Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olen lihonnut 12kg 1,5 kuukaudessa

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   18.9.26 00:52:19

Rikoin selkäni, jäin työttömäksi.
En kaipaa vinkkejä ruokaan tai liikuntaan. Tiedän miten pitäisi syödä, liikkua ja elää. Nyt on kyse addiktiosta, henkisestä ongelmasta ja siitä miten kierre on kasvanut liian suureksi katketakseen.

Työni oli ennen fyysistä. Askelia tuli päivittäin n. 25 000 ja kestävyyskuntoni oli loistava. Sain syödä miten huvitti, koska kulutus oli niin suurta.

Jäin työttömäksi ja selkäni on rikki, tutkimukset ovat kesken. Köpöttelevät kävelylenkit tai pyöräily tuolla vaihteettomalla mummiskalla ei korvaa sitä kulutusta mikä ennen oli.

Suurin ongelma, ruokatottumukset. Ne eivät ole pienentyneet, päinvastoin.
Seuraava varmasti järkyttää jotain jolla on elämä hallinnassa. Haluan myös kuitenkin sanoa, että olen 185cm pitkä.

Tässä syömisiäni menneiltä päiviltä, jotka ovat olleet tämän ajan huonoimmat:

Su:
iltapalaksi kotipizzaa + 2 omar munkkia ja sokeriton limsa

Ma:
Aamupalaleivät ja 2 omar munkkia
Kanapasta ja sokeriton limsa
Suklaalevy
Kanapasta ja sokeriton limsa
Iltapalaksi leipää ja toisesta suklaalevystä puolet

Ti:
Leipää
Loput suklaalevystä ja limsaa
Kanapasta
Sipsiä, dippiä ja limsaa
Kotipizza ja pari riviä suklaata

Ke:
Leipää
Jauhelihakastike ja pasta
Suklaalevystä loput ja sipsiä ja limsaa
Jauhelihakastike ja pasta
Tupla suklaapatukka
Leipää

To:
Leipää
Kotipizza
Suklaalevy ja sipsiä
Leipää

Eihän tässä ruokamäärässä ole mitään järkeä. Pelkistä herkuista tulee sellainen 6500-7000 kaloria ja nyt on vasta torstai.
Kroppa tuntuu kauhealta, aivosumu on kamala, turvottaa, vatsa on sekaisin, iho on kamala, koko ajan väsyttää.

Miten tämän herkkukierteen saa katkeamaan? En halua mitään ”juo vettä kun tuntuu, että on nälkä”, ”käy kävelyllä kun tekee mieli herkkuja”.
Haluan karua faktaa ja herätystä, kuolen sydänkohtaukseen jos jatkan. Tai jos joku haluaa laskea paljonko lihon vuodessa tätä jatkamalla.

Re: Olen lihonnut 12kg 1,5 kuukaudessa

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   18.9.26 01:10:16

Jos korvaisit nuo herkut hedelmillä? Viinirypäleitä voi napsia kuin karkkia.

Päivämäärä:   18.9.26 01:32:30

Ibs kestää todella huonosti hedelmiä ja kasviksia. Olen totuttanut vatsan tosi huonoihin tapoihin ja nyt kun yritän yhtään pienillä annoksilla vaihtaa niin heti saan kärsiä

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   18.9.26 02:12:05

Vaikutat valitettavasti niin tyhmältä, että suosittelen kokovartalokipsiä.

Lähettäjä: lddk 
Päivämäärä:   18.9.26 02:56:04

Jätä ne turhat herkut ostamatta ja osta niiden tilalle jotain järkevää. Kun syöt munkkien ja sipsien tilalla näkkileipää ja hapankorppua ja kasviksia niin saat vähemmän kaloreita ja jotain ravintoaineitakin.

Vaihda se limsa mehuun ja laimenna mehusta todella laimeaa niin että saat juoda vaikka litratolkulla, mutta et saa tiivistettä päivän aikana paljoakaan.

Makeannälkään syö hedelmiä munkkien ja karkin sijaan.

Älä siis ajattele että et saa enää syödä ja juoda mitään vaan vaihda ruoka-aineita järkevämpiin.

Selkävaivaisenakin kannattaa kävellä ja jumpata, eli kuntouta sitä selkääsi nyt kun olet työttömänä ja sinulla on siihen aikaa. Lyhytkin, 10 minuutin lenkki on parempi kuin ei mitään.

Minulle herätys oli se, että näytin kauhealta ja vaatteet ei mahtuneet päälle. Ymmärsin että saan diabeteksen jos en nyt muuta jotain. Tiedän kyllä mitä on ahmimishäiriö ja sokeririippuvuus, niistä ei tarvitse minulle luennoida.

Suvussa on noita diabeetikkoja vähän joka sorttia ja omalle kohdalle en sitä halua, joten joku muutos oli tehtävä. Mieti mikä sinut herättäisi ja toimi sen mukaan.

Vaikka herkut maistuukin hyvältä eikä kilot ihan päivässä kerry, niin kilojen karistaminen on sata kertaa vaikeampaa ja hitaampaa kuin niiden kerryttäminen. Ja on huomattavasti helpompaa karistaa 5 kuin 15-25-50 kiloa.

Ensin riitti että painonnousu pysähtyi. Kuukautiskierto vaikuttaa todella paljon, joten odotin että menkat melkein loppuu, koska ennen menkkoja ja menkkojen ekojen päivien aikana syömishimo on valtava. Sitten oli huomattavasti helpompaa alkaa pudottaa kiloja ja tärkeintä oli se, että vaikka paino jumittaa, jojoilee ja niin edelleen, niin pidemmällä aikavälillä se on kuitenkin laskusuunnassa.

Sinullakin varmasti monta kiloa tuosta on ihan vain hiilareiden ja suolan kerryttämää nestettä, eli kaikki ei ole rasvaa. Sekin jo helpottaa urakkaa.

Vehnä turvottaa minua todella paljon, joten kun jätin vehnän pois ruokavaliosta, se vähensi turvotusta ja syömishimoa ja paino putosikin lopulta yllättävän helposti. PMS-päivät on aina ne vaikeimmat, mutta niitä on muutama kuussa joten ei haittaa jos vähän kertyy nestettä, kunhan pääsin muusta eroon.

Lähettäjä: ekf 
Päivämäärä:   18.9.26 04:44:08

IBS:n vuoksi et voi syödä mitään järkevää, mutta kykenet syömään kottikärryllisen paskaa joka päivä ongelmitta?

No, jatka toki nykyistä menoa...

Lähettäjä: Sos 
Päivämäärä:   18.9.26 05:25:55

Auttaisiko alkuun että säästäisit roskaruoan ja herkut iltaan? Jos pystyisit päivän syömään terveellisesti (ja oikeasti kevyesti) sen turvin että illalla voit syödä mitä huvittaa?
Ja koita tosiaan kaupassa tehdä ne päätökset. Älä osta kotiin roskaa. Kynnys lähteä erikseen hakemaan roskaa on korkeampi. Sitten ahmit vaikka viinirypäleitä jos tulee paha rako. Ajan mittaan se tarve helpottaa.
Ahdistuksesta / muista negatiivisista tunteista tuo lähtee eikä tiedon puutteesta, ymmärrän ja tiedän tunteen. Koita ihan oikeasti jutella niinä huonoina hetkinä jos sulla on joku läheinen jolle uskoutua.
Ansaitset hoivaa ja hyvää oloa, koita parhaasi mukaan keksiä myös muita keinoja rentoutua ja olla itsellesi ystävällinen, sellaisia jotka ei liity ruokaan. Meditoi, joogaa, tee jotain rauhoittavaa. Sen jälkeen saat sitten syödä jos on syötävä, mutta voi olla että tarve syödä tunteisiin poistuu. Mene ajoissa nukkumaan ja yritä nauttia nukkumisesta.
Tsemppiä, pääset tästäkin vielä eteenpäin

Lähettäjä: sh 
Päivämäärä:   18.9.26 05:34:34

Eiköhän se ibs johdu kaikesta tuosta paskasta mitä syöt. Jätä edes se limsa pois, makeutusaineet ei ainakaan ibsukka-pallukka-massukkaan auta.

Päivämäärä:   18.9.26 07:58:53

Ibs on ollut jo 15-vuotta, myös silloin kun olin urheilijaurani huipulla.

Suoliston bakteerit sopeutuu siihen mitä ne saa eli kyllä, vatsani järkkyy jos tungen sinne oikeaa ruokaa. Sen sijaan tuo roska saa sen rauhoittumaan, niin nurinkurista kuin se onkin

Lähettäjä: Yip 
Päivämäärä:   18.9.26 08:15:17

No sinähän teet päätöksen tuon kuran syömisestä jo kaupassa, kun kannat sieltä ne munkit, sipsit ja limut kotiin. Miksi ostat niitä, kun tiedät, että lähtee lapasesta?

Lähettäjä: Raha 
Päivämäärä:   18.9.26 08:43:59

Auttaisiko aloittaja, jos pohtisit paljonko rahaa menee tuollaiseen ruokavalioon. Suklaa, sipsi, munkit ja noutoruoka maksaa ja sillä hinnalla voisit ostaa kotiin ihan kunnollisia raaka-aineita. Parempaa lihaa, lohta yms. Jos nämä ei innosta niin yhden pizzan hinnalla saat kaupasta kaksi valmis salaattia tai jotain muuta valmisruokaa joka järkevämpi valinta, jos et jaksa itselle kokkailla.

Limpsat vaihda sokerittomiin ja jos nyt pakko herkkuja saada niin korvaa suklaa imeskeltäviin karkkeihin jotka sitten imeskelet.

Sinulla on nyt hyvin aikaa totuttaa vatsa kasviksiin joten aika kannattaa hyödyntää. Kyllä se onnistuu, jos tahtoa on. Opettelet tunnistamaan mitä kasviksia vatsa kestää, mitkä syytä kypsentää jne. Itse olen esim. Jauhelihakastikkeeseen laittanut porkkanaraastetta ja kesäkurpitsaa. Molemmat sellaisia kasviksia joita vatsan pitäisi kestää ja menevät hyvin jauhelihakastikkeessa.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   18.9.26 08:52:57

Kyllä se elimistö kärsii huonosta ruokavaliosta, vaikka laihana pysyisitkin. Laihakin voi saada sydärin, kun suonet on tukossa.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   18.9.26 08:55:26

tee viikon ruokaostokset kerralla noutupalveluna. sitten käyt täydellä mahalla hakemassa tilauksen, niin ei ole sokerihimo päällä siihen aikaan etkä eksy kauppaan hakemaan mitään pientä. Ja sitten et vain käy kaupassa muina aikoina. Silloin niitä herkkuja tulee ostettua, kun vähän himoissa lähtee hakemaan lähikaupsta jotain pientä. Jos ei kotona ole herkkuja, ei niitä voi myöskään syödä. Toki sen vertan itsehillintää pitää olla, ettet rupea tilaamaan tässä kohtaa mitään. Tee asia itsellesi mahdollisimman helpoksi, mutta ilmaiseksi et tule saamaan mitään.

Mutta tuolla ruokavaliolla loppuu kyllä myöa rahat aika nopeasti, että sittenpä ei tarvitse miettiä miten koukusta pääsee eroon, jos ei ole rahaa millä ostaa.

Noi imeskeltävät karkit on myös hyvä kikka. Itse ainakin haluan nimenomaan jauhaa jotain hyvää. Kovat imeskeltävät karkit tuovat sen makean herkun, mutta en jaksa niitä paria kolmea enempää edes syödä. On hidasta, niin mielenkiinto menee koko hommaan, kun ei voi vaan työntää naamaa täyteen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.9.26 08:59:03

Sinänsä positiivista että tuossa on helppo laihtua kun vaan jättää pizzat ja suklaat ym mätöt pois.

Et vaan yksi kertaisesti osta niitä.

Suklaaksi voit kokeilla riittäiskö tosi tummaa suklaata pari palaa silloin tällöin ja pizzaksi pizzaleipä mikrossa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.26 08:59:59

Ainut mikä toimii on herkkupäivä jolloin saa syödä mitä haluaa. Ja sitten koko viikon odottaa sitä herkkupäivää :)
Mutta sokeri on todella addiktoivaa. Jo siinä herkkupäivässä pysyminen on hankalaa ja repsahduksia tulee. Mulla auttaa myös, että käyn vaa’alla joka aamu ennen aamupalaa.

Lähettäjä: Tiistai 
Päivämäärä:   18.9.26 09:01:37

Yksinkertaisesti et osta noita herkkuja kaupasta. Pyydät jonkun kauppaseuraksi niin et sorru.

Päivämäärä:   18.9.26 09:07:39

Ooh, toi on jotakuinkin mun unelmien ruokavalio, jota alan toteuttaa heti, kun syöpälääkäri lupaa et on alle viikko elinaikaa :D Siihen asti kärvistelen kasviksia-ja-proteiinia-1600kcal-edestä -dieetillä.

Oikeesti, tuollaiseen syömishimoon ei kyl auta kuin Ozempic.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.9.26 09:13:59

Harmillisesti aloittaja kuulostaa sellaiselta, että kaikki ehdotukset on huonoja. Mikään ei käy, mitään ei halua tehdä asian eteen.

Mm. ibs. Se on tottunut nykyiseen ruokavalioon. Eli se VOI tottua myös uuteen terveellisempäänkin. Muutos pitää tehdä hitaasti. Et voi heti vaihtaa ruokavalioa täysin. Jätä ensin herkut yms pois. Sitten lisäät hyvin vähän kerrallaan kasviksia, hedelmiä yms. Mutta tämäkään ei kelpaa, koska se vaatisi sinulta, että teet asialle oikeasti jotakin.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   18.9.26 09:14:26

Miten sinulla on työttömänä rahaa tuollaiseen syömiseen? Nuo ylimääräiset sokeri- ja rasvapommit maksaa ihan älyttömästi tuollaisina määrinä kulutettuna.

Lihominenhan hidastuu jossain kohtaa, jos et kasvata ruokamääriä entisestään, mutta kyllä se tasapaino paino tulee olemaan aika korkea. Olen lähes yhtä pitkä ja veikkaan, että tuolla ruokavaliolla painaisin 130kg. Omalla kohdalla päivän ylimääräinen herkuttelu on keskimäärin ehkä pieni pala kuivakakkua lounasravintolassa + kaksi palaa suklaata päivällisen jälkeen ja saan hädin tuskin pidettyä painon alle 90kg.

Päivämäärä:   18.9.26 09:33:50

Vaikka tuosta jättäisi kaikki pizzat, munkit, sipsit, suklaat ja limpparit pois, niin saanko kysyä vielä mitä tuo "leipää" tarkoittaa tarkemmin? 1 viipale ruispala ja ohuesti margariinia? Vai pussillista paahtoleipä kuorrutettuna voilla, juustolla, leikkeleellä ja majoneesilla?

Lähettäjä: () 
Päivämäärä:   18.9.26 09:35:31

Jos tuota vauhtia jatkat, niin vuoden päästä olet lihonut 100 kiloa. Tai kuollut.

Lähettäjä: vouuu 
Päivämäärä:   18.9.26 10:02:57

Kiva lukea tällaista topaa, kun olen juuri syömishäiriöpolin hoitajan suusta kuullut ettei ihmisen ole mitenkään edes lihoa jotain 10 kg kuukaudessa, vaikka söisi miten paljon… Eli minulle siellä selkeästi valehdellaan.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   18.9.26 10:12:04

Ei aloittajan runsassuolaisella ruokavaliolla osa painosta on nestepöhöä, kaikki ei ole rasvaa.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   18.9.26 10:27:30

vouuu, jos aloittaja lopettaisi nyt seinään kaiken roska syömisen, tippuisi paino parissa päivässä ainakin 5kg, koska kroppa on niin täynnä nesteitä.

myöskin yksi kilo rasvaa tarvitsee 7000kcal YLI kulutuksen. Eli jos ylläpitokulutus on vaikka 1600kcal, niin pitäisi syödä 8600kcal päivän aikana, jotta se päivässä tulisi kilo rasvaa. Eikä se nyt oikeasti ole edes ihan näin suoraviivaista. Ja jos kuukaudessa tulisi 10kg lisää painoa, tarkoittaisi se että ylimääräistä pitäisi syödä 70 000kcal sen perus 1600x30=48 000 päälle, eli yhteensä 48 000+ 70 000=118 000kcal kuukaudessa. Se on ihan hirveä määrä energiaa ja vaikka söisit pelkkää roskaa, niin sitäkin saa syödä paljon. Esim yhdessä 200g suklaalevyssä on n. 1000kcal, yhdessä pakastepitsassa n. 1500kg ja yhdessä 300g karkkipussissa n. 1200g, yhdessä omar-munkissa n. 400kcal. Aloittajan kuvailemasta kotiruuasta ei päivän aikaa tule kuin ehkä 800kcal. Eli, jos söisi kaiken tämän, niin oltaisiin vasta 4800kcal päivän saannissa. Siitä miinus peruskulus 1600, niin ylimääräistä tuli siltä päivältä ”vaan” 2200kcal. Samalla tavalla pitää syödä neljä päivää, jotta tulee yksi kilo läskiä. Ja suunnilleen vaan maata sängyssä tekemättä mitään.

Eli 10kg puhdasta läskiä saaminen kuukaudessa on oikeasti todella työlästä. Nestettä sitten taas kroppa kerää tosi herkästi ja jo ihan kuukautiskierron eri vaiheissa nestettä voi kertyä 3kg kehoon.

Toi 70 000 ylimääristä kaloria tulee esim 46 kokonaisesta ja yhdestä puolikkaasta pakastepitsasta. Se on ihan valtavasti ja tarkoittaa, että joka päivä olisi syötävä 1,5 pitsaa ylimääräistä

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   18.9.26 13:33:38

Jätä sokeriton limsa pois, jos sulla on IBS. Se on myrkkyä suolistolle. Jätä kaikki keinomakeutettu pois.

Ite kärsin oikeestaan koko aikuisiän vatsavaivoista ja niitä on tutkittu. Sitten aloin ottaa ite asioista selvää. Lääkäri laittoi fodmap-ruokavaliolle. Mun vatsa ei kestä oikein raakoja kasviksia, kauraa, ruista, täysjyvää, keinomakeutusaineita. Hedelmiä en syö, koska niissä vähän sama homma. Vaikka mustikka on yks pahimmista, mutta mansikoita pystyn syömään.

Eli koita koostaa sun ruokavalio sellaiseksi, mistä tykkäät ja mikä ei ärsytä vatsaa.

Juon ite pikakahvia, koska vatsa ärsyyntyy suodatinkahvista. Kauramaitoa käytin ennen kahvissa, mutta se on yks ripulin aiheuttaja. Nykyään juon kahvin mustana.

Teetä en pysty juomaan, paitsi jotain vaikka rooibosta.

Vettä ja mehua juon, ei omenamehua kuitenkaan. Kaikki vissyt jätin pois ja limpparit. Jos tekee mieli limpparia niin otan sokeriversion.

Pystyn syömään valkoista pastaa, perunaa, riisiä, nuudelia ja lihaa, munia, kalaa, juustoa, raejuustoa, muroja, maitoa, viiliä, jugurttia (ei kevyt) jne. Joitain kasviksia keitettynä, ja tuoreena vaikka kurkku on ok. Vitamiinit otan purkista.

Jollain ihmeen kaupalla sain oman vatsan rauhoittumaan. Jos joskus erehdyn syömään vaikka ruisleipää niin sama rumba alkaa taas uudelleen.

Olin ennen kans tosi kova syömään karkkia. Nyt oon jättänyt sen vähemmälle ja korvannut mustalla kahvilla. Kahvin kans saatan syödä 1 ihan perus pullan, sokerikorpun, keksin tms. En osta mitään jättipussia karkkia vaan jonkun pienen. Tyyliin Jimi patukka ja karkkiaski. Jos ostan suklaalevyn niin syön sen kyllä muutamassa päivässä. Sipseistä en niin tykkää, mut sallin itselleni kyllä palkkapäivänä Kotipizzaan menon. Ja perjantaisin ostan jonkun pienen herkun.

Ite liikun paljon ja sillon tulee syötyä järkevämmin. Tänä kesänä en pystynyt saikun takia liikkumaan muuta kun vähän kävelemään. Jos syöminen tuottaa sulle iloa niin koita korvata se jollain muulla addiktiolla.

Lähettäjä: Wxg 
Päivämäärä:   18.9.26 13:57:29

Katkolle. Siis sellaiseen paikkaan, mistä et saa mitään ostettua, joku muu tuo ruokatarvikkeet.
Asun ulkomailla, täällä on samanlaisia laitoksia syöpöille kuin alkoholisteille ja narkkareille. On jossain keskellä metsää, niissä opetetaan myös laittamaan ruokaa jne. Kaverini oli sellaisessa 6 vkoa, jonka jälkeen pääsi kotiin, mutta ryhmätapaamisia on silti 2x/vko.
Suomessa ei välttämättä tuollaisia ole, mutta kyllä sieltäkin kaiken maailman terveysretriittejä löytyy.

Lähettäjä: Napsu 
Päivämäärä:   18.9.26 14:02:48

Jos mahdollista, kokeile ozempicia.

Mitkään ”vaihda munkit viinirypäleisiin” ei tule auttamaan.

Olen ollut samassa tilanteessa, että kun oma urheilu-ura loppui niin lihoin ja söin samalla tavalla kun alottaja. Kokeilin monta vuotta, että otan ”itseä niskasta kiinni” ja kokeilin kaikenlaista. Mikään ei auttanut.
Ozempicilla sain ne ajatukset kuriin. Koska siitähän se mättäminen johtui, omista ajatukista, ruokamelusta ja mielihaluista. Siihen ei viinirypäleet tai ”älä osta” auttanut.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.9.26 14:08:17

Sulla on varmaan keripukki. Sen takia varmaan selkäkin oli heikompi.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   18.9.26 14:17:34

Kuinka typerä ihminen voi olla. Ei mitään rajaa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.9.26 14:18:55

Niin siis sanot, että

"Suoliston bakteerit sopeutuu siihen mitä ne saa eli kyllä, vatsani järkkyy jos tungen sinne oikeaa ruokaa. Sen sijaan tuo roska saa sen rauhoittumaan, niin nurinkurista kuin se onkin"

Mutta sitten kuitenkin aloituksessa kerrot, että: "Kroppa tuntuu kauhealta, aivosumu on kamala, turvottaa, vatsa on sekaisin, iho on kamala, koko ajan väsyttää."

Miten siis roskaruoka saa suolistosi rauhoittumaan, jos sinua kerran turvottaa ja vatsa on sekaisin? :D

Kyllä se suolistosi tottuu niihin kasviksiin, kun alat niitä vaan syömään. Niitä voi tuoda ruokavalioon vaikka pikkuhijaa.

Ajattelin aloituksen lukiessani, että toivottavasti tämä ei taas ole sellainen topa, missä aloittajalle ei kelpaa mikään ehdotettu. Mutta valitettavasti näyttäisi olevan. Hyviä ehdotuksia täällä on jo tullutkin kuten se, että jätät ne herkut sinne kauppaan. Jotkut nyt vaan addiktoituvat sokeriin ja silloin totaalikieltäytyminen voi olla parempi, kuin "kaikkea kohtuudella"-ajattelu. Mutta kokeilemalla selviää se itselle paras tapa laihduttaa.

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   18.9.26 15:09:19

Monien (ibs) vatsa kyllä kestää vähän kuitua sisältäviä kasviksia/hedelmiä, kuten kurkku, tomaatti, mandariinit/klementiinit ja juuri ne viinirypäleet.

Lähettäjä: Päivi 
Päivämäärä:   18.9.26 15:31:49

Täytyy sanoa että tuollainen lihominen on jo "saavutus" mutta tuollaisella ruokavaliolla ei suuri ihme.Minun ohje poista herkuista 90% ja kävele 2x päivässä niin pitkä lenkki kuin selkä sallii.Itelläni myös selkä pxxxxa ja jalat kipeät kiitos nivelrikolle nivelpsoriaksille ja fibromylgilalle mutta jopa 6 km kävelylekkejä tehty,nyt lyhyempiä koiran takia kun sillä on nyt jalkavaivaa.Nyt ei ole melkein vuoteen ollut migreeniä mutta saavutus sekin kun 2vrk ja paino väheni kuivumalla n,5 kg..

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   18.9.26 16:21:44

Mulla romahti paino alaspäin rajusti, kun alkoi selkä toden teolla oireilla. Samalla meni mielenterveys ja ruokahalu. Ei kiinnosta liikkua enkä saa syötyä, nyt sentään pääsin takaisin töihin, missä sitten yritän vetää niin kovaa kuin vaan lähtee.

Lähettäjä: 'o' 
Päivämäärä:   18.9.26 16:48:10

"Kroppa tuntuu kauhealta, aivosumu on kamala, turvottaa, vatsa on sekaisin, iho on kamala, koko ajan väsyttää."

Tuohan kuulostaa ihan kilpirauhasen vajaatoiminnalta.

Lähettäjä: ennea 
Päivämäärä:   18.9.26 18:36:39

Väliin kevyempi kommenti,mul on pari kaverii jotka haluis painoa ja tällainen lisä olisi heille kova juttu! käsittämätöntä että ihmiset on niin erilaisia.

Anteeksi kommentista ja jatkakaa.

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   19.9.26 13:29:46

Suklaa, sipsit ja munkit ylläpitää ibs:ää. Terveellinen ruoka olis parempi vaihtoehto.

Päivämäärä:   19.9.26 13:37:38

Makean himoon auttaa että lopetat kaiken makean syömisen. Alku on kamalaa, sitten ei tee enää edes mieli. Jätä myös sipsit kauppaan, dippaa jotain kevyempää tai syö pop corneja sipsien sijaan. Näin pääset jo hyvään alkuun.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   19.9.26 20:09:24

Oivoi. Olethan miettinyt myös sitä puolta, että ylipaino myös lisää kipuja hyvin herkästi? Jos ei selkäkipuja, niin seuraavaksi voi odottaa nivelkipuja jalkoihin. Ja oivoi siksi, että tuntuu, että olet jo päättänyt, ettei kukaan voi sinua auttaa :/

Se Ozempic ei varmasti olisi sekään huono idea.

MUTTA. Se isoin mutta! Sun täytyy oikeasti muuttaa sitä ruokavalioo, eikä missään nimessä kerrasta. Pikkuhiljaa pystyy tekeen muutoksia (ja koska sulla kerran on iho huono, turvottaa, aivosumua ja vatsa sekaisin, niin eihän se IBS silloin hallinnassa ole ollenkaan!). Mullakin on IBS. Kaalit ja herneet on sellasia, mitä mun vatsa ei vaan siedä. Sipulin ja valkosipulin olen saanut siedätettyä ja jopa mustikan pienissä määrissä. Syön nykyään 200-270g marjoja joka aamu, siinä on useampaa marjaa sekaisin. Esim mustaherukka on paha joten sitä en syö. Pensasmustikkaa mun vatsa kestää hyvin. Älä edes yritä raakoja vihanneksia, vaan kypsennä porkkanat ja muut suosiolla.

Kesäkurpitsa (etenkin aluksi kypsennettynä) on hyvä mieto kasvis, jota voi lisätä vaikka siihen jauhelihakastikkeeseen tai makaronilaatikkoon. Kurkku kannattaa kuoria, ja aloittaa sekin pienellä määrällä. Ehdottomasti pikkuhiljaa otat niitä kasviksia mukaan - nythän on hyvä aika ruveta totuttaan suolistoa, kun kerran ei tartte miettiä, että tarvisi töissä istua huussissa ;)

Selkäongelmat on tosi inhottavia, olen ollut selkäkipukroonikko melkein 20 vuotta. Kuljen edelleen kyynärsauvan kanssa, mutta teen silti nykyään reippaita lenkkejä, sienestän ja marjastan (mutta esim marjastusta on turha tehdä tuntikausia päivässä). Lihaskunnon ylläpitäminen on ERITTÄIN tärkeää selkäongelmaisena!! Eli hyvä fysioterapeutti on tosi tärkeä tässä myös. Mutta nyt oikeasti, älä luovuta ja vain ajattele ettet VOI TEHDÄ MITÄÄN kun se ei pidä paikkaansa :)

Lähettäjä: Nyyh 
Päivämäärä:   20.9.26 11:30:41

Vähän pohdintoja toisana laihduttaja. Aloitin kuun vaihteessa laihduttamaan/muuttamaan elämäntapoja.
Paino tippunut kivasti ekat 3vk sanoisinko noin 3kg
Nyt kuitenkin kun luin muiden kokemuksia, että kannattaisi joka aamu punnita ja laskea keskiarvoa niin aloitin kokeilemaan sitä. Nyt kuitenkin huomasin, että vaaka sanoo eilisen ja tämän päivän eroksi yli KAKSI kiloa?? Miten muka ihminen lihoo vuorokaudessa kaksi kiloa samalla tavalla syömällä, kuin se laihtuu??
Olenko vainoharhainen ja huomenna lähteekin 5kg muka nesteenä itsekseen :’D

Lähettäjä: Angora 
Päivämäärä:   20.9.26 11:51:07

^ Se on ihan täysin normaalia, että ihmisen paino vaihtelee vuorokauden sisällä jopa sen 3 kg, ilman että lihoo tai laihtuu grammaakaan. Elimistö ei ole robotti. Nesteitä välillä kehoon vaan kertyy enemmän ja välilä poistui enemmän. Ihan jo menkkakierto vaikuttaa joillain naisilla painoon merkittävästi. Ja vaikkapa raskaan salitreenin jälkeen paino hetkellisesti usein nousee jne jne. Kaikki pienet painon heittelyt ei ole lihomista tai laihtumista. Parin kilon äkilliset heitot ylös ja alas ei merkitse vielä yhtään mitään, se on ihan tavallista elimistön toimintaa.

Päivämäärä:   20.9.26 13:17:06

Joo siis paino todellakin saattaa vaihdella vuorokaudessa monta kiloa, oma ennätys yli 5kg. Jos esim. syö reilusti suolaista ruokaa ja eikä vatsa toimi punnitusten välillä, näin käy helposti. Jos juot litran vettä, painat kilon enemmän, mutta ei se lihomista ole. Tai jos ripuli iskee, niin äkkiä vaaka näyttääkin monta kiloa vähemmän, eikö?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   20.9.26 14:07:58

Paino voi heitellä usean kilon ilman lihomista tai laihtumista. Täällä kuukautiset turvottavat 2-3 kg aina, ja parin päivän vatsatauti vei 5 kg. Edelliset siis johtuvat ihan nesteen määrästä.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   20.9.26 21:07:48

Kannattaa alkuun tehdä vain pieni muutos ja totutella siihen. Vaihtaa limppari sokerittomaan mehuun tai kahden munkin sijaan yksi esimerkiksi. Ei todella heti kaikkia herkkuja pois, muuten repsahdus on vain ajan kysymys.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   20.9.26 22:22:30

Sen suoliston voi myös totuttaa pikku hiljaa terveellisempään ja parempaan ruokavalioon tuosta paskasta pois, vaikka se IBS on. Ja todellakin , makeutusaineet eivät tee yhtään hyvää suolistolle. Vaihda limsa maustettuuhin kivennäisvesiin, joissa ei ole mitään sokeria tai makeutusaineita, näitä kyllä löytyy. Ja jos tavallinen vesi ei kelpaa, niin hiilihapotettu lähdevesi on hyvää esimerkiksi Pirkalta. Siihen voi myös tehdä jotain mehutiivistesekoituksia herkkupäiville. Monet tuollaisessa paskaruokakierteessä selittelevät liikaa miksi ei tee sitä ja tätä ja miksi joku ei onnistu, ihan vaan siksi ettei ole valmiita tekemään ja luopumaan. Eikö niistä tarvitse kokonaan luopua lippu elämäksi, vaan silloin tällöin herkuttelu hetkiin. Nuo määrät ovat oikeasti aivan valtavia ja järkyttäviä, rahaakin säästäisi jo kun tekisi kotiruokaa pizzojen sijaan ja jättäisi suklaalevyn ja sipsipussit ostamatta. Dippaile vaikka vihanneksia dippiin tai jotain lihapullia.

Päivämäärä:   20.9.26 22:29:10

"Jätä ne turhat herkut ostamatta ja osta niiden tilalle jotain järkevää."

Näin sanoo tyhmä ihminen. Ei addiktio toimi noin. Sanotko juopolle että jätät ne viinat ostamatta ja ostat niiden tilalle jotain järkevää. Kokkelia?

Älkää ääliöt alkako pätemään jos ette tajua tilannetta.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   20.9.26 23:37:05

No kyllä neuvoisin alkoholistiakin olemaan ostamatta viinoja kaupasta ja hakeutumaan hoitoon :D en nyt ainakaan neuvo juomisen jatkamisessa. Jostainhan se on aloitettava, jos haluaa muutoksen elämään. Ihmiset on vaan nykyään niin laiskoja ja tyhmiä etenkin mikä tulee ruokailuun. Kaikkea on jatkuvasti saatavilla ja niin helpolla niin ihmekään että tyhmennytäön.

Päivämäärä:   21.9.26 09:05:40

Kuvitteletko että alkoholisti lopettaa juomisen kun käsket olla ostamatta viinaa. Kasva vähän ja tule sitten viisastelemaan lisää jos ei elämä ole siinä välissä opettanut mitään.

Päivämäärä:   22.9.26 13:25:55

Mä "lihoin" 6kg kolmessa päivässä, kun join viiniä ja söin suolaista ruokaa (sushia, mäkkäriä) Sitten ne "kilot" tulikin vessanpönttöön.

Päivämäärä:   22.9.26 15:44:24

"Näin sanoo tyhmä ihminen. Ei addiktio toimi noin. Sanotko juopolle että jätät ne viinat ostamatta ja ostat niiden tilalle jotain järkevää. Kokkelia?

Älkää ääliöt alkako pätemään jos ette tajua tilannetta."

Öö no ei, alkoholin tilalle ei osteta huumeita. Alkoholia ei paikata millään muulla päihteellä, ainoastaan ehkä tervellisillä addiktioilla kuten vaikka liikunnalla.

Miten sinä siis kuvittelet, että esimerkiksi nikotiiniriippuvuus lopetetaan? Nimenomaan niin, että se nikotiini lopetetaan kertalaakista. Tilalle voi toki halutessaan keksiä vaikka teen juomisen tai lenkkeilyn, mutta ei nikotiiniaddiktiota korjata muilla päihteillä tai pelkästään vaihtamalla nikotiinin lähdettä. Jos siis oikeasti haluaa lopettaa eikä vain esittää. Ihan samoin alkoholisti ei todennäköisesti kuiville päästyään juo alkoholia enää ikinä.

Sekin on hieman yli ammuttua, että joka ikisellä lihavalla olisi joku ruoka-addiktio. Joillakin on ja esim. aloittajalla voi olla, sitä en kiellä, mutta osa ihan yksinkertaisesti vain syö vahingossa vähän liikaa tai on laiskistunut vuosien varrella. Jos taas aloittajalla on ihan aidosti ahmimishäiriö, niin oikea paikka hakea apua on alan ammattilaiset, ei missään nimessä hevostallinet.

Päivämäärä:   22.9.26 17:19:38

TILANNEPÄIVITYS

Koska tämä otti näköjään tuulta alleen niin tehdäänpä pieni päivitys.

Olen nyt kahtena päivänä juonut 2l vettä päivässä ja sallinut itselleni vain yhden tölkin sokeritonta limsaa JOS tekee mieli (aiemmin saattoi mennä helposti se 3-4 tölkkiä päivässä ajattelematta tekeekö sellaista edes mieli).

Lisäksi oon pysynyt ateriarytmeissä kiinni, en napostellut välissä. Sallin itselleni, että jos illalla tekee jotain mieli niin saan ottaa vähän.

Ylpeä hetki oli, kun herkkuhimon sijaan söin välipalaksi riisipiirakan juustolla, leikkeleellä ja kurkulla + tee, sen sijaan, että olisin syönyt sipsejä ja muita herkkuja.

Lähettäjä: Raha 
Päivämäärä:   22.9.26 17:32:03

Hienoa aloittaja:)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.