|
Lähettäjä: --
Päivämäärä: 18.9.26 10:48:56
Masennus on vähän sellainen yleisdiagnoosi, koska sillä saa yleensä sairaslomaa, terapiaa ja muuta apua. Pelkkä uupumus ei välttämättä riitä.
Itsellä on ollut pari selkeää masennuskautta aikuisena ja lisäksi jatkuvaa uupumusta koko työuran (15 vuotta) ajan, ilman että työt on kuitenkaan olleet erityisen kuormittavia. Puhun näistä masennuskausina, koska se oli se diagnoosi, mutta oikeasti en koskaan ole pitänyt itseäni varsinaisesti masentuneena. Minua on masentanut se, että olen ollut niin uupunut.
Varsinaista syytä ei ole saatu selville, fyysistä vikaa ei ole, on tutkittu monet asiat: rauta-arvot, monia muita verikokeita, uniapnea yms. Nyt uutena vaihtoehtona on adhd. Kannattaa tutustua aiheeseen, adhd ei ole vain ne "villit pojat" vaan esim. ns. kympin tytöillä voi olla adhd. Aiheesta löytyy materiaalia, itse kuuntelin äänikirjana mm. ADHD:n viisi paradoksia ja joku ADHD työelämässä -aiheinen kirja, missä ihmisten omakohtaisia kokemuksia. ADHD tuntuisi itselle uskottavalta selitykseltä, tunnistan itseni sen kuvauksista tosi hyvin. Toivon että saan diagnoosin, jotta voisin kokeilla lääkitystä.
Lisäksi itsellä on ongelmana persoona: olen tosi vaativa sekä itselleni että muille, perfektionisti ja toisaalta tosi kiltti ihminen, joka ei osaa sanoa ei.
Psykoterapiasta voi saada apua tähän, tosin vaikeaa se on itseään muuttaakaan, kokeiltu on...
|