Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olen velkaa kuolinpesälle, osakkaat uhkailevat

Lähettäjä: velallinen 
Päivämäärä:   16.9.26 20:11:01

Iäkäs sukulaiseni kuoli, hän oli auttanut minua asuntoni hankkimisessa ja nyt rintaperilliset piinaavat minua.

Taustalla on siis se tilanne että en epäsäännöllisten tulojeni takia saanut asuntolainaa, joten varakas sukulaiseni lainasi minulle koko summan ilman korkoa. Olen lyhentänyt lainaa säntillisesti sovitulla aikataululla, mutta laina-aikaa on edelleen yli 20v jäljellä. Hänen lapset eivät tienneet tästä kuviosta, ja ovat nyt vaatimassa koko loppusummaa kertasuorituksena jotta voivat jakaa perinnön ja lopettaa kuolinpesän tilit.

Minulla ei luonnollisestikaan ole mahdollisuutta tehdä niin, joten kieltäydyin ja nyt uhkailevat lakimiehillä ja ties millä, väittävät että olen käyttänyt vanhaa ihmistä hyväksi ja manipuloinut häntä lainaamaan rahaa vaikka hän ihan itse ehdotti tätä ratkaisua.

Oikeusjuttuun minulla ei ole varaa, onko tässä mitään tehtävissä?

Re: Olen velkaa kuolinpesälle, osakkaat uhkailevat

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   16.9.26 20:12:51

Millainen velkakirja teillä on?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   16.9.26 20:16:31

Velkakirja ja kirjallinen sopimus varmaan oleellinen, kuulostaa haastavalta tilanteelta

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   16.9.26 20:17:08

Haet pankista lainaa ja maksat velan kuolinpesälle, helpoin niin.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   16.9.26 20:17:49

Miten homma oli tarkoitus järjestää kuoleman jälkeen?

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   16.9.26 20:19:57

Kun sinulla ei ole varaa, ota yhteyttä oikeusaputoimistoon. Kyllä ne siellä kertovat, onko kuolinpesällä laillinen oikeus eräännyttää velka ja vaatia kertasuoritusta, kun olet maksanut sitä.
Ei saatava estä kuolinpesän jakoa.

Lähettäjä: Testamentti 
Päivämäärä:   16.9.26 20:25:32

Jos ei ole testamenttia, jolla rintaperilliset määrätään noudattamaan velkakirjaa, niin kuolema päättää vainajan tekemät sopimukset ja jos osapuolilla ei ole halua niitä jatkaa, niitä ei jatketa.

Joten sinä tai mahdollinen takaaja joudutte velan maksamaan välittömästi pois. Tai ulosoton kautta, mutta jos asunnolla on minkäänlaista arvoa, se voidaan ulosmitata.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   16.9.26 20:28:51

Tämä stoori on ollut täällä aiemminkin. Nyt vähän yritystä Tarinatäti.

Päivämäärä:   16.9.26 20:37:23

no: ihan kirjallinen velkakirja on tehty, molemmilla omat kappaleet

Ennea: jos saisin pankista lainaa niin en olisi tässä tilanteessa

siis: kenenkään kuolemasta ei puhuttu sanallakaan tästä sopiessa

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   16.9.26 20:37:39

Hyväksikäyttöä hän tuo on. Lainaa pidemmäksi aikaa mitä ihminen edes elää

Päivämäärä:   16.9.26 20:38:48

Kuka iäkäs muuten lainaa rahaa niin paljon että vaikka sitä on säntillisesti maksettu takaisin niin vieläkin on yli 20v maksettavaa? Ei ihme jos lapset ovat sitä mieltä että iäkästä on käytetty hyväksi.

Jos ei ole paperit kunnossa niin asia menee kuten Testamentti sanoo.

Kai aloittaja on huolehtinut että kaikki mahdolliset asiakirjat on olemassa ja tehty kunnolla?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.9.26 20:40:34

Tämä tosiaan oli täällä muutama kk sitten. Tarinatäti oli vissiin niin kännissä, ettei muista mitä kaikkea on jo kirjoittanut.

Päivämäärä:   16.9.26 20:48:18

No sitten myy kämpän ja maksaa velan pois. Minun oikeustajuun ei mene että kuolinpesän jäsenten pitäisi odotella loppuja rahoja seuraavat 20 vuotta. Ymmärrän hyvin vitutuksen ja epäilyt hyväksikäytöstä.

Päivämäärä:   16.9.26 20:54:17

Eipä sulla ole vaihtoehtoa. Myy kämppä ja maksa velkasi.

Oikeastiko kuvittelit että voit lainata iäkkäältä ihmiseltä pitkästi yli 20 vuodeksi korotonta rahaa ja kun hän kuolee niin kaikki on silti kivasti? Ne lapset ei tiedä kuviosta siksi että tämä lainaaja tiesi itsekin että lapset olisi metelin nostaneet jos olisivat kuulleet. Ei ketään kiinnosta olla "naimisissa" jonkun persaukisen sukulaisen kanssa yli 20 vuotta vain siksi että oma vanhempi oli liian kiltti.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.26 22:01:28

"Jos ei ole testamenttia, jolla rintaperilliset määrätään noudattamaan velkakirjaa, niin kuolema päättää vainajan tekemät sopimukset ja jos osapuolilla ei ole halua niitä jatkaa, niitä ei jatketa."

Höpölöpön taas. Kuolema ei lähtökohtaisesti päätä yhtään mitään vainajan elinaikanaan tekemiä sopimuksia. Ei annettuja eikä otettuja velkoja, ei vuokrasopimuksia, ei puhelinliittymä, ei mitään. Jos velasta on asianmukainen velkakirja olemassa ja lainaa on maksettu sopimuksen mukaisesti, perikunta ei voi eräännyttää velkaa ennen aikojaan. Eri juttu on sitten, jos velkaa ei olisi maksettu sovitun mukaisesti.

Lähettäjä: faarao 
Päivämäärä:   16.9.26 22:18:28

Hommaa asianajaja ja laadituta lainmukaiset paperit velasta.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   16.9.26 22:26:37

Ei se kuolema mitään sopimuksia lopeta, ne vain siirtyy perikunnalle.

Miten kukaan kehtaa lainata _iäkkäältä_ ihmiseltä mitään noin pitkillä laina-ajoilla, johan kuoleman jossain vaiheessa olisi voinut olettaa jo tulevan? Tuskin tää kuollut mikään 50 v oli?

No, jos paperit on kunnossa, niin oikeusavusta kysyt, että voiko perilliset muka vaatia maksamaan koko summan.

Ja oli niin tai näin, menet pankkiin ja koitat neuvotella lainasta uudestaan. Voit näyttää toteen, että lainanmaksu sujuu. Pääsette kaikki eroon koko hommasta, jos saat lainaa pankista.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   16.9.26 22:27:33

Oikeusaputoimisto neuvoo miten kannattaa toimia. Jos velkakirja on tehty ja laina hoidettu kuten sovittu niin eiköhän se jää rasitteeksi kuolinpesälle . Kuten esim vuokrasopimuksetkin.

Lähettäjä: (y) 
Päivämäärä:   16.9.26 23:47:43

Lue nyt ensimmäiseksi mitä velkakirja saa on sovittu. Pesä toimii sopimuksen mukaisesti.

Päivämäärä:   17.9.26 00:42:06

H: Sukulaiseni oli vain 70v ja päällepäin hyvävointinen kuollessaan, omat vanhempansa elivät kumpikin yli 90-vuotiaiksi niin ei todellakaan silloin kolme vuotta sitten ajateltu että äkkikuolema yllättäisi jo nyt.

no: Velkakirja tästä siis on tehty ja varjelen omaa kappalettani hyvin tarkasti tällä hetkellä. Jokainen lyhennys on tehty sovitun mukaisesti ja näistä löytyy todisteet tiliotteista.

Ennea: Minun oikeustajuuni ei käy se että minut ajettaisiin kodistani vaikka en ole tehnyt mitään väärää

Lähettäjä: Heli 
Päivämäärä:   17.9.26 06:03:28

Järkyttävän pitkä laina-aika. Paljonko oikein lainasit?

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   17.9.26 08:55:54

Kukaan ei sinua kodistasi aja. Tässä on kyse vain velan maksamisesta.
Jos uhkailevat sinua oikeudella, niin ota jo nyt yhteyttä oikeusaputoimistoon. Sieltä saat parempia neuvoja tässäKIN asiassa kuin hötönetissä.
Yksinkertaisin ratkaisu olisi tietenkin mennä pankkiin hakemaan asuntolainaa, jolla maksaisit tuon pois. Nyt asuntosi ei ilmeisesti ole velan vakuutena, vai onko? Pankin velassa se olisi.

Päivämäärä:   17.9.26 10:01:07

Eli kolme vuotta olet maksanut säntillisesti. Lasken että pienituloisena lyhennät 600 e kuussa. Lainan määrä ollut 165 600 (23 v). Kämppää olet siis maksanut 21 600 eli lainaa tarvitsisit 144 te. Asunnon arvo tuskin juuri muuttunut. Onnistuisiko asunto panttina saada tuo määrä lainaa?

Päivämäärä:   17.9.26 10:04:34

Ja ymmärrän ettet halua mieluisasta asunnosta lähteä mutta omahan se ei ole ennenkuin on kokonaan maksettu. Siihen asti pitää varautua ettei rahaa ole pitää ja joutuu etsimään halvemman. Miettisin myös että haluanko olla sukulaisten hampaissa ja halveksunnan kohteena seuraavat 20 vuotta. Helpommalla taatusti pääsisit kun rahottaisit lainalla.

Päivämäärä:   17.9.26 10:22:06

Ota nyt vain yhteyttä oikeusaputoimistoon niin osaavat sanoa mitä lakipykälät tuossa tilanteessa sanovat.
Sukulaisia tietty harmittaa jos noin iso summa perinnöstä tulee velkakirjan mukaisesti. Mutta oletettavasti näin käy .

Lähettäjä: Mjooh 
Päivämäärä:   17.9.26 10:30:01

Netistä löytyy tällaista, kun vähän googlailee:

"Velka ei lakkauta tai mitätöidy velkojan eli lainanantajan kuolemaan, vaan velkasuhde jatkuu ennallaan ja siirtyy velkojan kuolinpesän omistukseen.

Miten velkaa hoidetaan velkojan kuoleman jälkeen?
Oikeus saatavaan siirtyy: Velkojan perilliset muodostavat kuolinpesän, joka tulee velkojan tilalle.
Maksaminen jatkuu: Velkaa on maksettava edelleen sovittujen ehtojen ja maksuaikataulun mukaisesti.
Uusi vastaanottaja: Maksuja ei makseta enää vainajan tilille, vaan kuolinpesän osoittamalle tilille tai pesänhoitajalle. Kuolinpesän osakkaat tai pesänselvittäjä ilmoittavat velalliselle, miten toimitaan."

Jos velkakirjassa ei ole annettu velkojalle oikeutta muuttaa takaisinmaksun ehtoja ja korkoa tai irtisanoa lainaa, ei näitä oikeuksia ole kuolinpesälläkään. Kannattaa tarkistaa lakimiehen kanssa, jos/kun asia askarruttaa. Perusteettomia uhkailuja ei kannata alistua kuuntelemaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.9.26 10:34:33

"Ne lapset ei tiedä kuviosta siksi että tämä lainaaja tiesi itsekin että lapset olisi metelin nostaneet jos olisivat kuulleet. Ei ketään kiinnosta olla "naimisissa" jonkun persaukisen sukulaisen kanssa yli 20 vuotta vain siksi että oma vanhempi oli liian kiltti."

Ei ihme ettei lapsille ole kerrottu mitään jos elävät jossain kuvitteellisessa maailmassa jossa pääsevät määräämään mitä vanhempi tekee omalla omaisuudellaan.

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   17.9.26 10:41:31

Onpa kyllä aloittajalla ollut pokkaa ottaa seitsemänkymppiseltä iso laina :D Varmaan kuvitellut ettei sitä tarvi maksaa ollenkaan sitten kun lainanantaja kuolee.

Lähettäjä: Cip 
Päivämäärä:   17.9.26 10:51:57

Selvitä uudelleen, jos saisit pankista lainaa ja kuitattua velan. Onhan se älytöntä lainata noin iso summa 70-vuotiaalta ja ymmärrän jos rintaperillisiä kiukuttaa. Toivottavasti sinulla on turvana hyvä velkakirja.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.9.26 10:58:43

Paljonko sinulla on velkaa jäljellä maksettavana?

Lähettäjä: juuli 
Päivämäärä:   17.9.26 11:07:35

No ei se nyt alottajan vika ole jos sukulainen on lainannut :D :D

Haloo nyt hötö-nettiläiset. Sopimus on sopimus ja se on sen paapan oma päätös ollut joten vaikka ahneita sukulaisia v*tuttaa niin nyt kävi näin. En itse jaksaisi edes tapella vaan sanosin että sulla on sopimus jonka mukaan lyhennät ja täts it. Turha sen enempää edes vastailla mutta ymmärrän että suvun kanssa jos haluu pitää sovun niin sit voi yrittää jotain mielinkielin vastata. Jos paapalla on ollut paljon rahaa päällä niin mitä väliä jollain 150ke joka on laillisesti lainattu?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   17.9.26 11:13:06

Voisin kuvitella, että se kuitenkin lasketaan perikunnan varallisuudeksi ja siitäkin pitäisi maksaa perintövero. Jos perilliset maksavat veron ja saavat rahan joskus pikkuhiljaa, onhan se ymmärrettävää jos ovat kiukkuisia.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   17.9.26 11:58:44

"Onpa kyllä aloittajalla ollut pokkaa ottaa seitsemänkymppiseltä iso laina :D Varmaan kuvitellut ettei sitä tarvi maksaa ollenkaan sitten kun lainanantaja kuolee."

Mistä ihmeestä tämän tulkintasi revit, kun aloittaja on maksanut lainaa sovitusti ennen lainanantajan kuolemaa ja kuoleman JÄLKEEN.

Lähettäjä: snsn 
Päivämäärä:   17.9.26 15:33:45

Olet velkaa kuolinpesälle ja sinun on nyt vain maksettava se velka. Hankit sen rahan jostain muualta ja maksat velkasi, that's it.

Lähettäjä: Peippo 
Päivämäärä:   17.9.26 16:18:49

Antaa osakkaiden uhkailla, voivoi. Rahaa voi lainata vaikka satavuotiaalta, kunhan velkansa maksaa asianmukaisen velkakirjan mukaisesti takaisin.

Lähettäjä: huube 
Päivämäärä:   17.9.26 18:23:54

Olisi kannattanut laittaa velkakirjaan, että miten velka maksetaan takaisin mikäli velan myöntäjä menehtyy ennen kuin velka on maksettu kokonaan takaisin. Olisi voitu kirjata ylös tai tehdä testamentti, että velanantajan menehtyessä velka muuttuu ennakkoperinnöksi tai lahjaksi, jolloin maksat jäljellä olevasta osuudesta vain ennakkoperintäveron tai lahjaveron.

Kannattaa ottaa lakiapua vastaan ja kysyä, että maksatko kuolinpesän osakkaille lopun velan heidän tileilleen vanhan maksuaikataulun mukaisesti (et siis kuolinpesän tilille vaan perillisille) vai mitä sen kanssa tehdään. Eli jos olet köyhä niin oikeusaputoimisto auttaa, sinne on kuitenkin tuloraja. Muuten maksat jollekin lakimiehelle normaalin taksan mukaan. Ei se kerta-asiointi niin kallista ole, jätä turhat asiat ostamatta niin äkkiä on se summa kasassa.

Minä lainasin joskus kaverille 30 tonnia asunnon ostoa varten, lopun lainan otti pankista ja ehkä vanhemmiltaan. Velkakirjaan on kirjattu, että jos menehdyn, niin maksamaton osuus muuttuu lahjaksi ja sitä ei tarvitse maksaa minulle takaisin, vaan summa ilmoitetaan verottajalle ja siitä maksetaan lahjavero.

Lukee myös, että korkoa ei kerry ja haluan, että kaverini maksaa ensin pankkilainansa pois ennen kuin alkaa maksaa velkaansa minulle.

Se mitä kaverini ei tiedä, on se, että olen laatinut erillisen asiakirjan siitä, että tuo summa lyhenee itsestään joka kuukausi lahjaveron alittavan summan verran. Nykyään lahjaveron määrä on alle 7500 euroa kolmessa vuodessa, eli pyöristettynä summa lyhenee nykyään 208 eurolla joka kuukausi, noin 2500 euroa vuodessa ja kymppitonnin neljässä vuodessa.

Asiakirjaan on siis merkitty, että summa pienenee joka kuukausi lahjaveron alittavan summan verran, eli jos lahjaveron raja nousee, myös velkaa lyhentävä summa nousee ja päinvastoin. Kun velka on mitätöitynyt, laadin siitä uuden virallisen asiakirjan ja annan kopion tuosta lyhentymisasiakirjasta kaverilleni.

Mutta toki tätä ei tapahdu automaattisesti vaan se pitää olla kirjattu ylös. Velkasumma alkaa lyhentyä vasta siitä päivämäärästä, kun tämä asiakirja on tehty, takautuvasti sitä ei voi tehdä. (Minä toki tein sen heti sinä päivänä kun velan myönsin ja velkakirja tehtiin.)

Mutta tässä on hyvä keino vanhemmilla välttää lastensa verojenmaksua, jos ovat lainanneet lapsilleen rahaa ja on vaarana, että joutuvat maksamaan ennakkoperintöveroa vanhempien menehdyttyä. Eli tehkää asiakirja, jossa "annatte velkaa anteeksi". Sitten ei tietenkään saa mitenkään muuten antaa mitään rahaa lapselleen, koska kaikki otetaan lahjaverossa huomioon.

Äitini oli lainannut vanhemmiltaan rahaa ja tajusi tämän liian myöhään, joten joutui maksamaan ihan hemmetinmoiset ennakkoperintöverot.

Olen laatinut velkakirjan ja lyhenemisasiakirjan itse ja tarkastuttanut ne juristikaverillani (rahaa vastaan), että ovat oikein ja virallisia.

Lähettäjä: z-- 
Päivämäärä:   17.9.26 18:51:32

Minusta on typerää haukkua aloittajaa siksi, että on ottanut lainan. Ei varsinkaan nykypäivänä 70-vuotiaat ole mitään raihnaita hauraita vanhuksia. Siis voivat olla, mutta hyvin moni ei ole. Tuossakin jos ihminen oli täysin voimissaan, tuskin kukaan ajatteli että hän potkaisee tyhjää parin vuoden päästä.

Ja jos täydessä järjessä oleva ihminen haluaa lainata rahojaan, se on hänen oma valintansa eikä ole mitään väärää ottaa apua vastaan. Ei aloittaja ole siis tehnyt mitään väärää.

Joo, olis pitänyt miettiä miten toimitaan henkilön kuoleman jälkeen, mutta aika harva osaa aina toimia täysin järkevästi ja muistaa huomioida jokaisen yksityiskohdan. Jos henkilö oli hyvissä voimissaan, se kuolema ei varmasti tullut vain mieleen. Kuka tahansa voi kuolla koska vain ja aika harva elämässään miettii jokaista sopimusta tehdessään, että mitä jos toinen heittääkin henkensä.

Mutta tästä huolimatta yrittäisin kyllä maksaa velkani kuolinpesälle, onhan tuo heillekin inhottava ja raskas tilanne. Yrittäisin ainakin hakea pankista lainaa, olet jo osan asunnosta maksanut, hoitanut maksuerät asianmukaisesti ja mahdollisesti jos asunnon arvo on vielä noussut, voi olla että saatkin lainaa.

Lähettäjä: ueue 
Päivämäärä:   17.9.26 19:11:48

Ei kannata haukkua ketään siksi että on lainaa ottanut, mutta olisi kannattanut laatia se velkakirja niin, ettei epäselvyyksiä ole eikä tarvitse tapella perillisten kanssa. Se oli tyhmää, että asioita ei kirjattu paperille niin, että kaikesta olisi mustaa valkoisella. Esim. nimimerkki huube kertoi hyvin mitä olisi kannattanut tehdä tai miten kannattaa tehdä.

Lähettäjä: tenne 
Päivämäärä:   17.9.26 19:32:01

"Joo, olis pitänyt miettiä miten toimitaan henkilön kuoleman jälkeen, mutta aika harva osaa aina toimia täysin järkevästi ja muistaa huomioida jokaisen yksityiskohdan. Jos henkilö oli hyvissä voimissaan, se kuolema ei varmasti tullut vain mieleen. Kuka tahansa voi kuolla koska vain ja aika harva elämässään miettii jokaista sopimusta tehdessään, että mitä jos toinen heittääkin henkensä."

No totta hemmetissä tällaiset asiat pitää miettiä läpi ja kirjata ylös!! Ihan aina, jos kyseessä on lahjaveron rajan ylittävä arvo tai jollekin joku merkityksellinen asia.

Jos joku lainaa kaveriltaan polkupyörän "saat sen ikuisuuslainaan, saat pitää niin kauan kuin tarvitset". Jos lainaaja menehtyy ja perillinen/perheenjäsen haluaa sen takaisin niin mitä sitten jos lainaaja ei halua luopua siitä kun tarvitsee sitä itse? Tai jos pyörä pöllitään, joutuuko sen korvaamaan?

Joillekin tuolla on väliä, toisille ei. Jos jos jollekin sillä on väliä, se pitää olla kirjattu ylös niin muiden ei tarvitse siitä tapella.

Mutta verottaja muistaa kyllä tarkistaa kaiken, joten lahjaverojen ja ennakkoperintöjen kanssa pitää oikeasti olla tarkka ja laatia kaikki asiakirjat varmuuden vuoksi kunnolla, vaikka niitä ei kukaan tarvitsisikaan kun velat ehti maksaa takaisin. Mutta silti.

Kyllä kaikki pitää kirjata ylös, ei saa luottaa mihinkään tai keneenkään tai ajatella, että ei tällä oo mitään väliä vielä 10 vuoteen.

Isäni menehtyi ihan odotetusti ja valvotuissa olosuhteissa syöpään saattohoidossa sairaalassa ja ehti hoitaa omaisuutensa pois nimistään, mutta äitini menehtyminen meinasi tapahtua ihan yllättäen, keskellä yötä alle vuosi tuon jälkeen. Tämän jälkeen äiti teki hoitotahdon ja edunvalvontavaltuutuksen.

Ihan kaikesta jolla on väliä, on myös tehty viralliset paperit. Ne viralliset paperit voi myös tehdä uusiksi jos tilanne muuttuu. Esim. kun äitini tietää miten perseestä siskoni osaa olla, hän on laatinut testamentin siitä, miten hänen omaisuutensa jaetaan ja tämä on nimenomaan minun turvakseni, ettei minun tarvitse näitä asioita ratakiskosta vääntää kiukuttelevalle siskolleni, joka on vain päättänyt että hän tekee näin tai päättää asiasta X. Mutta nyt kun äiti on niistäkin asioista laatinut virallisen paperin, niin siskoni on turha kiukutella.

Eli sen velan myöntäneen sukulaisen kanssa olisi pitänyt laatia velkakirjaan kohta, jossa kerrotaan miten toimitaan jos velan ottaja ei voikaan maksaa velkaansa takaisin suunnitelman mukaisesti tai jos jompi kumpi osapuolista menehtyy. Se olisi suojannut molempia osapuolia ja varsinkin sitä, joka on vielä hengissä.

Ottakaa te muut tästä opiksenne ja TEHKÄÄ NE PAPERIT KUNNOLLA. Älkää ajatelko, että "harvoin ihmiset tajuaa / muistaa tätä asiaa ajatella tai tajuta jotain ja tietää sitä ja tätä". Kyllä ne on ajateltava, tajuttava, selvitettävä, muistettava ja mitä nyt ikinä. Ne kunnolla tehdyt sopimukset on ihan teidän omaksi turvaksenne.

Kukaan ei olisi päässyt valittamaan aloittajalle mitään, jos tämä asia olisi kirjattu paperille ylös. Sitten olisi toimittu sen ja vain sen paperin mukaan ja muilla ei olisi ollut asiaan mitään rutisemista.

Lähettäjä: eeje 
Päivämäärä:   17.9.26 19:37:07

Tämä on ihan selvästi tarinatädin sepustuksia jälleen kerran.

Mutta vastataan nyt kuitenkin, jos joku on oikeasti noin tyhmä, että olisi oikeasti tällaisessa tilanteessa.

"ovat nyt vaatimassa koko loppusummaa kertasuorituksena jotta voivat jakaa perinnön ja lopettaa kuolinpesän tilit.

Oikeusjuttuun minulla ei ole varaa, onko tässä mitään tehtävissä?"

Tietenkin maksat lopunkin velan perillisille ja sovit heidän kanssaan aikataulun, jossa maksun suoritat. Jos he vaativat sitä kerralla kuolinpesän tilille ennen perunkirjoitusta, niin hankit sen rahasumman jostain ja maksat velan pois. Voit myös sopia heidän kanssaan että kuolinpesän tilin voi lakkauttaa ja maksat velan heidän omille tileilleen tästä lähtien kuukausierinä. Tästä laaditte paperin, ettei verottaja ala urputtaa että heidän pitäisi maksaa lahjaveroa.

Noin yksinkertaista se on.

Vähän uskottavampi tarina ensi kerralla, jooko? :)

Lähettäjä: wyuw 
Päivämäärä:   17.9.26 19:42:52

"Jos perilliset maksavat veron ja saavat rahan joskus pikkuhiljaa, onhan se ymmärrettävää jos ovat kiukkuisia."

Niin? Kyllähän perintövero maksetaan kaikesta muustakin jota ei saa heti haltuunsa tai pysty muuttamaan rahaksi. Esim. jos vanhemmilla on talo yhteisomistuksessa ja toinen kuolee ja toinen jää siihen asumaan, maksavat perilliset perintöveron puolikkaasta talosta, vaikka eivät saa taloa haltuunsa tai voi muuttaa taloa rahaksi. Ja hauskaa se on sitten kun leski ottaa uuden puolison joka asettuu taloksi ja menevät naimisiin ja toinenkin vanhemmista kuolee, niin taas on leskellä ikuinen asumisoikeus ja perilliset maksavat toisestakin talon puolikkaasta perintöveron, vaikka eivät edelleenkään saa taloa haltuunsa tai voi muuttaa sitä rahaksi.

Eikä siinä auta kiukutella :DD

Minulla ja siskollani on niinkin hauska tapaus, että jouduimme maksamaan perintöveron puolikkaasta ok-talosta 6 v sitten ja nyt tänä vuonna on tajuttu talon olevan täysin arvoton, vain miinusmerkkinen. Oikaisuvaatimus perintöveropäätökseen pitää tehdä 3 vuoden kuluessa, joten ei auta :))) Se on menetettyä rahaa se.

Lähettäjä: ¤ 
Päivämäärä:   17.9.26 19:53:41

"Tämä stoori on ollut täällä aiemminkin. Nyt vähän yritystä Tarinatäti."
"Tämä tosiaan oli täällä muutama kk sitten. Tarinatäti oli vissiin niin kännissä, ettei muista mitä kaikkea on jo kirjoittanut."
"Tämä on ihan selvästi tarinatädin sepustuksia jälleen kerran."

Niinpä...

Tämä olisi ollut uskottavampi, jos olisi kirjoitettu vähän järkevämmin. Nyt oli vähän liian selkeä keksitty tarina :)))

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.9.26 20:06:21

Tosi tai ei niin miksi vastaatte kun ette lue otsikkoa pidempää eikä teillä ole tietoa? Monessa topassa sama juttu.

Päivämäärä:   18.9.26 00:27:30

"Jos he vaativat sitä kerralla kuolinpesän tilille ennen perunkirjoitusta, niin hankit sen rahasumman jostain ja maksat velan pois."

Tämä vasta idioottimainen vastaus on. Jos laina on vaikka 100 000 e, niin mistä sen nyt esim. kuukaudessa hankkii tuosta vain, jos ei pankiltakaan lainaa saa ja toista vastaavanlaista sukulaista ei ole? Ryöstää sen pankin vai?

Päivämäärä:   18.9.26 00:52:17

"Hyväksikäyttöä hän tuo on."

Miten? Kun ei ole kyse mistään vanhuksen vikoista rahoista. Miksi ei voisi auttaa lainaamalla, kun ei niitä kuitenkaan itse juuri siinä tarvitse? Vai onko tosiaan täällä ihmiset niin julmia ja kyynisiä, ettei ketään auteta ja kaikki saa pärjätä omillaan..

Lähettäjä: nurda 
Päivämäärä:   18.9.26 10:33:30

Mitä hittoa ihmiset täällä marisee siitä, että kaksi aikuista ihmistä on tehnyt taloudellisen sopimuksen. Eiköhän se vanhus nyt ole ihan ymmärtänyt, mitä tekee, ja halunnut auttaa sukulaistaan. Ja nyt kuoleman jälkeen kuolinpesän osakkaat jatkavat velkojina.

Aloittaja makselee velkaansa kuolinpesälle kuten ennenkin. Se siitä.

Päivämäärä:   18.9.26 10:43:22

Juurikin näin.

Päivämäärä:   18.9.26 11:15:18

eejen kirjoitus täyttä hölynpölyä. Ei kannattaisi neuvoa, jos ei mitään asiasta tiedä.

huube: Tuo ei välttämättä mene verottajalle läpi, että annat velkaa anteeksi lahjaveron verran. Voi hyvin katsoa, ettei velkaa ollut tarkoituskaan maksaa kokonaan pois ja velkakirja oli tehty vain hämäykseksi verottajaa varten.

Päivämäärä:   18.9.26 11:18:43

Ja juuri niin se menee, että aloittaja maksaa kuolinpesälle/asiainhoitajalle velkaa sopimuksen mukaisesti niin kauan kunnes velka on maksettu. Ja perilliset maksavat perintöveron nyt.
Toki itse ainakin yrittäisin saada sitä lainaa nyt ja uudestaan säännöllisesti vuosittain, kunnes sitä myönnettäisiin jotta saisin maksettua velan pois.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.9.26 11:20:14

eeje, onko sulla vaikeaa? Jos et usko mitään mitä tänne kirjoitetaan niin miksi sitten roikut tällä palstalla? Ei sinun typeriä kommentteja täällä kaivata.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   18.9.26 11:36:06

Vähän uskottavampi vastaus eeje ensi kerralla, jooko.

Päivämäärä:   18.9.26 11:36:49

Ei sun tarvii mihinkään oikeusapuun ottaa yhteyttä. Esität vaan velkakirjan ja toteat perikunnalle että sen mukaan mennään. Jos nostavat kanteen niin sitten vaan sama homma. Toimitat oikeudelle velkakirjan ja tositteet.

Päivämäärä:   18.9.26 13:26:14

(Ahneet) perilliset voisivat myös kunnioittaa vanhempaansa ja hänen tahtoaan. Jos tämä sukulainen on hyväsydämisyyttään halunnut auttaa aloittajaa, hän tuskin on halunnut, että lopputulos on tällainen ja että aloittaja yhtäkkiä perillisten itsekkyyden vuoksi joutuisikin luopumaan kodistaan. Perillisten on vähän turha käydä viemässä haudalle kynttilöitä ja surra vanhempansa perään, jos aikovat hänelleKIN noin paskan tempun tehdä.

Päivämäärä:   18.9.26 16:57:51

Varmaan perijöillekin jäänyt muutakin perittävää kuin velkasopimus. Tuskinpa sukulainen viimeisiä rahojaan laittanut lainaksi.

Lähettäjä: ennea 
Päivämäärä:   18.9.26 18:31:19

"Ei sun tarvii mihinkään oikeusapuun ottaa yhteyttä. Esität vaan velkakirjan ja toteat perikunnalle että sen mukaan mennään."

Täsmälleen tämä

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   18.9.26 19:03:36

Niille jotka nillittää siitä miksi aloittaja lainasi iäkkäältä rahaa noin pitkällä laina-ajalla.

Ne rahat oli tämän vanhan henkilön. Jos hän ei niitä itse tarvinnut, niin miksi ei olisi saanut lainata niitä aloittajalle? Siksikö, että perillisten pitäisi saada itselleen mahdollisimman paljon rahaa?

Lähettäjä: huube 
Päivämäärä:   18.9.26 19:53:43

"huube: Tuo ei välttämättä mene verottajalle läpi, että annat velkaa anteeksi lahjaveron verran. Voi hyvin katsoa, ettei velkaa ollut tarkoituskaan maksaa kokonaan pois ja velkakirja oli tehty vain hämäykseksi verottajaa varten."

Miksei mene? Meni se äitinikin kohdalla sen verran mitä mummi ehti niitä velkoja anteeksi antaa.

Lisäksi verottajalla on tästä ihan selkeät ohjeet, että toisten puolesta saa maksaa laskuja ja lyhentää lainoja, kunhan maksaa saatavat suoraan velkojalle, eikä anna rahoja laskujen kohteelle joka niillä laskunsa maksaa.

Eli ihan yhtä lailla voisin maksaa sen kaverin asuntolainan kokonaan pois kunhan olisin tehnyt sen suoraan pankille lainan lyhennyksenä. Eli sillä ei verottajalle ole mitään väliä annanko kaverille tilille lahjaveron alittavan summan verran kuussa vai annanko lainaa anteeksi tuon summan verran per kuukausi.

Ainoa millä on väliä on se, että olen tosiaan tehnyt asiakirjan siitä, että laina lyhenee lahjaveroon perustuvan summan verran joka kuukausi. Tai voisihan sen tehdä vuoden tai kolmen vuoden perusteella, mutta tämä on mielestäni järkevin, koska lahjaveron raja voi muuttua, joten kuukausittainen on helpoin.

Se ei siis tietenkään onnistuisi, että ilman tätä asiakirjaa sanoisin vain 10 v päästä että laina on mitätöitynyt itsestään. Laina on siis myönnetty jo ennen tätä vuotta, aiemminhan lahjaveron raja oli 5000 euroa kolmessa vuodessa ja joskus sitä aiemmin oli muistaakseni 3000 euroa kolmessa vuodessa.

Lähettäjä: Juristi 
Päivämäärä:   18.9.26 21:34:33

Maksat velkaa sopimuksen mukaisesti kuten tähänkin asti, saajana vain on nyt perikunta. Mikään ei aloittajan kannalta muutu.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.9.26 03:26:33

Itse koen olevani täysissä ruumiin ja sielun voimissa, vaikken ihan nuorisoa enää olekaan. Voisin hyvin kuvitella tekeväni ihan täysin omasta tahdostani ja jopa omasta aloitteestani vastaavanlaisen sopimuksen jonkun sellaisen tärkeän henkilön kanssa, jota omista syistäni haluaisin auttaa. Nyt sitten se tärkeä kysymys.

Missä iässä tämmöisen sopimuksen tekeminen muuttuu hyväksikäytöksi, enkä siis itse saa enää täysivaltaisena ihmisenä sitä tehdä? Mikä on se maaginen raja? Milloin minusta tulee "vanhus" joka ei enää kykene itsenäisiin päätöksiiin eikä omien raha-asioiden hoitoon, ml. hyväntekeväisyys?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   19.9.26 09:59:53

"Missä iässä tämmöisen sopimuksen tekeminen muuttuu hyväksikäytöksi, enkä siis itse saa enää täysivaltaisena ihmisenä sitä tehdä? Mikä on se maaginen raja? Milloin minusta tulee "vanhus" joka ei enää kykene itsenäisiin päätöksiiin eikä omien raha-asioiden hoitoon, ml. hyväntekeväisyys?"

Tätähän ei ratkaise ikä, vaan kunto. Lähinnä aivojen kunto ja sitä myöten lääkäri. Vanhus saa hoitaa asiansa miten haluaa, niin kauan kun pää kestää eikä hän ole edunvalvonnan piirissä. Sekin vaatii lääkärin päätöksen. Ei pelkkä ikä tee seniiliksi ja kyvyttömäksi hoitamaan omia asioita.

Lähettäjä: Pu 
Päivämäärä:   19.9.26 11:12:50

Meillä vähän samanlainen velkajärjestely. Velallinen maksaa meille perikunnalle (minä ja 2 sisarusta) velkaansa kuukausittain pois. Ei mua kyllä yhtään haittaa saada 250e palkan päälle joka kuukaus rahaa tilille :D.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.