Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onkohan lapsiperhearki yhtä sitovaa/rankkaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.9.26 16:19:55

hevosihmisenä/maatilallisena?

Tuleeko se ihan yhtä yllätyksenä ihmiselle joka on tottunut ja sitoutunut hoitamaan eläinlaumaa päivittäin?

Tuntuu että joillekin kaupunkilaisille jotka ovat korkeintaan sitoutuneet yhden kissan hoitoon, kuulostaa olevan vauva-arki ja sen sitovuus todella karu kokemus ja muutos entiseen.

Ja juu, riippuu toki onko helppo vauva vai ei.

Re: Onkohan lapsiperhearki yhtä sitovaa/rankkaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.26 16:23:55

Kyllä se tulee yllärinä. Hormoonit tekee vielä oman osansa siihen soppaan.

Eläinten kanssa voit aina kääntyä asiantuntijan puoleen ja ostaa palveluita ulkopuoliselta tekijältä. Lasten kanssa niitä ei ole saatavilla tai niihin on pitkät jonot ja tutkimukset. Eläimen kohdalla on aina mahdollista tehdä viimeinen päätös tai vaikka myydä, mutta lapsi on pidettävä, oli kuinka vammainen tai tarpeinen hyvänsä.

Päivämäärä:   16.9.26 16:28:15

Kiitos vastauksesta.

Tarkoitin nyt ehkä ennemmin sen perus arjen hoitamisen ja sitovuuden näkökulmasta. Mutta hyviä pointteja..

30 alkaa lähestyä ja pitäisi alkaa päättää haluaako perheen vai ei.

Päivämäärä:   16.9.26 16:30:13

Olin sitoutunut eläinten hoitoon jo pitkään ennen kuin sain ensimmäisen lapsen mutta ei se valmistanut siihen kuinka ylitse humahtavaa äitiys ja vastuu pienestä ihmisen alusta aluksi oli, kyllä koko elämä muuttui sen myötä kun vauvan synnäriltä antoivat meille mukaan. Kaikki muuttui. Ei niinkään rankkaa fyysisesti mutta se kuinka kaikki yhtäkkiä muuttui. En enää ollut vain minä tai me vaan kolme joista yksi tarvitsi tosi paljon meitä kokoajan. Mut rakastin sitä.

Päivämäärä:   16.9.26 16:42:06

Olen aina ollut huolehtivaa tyyppiä, huolehdin eläimistä ja muista ihmisistä, niin ei lapsi suuria yllätyksiä tuonut. Se rakkaus lapseen vaan oli paljon voimakkaampi, niin helpompaa siitä on ollut huolehtiakin, kun se on parasta maailmassa.

Päivämäärä:   16.9.26 16:43:53

Niin tuota just mietin et lähtökohta varmaan kuitenkin vähän eri kun huolehtinut kuudesta hevosesta ja muista eläimistä omassa pihassa vuosia vrt. ihminen joka asuu kerrostalokaksiossa ja ei halua sitoutua edes kuntosalijäsenyyteen liian pitkäksi aikaa :D (Yhtään ketään vähättelemättä, esimerkki omasta elämästä tuttavapiiristä)

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   16.9.26 16:47:24

"Tuleeko se ihan yhtä yllätyksenä ihmiselle joka on tottunut ja sitoutunut hoitamaan eläinlaumaa päivittäin?"

Minä sanoisin että ei tule yhtä yllätyksenä. Hormonit ja rakkaus joo mutta sitä on eläinlaumasta huolehtineena osittain tottunut "rooliin" jo valmiiksi.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   16.9.26 16:49:41

Ei muuta elämää samalla tavalla.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   16.9.26 19:21:28

Minäkin sanon, ettei se muuta tai yllätä sillä tavalla. Ja kyllä kaupunkilaisellakin siis voi olla paljon huolehdittavia joten varmasti samantyylinen tilanne hänelläkin. Mutta se vauva-arkeen solahtaminen ja ylipäätään jotkut maidontuotannot eivät ole niin ihmeellisiä asioita kuin sellaisille, joilla se koko elämä heittää ihan täysin häränpyllyä.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   16.9.26 19:59:03

Mulle se vauva oli koko maailma. Oli ihanaa olla äiti, elää vauvan rytmissä vauvan kans. Ihania nuo lapset on vieläkin.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   16.9.26 20:08:36

Ei ole. Olin tottunut että talli sitoo ja olin jo vanhempi äiti niin ei yllättänyt eikä haitannut

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   16.9.26 20:15:45

Riippuu myös ihmistyypistä. Kylällä asun eli hevoset vain harrastus. Paljon harrastava ja tekevä ja tottunut sumplimaan ja järjestämään. Siinä samassa se meni vauva-arkikin. En odottanut mitään vaaleanpunaista kuplaa tai hormoonimyrskyjä kun en ole realistina sellaisten antanut elämää ennenkään hallita. Ei ollut mitenkään rankkaa, hevoset jäi muutamaksi vuodeksi vähemmälle kun valitsin urheilun niiden sijasta. Lapsella oli myös isä joka pysyi isänä ja miehenä eikä taantunut passattavaksi vauvaksi. Toki tein heti selväksi että jos osallistuu tekemiseen osallistuu hoitamiseenkin. Hyvin meni ja hyvin kesti parisuhde.

Lähettäjä: Vehnä 
Päivämäärä:   16.9.26 21:40:56

No jaa, itselle ei vauva-arki ollut mitenkään rankkaa vaikka kolme lasta tuli alle 2v ikäeroilla. Kotona oli jo hevosia ym muita kotieläimiä reilusti. Koskaan ei ole ollut niin paljon aikaa eläimille kuin äitiyslomalla kun ei tarvinnut käydä töissä.
Rankinta oli kun lapset oli pieniä, töissä oli käytävä ja elukat hoidettava kotona. Nyt esiteinien kanssa jo paljon helpompaa.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   16.9.26 21:41:09

On ollut hevosia ja kaikenlaista vapaaehtoistyötä, maatila (tosin ei tuotantoeläimiä, enkä yksin vastuussa), vaativahko palkkatyö. En sanoisi että tuli mitään yllätystä vauvan kanssa, koska yhden vauvan kanssa eläminen, vaikka olisi huono nukkumaankin, on helppoa. Ja puhun nyt vauvasta, jolla ei ole mitään sairautta tai muuta, vaan on ns. normaali, vaikka nukkuisikin huonosti. Vauva ei paljon tarvitse, ei sotke, ruoka tulee hänelle itsestään jne. Eli oikeastaan se kahden aikuisen elämä ei hirveästi muuttunut, paitsi tietysti oma menemisen vapaus vähän kärsi. Mutta vauvan kanssa oli ihanaa olla kotona, ettei se nyt niinkään haitannut. Mutta kun se vauva kasvaa ja lapsia tulee enemmän. Tavallaan siihen ei valmista mikään. Toisaalta olet jo sen vauva-ajan tottunut siihen lapseen ja muutokset tapahtuu niin pikkuhiljaa, että tavallaan et huomaa, että kaikki muuttuu koko ajan vähän rankemmaksi. No ei varmaan kaikilla, mutta itse ainakin huomaan olevani tosi tiukilla nyt kun kaksi tarvitsevaa lasta, alle kouluikäisiä ja työ ja koti joka on koko ajan jostain rempallaan. Koko ajan ruokahuoltoa, pyykkiä, lasten asioiden muistamista, pitää jaksaa olla läsnä, keskustella, lukea, ulkoilla, minimoida ruutuaika, olla erotuomari, sairaanhoitaja, kuski ja vielä jaksaa työt ja muu elämä. Vaikka joskus haluaisi vaan maata sohvalla vaikka kaksi päivää. Ei mikään hevoshomma tai muu olla ollut näin rankkaa koskaan. Mulla se kyllä johtuu siitäkin, että en koskaan ole halunnut olla tarvittu, vaan nautin omasta olosta ja tilasta. En esim. koskaan ole halunnut kissaa tai koiraa, koska ne "tunkevat" liian iholle. Hevosten kanssa on ihan erilaista. Äitinä ei sitä omaa tilaa ole koskaan, kun on kotona. Ja lapsilla on siis erittäin hyvä ja osallistuva isä ja mulla hyvä aviomies. Ei tosiaan tarvitse itse selvitä kaikesta yksin. Mutta siltikin tää 24/7 tarvittuna olo tekee mut välillä melkein hulluksi ja tuntuu että pinna katkeaa vielä joku kerta kunnolla. Ja pääsen siis kyllä mennään omiin menoihin ja harrastamaan, reissuihin jne. että ei ole edes siitä kiinni. Ero on vaan siinä, että vaikka olisi pää kainalossa, niin lapsi tulee aina ensin. Jos oli aiemmin pää kainalossa, niin niille hevosillekin sai hoitajan. Tai jos oli tosi paljon menossa, niin hevoset pärjäsivät, kun saivat ruoat, vettä ja tallin siivottua jne. Niistä sai päivittäin useamman tunnin tauon. Ja rakastan lapsiani, enkä voisi enää kuvitella elämääni ilman heitä. Tuskin enää edes muistan millaista oli elää lapsetonta elämää. Mutta aloittajan kysymykseen sanoisin, että koen lapsiperhe-elämän rankkuuden olevan myös luonne- ja ihmistyyppikysymys, ei niinkään kiinni siitä, millaista elämä aiemmin on ollut.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.