Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  murheet teinien kanssa

Lähettäjä: mitä ihmettä 
Päivämäärä:   17.9.26 14:12:52

En ymmärrä teinini muutosta,vaikka muutosten aikaahan tämä heille on.
Mutta meillä on nyt välirikklo nähtävästi oikeasti.
Alkoi siitä kun ärähdin pojalle kunnolla. Ja ymmärrän,että itse osin syypää tietenkin. Minähän heitä kasvattanut olen.
Mutta kiista jlähti siitö,että ihan keskustelun kautta odotin heiltä (" lasta) enemään kodin töiden jakamisessa.
Taustalla ero miehestä,joika ei heidän isä. Yhteisten keskustelutuokioiden teema on ollut se,että nyt erotessa heidän panostaan oikeasti tarvitraan. Ja asiaan on myönnytty,kunhan ero tapahtuu.
No aika hiljaista on ollut. Muistuttanut olen ja tapahtuneet suoritukset on korvattu viikkorahalla.
Vanhempani halusivat auttaa ja saada nuorisoa osallistumaan sillä,että suoritetuista kotitöistä saa viikkorahan,muuten ei.
No se pikkuhiljaa ajautu siihen,että jo kovin pieni suoritus koettiin viikkorahan arvoiseksi.
Virhe meiltä olla sitä tarkemmin nimeämättä.
Mulla vaan epäviisaan helppo taipua lupamaan viikkoraha helpommalla,kun on eläimiä ja sitten joku arvaamaton tilanne niiden kanssa ja kupaamalla teinille,että tee tää juttu mun puolesta,kun nyt syystä x en itse ehdi tai eläinten ruokinta viivästyisi muuten. Eikä kyse itsellä ole kuin satunnaisista arvaamattomista tilanteista. Ja lapset olisivat menneet omia kaverimenoja jotka sovittuja.
No tällaisten tilanteiden yhdistelmänä viikkorahan saamisen taso on tullut teinien mielestä tosi ala. Ja kun nyt asiasta nostin meelin ja vaadin kun pinna paloi kaikkiin vaatimuksiin minua kohden.
Tilanne on sitten tämä,että poika suuttui ja koska on mahdollisuus olla myös joko tyttöystävän perheen luona ja kun huomautin,että ei ehkä ihan ok,niin sitten iskällä!
'Iskällä oloa en oikein voi rajoittaa,semminkin kun se on ollut nihkeetä viime aikoina,koska iskä laittoi rajoja. Nyt sekin sitten parempi vaihtoehto.
Teinit on teinejä,sen ymmärrän toki,mutta miten ihmeessä sen nyt laittaisi aisoihin rajoittamatta hänen omia oikeuksiaan.
Hankala ikä,koska itsemäärämis oikeuksia on,eli en voi olla atoritäärinen. Rahaakin rajallisesti käytössä,mutta on,koska toisen asteen opiskelija ja kelan tukia! Eli silläkään hankala vaikuttaa lyhyellä aikavälillä.

Re: murheet teinien kanssa

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   17.9.26 14:40:56

Tossa on tapahtunut jo niin monta virhettä matkan varrella että korjaaminen on vaikeaa
1. Lasten on annettu kasvaa ilman kotitöitä
2. Kotityöt ja ero on liitetty yhteen
3. Lapsilta on pyydetty ja muistutettu sen sijaan että on kerrottu selkeät säännöt (ja tämä ei tarkoita etteikö asiasta voisi keskustella ja neuvotella mutta aikuinen tekee sen lopullisen päätöksen)
4. Ei ole selkeää listausta siitä mitä on vaadittu, mitä lapset saa ja mitä sitä vastaan joutuu tekemään
5. Viikkoraha ja kotityöt on yhdistetty yksi yhteen

Nyt päätät ne säännöt. Suosittelisin että kirjoitat ne paperille. Käyt ne läpi nuoren kanssa. Voit perustella asioita mutta älä ajaudu väittelyyn asiasta, nämä ovat sinun talosi säännöt. Jos nuorella on rakentavia ehdotuksia tai pystyy hyvin keskustelemaan, voitte yhdessä muokata sääntöjä (haluaa esim vaihtaa jonkun tietyn työn vastaavaan toiseen) mutta ei niin että teini sanelee mutä suostuu ja ei suostu tekemään. Ja sitten jätät asian teinin mietittäväksi.

Jos teini uhkaa mennä tyttöystävälle asumaan, älä kommentoi mitään. Tyttöystävän vanhemmat säätelevät oman talonsa sääntöjä. Ja jos teini haluaa asua isällään niin sitten asuu. Yrittämällä myötäillä teiniä tämä teidän sotatila vaan jatkuu. Tärkeää on olla jämpti mutta reilu.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   17.9.26 14:59:11

Oletkos ottanut huomioon, että se ero voi olla lapsille vaikea paikka, vaikka kyseessä ei oma isä olisikaan? Sit äiti siihen päälle päsmää ja raivoaa.

Päivämäärä:   17.9.26 15:08:05

Nuo kirjoitusvirheet nolottavat,anteeksi niistä.
Kyllä huomaan tehneeni lukuisia virheitä,ja kaikista isoin on ollut pysyä suhteessa liian pitkään mieheen , josta lapset ovat kärsineet .
Se ei toiminut ja koska se ei toiminut olen koittanut kompensoida sen lapsille vaikka millaisin konstein.
Ja kuten kerroin ,ero on tapahtunu. Puolisen vuotta sitten. Ja yllätyksenä lapsille ei ole tullut,että töitä täällä on, koska ovat elämänsä tässä asuneet.
Sitä en pidä virheenä,että viikkorahaa vastaan pitää tehdä kotitöitä.
Poikani on taipuvainen haihatteluun,kuinka homma hoituu tuosta vaan suit sait sukkelaan,ja ärtymys on sen mukainen mitä enemmän joutuu tekemään,eli asiat vaatii ponnisteluja.
Tämähän on ihan loistavaa kasvatusta mielestäni sillä tavalla,että turhat kuvitelmat karisevat.
Mutta se että niitä vaatimuksia pääsee niin helpolla karkuun,ei ole hyvä asia.
Tyttöystävälle meno..voiko sitä rajoittaa ja mikä on hyvä syy tavallaan puuttua siihen suhteeseen rajoittavasti?
Suuttuessaan teki pyydetyn homman mikä sillä hetkellä oli ja hiukan enemmänkin,mutta samalla tuli ilmoitus,että ei kahteen viikkoon tule näkymään,on mielummin vaikka iskällä.
En vain tiedä kuinka pitää reagoida. Kun saa tietenkin olla iskällä. Muutenkin on ihan liian vähän sielä ollut.
Ja syy aiemmin iskällä olemiseen tai välttelyyn sama,iskä laittoi rajoja.
Harmittaa kun ei ole taitoa olla reilu,oikeudenmukainen.mutta estää tälläinen vanhempien välillä asumisen shoppailu!

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   17.9.26 16:03:39

anna olla iskällä kerran sieltä myös tulee rajoja. teinin ei kuulu olla vapaamatkustaja. jos isä on aikaisemmin laittanut rajoja, niin tuskin katselee teiniä, joka ei tee kotitöitä. sieltä tulee lisää sääntöjä. fakta on se, että sen talon säännöillä mennään, missä haluaa asua. jos ei vanhempien säännöt kelpaa, niin sitten voi muuttaa tuon ikäinen jo omilleen.

istu alas nuoren kanssa ja käykää säännöt yhdessä läpi. kerrot mitä ne on ja mistä maksetaan ja mitä. roskien viemisestä ulos ei esim makseta yhtään mitään. kerro että rakastat, mutta tuon ikäinen on liian vanha passattavaksi

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.9.26 16:09:20

Meinaako se työpaikallakin käyttäytyä noin?

Päivämäärä:   17.9.26 16:21:24

... en tiedä,huolettaa asenne. Enkä tiedä mikä omaa syytäni ja mikä on luonteessa.
Samaa minä mietin ja pelkään,että ei tuolla asenteella pitkälle pääse. Armeijan toivon tuovan apua,vaikka onhan sekin kasvatuksen ulkoistamista tavallaan.
Tässä ei kuvauksena ollut kaikki. Pienenä on ollut hyvin kiltti ja joustava.
Nyt siinä on kertakaikkinen stoppi.
Ja pojalla on kaksoissisko,eikä ole käytökseltään ollenkaan samanlainen.
Ei helppo,mutta auttaa hahmottamaansen että tietty kasvatusmalli ei johda tiettyyn tulokseen hyvässä eikä huonossa.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   17.9.26 16:41:26

"Ja yllätyksenä lapsille ei ole tullut,että töitä täällä on, koska ovat elämänsä tässä asuneet."

No mutta se on tullut yllätyksenä, että ne kodin työt kuuluvat lapsille alusta asti ja koko ajan, ikätasoisesti, mutta kuitenkin ! Juu voi olla viikkoraha korvausta siitä, mutta juuri tuossahan se on mennyt pieleen ettei ole mitään hajua että minkä verran pitää tehdä ja kuuluu osallistua, että on siihen viikkorahaan oikeutettu.

Mutta turha se on mennyttä murehtia kun et kasvatusta voi mennä muuttamaan eikä sitä väärässä miehessä roikkumistakaan saa muuksi muutettua ! Kovin vanhasta teinistähän on jo kyse jos kerran kelan rahoja itsekin saa eli alkaa olla aika päästää irti... hän sitten tekee niitä omia päätöksiään elämässä ja saattaa tulla aika kun tulee äidiltä hakemaan vähän vauhtia uuteen lähtöö kun on asioita ryssitty, mutta sekin kuuluu nuoren elämään. Menköön isälleen jos haluaa ja se sinullekin sopii, varsinkin jos sielläkin on sääntöjä ! Ehkä isän kanssa hyvä kertoa, että molemmissa taloissa on nyt säännöt.. ja jos tällä shoppailuperiatteella mennään niin molemmissa paikoissa pitää osallistua vaikka niihin ruokakuluihin tai vähintään arkitöihin x tuntia viikossa silloin kun paikalla on. Viikkorahat nyt ainakin pois ihan vain kun kerran omaa rahaa jo saa :O Se on ruoka- ja sänkypalkka omissa kodeissa töihin osallistumisesta. Tyttöystävän asiasta olisin yhteydessä tytön vanhempiin, hehän sen lopuilleen päättävät saako siellä olla yötä ja syödä heidän ruokiaan, voi myös sopia kuka pesee pyykit jne. Sanoa heille jos et halua pojan siellä olevan tai jos vaikka heillä moisia ajatuksia nii yhdessä kiellätte tai jos ette kiellä niin nimenomaan sovitte pelisäännöt ! Joka paikasta ja ennen kaikkea siltä pojalta puuttuvat nyt ne.

Päivämäärä:   17.9.26 16:58:33

Ymmärrän nyt että olen sen jonkun välivaiheen missannut heidän kanssa täysin ja totaalisati.
kotitöissä he olivat mukana silloin kun lapsilla on se sellainen ikä.
Kaikessa ja kaiken aikaa. Sitten tuli ikää lisää ja alkoi kiinnostaa muut asiat.
Silloin olisi pitänyt vaatia mukaan kai,eikä antaa kadota sinne teinin yksityisyyteen täysin :(
Olen ihan liian kilti siihen nähden,että pitäisin oikeana laittaa poika pärjäämään omillaan ,vaikka minulle nyt uhitteleekin.
Kiitos vinkeistä tietenkin,koska ihan sormi suussa tavallaan olen,miten ne rajat tässä tilanteessa tulisi asettaa,ajamatta poikaa kuitenkaan pois.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   17.9.26 17:09:22

Voi myös todeta, että sitten kun muuttaa tyttöystävän kanssa omilleen yhteen, joutuu sielläkin kotitöitä tekemään eikä voi odottaa, että tyttöystävä ne kaikki tekee. Eikä kukaan maksa niistä viikkorahaa.

Lähettäjä: jussu 
Päivämäärä:   17.9.26 17:34:43

Listatkaa asiat, joiden perusteella viikkorahan saa. Eli jotta viikkorahan saa tiettynä päivänä, pitää edeltävän viikon aikana olla tehty asiat X.

Meillä oli aikoinaan kotona lista, johon sai merkitä kuka mitäkin oli tehnyt. Listaa siis täytimme minä ja 2 v vanhempi isosiskoni.

Kaverit ei saaneet tulla kylään emmekä me mennä kavereiden luo, jos päivittäiset kotityöt oli tekemättä. Ja kotitöitä piti olla tehtynä tietty määrä per viikko, muuten ei viikkorahaa tullut.

Kotitöistä ei varsinaisesti maksettu, mutta jos kotitöitä ei tehnyt, ei saanut viikkorahaakaan. Lisäksi oli jotain ylimääräisiä hommia, joista saatettiin maksaa, kuten nastojen irrottaminen talvirenkaista niin isä käytti ne loppuun peräkärryn renkaina. Tai auton imurointi ja luuttuaminen sisäpuolelta.

Eli nyt vain pöydän ääreen istumaan ja sovitte siitä, että mitä kukakin tekee, että jatkossa saavat viikkorahan.

Omien jälkien siivoamista ei lasketa, ne jokainen tekee ihan automaattisesti, kuten laittaa omat roskansa roskiin, pyykit pyykkikoriin tai tiskinsä tiskikoneeseen/tiskipöydälle ja pyyhkii tasolta ja lakaisee lattialta leivänmurut pois.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.