Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Huono rasituksen sieto

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.9.26 22:16:35

Onkahan mulla joku pumpun vajaatoiminta, kun liikkeelle kävellenkin lähtiessä syke pomppaa tosi korkealle, eikä meinaa palautua pitkiin aikoihin rasituksen jälkeenkään. Vaikka vaan olisi rauhallinen kävely. Muutenkin syke liian korkealla usein, lepopulssikin. Huolestuttaa.

Re: Huono rasituksen sieto

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   15.9.26 22:27:20

Millainen kunto sinulla muuten on, ja paljonko liikut? Ikä, onko ylipainoa, muita sairauksia? Mikä on leposyke, ja mikä syke kävellessä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.9.26 22:29:47

Slinda-minipillerit teki tuota.

Ja pienemmässä määrin huonot rautavarastot. Hemppa oli vielä normaalin rajalla mutta rautavarastot oli tyhjät ja punasolut kutistuneet.

Mitä lääkkeitä sulla on? Ellei mitään, käy lääkärissä. Sydänjutuissa voi tulla äkkikuolema.

Päivämäärä:   15.9.26 22:37:04

Ylipainoa kyllä on, ikä 52v. Kunto saisi olla parempi. Olen joutunut tekemään istumatyötä viimeiset 2 vuotta. Lääkkeenä mulla on candesartan.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   16.9.26 08:32:38

Mitä ne sykkeet on? Lepo ja kävellessä?

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   16.9.26 09:54:45

Eli sydänsairaus jo olemassa? Lääkäriin, jonka avulla ja seurannassa pudotat ylipainon pois ja kohotat kuntosi! Sitä se pumppusi yrittää sinulle kertoa.

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   16.9.26 09:57:07

Mittaa sykkeet eri tilanteissa ja verenpainetta varmaan jo seuraatkin? Miten nukut, onko uniapneaa?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.9.26 10:00:09

Kandesartaani on verenpainelääke. Sen ei pitäisi vaikuttaa juurikaan sykkeeseen, ei levossa eikä rasituksessa.
Lääkärin kanssa voisi jutella muiden verenpainelääkkeiden mahdollisuudesta. esim. beetasalpaajat alentavat hyvin sykettä, mutta kovemmassa rasituksessa voivat estää sykkeen tarvittavan nousun, jolloin mm. jalat väsyvät todella nopeasti.

Päivämäärä:   16.9.26 11:07:21

Kiitos hyvistä kommenteista. Minulla ei ole sykemittaria käytössä, mutta kuulen korvaan pulssin.
Pitää kysyä vaihtaa tuo candesartan johonkin muuhun ja kyllä, painoa pitäisi saada alas.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   16.9.26 11:12:35

Paljonko verenpaine on lääkkeillä?

Päivämäärä:   16.9.26 11:37:14

Onko verikokeissa käyty? Mulla oli samaa. Mies joka poltti naureskeli kun kuulostin portaita noustessa kun olisin itse ollut se polttelija taloudessa, vaikka tupakkaa en ole koskaan edes testannut. No minulta löytyi sitten pitkälle edennyt raudanpuute ja jouduin rautainfuusioon suoraan. Mitkään rautatabletit ei enää auta jos on isompi raudanpuute.

Lähettäjä: Älä 
Päivämäärä:   16.9.26 11:55:52

Suosittelen sulle älykelloa nii pystyt seuraamaan oikeesti sykkeitäsi sekä levossa että urheillessa.

Suosittelen myös säännöllistä liikuntaa sydänlihaksen toiminnan tukemiseksi ja vahvistamisesksi. Jos en ole liikkunut juurikaan,. Niin aloita kävelylenkeillä. Käy joka päivä vähintään 30 min kävelyllä ja ulkoile muuten vähintään 1h esim pihahommissa.

Päivämäärä:   16.9.26 12:09:49

Käypä kilpirauhaskokeissa, voi olla liikatoimintaa

Päivämäärä:   16.9.26 12:26:36

Kiitos tosi paljon hyvistä neuvoista!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.9.26 13:32:59

Ennen kuntoliikunnan varovaistakaan aloittamista kannattaa asioida lääkärin kanssa.
Ennen oman verenpainelääkkeeni aloittamista yhden kerroksen portaiden nousu nosti sykkeen taivaisiin ja huimasi. Olin silloin normaalipainoinen ja liikuin paljon.
Ensimmäisen lääkkeen (Renitec) aloituksen jälkeen nuo portaatkin sujuivat ongelmitta.
Kun elimistöni tottui (lääkärin sanat) tuohon lääkkeeseen, niin aloitettiin kandesartaani (mm. Atacand, Candexetil). Tavallisessa, stressittömässä arjessa se toimii hyvin, mutta olen silti saanut jättää kovemman urheilun pois. Verenpaine nousee, lääkkeistä huolimatta (perustaso optimaalinen 120/80, noustessa lukemat voivat olla esim. 156/101). Lisään hieman lääkitystä omatoimisesti, kunnes paineet ovat taas alhaalla.
Pystyn vaikuttamaan muuten verenpainetta nostaviin tekijöihin, mutta ajoittain se voi nousta jonkun levottoman/huonosti nukutun yön jälkeen. Levottomalla tarkoitan jännittävien unien näkemistä :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.