Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koira ontuu, nivelrikon hoidosta

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   17.9.26 01:30:45

Koiralla lonkkadysplasia, jota ennen hoidettu Cartrophen + kipulääke. Nyt alkoi ontua toista takajalkaa ja aloitettiin Librela. Ell sanoi, että nyt ei muita kipulääkkeitä että nähdään tehoaako. No, tuli pirteämmäksi, mutta ontuu. Välillä näyttää että olisi tosi hyvä, jopa juoksee, Mutta sitten seuraavaksi miettii nouseeko portaita. Eli uskon että on kipua.

Onko kellään ollut toivoa tällaisesta eteenpäin? Esim. Librelan kanssa lisätty kipulääke, niin onko auttanut?

Ja siis koiran olisin itse olut valmis jo lopettamaan ettei kärsi mutta ell ehdotti vielä tätä ja oli hyvin luottavainen että koira pötkii vielä pitkään.

Re: Koira ontuu, nivelrikon hoidosta

Lähettäjä: kauhea 
Päivämäärä:   17.9.26 01:35:44

Minulle aikuiselle nivelrikko on tavattoman kivulias. Varmasti koiralle ja kissalle myös. Ontuminen on jo merkki siitä, että jalka etsii asentoa mikä olisi sopiva ja vaivattomin ja kivuttomin. En sinua pelottele.

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   17.9.26 01:55:44

No gabapentiniä kokeiltiin, mutta mun mielestä vanhus oli siitä vaan ihan pöllyissä. Päästettiin pois.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   17.9.26 10:57:16

Omani meni puolisentoista vuotta lisäaikaa librelalla ja pienellä gaba-annostuksella. Eli ihan laadukasta elämää näillä. Librelasta taidetaan sanoa, että odota hetki niin näet vaikutuksen.

Kipujen kanssa ei toki ole mielekästä elää, onneksi niitä saadaan aika hyvin kuriin, mikäli ei tai tilanne paha, lopetus on armeliasta.

Huomauttaisin silti, että vanhuus ei tule yksin, on luonnollista että meno hidastuu ja kankeutta tulee mutta suora ontuminen ei toki tätä ole.

Lähettäjä: ELL 
Päivämäärä:   17.9.26 10:59:13

Miksi et kokeilisi tulehduskipulääkettä lisänä? Uudemmantyyppisiä voi käyttää kuukausia, jopa vuosia putkeen.

Lähettäjä: koi 
Päivämäärä:   17.9.26 12:58:18

Mä antaisi tulehduskipulääkettä pahimpina päivinä esim. Rimadyliä. Eikö tuo Librelan teho elämänilon suhteen ainakin jo näy.

Minulle tulee mieleen, että koiran mieleen tulee mieleen muisto kivuista, siksi se vähän empii. Itsellekin tulee helposti kipumuistoa.

Ja mä antaisin glukosamiinijauhetta. Se sama purkki mikä käy koirille ja hevosille. Tutkimusteen mukaan tehosta ei näyttöä, mutta muutamassa viikossa voi oikeasti auttaa.

Jos pahasti ontuu, en sano mitään.

Laita mattoja kauheasti lattioille, jos sinulla ei ole.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.9.26 13:12:49

Jos ontuu, niin kipua on.

Lähettäjä: joku muu 
Päivämäärä:   17.9.26 13:16:27

En oikeasti tiedä,mutta kokemusta eläimistä ja lääkityksestä suht paljon.
Eli omassa tapauksessa vein koirani 2? vuotta sitten lääkäriin koska ontui toista takajalkaa..(oli muuten hankala pienellä koiralla sanoa,että kumpaa)
Kyseessä nyt 12 vuotias pienikokoinen sekarotuinen. Lääkäri totesi ontuman ja ikään nähden todennäköisin syy nivelrikko. Määrättiin kipulääke ja librella.
No ontuma ei kohta alkanut paranemaan ja itseasiassa tuntui pahentuvan. Omatoimisesti tuplasin kipulääkkeeen. Perustui siihen että tabletin sai jaettua neljään osaan, Eläinlääkäri laski pitkään ja totesi että yksi neljännes pitäisi riittää. Oli vissiin aivan kiikun kaakun onko riittävä.
No useamman päivän jälkeen ontui edelleen pienemmällä annostuksella,niin aloin antamaan puolikasta tablettia. Alle viikossa ontuma katosi. N. puolenm vuoden jälkeen uusi ja annoin taas isolla annostuksella ja ja lakkasi ontumasta pian. Nyt ylii vuoteen ei merkkiäkään ontumisesta.
Niin ja sitä librellaa en koskaan edes alittanut.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   17.9.26 14:55:28

Librelaa kannattaa antaa muutama pistos, ennen kuin päättelee, että auttaako se vaiko ei. Kaikille ei eka pistos auta yhtään, toisen jälkeen tulee jo vastetta ja kolmannesta sitten tehoaa - jos on tehotakseen.

Lähettäjä: Piia 
Päivämäärä:   17.9.26 22:33:18

Mitäs sitten kun mikään suun kautta annettavaa ei pysty syödä. Maha menee vesiripulille heti, montaa kokeiltu suojalääkkeen kanssa. Myös kaikki nivelvallisteetnja lisäravinteet aiheuttaa ripulin. On kyllä vaikeaa nyt.

Lähettäjä: koi 
Päivämäärä:   18.9.26 02:27:23

Piia, oletko kokeillut antaa tehobaktia ja antaa lääkkeet/ muut valmisteet täydempään mahaan?

Tehobaktin itse sekoitan pieneen määrään laktoosittomaan ab-piimään, jotta se menee. Kannattaa lukea käyttöohje eli avattuna jääkaappisäilytys.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   18.9.26 04:03:46

Sitten koira lopetaan jos pistettävät librela ja cartrophen ei auta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.