Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Veriarvoista

Lähettäjä: verenpunainen 
Päivämäärä:   16.9.26 10:22:36

no huono otsikko, mutta minulla on ollut näitä "ongelmia" aika pitkään ja ajattelin kysyä jos joku tietäisi paremmin.

Minulla on punasoluarvoissa vikaa, punasolujen koko ja tilavuus on liian pieniä, hemoglobiini helposti 150 tai ylikin, ferritiini 17 luokkaa.

Mistä tämä kertoo?

Re: Veriarvoista

Lähettäjä: Muija 
Päivämäärä:   16.9.26 11:00:33

Raudanpuute.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.26 11:03:29

Onko hemppa ollut aina korkea? Ite innostuin kun koronan jäljiltä hemiglobiini oli ekaa kertaa ikinä yli 130, sit mitattiin ferritiini ni se oli just jotain tuota alle 20 luokkaa XD

Päivämäärä:   16.9.26 11:09:03

Mutta voiko rautaa syödä kun hemoglobiini noin korkea? On ollut aina melko korkea, mutta ei näin korkea.

Lähettäjä: Muija 
Päivämäärä:   16.9.26 11:16:15

Ferritiinihän on todella matala!

Mutta kysy vähintään hoitajalta.

Päivämäärä:   16.9.26 11:17:16

Kysyin jo, meinasi että voi varata lääkäriin ajan ja kysyä mitä mieltä on. Sanoi myös suoraan että on aika lääkärikohtaista miten tuohon suhtautuu.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   16.9.26 11:18:58

Mulla on myös ollut samanlainen tilanne ja raudan syöminen ei vaikuttanut mitenkään hemoglobiiniin.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   16.9.26 11:39:36

Todennäköisesti hemoglobiini korreloi nyt olemattomia rautavarastoja. Miksi et voisi syödä rautaa? Ei hemoglobiini nouse raudan syönnillä tossa tilanteessa, vaan se menee varastoihin. Onko sulla raudanpuutteen oireita?
Lääkärit suhtautuu matalaan ferritiiniin muoti-ilmiönä. Syö rautaa kunnolla, tyyliin 200mg aamuin illoin puoli vuotta ja käy kontrollissa. Ferritiini saisi olla ainakin 100 ja varsinkin jos urheilet.
Facessa on hyvä ryhmä raudanpuutteellisille.

Mulla oli ferritiini noin 40 ja paljon raudanpuutteen oireita, söin 2 vuotta rautaa säännöllisen epäsäännöllisesti ja sain nostettua ferritiinin 90 päälle. Jätin raudan pois niin tippui 60 lukemiin joten syön rautaa koko ajan epäsäännöllisesti.

Päivämäärä:   16.9.26 11:41:17

niin siis ajattelin sitä, että voikohan rautaa syödä kun se tuntui vähän jännittävältä kun hemoglobiini on jo noin iso.

Mulla on rytmihäiriöitä, ohuet hiukset, mustat silmänaluset, ylipainoa ja väsymystä. Onko nämä sitten raudanpuutteen oireita, enpä tiedä.

Päivämäärä:   16.9.26 12:10:39

Mulla ei oo kyllä raudan syönti nostanut hemoglobiinia lainkaan

Päivämäärä:   16.9.26 12:15:08

okei, olen siis kuvitellut omiani että se liittyisi nimenomaan siihen. Synnytyksen jälkeen kun olin menettänyt kolmisen litraa verta ja hemoglobiini oli noin 80, niin silloin lääkäri käski syödä rautaa.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   16.9.26 12:58:52

Toki tuossa tapauksessa matala hemoglobiini nousee sinne sun normaaliin rautaa syömällä. Mutta ei se loputtomiin nouse.

Päivämäärä:   16.9.26 13:05:35

okei no sitten. Tämä nyt vähän tylsää jos en saa seurantaa julkiselta puolelta, niin onko seuranta sitten omien ostettujen testien varassa?

Päivämäärä:   16.9.26 14:00:00

Kauanko sun synnytyksestä on?
Seurattiinko hb sen jälkeen miten?

Hb nousua on turha pelätä. Todennäköisesti se laskee kun rautavarastot korjaantuu.

Riippuu lääkäristä nuo kontrollit, toiset saa testit pyytämällä ja toiset ei vaikka olisi mitkä oireet.. mutta onko se iso asia laittaa muutama kymppi vuodessa oman terveyden seurantaan? Ferritiiniä ei tarvitse usein seurata koska se nousee hitaasti. Syö rautaa ensi kevääseen ja sit testeihin.

Päivämäärä:   16.9.26 14:04:19

Tästä kyseisestä synnytyksestä on 7,5 vuotta jossa oli reilu verenvuoto. Nyt en muista kävinkö kontrollissa siitä vai ei, saatoin vaikka kerran käydäkin. Toki olin saanut punasoluja pari pussia jo sairaalassa ollessa.

Päivämäärä:   16.9.26 16:32:19

Korkea hemoglobiini, mutta matala varastorauta.

Tällaisessa tilanteessa ei yleensä pidä aloittaa voimakasta rautakuuria omin päin. Suuret määrät rautaa voivat paksuntaa verta entisestään, mikä voi korkean hemoglobiinin kanssa lisätä veritulppariskiä tai aiheuttaa muita haittavaikutuksia.

Keskustele lääkärin kanssa: On tärkeää, että lääkäri katsoo kokonaistilannetta (esim. muut punasoluindeksit kuten MCV ja MCH sekä tulehdusarvot).

Selvitä syyt: Lääkärin kanssa on hyvä selvittää sekä raudanpuutteen syy (miksi varastot ovat tyhjät) että korkean hemoglobiinin tausta (esim. uniapnean tai nestehukan poissulku).

Maltillinen korjaus: Jos rautalisää tarvitaan oireiden (kuten väsymyksen) vuoksi, lääkäri voi suositella hyvin pientä tai jaksottaista annostusta, jotta hemoglobiini ei nouse hallitsemattomasti.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   16.9.26 16:33:58

Tekoälyn hemoglobiini näköjään nousee hallitsemattomasti...

Päivämäärä:   16.9.26 19:55:39

Ei nouse hemoglobiini mitenkään hallitsemattomasti raudan syönnillä. Nyt valoja päälle. Eikä korkea hemoglobiini tarkoita mitenkään paksua verta kirjaimellisesti.
Mulla ainakin pahimpaan aikaan hb oli aina päälke 160 ja nyt kun rautavarastot on kunnossa niin hb aina 130-140.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.