Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko yleistä, että aloitteleville ratsastajille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.26 15:17:26

Onko se maan tapa, että alkeistuntilaiset ei saa harjata ja satuloida itse? Vaan innokkaat tallitytöt tekee ja lähinnä juoksuttaa tavaroita vasta-alkajalla? Vie tuo riimu, tuo kaviokoukku...

Miten voi oppia ja kiinnostua hevosista, jos mitään ei saa itse tehdä?

Re: Onko yleistä, että aloitteleville ratsastajille

Lähettäjä: vv 
Päivämäärä:   17.9.26 15:27:14

Alkeistuntilaisetkin saa tehdä itse, jos heillä on ohjaamassa joku osaava joka heistä ottaa vastuun. Esim. kaverini alakoululaiset lapset laittavat ponin aina itse kuntoon äitinsä avustuksella.

Ne tallitytöt on yleensä jo opetettu hommiin eikä he välttämättä ole enää alakouluikäisiä.

Monilla talleilla on sääntö, että alakouluikäiset ei saa itse laittaa kuntoon ja siihen on syynä vastuu.

Jostain syystä kukaan ei enää ota vastuuta itsestään ja mokistaan vaan kaikesta syytetään muita, joten talleillakin on menty tähän että lapset ei saa enää itse tehdä mitään. Koska kukaan ei jaksa näiden pillulasten rääkyviä mutseja jotka ovat vaatimassa tallilta korvauksia kun heidän pillunsa vähän mokasi ihan omaa typeryyttään. Ottakaa mutsit itse vastuu, opetelkaa itse ja sitten opettakaa ne lapsennekin. Sitten ne teidän lapset saa itse opetella mutta vastuu on teillä. Ja teidän on sitten ihan turha rääkyä kun mokaatte.

Lähettäjä: Hh 
Päivämäärä:   17.9.26 15:27:31

Jokaisella tallilla on omat tapansa. Kun pidin ratsastuskoulua meillä ei kukaan laittanut toisen puolesta hevosta valmiiksi, toki ihan pienet lapset oli eri asia jotka tuli ensimmäisiä kertoja niitä avustettiin. Itse olisin yhteydessä talliyrittäjään tai siihen joka vastaa tallittyttöjen ohjeistuksesta, että minä haluan itse opetella harjaamaan ja varustamaan hevoseni. Jos tämä ei tallille jostain syystä käy vaihtaisin tallia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.26 15:47:22

Meillä yleisesti jokainen laittaa oman ratsunsa kuntoon. Alkeiskurssilaisilla ja muilla aloittelijoiden tunneilla on kokeneempia auttamassa ja opettamassa. Muutama helppojen tuntien vakioponi on kuitenkin sellainen, että ne hoidetaan pääosin henkilökunnan puolesta ja vain erikseen määritellyt ratsastajat saavat varustaa ne itse.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.9.26 15:56:30

Missä on enää tallityttöjä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.26 15:58:06

Monessa paikassa se Harjaus ja varustus opetella harmillisesti erikseen maksullisessa heppakerhossa tms.

Lähettäjä: jeeje 
Päivämäärä:   17.9.26 16:18:58

"Missä on enää tallityttöjä?"

Monilla ratsastuskouluilla on hoitajia hevosilla. Mutta hoitajiksi ei oteta ketä vain, vaan pitää olla käynyt tallilla, osata hommat ja säännöt ja niin edelleen.

Päivämäärä:   17.9.26 17:46:24

Vv: se sinun kirkuva ja rääkyvä sosiaaliloiskaverisi pillulapsineen on siis löytänyt jonkun junttitallin. Yäääääk!

Lähettäjä: Päivi 
Päivämäärä:   17.9.26 20:58:25

Piste pitäisköhän sun lääkitystä taykistaa...

Päivämäärä:   17.9.26 21:01:14

Päivi: en tiedä, mistä lääkityksestä nyt puhut. Jos yrität olla vitsikäs ja vitsailla jollain mt-ongelmilla, niin voi luoja että olet typeräkäytöksinen ihminen että tippaakaan hauska.

Vai oletko itse vv kun noin meni tunteisiin kun vastataan samalla mitalla...

Lähettäjä: Nekku 
Päivämäärä:   17.9.26 21:04:18

Vv samaan lääkärintarkastukseen. Kylläpä nämä ovatkin sekaisin. Mikä ihme on pillulapsi?

Lähettäjä: Nekku 
Päivämäärä:   17.9.26 21:09:53

Sorit pisteelle, en lukenut tarpeeksi ajatuksella minäkään.

Lähettäjä: hhe 
Päivämäärä:   17.9.26 21:57:16

Oiskohan se "pikkulapsi", joka tarkoituksella kirjoitettu noin koska kyseessä on jonkun vastuuta pakoilevan ja muita syyttelevän vanhemman pershedelmä...

Minäkin olen välillä ihmetellyt että miksi nykyään kaikkeen on syynä ihan kuka tai mikä tahansa muu kuin mokaaja itse. Mihin on kadonnut se vastuun kantaminen ja virheistä oppiminen?

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   17.9.26 23:23:04

Hhe: minä taas ihmettelen usein aikuisiksi ihmisiksi itsensä mieltävien kyvyttömyyttä ilmaista itseään kypsällä ja sivistyneellä tavalla, ilman alatyylisiä ilmaisuja ja räävittömyyttä. Mihin on kadonnut ne (aikuisten) käytöstavat ja kyky asialliseen keskusteluun?

Päivämäärä:   18.9.26 00:39:54

Ihanaa, että päästiin taas asiaan 😆

Ja kiitos vastauksista, jotka käsittelevät alkuperäistä aihetta.

Lähettäjä: mur 
Päivämäärä:   18.9.26 02:41:44

Sinänsä nuo kommentit on ihan oikein, että juuri siksi lapset ei saa enää itse tehdä ja opetella, kun eivät kuuntele ohjeita, eivät ota vastuuta virheistään eivätkä myöskään opi virheistään ja sitten on vanhemmat rähjämäässä ja syyttelemässä ja vaatimassa korvauksia kun heidän pentunsa nyt pahoitti mielensä kun käveli missä sattuu ja poni talloi varpaille. Tai kun mahavyön kiristäminen olikin niin rankkaa kun olisi pitänyt ihan omin käsin ottaa remmistä kiinni ja vetää ja käyttää voimaa ja se sattui käsiin ja sitten lapsi ulisee vartin au au au auu käsiin sattuu auu au au auu. Sitten huudetaan kun lapseen sattuu ja nyt on lapsella paha mieli ja lapsityövoimaa ja hyväksikäyttöä ja pitää saada kolme ratsastustuntia ilmaiseksi korvauksena tästä. Tositapahtumia, ei edes liioiteltuja.

Sen takiahan kukaan ei ota enää edes alaikäisiä hoitajia ja vuokraajiakaan kun ei jaksa tapella umpihullujen vanhempien kanssa jotka vaativat hevosen omistajalta korvauksia kersansa mokista. Ja ne alaikäisethän eivät tietenkään ota vastuuta itsestään.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   18.9.26 08:04:22

Mä luulin, että tallityttökulttuuri on loppunut.

Lähettäjä: jj 
Päivämäärä:   18.9.26 20:21:51

Monissa paikoissa onkin, kun tallitytöt eivät muuta tee kuin tulevat ratsastamaan. Jos pyytää siivoamaan karsinan, niin talikolla vain nakellaan purua paskakasan päälle ja siinä se.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   18.9.26 21:01:12

Tallityttöjä ei monille talleille nykyään oteta ihan puhtaasti vakuutus- ja vastuuasioiden takia, syy ei ole nuorissa.

Päivämäärä:   19.9.26 02:22:53

Ratsastuskoululla jolla käyn on ihan palkattua henkilökuntaa jotka tulevat auttamaan opettelussa varustamiseen ja hoitamiseen. On tottakai ponipoppoo ja ponit asustavatkin eri tallissa kuin isommat hevoset. Aikuisten alkeistuntilaisille on samaa opastusta ja alkeisjatkolaisillekin että tarvittaessa voi pyytää apua ja kysyä. Tuntiavustaja on aina avustamassa selkäännousussa ym tarvittaessa . Ns. villeillä talleilla voi tietty olla sitä entistä meininkiä mutta ei vastuullisilla ratsastuskouluilla. Muutenkin tallilla on rauhallista kun ei ole sitä "heppahoitaja" hälinää. No onhan niitä aina jokunen aikuinen jotka tlevat kuvaamaan ym koittavat olla "avuliasta" lapsen harrastuksen suhteen ilman omaa kokemusta. Siinä karsinan ovenraossa kuvaavat ja koittavat söpöttää hevoselle kun lapsi/teini hoitaa ja koittaa varustaa hevosta. Enempi he haittona pyöriii ku muka apuna.

Päivämäärä:   19.9.26 09:51:46

On kai aika tavallista. Omalla tallilla saa laittaa itse kuntoon. Omat vanhemmat auttamassa ja myös yritetään saada joku kokenut auttamaan.

Kun oma lapsi oli aloittelija, autoin samalla muita sovitusti. Ja aina jos olen tallilla samaan aikaan, jeesailen aloittelijoita.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.