Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Bortsu ei-superihmiselle

Lähettäjä: bc 
Päivämäärä:   15.9.26 20:30:02

Olen ihan tavallinen työssäkäyvä lapseton ihminen. En käy 20km lenkkejä päivässä tai harrasta 8x viikossa. Haluaisin työintoisen kaverin kisakentille. Kokemusta paimenkoirista on. Onko bortsu ihan mahdoton ajatus? Käsittääkseni niissä on näyttö ja käyttölinja, oliko vielä erikseen joku paimennuslinjakin? En halua maanista kyyryssä kävelevää, omaa varjoaan pelkäävää rassukkaa vaan reippaan ja älykkään, omilla jaloillaan seisovan ja aivoillaan ajattelevan koiran.

Re: Bortsu ei-superihmiselle

Päivämäärä:   15.9.26 20:31:53

Lähti liian aikaisin. Kisalajit määräytyvät sitten koiran ominaisuuksien mukaan mutta bc miellyttää siksi, että siitä on niin moneen eri hommaan. Myydäänkö tämmöisen normiharrastajan/kisaajan kotiin bortsua? Kenneleitäkin saa suositella jos se on sallittua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.9.26 20:38:57

Mulla on toinen kelpie menossa ja samaa aktiivisuusluokkaahan nämä on. Bortsuja paljon lähipiirissä ja aika samalta heidän arki näyttää kuin meidänkin. Ei olla mitään superihmisiä. Me tehdään päivässä kaksi pissatuslenkkiä ja yksi 5-10km lenkki (joskus kaverikoiria leikkikaverina), treenataan 0-7 päivänä viikossa ihan sen mukaan miten huvittaa ja treenit kestää minuutista tuntiin :D

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   15.9.26 21:03:05

Myydäänhän niitä, mutta minusta on outo ajatus tuo, että lajit määräytyvät koiran mukaan. Kyllähän bortsusta käytännössä aina on lajiin kuin lajiin, joten olettaisin että sulla on joku kiinnostuksen kohde? Itse joskus myin sekalinjaisia pentuja ja kyllähän minä halusin ne harrastavaan kotiin. Nuo, jotka sanoivat että ”katsotaan mitä aletaan tekemään” eivät sitten koskaan tehneet koiran kanssa mitään.

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   15.9.26 21:09:15

X veti sitten hienosti toiseen ääripäähän, huoh. Se, että joku etsii tietyn rotuista koiraa sillä ajatuksella että KISAlaji valikoituu koiran mukaan ei ole automaattisesti = "katsotaan mitä aletaan tekemään". On paljon aktiivisia harrastajia jotka esim treenaa montaa lajia, mutta kisaa vain sitä mikä on koiralle luontaisin.

Päivämäärä:   15.9.26 21:11:45

Jos olisi kokemusta bortsuista tai vastaavista roduista, niin olisi aivan selvää se, että ne oppivat just siihen lajiin, mitä niille opetetaan. Ei niillä ole mitään ”taipumuksia” samalla tavalla kuin monella muulla rodulla, harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Kasvattajana itseäni moinen epäilyttäisi ja kokemukseni mukaan ihan syystäkin. En ymmärrä, mikä tässä on ”ääripäätä”?

Päivämäärä:   15.9.26 21:13:59

Kyllä on kiinnostuksen kohteita mutta eihän sitä oikein voi etukäteen päättää että haluan tehdä koirasta esim rallytokovalion, vaikka rotu onkin semmoinen joka sopii lähes mihin vaan. Eniten kiinnostaa palveluskoirapuoli, mahdollisesti myös toko ja nose.

Päivämäärä:   15.9.26 21:17:45

” eihän sitä oikein voi etukäteen päättää että haluan tehdä koirasta esim rallytokovalion”

No siis tätä just en ymmärrä, miksi ei voisi päättää? Näinhän ne kisakentillä pärjäävät nimenomaan tekevät. Ja tietty lajeja voi olla useita, mutta se rakentaminen alkaa yleensä jo ihan pennusta.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   15.9.26 21:19:46

Minä päätin viimeisimmän saksanpaimenkoirani kanssa, että en ala sen kanssa enää suojelua veivaamaan. Kas kummaa, koira valitsi lajin ja se on suojelu. Koira on kuin luotu siihen. Nyt sitten taas kerran ollaan menossa kohti kokeita. Ymmärrän aloittajaa oikein hyvin.

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   15.9.26 21:20:21

Eli X on näitä kasvattajia joilta pennun saa vain rodun läpikotaisin tunteva tai vastaavan rodun kanssa meritoitunut superihminen. Rodusta kiinnostunut mutta ei esim ole aiemmin omistanut niin hirveen epäilyttäviä ja syytäkin on :D

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.9.26 21:30:10

Mä en kyllä pysty näkemään tota lajien määräytymistä koiran mukaan mitenkään negatiivisena asiana. Jos ei ole henkeen ja vereen jonkun tietyn lajin harrastaja, niin miksi sitä ei saisi mainita? Tuskin ne bortsutkaan nyt on kaikki ihan täysin harmaata samanlaista massaa ilman mitään luonteenpiirteitä? Tai mistäs minä tiedän, harrastan ihan erilaisen rodun parissa, ehkä ne sitten on kaikki kisatykkejä ihan jokaiseen lajiin.

Päivämäärä:   15.9.26 21:36:14

No kuten sanoin, minun kokemukseni tämän tyyppisestä pennunostajasta on se, että sitten ei tullut loppujen lopuksi tehtyä mitään. Nämä tämän tyypin koirat on sillä tavalla ”harmaata massaa” että ne lähtee täydestä sydämestä tekemään sitä, mitä niille aletaan syöttää. Siksi on minusta hyvä olla joku suunta tiedossa, mitä lähtee rakentamaan. Ja arvasin että joku nostaa suojelun, se kun on jotakuinkin ainoa laji joka ei tähän kriteeriin mene (ja kovin harvassa ovat sitä harrastavat bc:t). Mutta siis hankkikaa minun puolestani koiria mihin tarkoitukseen haluatte, kunhan nyt mielipiteeni kerroin kun sellaisia kyseltiin.

Päivämäärä:   15.9.26 22:19:19

"Jos olisi kokemusta bortsuista tai vastaavista roduista, niin olisi aivan selvää se, että ne oppivat just siihen lajiin, mitä niille opetetaan. Ei niillä ole mitään ”taipumuksia” samalla tavalla kuin monella muulla rodulla, harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Kasvattajana itseäni moinen epäilyttäisi ja kokemukseni mukaan ihan syystäkin. En ymmärrä, mikä tässä on ”ääripäätä”?"

Kelpieissä kyllä ainakin on huomattavasti eroja siinä, mikä laji sopii parhaiten millekin koiralle ja mistä lajista mikäkin koira nauttii eniten. Hämmästyttää jos bortsuissa ei muka olisi näin, kun luonteeltaan ovat hyvinkin samanlaisia.

Mun edesmennyt kelpie oli sellainen mammanpoika, ettei se olisi ollut vahvimmillaan pk-lajeissa. Halusi aina olla lähellä ja sille sopikin parhaiten just toko, rally, koiratanssin HTM. Nykyinen taas on hyvinkin itsenäinen ja tekee luontaisesti asioita kaukana minusta, joten sen kanssa ollaan enemmän PK-puolella ja koiratanssin freestyle sopii sille paljon paremmin kuin HTM, jota en viitsi sen kanssa vääntää kun ei se siitä niin syty.

Agilityyn lajivalintana taas vaikuttaa ihan jo se, millaiset terveyspalikat se koira sattuu saamaan. Kaveri jätti bortsultaan aksan pois, koska siitä kasvoikin vastoin odotuksia vähän raskas ja kömpelö, vaikka se sinänsä onkin ihan terve. Mutta loukkaantumisriski aksassa olisi suurempi kuin sirommalla ja ketterämmällä koiralla.

Ja molemmat omani olen ostanut kertomalla, että kiinnostaa ainakin lajit x, y ja z, ja että kokeillaan muutakin ja katsotaan sitten mikä tuntuu meille sopivimmalta. Ja olen rehellisesti myös sanonut etten voi luvata kisatuloksia, että katsotaan miltä se tekeminen kyseisen koiran kanssa sitten tuntuu. Ja olen saanut molemmilla kerroilla haluamani pennun ja niitä kisatuloksiakin on tullut + molemmat muotovalioita.

Päivämäärä:   15.9.26 22:21:39

Kelpieissä onkin selvästi enemmän eroa ja hajontaa luonteessa. Erityisesti nuorena osa on turhankin pehmeitä. Bc on harrastuskoirana selvästi varmempi ja tasaisempi.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   15.9.26 22:33:49

Minulla bortsu enkä ole super-ihminen, mutta kyllähän bc tekemistä ja tehtäviä vaatii.

Meillä normipäivän lenkki on 7-8 km joko metsässä vapaana, koira vetovyössä ja kevyttä hölkkää, välillä käydään pelloilla juoksemassa. Viikossa 1-2 hakutreeniä, tottistreeniä ja vaihdellen jälkitreeniä/esine-etsintää. Treenien määrä per viikko vaihtelee eli läheskään joka päivä ei välttämättä ole treeniä.

Minun kokemukseni mukaan bortsu kuitenkin vaatii kohtuullista-rankkaa liikuntaa ja fyysistä rasitusta ollakseen onnellinen. Sen päälle vielä tekemistä ja tehtäviä.

Bortsut eivät ole mikään yhtenäinen joukko vaan yksilöiden välillä voi olla suuriakin luonne- ja temperamenttieroja. Osa on herkempiä, osa on arempia, mutta huomioida kannattaa että tästä rodusta löytyy myös hyvinkin totisia ja työskentelykovia koiria. Nämä eivät sitten välttämättä ole niitä ihan helpoimpia ohjattaviakaan.

Eli ehkä kyllä itse kuitenkin miettisin ainakin alustavasti mikä olisi itselle mieluisa harrastus / harrastukset ja lähtisin kartoittamaan pentueita sen perusteella mistä voisi löytyä itselle ja omaan harrastukseen sopiva pentu. Eri harrastuksissa painottuvat kuitenkin hieman eri ominaisuudet mikä tekee koirasta juuri siinä lajissa hyvän.

Kiinnittäisin huomiota vanhempiin ja sukulaisiin: Miten pärjäävät ns normaalissa arjessa, pystyvätkö elämään esim lapsiperheessä, reagoivatko ääniin, paineistuvatko herkästi jne. Omani valitsin sen perusteella että molemmat vanhemmat olivat arjessa hyvin perusjärkeviä koiria, elävät normaalia perhekoiran elämää mutta ovat kuitenkin menestyneet harrastuksissaan. Omastakin tuli arjessa hyvin helppo koira joka on itsevarma eikä hiiviskele ja pälyile :)

Bortsuissa mielestäni nykyään näkee liikaa turhan herkkiä / pehmeitä / arkoja / ei arkielämää kestäviä koiria joten tätä katsoisin tarkasti vanhemmissa ja juttelisin kasvattajan kanssa siitä millaista luonnetta ja ominaisuuksia juuri hän pitää arvossa - osta pentu sellaiselta kasvattajalta jonka kanssa oma näkemyksesi kohtaa

Päivämäärä:   15.9.26 22:37:25

Kyllä bortsujenkin luonteissa hajontaa on vaikka ja kuinka. Samassa pentueessakin voi olla koiria hyvinkin erilaisilla vahvuuksilla

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.9.26 09:29:28

Minusta taas X kuulostaa siltä, ettei hän tiedä bortsuista mitään. Ei, ne eivät todellakaan ole mitään harmaata massaa ja kaikki samanlaisia, kamalaa rodun aliaviointia jota kuulee lähinnä niiden "helppo sun on pärjätä kun sulla on bortsu"-ihmisten suusta. Rodussa on todella paljon hajontaa luonteissa ääripäästä toiseen, ja eri kasvattajat painottavat vähän eri asioita. Esim. itse en ikinä ottaisi bortsua kasvattajalta jonka päälaji on agility, koska muiden lajien harrastajilta saa yleensä kivemmalla luonteella ja paremmalla pääkopalla varustettuja koiria.

Jos aloittajaa kiinnostaa pk-puoli eniten, etsisin kasvattajan joka niitä pk-juttuja harrastaa, hän tietää parhaiten mitä ominaisuuksia sinne puolelle tarvitaan. Voit kertoa ihan rehellisesti, että eniten kiinnostaa pk-jutut, mutta olet avoin muillekin harrastuksille ja katsot koiran mukaan mihin sitten eniten keskitytään. Jos joku ei sitten sen takia sinulle pentua myy niin väistät luodin. Kasvattajia on paljon ja valinnanvaraa sitä kautta myös. Jos yksi ei myy pentua, ei haittaa, sitten siirryt seuraavaan hyvältä vaikuttavaan kasvattajaan ja unohdat sen ensimmäisen.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   16.9.26 09:36:58

Aloittajan oma näkemys bordercollieista on melko negatiivinen. Mutta koira se bortsukin on, toki aktiivinen sellainen, mutta ei mikään ylieläin. Se on työkoira ja nauttii tekemisestä. Mikään määrä lenkkeilyä ei korvaa sitä tekemisen halua. Toki lenkkeily ja juokseminenkin on näille tärkeää.

Kannattaa vähän tutkailla koiria ja sukuja ja katsella, että mistä tulee sellaisia omaa silmää miellyttäviä koiria. Ja ihan järkevää on hankkia koira sellaiselta kasvattajalta/sellaisista vanhemmista, jotka harrastavat niitä itse kiinnostavia lajeja. Kuten joku jo sanoikin, pelkästään agilityyn panostavilta kasvattajilta en ehkä ottaisi koiraa muihin lajeihin.

Kannattaa myös muistaa, että se bc ei ole mikään oikotie onneen. Rotu on loistava, oppii nopeasti, kestää toistoja ja on siinä mielessä erittäin kiitollinen koulutettava, mutta ei niitä asioita ilmaiseksi senkään kanssa saa. Ja rodussa on todella paljon vaihtelua, ei pelkästään vain eri linjojen välillä vaan myös linjojen sisällä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.9.26 10:22:16

Onkohan bortsuissa minkä verran näitä, joita aikuisena myydään esim. lammatiloilta harrastuskoiriksi jos tarvittavat paimennusominaisuudet puuttuu? Siis samaan tapaan kuin osa metsästyskoirista siirtyy kotikoiriksi, kun metsästys ei vaan lähde. Sopeutuisikohan tällainen bc paremmin "normaaliksi" koiraksi kuin pentuna otettu, jolla saattaakin sitten olla todella voimakas vietti paimennukseen?

Tunnen yhden suoraan pentuna kotikoiraksi otetun, täysin käyttölinjaisen bortsun. Käytännössä kerran päivässä pieni lenkki, muuten on narun nokassa pihassa tai autossa mukana. Ja on kyllä raskas koira, en itse yhtään jaksaisi sitä kyttäämistä, hiipimistä ja maanisuutta.

Lähettäjä: Napsu 
Päivämäärä:   16.9.26 10:55:14

” Jos olisi kokemusta bortsuista tai vastaavista roduista, niin olisi aivan selvää se, että ne oppivat just siihen lajiin, mitä niille opetetaan.”

Koko aloitus koskee sitä, ettei alottajalla ole ollut bortsua ja kysyy niistä. Mitä eriskummallisinta kommentointia.

Lähettäjä: :`) 
Päivämäärä:   16.9.26 11:28:53

Tarkoittaako tuo "border" koiran rodun nimessä "rajojenvartijaa" tms.?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   16.9.26 11:36:20

Rotu on kehittynyt jossain Englannin ja Skotlannin raja-alueilla, jossa oli isoja laajoja alueita, joilla lampaita paimennettiin. Käsittääkseni tuo border on tullut juuri sieltä käyttöön, eli tarkoittaa rajaa tai raja-aluetta, mutta ei viittaa varsinaiseen vartiointiin vaan lampaiden paimennukseen siellä raja-alueella.

Lähettäjä: hohhoijaa 
Päivämäärä:   16.9.26 11:48:26

En ole bortsu-ihminen mutta esimerkkinä; hankin labbiksen (ollutkin niitä monta) muutama vuosi sitten ja ajatuksena että käydään rodunomaisissa jutuissa ja suoritetaan ainakin taipparit. No, pennusta kehkeytyi koira joka ei ui. Osaa mutta ei todellakaan halua eikä mene vaikka mä olisin hukkumassa niin ei tule pelastamaan. Sen takia ymmärrän aloittajaa. Mekin etsittiin koiraa kiinnostavat lajit ja ne on löytyneet. Opin sen että ei noutajat(kaan) välttämättä kiinnostu niiden jutuista ja ei bortsukkaan välttämättä sovi tai välitä kaikista lajeista. Eli mennään koiran mukaan. Mut tsemppiä aloittajalle.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   16.9.26 11:49:51

Koirat ovat yksilöitä saman rodun sisälläkin. On paljon koiraystävällisempää kokeilla eri lajeja ja tutustua omaan koiraan, ja sitten vasta valita laji. Toki superharrastajille koira on menestyksen väline, joten ajatusmaailma on eri.

Minun arka ja reaktiivinen koirani (ei bc) ei loista kisakentillä, enkä vie sitä hälinään kuormittumaan. Höntsäillään mielenvirkistykseksi agia ja rallya omalla tasollamme mukavassa porukassa.

Lähettäjä: emma 
Päivämäärä:   16.9.26 16:54:01

Bortsu ei tarvitse superihmistä ollaakseen onnellinen, mutta tiettyjä asioita se tarvitsee.

Oman kokemukseni mukaan näitä ovat seuraavat:

- Riittävä liikunta VAPAANA. Siis oikeasti pitkät metsä- ja peltolenkit, joissa saa juosta pitkiä matkoja kovaa sekä toisaalta nuuskia ja touhuta. Yllättävän useat bortsut eivät innostu hihnalenkeistä tai etenkään hihnassa juoksemisesta.
- Riittävä aivotyö, johon yhdistyy fyysinen puoli. Ei siis pelkkää nosea tai vastaavaa, vaan vauhdikasta tekemistä kuten haku, esineruutu, paimennus, ehkä se agilitykin (itse en välitä kyseisestä lajista lainkaan).
- Riittävä lepo ja tarvittaessa rauhoittumisen opettaminen, jos koira ei itse osaa (suurin osa kyllä osaa, jos omistaja ei pilaa tätä ominaisuutta).
- Selkeät säännöt pennusta asti. Siis mikään muu tuntemani koirarotu ei vaadi sellaista mustavalkoisuutta kun bc. Nämä myös nauttivat säännöistä, selkeydestä ja arjen rutiineista.

Mieluiten itse myyn pennun kotiin jossa sen kanssa oikeasti ollaan, eikä hylätä kymmeneksi tunniksi päivässä kotiin ja sen jälkeen käydä vähän agilityssa. Meillä koirat ovat koko päivän töissä mukana ja liikkuvat yleensä kymmeniä kilometrejä päivässä.

T. Yli 20 vuoden kokemus bortsuista

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   17.9.26 11:06:02

Bortsun kanssa pärjää ihan tavallinenkin ihminen. Minulla on aiemmin ollut useita eri rotuisia koiria, nyt ensimmäinen bortsu. Menin myös ajatuksella, että testaillaan mikä harrastus kiinnostaa, oma mielenkiinto oli toko/rally puolella. Koira on nyt 3-vuotias ja ollaan kokeiltu kaikkea mitä on keksitty. Koiralla on eniten taipumusta ja intoa vepeen sekä nenän käyttöön, joten harrastetaan jälkeä ja nosea vepen lisäksi. Tokoillaan myös minun kiinnostuksen vuoksi.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   17.9.26 11:09:51

Lisään vielä edelliseen, että omani ei ainakaan ole maaninen kyttääjä tai kyyryssä kulkeva. Ei ole arkuuksia, pärjää hyvin taajama-alueella vilkkaan liikenteen seassa. Jos ei ole ohjattuja treenejä niin ajellaan tekemään päivän pitempi lenkki metsäalueille, koska tykkään siellä itse liikkua. Treenipäivinä käy aamulla noin 6 km lenkin ja päivällä sitten 2-3 lyhyempää ulkoilua. Jos ei ole treenejä, niin päivän pisin lenkki on illalla metsässä 1,5-2 tuntia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.