|
Lähettäjä: R
Päivämäärä: 18.9.26 18:01:20
Älä jumahda sängynpohjalle, vaan tee kaikki määrätyt fysioterapiaharjoitteet. Ne ovat aluksi vain pieniä (mutta usein) jalan nosteluita veritulpan ehkäisemiseksi ja pikku hiljaa enemmän. Kysy myös ohjeet minkä verran saa/kannattaa kävellä. Minä köpöttelin nilkkaleikkauksen (murtuma) jälkeen joka päivä vähintään korttelin ympäri. Nollavarauksella/hipaisukosketuksella (4 viikkoa) könkkääminen kepeillä oli hidasta ja raskasta, mutta mielestäni se nopeutti ja helpotti kävelyn sujumista sitten kuin sai varata ensin osittain ja sitten kokonaan, kun edes jonkinlainen kävelyn liikerata pysyi hermostossa muistissa.
Kuntoutuminen on "helppoa" kun on tottunut treenaamaan päivittäin: treenit vaan vaihtuu ft-treeneihin. Jos tuntuu ettet saa tarpeeksi fyssarikäyntejä sairaalasta (julkiselta puolelta), niihin kannattaa investoida itse.
Jalka kyllä pienenee ruikulaksi, mutta palautuu pian kunhan pääset normielämään takaisin. Ylävartaloa voit treenata koko ajan, ja sehän treenautuu kepeillä kävellessäkin. Minä lihoin muutaman kilon, joita en tässä vaihdevuosien kynnyksellä meinaa millään saada tiputetuksi pois. Tosin täysipainoiseen treeniin paluu venyi minulla, kun leikkaushaava ei parantunut.
Tein asioita, joihin en normaalisti jaksa keskittyä, kuten neulominen. Minua auttoi ajatus, että jokainen päivä on yksi päivä lähemmäs normaalia elämää.
|