|
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 15.9.26 22:19:19
"Jos olisi kokemusta bortsuista tai vastaavista roduista, niin olisi aivan selvää se, että ne oppivat just siihen lajiin, mitä niille opetetaan. Ei niillä ole mitään ”taipumuksia” samalla tavalla kuin monella muulla rodulla, harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Kasvattajana itseäni moinen epäilyttäisi ja kokemukseni mukaan ihan syystäkin. En ymmärrä, mikä tässä on ”ääripäätä”?"
Kelpieissä kyllä ainakin on huomattavasti eroja siinä, mikä laji sopii parhaiten millekin koiralle ja mistä lajista mikäkin koira nauttii eniten. Hämmästyttää jos bortsuissa ei muka olisi näin, kun luonteeltaan ovat hyvinkin samanlaisia.
Mun edesmennyt kelpie oli sellainen mammanpoika, ettei se olisi ollut vahvimmillaan pk-lajeissa. Halusi aina olla lähellä ja sille sopikin parhaiten just toko, rally, koiratanssin HTM. Nykyinen taas on hyvinkin itsenäinen ja tekee luontaisesti asioita kaukana minusta, joten sen kanssa ollaan enemmän PK-puolella ja koiratanssin freestyle sopii sille paljon paremmin kuin HTM, jota en viitsi sen kanssa vääntää kun ei se siitä niin syty.
Agilityyn lajivalintana taas vaikuttaa ihan jo se, millaiset terveyspalikat se koira sattuu saamaan. Kaveri jätti bortsultaan aksan pois, koska siitä kasvoikin vastoin odotuksia vähän raskas ja kömpelö, vaikka se sinänsä onkin ihan terve. Mutta loukkaantumisriski aksassa olisi suurempi kuin sirommalla ja ketterämmällä koiralla.
Ja molemmat omani olen ostanut kertomalla, että kiinnostaa ainakin lajit x, y ja z, ja että kokeillaan muutakin ja katsotaan sitten mikä tuntuu meille sopivimmalta. Ja olen rehellisesti myös sanonut etten voi luvata kisatuloksia, että katsotaan miltä se tekeminen kyseisen koiran kanssa sitten tuntuu. Ja olen saanut molemmilla kerroilla haluamani pennun ja niitä kisatuloksiakin on tullut + molemmat muotovalioita.
|