Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ahdistaako oma taloustilanne?

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   17.9.26 11:01:22

Sähkön hinta nousee, ruuan hinta nousee, terveyden hoidon hinnat nousee, polttoaineen hinnat on pilvissä.. Ahdistaako oma talous? Onko varaa jatkaa elämistä samalla tavalla kuin ennen vai pitääkö katsoa tarkemmin mihin rahat käyttää?

Re: Ahdistaako oma taloustilanne?

Lähettäjä: Liana 
Päivämäärä:   17.9.26 11:04:10

Ahdistaa ja @!#$. On niin epäreilua, että muu maailmantilanne vaikuttaa niin paljon tavan tallaajan elämään. Huoh.

Lähettäjä: Tt 
Päivämäärä:   17.9.26 11:08:06

Kyllä. Omakotitalo taajaman ulkopuolella, kaikki asumisen kulut kaksinkertaistuneet tai enemmänkin, autoja perheessä pakko olla kun ei julkista liikennettä. Vanhat autot hajoilee, pitäisi riittää ylimääräistä vielä korjauksiin. Visa lasku kasvaa... Noin nelisen vuotta sitten joka kuukausi jäi satasia säästöön, nyt ei mitään. Työssä käyvä lapsiperhe ollaan, keskituloiseksi lasketaan.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   17.9.26 11:10:24

Ahdistaa. Niin kauan kun on töitä, niin paletti pysyy kasassa, mutta jo ansiosidonnaiselle putoaminen hajottaisi koko paletin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.26 11:15:44

Aina on pitänyt katsoa. Jo vanhemmat kasarilla säästi ja säästi, heidän vanhemmat säästi ja säästi, heidän vanhemmat säästi ja heidän vanhemmat... Ainahan tavallinen ihminen suomessa on joutunut säästämään. Itsestä on tullut oikein himosäästäjä.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   17.9.26 11:15:50

Ei ainakaan vielä. Nyt olen huonopalkkaisessa työssä, mutta säästöjä kertyi hyvin silloin kun tein parempipalkkaista hommaa. Onneksi on toinen ihminen jakamassa talouden kulut ja elämme aika säästeliäästi. Töiden loppuminenkaan ei ole ihan heti näköpiirissä. Itsensä sitominen omalla asunnolla/talolla tai peräti lapsilla ei kyllä houkuttele, koska yleinen taloustilanne ei oikein houkuttele sitomaan itseään mihinkään, mistä ei pääse äkkiä eroon.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   17.9.26 11:16:03

Kyllä se vähän ahdistaa. Eron takia muutin ja otin keväällä yksin asuntolainan. Talven sähkölaskut jännittää kyllä. Asun syrjemmällä, joten ajoa tulee pakostakin jonkun verran. Ajot ihan minimissä toki, koska polttoaine maksoi tänäänkin 2,4 euroa litralta.

Lähettäjä: Salme 
Päivämäärä:   17.9.26 11:38:04

Ei ahdista. Säästöön jää joka kuukausi useampi satanen ja kohta on asuntolaina maksettu joten sitten jää ylimääräistä vielä lisää. Toki tylsää kun kaikki kallistuu kovasti koko ajan. Sit jos tulee kenkää töistä niin saattaa alkaa ahdistaa vaikka säästöjä onkin, mutta ei vielä niin paljon että ne riittäisivät pitkään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.9.26 11:40:02

Kyllä!!!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.9.26 12:01:18

Ahdistaa. Auto reistaa, koiran terveys reistaa, oma terveys reistaa ja nyt on alkanut kotona haisemaan homeelle. Aina kun saa jotain sukanvarteen niin se menee edellä mainittuihin. Nään jatkuvasti painajaisia ensi talven sähkölaskuista

Lähettäjä: joku muu 
Päivämäärä:   17.9.26 12:28:48

Kyllä mietityttää. Asun maalla ja työ kaupungissa,eli ajoa tulee väkisinkin. Erosin juuri,eli kustannukst hoidettava itse,tosin ex kumppani kovin vähän näihin osalistui(mikä yksi tekijä eroon). Eli melkein halvemmaksi tulee,kun yksi henkilö syö ja käyttää lämmintä vettä vähemmän,eikä pyykkiäkään tule kuin kolmelta ihmiseltä.
Mutta kaiken kallistuminen,varsinkin polttoaineen,tekee elämästä tiukempaa. Lasten ollessa nyt teinejä, +15 ei tee menoista pienempiä.
Lapsilisäkin loppuu kohta. No onneksi talo on maksettu siihen mennessä,niin ei lainanlyhennykseen mene enää ja se kompenoi sen lapsililisän.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   17.9.26 12:28:56

Rahan riittäminen ei sinänsä ahdista, vaikka nyt joutuukin turhemmasta päästä vähän tinkimään kulutuksessa. Se mikä ahdistaa on taloudellinen riippuvuus työstä, joka @!#$.

Lähettäjä: gw 
Päivämäärä:   17.9.26 12:31:40

Kyllä. Olen opiskelija ja teen osa-aikatyötä. Jos hinnat vielä nousevat, joudun ihan tosissaan harkitsemaan osa-aikatyön lopettamista sillä nyt jo keikun sillä rajalla että jääkö töistä mitään käteen kun palkasta vähennetään työmatkakulut ym.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.9.26 12:35:04

Ei ahdista. Olin pitkäaikaistyötön ja nyt ollut muutaman vuoden töissä. Palkka on pieni, n. 1800 tulee kuussa tilille, mutta olen tottunut elämään niin vähällä että tuosta jää melkein puolet säästöön. Ei ole lapsia elätettävänä, ja töihinkin voisi hätätapauksessa mennä pyörällä. Mutta ajoakin tulee sen verran vähän, että voin valita koska tankkaan ja ei ole montaa kertaa kakkosella bensan hinta silloin alkanut.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.9.26 12:41:54

Ei mutta tympii kun koittaa saada vähän jotain säästöön pienestä eläkkeestä niin aina tulee jokin ylimääräinen meno. Raha riittää elämiseen ja ruokaan. En rupea tähän kertomaan miksi työssäolo aikana en saanut kierrätettyä säästöjä muuten kuin onneksi katkaisin suhteen.

Lähettäjä: Köyri 
Päivämäärä:   17.9.26 12:44:19

Ahdistaa.

Lähettäjä: 15 
Päivämäärä:   17.9.26 13:28:51

Ei ahdista tällä hetkellä. Olen opetellut vuoden aikana säästämään ja helpottaa kun on pieni puskuri. Lisäksi puoliso tuo turvaa elämään, kun on kaksi makselemassa laskuja. Oma vakityö tuntuu myös turvatulta mikä helpottaa. Polttoaineen hinnan kova nousu kyllä vähän huolettaa, koska se heijastuu kaikkiin tarvikkeisiin.

Lähettäjä: Mii 
Päivämäärä:   17.9.26 14:16:49

Ei ahdista.

Päivämäärä:   17.9.26 15:07:25

Ahdistaa. On älytöntä ja epäreilua, että oot opiskellut yliopistossa saadaksesi duunarivamhempiasi korkeamman elintason ja tajuat silti pudonneesi elintasossa alaspäin vaikka palkka on näennöisesti hyvä.

Huolettaa myös oikeasti vähävaraisten perheiden lapset nykymaailmassa. Miten he voivat ja pärjäävät kun hyvätuloisellakin meinaa olla tiukkaa.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.9.26 15:32:56

Ei oikeastaan. Asiat ovat ihan hyvin. Tosin ainahan jokainen miettii, että voisi olla paremminkin. On kuitenkin varaa tehdä se, mitä halusinkin, mutta kaikkea ns kivaa päähän pälkähtävää ei hankita tai tehdä. Toisaalta elämisen kulut ovat pienet, niin voi sitten tehdä sellaista, mihin haluaa panostaa.

Lähettäjä: joo ja ei 
Päivämäärä:   17.9.26 15:35:43

Ahdistaa sen suhteen, että kannattaako laittaa säästyvät sataset sijoituksiin, vai puhkeaako joku kupla ja menetänkö ne kaikki rahat. Kohtuullinen puskuri on säästötililläkin.

Muihin täällä verrattuna minulla on kovin hyvä tilanne siis. Lähitulevaisuus ei ahdista, mutta tulevaisuus yleisesti kyllä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.26 15:50:29

Sen verran että pitää tarkkaan miettiä ajaako autolla vai ei, ja ainoastaan jos ihan pakko niin ajan.

Lähettäjä: mitä ihmettä 
Päivämäärä:   17.9.26 16:02:43

Jotenkin tuntuu,että on ihan mahdotonta koittaa elää pienillä menoilla silti elää elämää minkä kokee mieluisaksi itselleen.
Se mikä "eilen" oli halpaa ja mihin yhteiskunta ohjasi,ei tänäpäivänä yllättäen olekkaan.
Asun maalla,koska halvempaa ja elämänilo on pitkälti eläimissä.
Siis vapaa-ajan vietän kotona maanläheisesti,emkä matkustele.
Työssä käyn kaupungissa ja koska mitään sopivaa joukkoliikennettä ei enää kulje,on mentävä omalla autolla. Ihan valtatie tuossa vierestä menee ja pysäkkikin olisi...vaan mikään bussi ei siihen pysähdy.
Talo on sähkölämmitteinen (tulipesiä myös) omutta noin yleisesti ajatellen vuosia sitten kotitalouksia ihan ohjattiin sähkölämmitykseen.
Ensin energiakriisi 70 luvulla ja nyt halu irtaantua fossiilisista kokonaan,niin mitenkä kävi sähkön hinnalle?
Puuta voi polttaa omasta metsästä,mutta palkkatyöläisenä muualla ei se ole kuin lisänä. Sähköön on pakko turvautua.
Mites autot?
Dieselauto pitkiä matkoja ajettaeassa piti olla edullisin.
Mites nyt,maksat dieselveroa monta sataa vuodessa ja se on kalliimpaa nyt kuin bensa. Ja sen piti olla kompensaatiovero bensaan nähden!
Sähköauto hyvä jos sulla varaa ostaa sellainen..mulla ei. Ja nyt viellä päälle uutiset niiden korjaamisesta. Jos akkuun tulee lommo,joka katsotaan ajoa estäväksi,voi sen korjaus maksaa tuplaten,minkä olet autosta maksanut hiljattain.
No onhan tämä sen luokan ääriesimerkki,että muutosta varmaan tulee lainsäätäjiltä.
Sillä eihän tuolla esimerkillä oikein kellään ole varaa sähköautoon.

Lähettäjä: Jf 
Päivämäärä:   17.9.26 17:14:02

Eipä oikeastaan. Mies sai tänään töitä hyvästä työpaikasta, minä vielä työtön (1.5kk). Säästöjä on viellä. Ei stressaa, mutta liian rennosti ei saa tuhlata.
Eipä se stressaamalla muuttuisi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.26 17:21:14

Ahdistaa ja paljon. Valmistuin vuosi sitten työttömäksi ja jouduin pian sen jälkeen lopettamaan osa-aikaisen työn jota olin tehnyt koko opiskeluajan. Ei vain ollut varaa eikä järkeä käydä töissä suojaosan poistuttua kun olisin jäänyt siitä jopa miinukselle.

Ainoa hyvä puoli on se, ettei ole lemmikkejä, lapsia tai omaisuutta. Itse yritän kitkutella ja toivottavasti sanon jossain vaiheessa Suomelle soronoo.

Lähettäjä: -lissu- 
Päivämäärä:   17.9.26 18:22:22

Aika moni joita "ahdistaa" ei tiedä millaista elämä oli 70- ja 80- luvuilla.. Sillon pääasiassa syötiin perunaa, puuroa ja leipää. Ei sillon harrastettu jääkiekkoa, syöty sushia tai käyty ulkomailla (no,Haaparannalla satunnaisesti hakemassa voita).

Kyllä suurimmalla osalla asiat on todella hyvin!
(ymmärrän että joku poikkeustapaus jolla perheessä päihde-tapaus tai joku vamma/sairauskierre mutta puhunkin yleisellä tasolla)

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.9.26 18:27:00

80-luvulla oli nousukausi. Silloin elettiin aika hienostiaiempaan verraten.

Lähettäjä: Prid 
Päivämäärä:   17.9.26 18:32:13

Ei ahdista, vielä joitakin vuosia sitten ahdisti. Rahaa jää säästöön monta sataa, kun talous on perattu läpi, monen tilin taktiikka käytössä enkä osta mitään turhaa. Asun yksin, omistan asunnon, koiran ja auton, mutta silti ei tarvitse kituutella.

Lähettäjä: Ananas 
Päivämäärä:   17.9.26 19:16:29

Ei ahdista. Ei koskaan hankittu lapsia, isoja omakotitaloja, katumaastureita tai mökkejä, eli kiinteät kulut on koko ajan olleet tosi maltilliset eikä pikku heilahtelut vaikuta mitenkään meidän talouteen. Oon itse menestyvä yrittäjä, töitä on ihan niin paljon kuin ikinä vaan haluaa tehdä ja tuntilaskutus on korkea, eli oon aika hyvin onnistunut pelaamaan omat nappini. Kumppani haaveilee välillä osarista ja onnistuisi ihan hyvin sekin. Matkustellaan paljon ja kaupasta voi aina ostaa tuoretta ja kotimaista, aika hyvä mittari meille hyvään elämään.

Päivämäärä:   17.9.26 19:21:24

Harmittaa, että töihin kulkemiseen menee yli 300 euroa kuukaudessa pelkkään dieseliin. Ajattelin sähköautoa, mutta mietityttää kuinka paljon datakeskukset vaikuttavat tulevaisuudessa sähkön hintaan.

Muuten ei oikeastaan ahdista. Asuntolainaa on jäljellä enää kymppitonneja ja kustannukset maaseudulla muutenkin pienet. Ruokaan menee paljon rahaa, siitä voisi säästääkin, mutta toisaalta kun ollaan siellä keskiluokan yläpäässä, tuntuu hassulta ettei voisi ostaa kaupasta sekä juustoa että kinkkua.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   17.9.26 19:27:52

"Jo vanhemmat kasarilla säästi ja säästi, heidän vanhemmat säästi ja säästi, heidän vanhemmat säästi ja heidän vanhemmat... Ainahan tavallinen ihminen suomessa on joutunut säästämään. Itsestä on tullut oikein himosäästäjä"
Tähän ei muuten auta vaikka olisi miljonääri. Käy vähän sääliksi tällaisia ihmisiä, kun ei koskaan voi ihan vain nauttia elämästä vaan aina pitää venyttää penniä ja kituuttaa. Oli siihen tarvetta tai ei.

Itseä ei ahdista. En edes tiedä mikä sellainen tunne on, vaikka siitä nykyään paljon puhutaan. Ihan tavallinen yksinelävä keskituloinen olen, ihmeempiä ei säästöön jää mutta ihan mukavasti elelen.

Päivämäärä:   17.9.26 19:43:12

Ei vielä, tulevaisuus joskus huolestuttaa. Yksin makselen kaiken.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   17.9.26 22:53:12

Ei ahdista, mutta huolettaa. Olin aiemmin huonompipalkkaisessa työssä, silloin vielä asunto- ja autolainaa, nyt töissä paremmalla palkalla, jää jopa säästöönkin. Mutta saako pitää tämän työn, ei voi tietää. Siksi koetan säästää koko ajan lisää jos joutuu työttömäksi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.9.26 23:03:20

"Aina on pitänyt katsoa. Jo vanhemmat kasarilla säästi ja säästi, heidän vanhemmat säästi ja säästi, heidän vanhemmat säästi ja heidän vanhemmat... Ainahan tavallinen ihminen suomessa on joutunut säästämään. Itsestä on tullut oikein himosäästäjä."

Sama. Molemmilta vanhemmilta meni lama-aikana ysärillä työpaikka alta, joten minusta on tullut himosäästäjä. Mulla onkin hamsteroituna pieni pesämuna, enkä edes ajattele sijoittamista. Ehkä inflaatio nykertää sitä pikkuhiljaa, mutta parempi sekin kuin että sijoittaisin ja häviäisin isomman summan rahaa.

En mä kuitenkaan täysin huoleton ole, vaikka selkänojaa onkin. Ammattini on hyvin epävarmalla alalla ja yt:tä on vähän väliä. Mulla ei ole hätäpäivää jos vaan työpaikka säilyy. Jos ei, niin pärjäisin säästöillä kyllä jonkun aikaa, mutta lopultahan ne loppuisi kuitenkin...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.26 23:14:13

Ei tällä hetkellä. Asun itsekseni kohtuuhintaisessa vuokra-asunnossa kaupungin keskustassa. Ei lainaa eikä isoja kuluja. Palkka on huono, mutta töitä on tarjolla niin paljon kuin haluan ja jaksan tehdä. Pyhälisät iso plussa.

Mutta pidempiaikainen sairastuminen tai työkyvyttömyys tekisi elämästä taloudellisesti vaikeaa, vaikka säästöjä onkin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.