kotihäpeää, mistä syistä ja miten se ilmenee?

Huomaan sitä itsessäni aina välillä. Vaikka kodissani on myös viihtyisiä elementtejä minulle rakkaiden esineiden ja huonekalujen muodossa, niin joissain tilanteissa häpeä liittyy asioihin, joihin en kodissani oikein voi vaikuttaa: asun vuokralla, joten en voi tuosta vaan tehdä asuntoa mieleiseni mukaiseksi. Pintamateriaalit eivät ole kauneimmat, kylppäri etenkin alkuperäiskuntoisena ei mikään sisustajan unelma ja lattiat muovimattoa. Lisäksi kyseessä on kaupungin vuokratalo, mikä joidenkin mielessä luo asuinpaikkaan tiettyä stigmaa, vaikka tontti itsessään on ihan viihtyisä ja elämänmeno ei ole pahimpien stereotypioiden mukaista.

Olen korkeakoulututettu, mutta hankalasti työllistävällä alalla ja niinpä elämäni on pätkätöiden ja työttömyysjaksojen värittämää. Työn, deittailun ja harrastusten kautta kohtaan paljon sellaista hyvin turvallista keskiluokkaista elämää elävää ihmisiä, joiden elämään kuuluu usein omistusasuminen ja oman kodin oman mieleiseksi remontoiminnen. Nuorempana tämä ei ollut vielä häiritsevää, koska silloin moni oli vielä välivaiheessa, mutta nyt keski-iän porteilla tuntuu, että en ole saavuttanut jotain, mitä monen mielestä olisi jo pitänyt saavuttaa.

Ja tiedän, että tämä on tavallaan turhaa. Asia ei mitenkään suhteettoman paljon hallitse elämääni, lähinnä uusia ihmisiä tai vanhempia tuttuja kohdatessa, kun tulee jotenkin koti/asuminen puheeksi tai esim. joku tällainen henkilö tulee poikkeamaan., mutta vaivaa silti, että kokee tällaisia tunteita ja tietynlaista alemmuutta.

Re: Kotihäpeä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.26 14:36:43

En nykyään juurikaan mutta lapsuudenkodissa tunsin kotihäpeää kun talo oli huonokuntoinen ja ilman juoksevaa vettä.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   19.9.26 14:46:34

Tunnistan. Tai itse asiassa tunnistan tämän nyt, kun kotihäpeä on ohi.

Exän aikana en kehdannut pyytää ketään käymään. Enkä olisi ikinä näyttänyt kotia somessa. Exällä oli päihdeongelma ja siitä aiheutui monen vuoden tekemättömien töiden kasaantuminen talon hoidossa.

Eron jälkeen pääsin sisustamaan kotia eka kertaa yli 10 vuoteen. Pääsin siivoamaan kunnolla, viemään vanhoja romuja pois, vaihdoin kalusteita, laitoin tapetteja, maalasin seiniä... ja kappas vaan, nyt sitten tekeekin mieli kutsua vieraita.

Jälkikäteen ajateltuna on jännä miten sitä turtui omaan elämäänsä. Koko ajan oli kauhea kaaos joka paikassa mutta kaikki tuntui niin toivottomalta ettei mihinkään löytynyt ratkaisua. Exää ei kiinnostanut mikään kotiin liittyvä asia mitenkään. Oli aika juhlallista kun pääsi eron jälkeen käyttämään niitä remonttitarvikkeita mitä oli hankkinut jo vuosia sitten. Olivat olleet odottamassa koko ajan, että pääsisi tekemään ilman että mieslapsi koko ajan kiukuttelee ja känisee ja vänisee siinä vieressä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.9.26 17:02:37

Muista että valtaosalla ne ihanat kodit on edelleen pankin omaisuutta. Kunnolla keski-ikäinen on usein jo saanut perintöäkin.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   19.9.26 17:22:40

En. Muut saavat olla kodistani mitä mieltä haluavat mutta niitä mielipiteitä kannattaa tuoda esiin harkiten. 55v, vuokralla asun ja tulen luultavasti aina asumaan.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   19.9.26 17:26:44

En tunne. Meillä on aina riittävä siisteystaso ja pihakin sellainen ookoo. Ei tämä mikään "Suomen kaunein koti" ole eikä edes se mistä joskus haaveilin. Mutta ihan tavallinen talo maalla josta on pidetty huolta.

Lähettäjä: × 
Päivämäärä:   19.9.26 17:55:34

En yleensä. Omistan asuntoni, olen sisustanut kotini kivasti ja pidän sen siistinä. Lähipiirissä on saman kaltaisia koteja. Tunnen myös ihmisiä, joilla on "maat ja mannut." En haluaisi heitä kylään, koska omani poikkeaa heidän kodeistaan. Ongelma on juuri se, jos muilla on kaikki paremmin, vaikka eihän siitä pitäisi välittää. Itse olen käynyt kodeissa, jotka ovat pienempiä ja halvemmin sisustettuja kuin omani, mutta siitä huolimatta olen pitänyt niitä viihtyisinä enkä suinkaan vähätellyt.

Lähettäjä: Hop 
Päivämäärä:   19.9.26 18:14:10

En ole oikeastaan ennen tuntenut sellaista tunnetta, mutta nykyisten työkavereiden keskuudessa ei kyllä huvittaisi ketään heistä kutsua kylään. Vaikka meillä on sisältä- ja päältä remontoitu nätti rintamamiestalo, kiva piha, oma hevostalli ja siistit hiekkatarhat. Työkaverit on johtajia ja päälliköitä jotka kaikki sattuvat asumaan kaupungeissa niissä max. 10 vuotta vanhoissa valkoisissa kuutioissa, joissa on tuija-aidat ja laatoitetut pihat. En haluaisi asua niin mutta siinä kohtaa jos mun pitäisi kutsua joku heistä meille, niin valitettavasti tuntisin kotihäpeää. En juuri heidän seurassaan puhu siitä millaista meillä on.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   19.9.26 19:24:32

Oletko aloittaja katsonut mitä muita vuokra-asuntoja olisi tarjolla, jos nykyinen asunto tuntuu itsestäsi ankealta?

En muista, että olisin nuorena vuokralla asuessakaan kokenut kotihäpeää: vuokrasin aina suoraan yksityiseltä ja asunnot oli kaikki omalla tavallaan viehättäviä. Ei tainnut yhdessäkään olla muovimattoa missään, laminaattilattia kyllä pahimmillaan, mutta yleensä parkettia ja jossain oli makkareissa linoleumia. Alkuperäisiä piirteitä oli usein säilynyt, mutta kun rakennus on tarpeeksi vanha niin se on pelkästään hyvä asia ja laatua nostava tekijä. Esim. 50-luvun massiivipuinen keittiö ja avotakka. Seiniä sai maalata halutessaan ja olen tapetteja poistellut paristakin kämpästä. Se että elämäntilanne vaati vuokralla asumista, ei pakota asumaan aina ankeasti, vaikka toki vaivaa joutuu ehkä näkemään löytääkseen hyvän ja edullisen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.