Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Matala ferritiini ja väsymys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.26 12:27:20

Minulla on ollut jo vuosia matala ferritiini. Pahimmillaan arvo on ollut 8. Rautalisää syömällä arvo nousi vuodessa maksimissaan noin 40 paikkeille, mikä oli lääkärin mukaan ok. Siinä vaiheessa vatsa oli ollut niin pitkään kipeä, että oli hyväkin pitää raudan syömisestä taukoa. Yritin aloittaa sen uudelleen pitääkseni arvot kunnossa, mutta se osoittautui vaikeaksi, sillä rautavalmisteista seuraa rajuja vatsavaivoja. Olen kokeillut useampaa valmistetta.

Luulen, että ferritiini on kuluneen vuoden aikana laskenut takaisin kympin hujakoille, ainakin entiset oireet ovat palanneet. Hiuksia lähtee, olen kalpea, en jaksa mitään. Kirjaimellisesti. En ole edes jaksanut varata verikoeaikaa seuratakseni asiaa.

Väsymys on pahinta aamuisin, töihin vääntäytyminen on aivan hirveää. Minulla on nyt lomaa, ja oikeasti tänään itkin ajatellessani, että kohta pitää taas palata töihin. Iltapäivisin on eniten energiaa, mutta silloinkin vain vähän. Yritän harrastaa liikuntaa joka päivä, se sentään piristää, mutta suorituskykyni on selvästi huonompi.

Kesälomallekin oli paljon suunnitelmia, mutta en jaksanut toteuttaa niistä melkein mitään. Uuvutti pelkästään jo ajatus siitä, että esim. pakkaisin laukut ja lähtisin matkalle.

Mitä kautta tätä lähtisi purkamaan? Olisikohan tällä taustalla mitään mahdollisuutta päästä rautainfuusioon?

Re: Matala ferritiini ja väsymys

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   16.9.26 12:40:53

Ehdottomasti yrittäisin päästä infuusioon. Vaikka yksityisellä, jos ei muuten. Juurisyy pitää myös selvittää, miksi arvot laskee. Ilman sen korjaamista on kuin pumppaisi reikäistä rengsta täyteen, tyhjenee vaan uudestaan.

Päivämäärä:   16.9.26 13:25:54

"Juurisyy pitää myös selvittää, miksi arvot laskee. Ilman sen korjaamista on kuin pumppaisi reikäistä rengsta täyteen, tyhjenee vaan uudestaan."

Syy ei ole selvinnyt. Lääkärit eivät ole lähettäneet minua tarkempiin tutkimuksiin enkä ole itse osannut tätä vaatiakaan, kun en tiedä, mistä pitäisi aloittaa.

Esim. mitään ruoansulatusvaivoja ei ole silloin, kun en syö rautatabletteja. Voi silti olla, ettei rauta imeydy oikein, mutta eikö se näkyisi jossain muuallakin?

Itse epäilen, että luultavasti kyse on ihan vaan kuukautisista. En tahtoisi syödä e-pillereitä eikä tätä ole kukaan ehdottanutkaan. En ole synnyttänyt tai ollut raskaana, mutta minulle on tehty muu leikkaus noin 8 vuotta sitten. Tietojeni mukaan en menettänyt erityisen paljon verta tms., mutta mietin, olisiko se silti voinut vaikuttaa.

Oma ongelmansa on sekin, että olen jo 34 ja pian pitäisi päättää, haluanko lapsia. Juuri nyt en halua, koska en yksinkertaisesti jaksa yhtään mitään, mutta se todennäköisesti johtuu näistä rauta-arvoista ja siksi tahtoisin normalisoida tilanteen, ennen kuin päätän mitään ehdotonta suuntaan tai toiseen. Tämä on myös se syy, miksi en haluaisi torpata kuukautisia kokonaan hormonivalmisteilla.

Päivämäärä:   16.9.26 13:26:06

Syötkö kunnolla, monipuolista ruokaa?

Päivämäärä:   16.9.26 13:30:36

"Syötkö kunnolla, monipuolista ruokaa?"

Yritän, tosin nyt olen niin väsynyt, että menen sieltä mistä aita on matalin. Varmasti voisi syödä monipuolisemminkin, mutta välillä en yksinkertaisesti jaksa. Jos mieheni kysyy, mitä loppuviikon ajan syödään, en todellakaan osaa vastata, koska en kykene ajattelemaan niin pitkälle nykyisessä tilassani.

Ennen matalan ferritiinin toteamista (noin kaksi vuotta sitten) söin vegepainotteisesti, mutta otin lihan takaisin ruokavalioon raudan takia.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   16.9.26 14:04:34

Mitä rautaa olet kokeillut?
Olen kuullut naudan maksa kapseleista että ne ei tee vatsavaivoja ja on tehokas ferritiinin nostaja.

Lähettäjä: FE 
Päivämäärä:   16.9.26 15:54:38

Tolfer on uudehko rautavalmiste, mitä kannattaa kokeilla. Ja ehdottomasti niin, että ottaa sitä vain JOKA TOINEN PÄIVÄ. Tämä siksi, että raudan syönti aktivoi elimistössä vuorokaudeksi hepsidiini-nimisen hormoonin erittymisen, ja hepsidiini heikentää raudan imeytymistä. Joka toinen päivä myös on herkän suoliston kannalta parempi.

Rautainfuusioon kannattaa hakeutua yksityisen kautta, julkiselle ei oikeasti vain pääse, ellei taustalla ole jo valmiina joku vakava perussairaus, syöpä tms.

Edullisin polku on käydä Puhdin kautta labrassa (rautapaketti juuri nyt 59€ ja siihen voi päälle ottaa muita yksittäisiä testejä jos haluaa), sitten olla yhteydessä Helsingin sydänkeskukseen, jossa lähetteen teko taisi olla 119€ ja infuusio 250-350 riippuen annettavan raudan määrästä. Junalla Helsinkiin jos ei siellä suunnalla muutoin liiku.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.9.26 16:00:07

Oletko kokeillut Nogelin rautavalmisteet? Mun maha kestää ne, vaikka apteekkituotteita ei kestä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.9.26 16:18:03

Se infuusio ei ole mikään loppuelämän pelastus.
Se voi palauttaa/parantaa rauta-arvosi vaikka puoleksi vuodeksi ja sitten rauta vaan alenee. Eli yritä saada nyt hyvä hoitosuhde ja ravintoneuvoja, eli se mitä syöt vaikuttaa todella paljon. Sitten olisi löydyttävä sinulle sopiva rautalisä joka toimii. Nestemäiset ovat vatsaystävällisempiä. Lisäksi foolihappo ja vitamiinit.
Se, että saat pysymään varastoraudan hyvänä vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä.

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   16.9.26 17:29:18

Traneksaamihappo kuukautisvuotoa vähentäämään, ensihätään monella jo burana 600mg vähentää jonkin verran vuotoa.

Lähettäjä: . (aloittaja) 
Päivämäärä:   16.9.26 17:48:40

Oletko kokeillut Nogelin rautavalmisteet? Mun maha kestää ne, vaikka apteekkituotteita ei kestä.

- Näitä en ole vielä kokeillut, kiitos vinkistä.

Ruokavaliosta kysyneelle tiedoksi: ravinto on siis ihan okei, sellaista perusruokaa. Kasviksia, proteiinia, hiilareita. Välillä pakko syödä vain leipiä tms. helppoa, mutta yritän syödä yhden lämpimän aterian päivässä.

Ei ole energiaa katsoa tämän tarkemmin sitä kuntoon eikä mahdollisuutta hakeutua esim. ravintoterapeutille, kun en usko, että on pelkästä ruokavaliosta nyt kiinni.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   16.9.26 19:15:38

Oletko varma, että oireesi johtuvat anemiasta? Kilpirauhaskokeet olisi myös hyvä ottaa. Itselläni oli ferritiini 11 ja hemoglobiini 104 enkä tuntenut oloani mitenkään erityisen väsyneeksi - kuukautiset kun loppuivat nousivat molemmat arvot: ferritiini oli viimeksi 117 ja hemoglobiini 139. Enkä tunne oloani nytkään mitenkään erilaiseksi kuin huonommilla arvoilla. Mitäpä jos raahautuisit ensin sinne verikokeisiin ja sen jälkeen lääkärille.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.9.26 19:48:09

Ferrivian kautta saa infuusion (itse infuusio, infuusiorautavalmiste, lääkärinpalkkiot) alle 400e.

He vain käyttää sitä infuusiorautaa (ferinject) joka aiheuttaa todennäköisemmin hypofosfatemian. Hypofosfatemia on tosi inhottava ja voi kestää jopa yli vuoden.

Vaihtoehtoisesti voisi itse ostaa toisen tiputettavan raudan (monoferin) mutta siitä taas tulee helpommin allerginen reaktio.

Toisaalta rautainfuusioita annetaan paljon ja osa ei saa siitä mitään sivuvaikutuksia. Omaa reagointia ei voi tietää. D-vitamiinia ja magnesiumia kannattaa tankata ennen infuusiota koska infuusion sivuvaikutukset voivat estää kehoa käsittelemästä D-vitamiinia. Eli d-arvojen pitää olla hyvät ennen infuusiota.

Itse olen selvitellyt infuusioasioita mutta en toistaiseksi uskalla. Olen yrittänyt yli 20v nostaa rautatasoja ja yritykseksi on jäänyt kun maha ei kestä ja olen kilttinä ottanut ne tyhjään mahaan (=tyhjä maha, rauta koskee suoraan limakalvoon).

Nyt olen vuoden alusta ottanut 200mg rautaa ruoan kanssa ja arvot on silti lähteneet hienoon nousuun. En välitä yhtään onko ruoassa esim kalsiumia, otan vain ne raudat ruoan kanssa. Rautabisglysinaatti on paras rauta koska se ei häiriinny niin paljon ruoan ainesosista. Voi olla ferrobisglysinaatti-nimellä myös. Mä syön ihan Extra vahva rauta-nimistä marketista ja arvot nouseet ja olo nyt niin erilainen.

Päivämäärä:   16.9.26 20:08:58

Sideral-jauhe ja ferromax tonic eivät ole itsellä aiheuttaneet mahaongelmia

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   16.9.26 20:10:49

"Jos mieheni kysyy, mitä loppuviikon ajan syödään, en todellakaan osaa vastata, koska en kykene ajattelemaan niin pitkälle nykyisessä tilassani."
Vastaa miehellesi: Päätä sinä, ja tee sitä ruokaa meille muillekin.

Ethän unohda C-vitamiinia.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   16.9.26 20:16:22

Kyllä infuusio on 6/5 ja ilman muuta se, jos arvot ja oireet on nuo. Ihan turhaa pelottelua Suomessa infuusioista. Kyllä itelle oli ainakin autoillessa rattiin nukahtaminen suurempi riski kuin infuusio.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.