Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Masennus diagnoosin saaneet

Lähettäjä: Väsy 
Päivämäärä:   17.9.26 12:26:26

Minulla on tämä jatkuva, ajoittainen kova väsymys/ uupumus.
Esim. Tänään heräsin seitsemältä ihan hyvän mittaisen yöunen jälkeen ja jo parin tunnin kuluttua oli pakko ottaa päikkärit.
Olen saanut keskivaikeamasennus ja työuupumus diagnoosin.
Silti koko ajan mietin, että väsymys johtuu jostain muusta.

Oletko sinä "hyväksynyt", että jatkuva ajoittainen kova väsymys johtuu juurikin masennuksesta vai uskotko, että taustalla on jotain muuta?

Re: Masennus diagnoosin saaneet

Lähettäjä: Ei jaksa 
Päivämäärä:   17.9.26 12:29:44

Itsellä sama mut ahdistus diagnoosilla. On tutkittu niin paljon että pakko kai se on uskoa että mitään fyysistä sairautta ei ehkä ole. Ja mulla väsymys on jatkuvaa ei ajoittaista.

Päivämäärä:   17.9.26 12:46:12

Sama mulla eli väsymys on jatkuvaa mutta semmoinen kova uupumus, kun nukun monta kertaa päivässä sen vaikuttamatta yöuniin, ei ole onneksi jatkuvaa. Välillä kestää viikon/ pari, keväällä useamman viikon.
Tässä sitä yrittää sinnitellä yöelämässä.

Oletko aikaisemmin ajatellut, että olisi kyse jostain muusta?

Päivämäärä:   17.9.26 12:46:50

Siis tänä keväänä kesti useamman viikon.

Päivämäärä:   17.9.26 12:59:41

Luulin että olisi joku sairaus kun kärsin myös monista muista oireista mutta kaikkien kuvausten, verikokeiden ja tähystysten jälkeen on pakko uskoa että kaikki johtuu ahdistuksesta.

Päivämäärä:   17.9.26 13:12:45

Toisaalta myös joissain ihan fyysisessä sairauksissa on saattanut mennä vyosiakin, että diagnoosi on löytynyt oikean lääkärin osuessa kohdalle..
Oletko työttömänä/ saikuilla usein?

Päivämäärä:   17.9.26 13:30:55

Oon työkyvytön. Onko sun väsymystä tutkittu mitenkääm?

Päivämäärä:   17.9.26 22:23:23

Verikokeita on otettu.
Jotain niistä on ollut viiterajojen ulkopuolellakin mutta sitten se perinteinen " ei se merkitse mitään".

Nyt sitten oon jutellut työterveys psykologin kanssa ja psykoterapeutin kanssa ja syön masennuslääkkeitä jne.
En vaan koe olevani masentunut vaan vaan @!#$ väsynyt ja uupunut.
Välillä vähän helpompaa, välillä vaikeampaa.
Jos jotain jaksaa niin työ tai vapaa-aika eli työ kun ei ole muutakaan mahdollisuutta. :( :(
Silloin kun sitäkään jaksaa.

Lähettäjä: Tinttirin 
Päivämäärä:   18.9.26 00:41:29

Hei, tulee mieleeni vitamiinipuutokset? Käyttekö jotain laadukkaita ravintolisiä? Kehon matala-asteinen tulehdus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.26 02:15:32

Raudanpuute on varmasti suljettu pois?

Lähettäjä: Joku muu 
Päivämäärä:   18.9.26 08:10:30

Tuttua huttua. Omani syyksi valkeni liki 15 vuoden piinan jälkeen vaihdevuosioireet. Jälkikäteen ihmettelen miten ihmeessä asia ei juolahtanut yhdenkään lääkärin mieleen kun kuitenkin puolet väestöstä on naisia ja muuntuvat 40ikävuoden jälkeen kaikki enemmän tai vähemmän hirviöiksi. Lähes kaikille tulee elämän kriisi jossa puolisot ottaa päähän, työpaikalla kukaan ei osaa mitään tai on viheliäisiä lusmuilijoita, väsyttää, nivelrikot alkaa vaivaamaan ja särkee joka paikkaan.
Jos olet siis nainen niin selvitä ainakin tuo mahdollisuus.
Minä olen perusoptimisti ja huomannut että synkkään mieleen lähes aina on ollut joku fyysinen asia. Aivan perus on säännöllinen ruokailu, nestetasapaino ja riittävä uni.

Päivämäärä:   18.9.26 10:11:43

Joku muu, mulla aloitettiin pahojen uniongelmien takia hkh, ei apua paitsi että nukun paremmin.

Mieli ei ole synkkä, jaksaminen vaan on täysin loppu.
Yhdessä vaiheessa vielä pakottamalla pakotti itseni jumppaamaan ja sitten edes lenkille mutta menin vaan huonompaan kuntoon.
Mielessä oli ainostaan lepo.

Ferritiini ja hemoglobiini nyt ok, aikaisemmin ferritiini oli 16.
Joku arvo mulla oli just viiterajan alapuolella, ja kun googlettelin niin voi viitata jonkin sortin anemiaan mutta lekurin mielestä tuolla ei ollut mitään merkitystä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.9.26 10:48:56

Masennus on vähän sellainen yleisdiagnoosi, koska sillä saa yleensä sairaslomaa, terapiaa ja muuta apua. Pelkkä uupumus ei välttämättä riitä.

Itsellä on ollut pari selkeää masennuskautta aikuisena ja lisäksi jatkuvaa uupumusta koko työuran (15 vuotta) ajan, ilman että työt on kuitenkaan olleet erityisen kuormittavia. Puhun näistä masennuskausina, koska se oli se diagnoosi, mutta oikeasti en koskaan ole pitänyt itseäni varsinaisesti masentuneena. Minua on masentanut se, että olen ollut niin uupunut.

Varsinaista syytä ei ole saatu selville, fyysistä vikaa ei ole, on tutkittu monet asiat: rauta-arvot, monia muita verikokeita, uniapnea yms. Nyt uutena vaihtoehtona on adhd. Kannattaa tutustua aiheeseen, adhd ei ole vain ne "villit pojat" vaan esim. ns. kympin tytöillä voi olla adhd. Aiheesta löytyy materiaalia, itse kuuntelin äänikirjana mm. ADHD:n viisi paradoksia ja joku ADHD työelämässä -aiheinen kirja, missä ihmisten omakohtaisia kokemuksia. ADHD tuntuisi itselle uskottavalta selitykseltä, tunnistan itseni sen kuvauksista tosi hyvin. Toivon että saan diagnoosin, jotta voisin kokeilla lääkitystä.

Lisäksi itsellä on ongelmana persoona: olen tosi vaativa sekä itselleni että muille, perfektionisti ja toisaalta tosi kiltti ihminen, joka ei osaa sanoa ei.
Psykoterapiasta voi saada apua tähän, tosin vaikeaa se on itseään muuttaakaan, kokeiltu on...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.26 12:03:46

SairaUsloma

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   18.9.26 13:44:56

Masennus ja varsinkin se työuupumus aiheuttaa tuota.

Toki kannattaa katsoa esimerkiksi varastorautatilanne.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.9.26 13:47:43

Joku muu. Masennus parani, väsymys jäi. Ferritiini suht matala, muttei riittävän matala että saisi muuta apua kuin käskyn syödä rautaa purkista. Mutta se ei imeydy niin että ferrit nousisi, niin minkäs teet. Johtuuko siitä, ei voi tietää kun ei niitä rautavarastoja koskaan ilmeisesti kuntoonkaan saa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.9.26 13:53:17

"Jos jotain jaksaa niin työ tai vapaa-aika eli työ kun ei ole muutakaan mahdollisuutta. :( :(
Silloin kun sitäkään jaksaa."

Tämähän on työuupumusta nimenomaan. Mitä työpsykologi sanoi?

Lähettäjä: Päivi 
Päivämäärä:   18.9.26 16:36:54

Minulla todettu "normimasennus"...Tässä äskettäin todettu HB 113 ja 119 ja vararauta 85 oli lekurista ihan ok.arvot vaan ei minusta kun normaali HB ollut välillä 135-150 normisti.Veriryhmäni AB + myös vaikuttaa veriarvoihin..Vaikka on fyysiä todettuja sairauksia muille jakaa niin kyllä nuo rauta arvot ovat ekana omasta mielestä väsyneisyyden syyllisesti.Pukkaa rautakuuria mulle..

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.9.26 17:09:40

Minulla (kommentin ylempänä adhd:sta) on myös ajoittain ollut rauta-arvot matalalla, mutta en ole huomannut niiden noususta apua väsymykseen. Siis vaikka ferritiini olisi noussut reippaastikin (itsellä rauta imeytyy tableteista hyvin), niin ei se ole merkittävästi vaikuttanut mihinkään.

Tämä siis vain omakohtaisena kokemuksena, kun nettikommenttien perusteella tuntuu että rauta-arvojen nosto auttaisi kaikilla kaikkiin vaivoihin.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   18.9.26 19:20:15

Lähettäjä...

Päivämäärä18.9.26 13:47:43

Joku muu. Masennus parani, väsymys jäi. Ferritiini suht matala, muttei riittävän matala että saisi muuta apua kuin käskyn syödä rautaa purkista. Mutta se ei imeydy niin että ferrit nousisi, niin minkäs teet. Johtuuko siitä, ei voi tietää kun ei niitä rautavarastoja koskaan ilmeisesti kuntoonkaan saa.

Mitäpä jos opettelisit syömään ruokaa josta saat rautaa tarpeeksi?

Lähettäjä: Omastakokemuksesta 
Päivämäärä:   18.9.26 21:24:47

Joku muu: miten sait lääkäriltä vaihdevuosidiagnoosin? Olen itse nyt yli 40 ja olen huomannut kuinka ennen positiivinen ajatteluni on saanut synkkiä sävyjä ja mies ärsyttää. Väsyttää, uni on heikentynyt ja sydän alkanut tykyttelemään. Ruokarytmin kanssa oltava tosi tarkkana, muuten tuntuu että kaikki hajoaa, sekä fyysisesti että henkisesti. Lääkärissä kävin tarkistamassa tykytykset, ja ei kuulemma ole vaarallista. Kysyin vaihdevuosien mahdollisuudesta, mutta mieslääkärin mielestä ei ollut kyse siitä. Epäilty endometrioosikin on hoitamatta kun sitäkään ei ole ikinä todettu vaikka suvussa sitä on. Mahtavaa olla nainen ja kärsiä samaan aikaan endosta ja vaihdevuosisista. Ei mikään ihme jos itsemurhaluvut pomppaa tässä iässä....

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.9.26 18:24:17

Kaikkiahan masentaa välillä, kuuluu elämään.
Pitää vaan ajatella oositiivisesti.
Ei ennen ollut edes masennus diagnoosia ja hyvin pärjättiin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.