Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi haluat rescuen? (ok)

Lähettäjä: käynäy 
Päivämäärä:   15.9.26 19:04:17

Miksi? Nehän kantaa ties mitä tauteja ja tulevat hulluiksi sisällä kun ovat tottuneet liikkumaan ulkona ja sisäelimet ovat p*askana kun eivät ole saaneet kunnolla ruokaa, jopa nälkiintymiseen asti?
Ennemmin ota suomalainen koiranpentu hyvämaineiselta kasvattajalta niin tiedät mitä saat ja tiedät miten se suurin piirtein käyttäytyy joten saat siitä hyvän ystävän tai harraste/näyttelykoiran :)

Re: Miksi haluat rescuen? (ok)

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   15.9.26 19:47:38

Jaahas, että tällainen huudatusaloitus. Minulla on ollut elämässäni kaksi omaa koiraa, toinen ulkomaan rescue, aivan ihana ja mahdottoman kiltti ja helppo koira. Ei tarvinnut kouluttaa, kun toimi jo valmiiksi kuin ajatus. Ei koskaan tuhonnut mitään, eikä kantanut kulkutauteja. Se lopulta sai syövän sisäelimiinsä (mistä lie johtuu, voihan se historiastakin johtua), mutta eli kuitenkin yli 10-vuotiaaksi, mikä isolle koiralle on ihan hyvin. Toinen on pentuna tullut suomalainen rotukoira, joka on hankala ja reaktiivinen, eikä vastaa ominaisuuksiltaan sitä, mitä tilasin, eli on hyvin metsästysviettinen, vaikka on paimenkoira. Kaikenlaiset koulutukset ja kurssit on käyty tämän kanssa läpi. Hauska harrastuskaveri silti, kun ottaa haasteet huomioon. Mahavaivoja on paljon, vaikka on vielä nuori koira. Sai myös giardian täältä Suomesta.

Rakkaita ja ihania koiria molemmat.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   15.9.26 20:04:51

Kun halutaan tehdä hyvää ja "pelastaa" eikä ymmärretä maailmasta sitä vertaa, että ne ulkolaiset rescuet ovat vain yksi järjestäytyneen rikollisuuden haara tai ainakin sellaisten tuotoksia...........

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   15.9.26 20:15:04

Jonkun raasun galgon voisin ostaa, ne on vaan jotenkin niin sympaattisia ja kohtelu kauheaa.

Muuten en tätä rescue-himmeliä kannata, vaikka muutama kaveri näiden kanssa pörrää.

Itse olen tarjonnut vuosien aikana uuden kodin aikuisille, rekisteröidyille kodinvaihtajille. Harrastamani rodut on sellaisia, että jos tulee iso elämänmuutos niin koiran pitäminen on usein käytännössä mahdotonta. Monta näitä on jo ehtinyt mulla olemaan ja varmasti jatkossakin otan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.9.26 21:25:34

Ensimmäinen rescue tuli rotukoiran kaveriksi. Käytännön syistä rn halunnut pentua, ja tutkin aikuisia kodinvaihtajia. Päädyin Suomessa kotihoidossa olevaan Romanian rescueen. Koira vaikutti luonteen perusteella meille kaikin puolin sopivalta, ja sitä pääsi pari kertaa tapaamaan.

Tämä koira avasi sitten ovet sinne paljon parjattuun rescuemaailmaan ja on muuttanut paljon omaa ajattelua ja suhtautumista koiriin, koirien kasvatukseen ja jalostukseen, koirien käyttöön, ja koiran hyvään elämään. Toinen rescue tuli puhtaasti omasta sisäisestä halusta ja tarpeesta auttaa jotain kotia tarvitsevaa yksilöä.

Molemmat rescuekoirani ovat tulleet minulle jo vähän vanhemmalla iällä. Ne ovat asuneet vuosia stressaavissa oloissa koiratarhalla häkeissä. En tiedä mitään parempaa, kun nähdä koirieni nukkuvan rauhallista, syvää unta pehmeällä sohvalla, tai viettämällä aikaa kanssani sienimetsässä, tai vahtivan heidän omaa kotipihaa tärkeydellä ja pieteetillä.

Minulla on lisäksi tietysti koirille aikaa, resursseja ja taloudellinen mahdollisuus hoitaa ne niin hyvin kun vaan voin. Lisäksi olen erittäin kiinnostunut koirien käyttäytymisestä, joten ei haittaa, jos koiralla on vaikka arkuutta tai käsittelyvaikeuksia, koska pystyn vastaamaan niihin. Asumme rauhallisella alueella taajaman ulkopuolella, joten myös ympäristön puolesta minulla on mahdollisuus tarjota koti monenlaiselle koiralle.

Hevoshommista olen eläköitynyt jo kauan sitten, mutta olen aina pitänyt esim. Varsojen ja nuorten hevosten kanssa tekemisestä. Opetella asioita yhdessä, nähdä kehitystä, kun vaan antaa aikaa ja on kärsivällinen.

Päivämäärä:   15.9.26 21:27:44

Yllä oleva viesti lähti vähän aikaisin, mutta vertasin nuorten hevosten kanssa toimimista rescuekoirien kanssa toimimiseen. Koirat ovat ikäänkuin samanlaisia projekteja, kuin nuoret hevoset.

Lähettäjä: w 
Päivämäärä:   15.9.26 21:45:44

Omituinen vertaus. Nuori asioita opetteleva on aivan eri asia kuin huonoa kokenut. Niin hevosissa kuin koirissa kuin vaikka ihmisissä. Ei ole samanlainen projekti sellainen jolle ei ole vielä opetettu mitään kuin sellainen jolle on vaikkapa opetettu kaikkea pahaa.

Päivämäärä:   15.9.26 22:38:09

Ei kaikilla (romanialaisilla) tarhakoirilla välttämättä ole huonoja kokemuksia ihmisestä. Jotkut koirat ovat esimerkiksi syntyneet tarhalle, ja asuneet siellä koko ikänsä. Olot eivät ole koiralla hyvät, mutta niitä kohdellaan hyvin hyvin kuin mahdollista ja ne saavat säännöllisesti ruokaa. Ne eivät ole välttämättä tottuneet kosketukseen ja käsittelyyn, mutta niitä ei esim ole pahoinpidelty tms.

Toki koirat eivät ole välttämättä koskaan käyneet sisätiloissa, ja niille kaikki asiat Suomessa kodissa on uutta, mutta kuitenkin opeteltavissa.

Päivämäärä:   15.9.26 22:48:44

Minua kiinnostaisi ex-ratarassi grey joko USA:sta tai Briteistä. Onkohan kukaan tuonut niitä?

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   15.9.26 23:54:28

Kuten aiemmin mainittu, ovat järjestäytyneen rikollisuuden väline.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   16.9.26 00:13:15

Suomalainen koirakasvattaja on yleensä niin hullu, että mieluummin tuen ammattirikollisuutta.

Lähettäjä: Niiskuneiti 
Päivämäärä:   16.9.26 00:19:54

En halua ikinä rescue-koiraa
En aijo ikinä tukea sellaista toimintaa
Ostan ennemmin puhdasrotuisen koiran hyvästä kennelistä ja hyvältä kasvattajalta

Lähettäjä: Viiraa 
Päivämäärä:   16.9.26 00:23:00

Aika hyvin taitaa loksahtaa autismin kirjoihin rescuekoiran hankintakin. Fiksoidutaan yhteen asiaan ja näissä tapauksissa se on kaltoin kohdeltu koira. Vaikka kuinka kauhea rakki, hyvesignaloidaan kuinka kiva, ihana aivan paras. Sitten vetäydytään itseensä ja kärsitään huonosta valinnasta, kun järki ei ollut mukana hankinnassa. Siivotaan sotkut ja hajotetut paikat ja kärsitään koiran häiriökäyttäytymisestä.

Lähettäjä: Ruu 
Päivämäärä:   16.9.26 11:24:44

Minulla on espanjasta adoptoitu metsästyskoira. Aivan mahtava koira ja lemmikki. Ihmisrakas ja uskollinen, leimautuu täysin yhteen ihmiseen mutta ei kärsi eroahdistuksesta. Terve ja aktiivinen mutta ei riehu tai riko paikkoja. Koira on noin kymmenvuotias, ollut suomessa jo kahdeksan vuotta.

Ainoa miinus on se, että vapaana koiraa ei voi pitää, se on niin riistaverinen. Siksi minulla varmaan tulee olemaan jatkossakin näiden rescuekoirien lisäksi sellaisia koiria, joita voi pitää irti.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.9.26 12:19:22

Jos rescuen ottaisin niin se olisi täältä eikä muualta tänne rahdattu.

Lähettäjä: Ämmä 
Päivämäärä:   16.9.26 12:50:29

Hain 20 vuotta sitten Tallinnasta arviolta 2-vuotiaan rescuen. Koira oli terve, eli 15-vuotiaaksi. Mukava harrastuskoira, jonka kanssa kokeiltiin lajeja laidasta laitaan. Toimi kaikessa. Ainoa miinus oli remmirähjäys, jota en koskaan saanut kitkettyä pois. Ei saanut ammattikouluttajatkaan. Ei tullut toimeen toisten narttujen kanssa ollenkaan, yhden uroksen hyväksyi lähipiiristä. Toista rescueta en kuitenkaan ulkomailta hae enää koskaan. En usko, että niin hyvää tuuria voisi olla toista kertaa.

Nyt meillä on puolivuotiaana valvontaeläinlääkärin huostaanottama iso uros kotona. Rekisteröity rotukoira. Ei ole pahoinpidelty edellisessä kodissa, mutta omistajan elämänhallinta petti ja koira vietti ensimmäiset kuukaudet pienessä häkissä kusen ja paskan seassa. Kovin suuria traumoja ei koiralle tunnu jääneen kuitenkaan, kun nykyään yksi lempipaikoista kotona on iso kevythäkki, toki vapaa kulku eikä koskaan suljeta sinne.

Voisin tulevaisuudessa ottaa kodinvaihtajan, riippuu koirasta ja sen taustoista. Ihmiselle aggressiivista en kuitenkaan ota koskaan.

Lähettäjä: Tuikku 
Päivämäärä:   16.9.26 13:10:59

Meillä on 2 rotukoiraa ja Romanian rescue. En harrasta koirien kanssa minkäänlaisia kilpailuja, vaan treenataan asioita omaksi iloksi, lähtötasolla ei siis ole minkäänlaista merkitystä ja jokaiselle koiralle on omat tavoitteet. Halusin antaa kodin koiralle, johon ilmeisen moni suhtautuu kielteisesti ja väheksyen. En ymmärrä ketä oikeasti haittaa, että tuo minunkin koirani on Suomeen tuotu. Ei tuonut mukanaan myöskään kulkitauteja (testattu on). Ainoa miinus mitä tähän mennessä on ilmennyt, on epäluulo vieraita kohtaan, sen kanssa pystyn kuitenkin elämään. Ja meillä käy vieraita melko harvoin, joten arki rullaa oikeinkin mukavasti. Tämän jälkeen tuskin otan yhtäkään minun takiani maailmaan tehtyä koiraa.

Lähettäjä: 88 
Päivämäärä:   16.9.26 13:19:42

"Minua kiinnostaisi ex-ratarassi grey joko USA:sta tai Briteistä. Onkohan kukaan tuonut niitä?"

May’s Galgo Rescue tuo Irlannista näitä eläköityneitä ratagreyhoundeja.

Lähettäjä: kisse 
Päivämäärä:   16.9.26 13:23:03

Terveyspapereita voidaan väärentää hyvin helposti.

Päivämäärä:   16.9.26 13:25:23

Kovaa bisnestä tuoda ulkomailta massoittain koiria ja sijoittaa ne ilmaiseen ylläpitoon kotihoitajien luokse adoptiota odottamaan. Adoptiomaksuilla hoidatetaan ehkä räikeimmät maahantuontikoirien sairastelut, että kestää somessa suuren yleisön tarkastelun. Suurin osa adoptoijista saa sian säkissä ja huonolla tuurilla koiran, jonka tarttuvia sairauksia osaa hoitaa vain pieni osa kotimaisista eläinlääkäreistä. Maksat siis tuhansia hoidoista, joista koira ei ehkä selviydy ja kuskaat koiraa suomen halki hoitoihin. Ei kiitos "rescue" koirille, jotka itsessään ovat syyttömiä ihmisen ahneudelle.

Jos viet koiran eteläeurooppaan, se pitää rokottaa/loislääkitä joka kuukausi ettei se saa tartuntaa siellä eläviltä ötököiltä. Kun ostat(adoptoit) "rescue" tuontikoiran, sitä ei ole aikaisemmassa elämässään lääkitty, vaan ehkä testattu tarhalla tai annettu jotain halpaa, tehotonta tuotetta sen aikaa, kun on tarhalle sattunut pääsemään.

Päivämäärä:   16.9.26 13:30:48

Minun koirani on ainakin tutkittu terveeksi Suomessa, vai meinaatko että täälläkin labratuloksia väärennetään? Vaikea ymmärtää ketä oikeasti haittaa toisten ihmisten tekemät valinnat niin kauheasti, että täytyy kirjoitella asioita, joilla ei ole minkäänlaista totuuspohjaa. Siihen suuntaanhan tämä maailma on tosin menossa, ettei tietettä enää pidetä arvossaan.

Lähettäjä: joku muu 
Päivämäärä:   16.9.26 13:49:57

Ihmettelen minäkin tätä asenteellisuuden määrää.
Ei kaikki asetu tuohon bisnes muottiinkaan.
Mulla tuossa vieressä makoilee nykyään 12 vuotias rescue koira.Varmasti katukoiran jälkeläinen. mutta pentuna tullut,Helsinki-Vantaan lentokentältä haettu.Videoita nähty sijaisemonsa kanssa.
Alkuperämaan passi ja hinnaksi muodostui eläinlääkärin palkkio lähtömaassa ja lentolipun hinta.
Että sellaista bisnestä! Ja todettakoon,että eläinlääkärin palkkio rokotuksista ja passisata oli hieman pienempi kuin lentolippu.
Terve todella monen rodun risteytys. on omalaatuinen,mutta harrastettu on esim agilityä. Ainoa miinus on ahneus ruuan suhteen.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   16.9.26 14:21:05

"Lähettäjä: Viiraa
Päivämäärä: 16.9.26 00:23:00

Aika hyvin taitaa loksahtaa autismin kirjoihin rescuekoiran hankintakin. Fiksoidutaan yhteen asiaan ja näissä tapauksissa se on kaltoin kohdeltu koira. Vaikka kuinka kauhea rakki, hyvesignaloidaan kuinka kiva, ihana aivan paras. Sitten vetäydytään itseensä ja kärsitään huonosta valinnasta, kun järki ei ollut mukana hankinnassa. Siivotaan sotkut ja hajotetut paikat ja kärsitään koiran häiriökäyttäytymisestä."

Nyt kyllä nauroin pitkään ja hartaasti! :D :D :D

Yli kolmekymmentä vuotta on ollut melkoinen nippu erilaisia rotukoiria ja toistakymmentä vuotta niiden kanssa myös rescueita ja kaikkein kamalimmat on olleet onnettomalla hermorakenteella varustetut rotukoirat, 3kpl eri rotuisia. Ihan painajaismainen kokemukseni oli dobberi, jolle puhkesi elämän muutokseni takia massiivinen eroahdistus ja se tuli läpi ovista ja ikkunoista. Kaikki mahdollinen yritettiin, mutta ainut ratkaisu oli etsiä koiralle koti maalta perheestä, jossa sen ei tarvinut olla ikinä hetkeäkään yksin. Oli kuulkaas todella kova paikka itselleni.
Nyt on talossa rescuet numerot 7,8 ja 9 ja yhdelläkään rescuekoirallani ei ole ollut mitään ongelmia sopeutua elämään kotikoirana laumassa. Näiden lisäksi ollut vielä parikymmentä kotihoitolaista. Ja mulla siis on edelleen sekä rekisteröityjä rotukoiria, että rescueita ja seuraava rotukoiran pentu on tulossa kolmen viikon päästä. En ole ikinä ymmärtänyt tätä typerää joko-tai- ajattelua ja täällä on saman katon alla eläneet bestiksinä multiwinnerit ja -championit "tautisten rakkien" kanssa.

Lähettäjä: kotimaa ensin 
Päivämäärä:   16.9.26 14:44:14

Rescuen hinta, lentolippu ja ell tarkastus ja rokotus maksavat saman verran, ellei enemmänkin, kuin suomalainen hyvämaineiselta kasvattajalta ostettu pentu. Eli tukekaa suomalaista!

Lähettäjä: Ruu 
Päivämäärä:   16.9.26 14:53:46

Siis missä kohtaa rescuetoiminnan pitäisi tuottaa voittoja tarhoille tai yhdistyksille? Mä en oikein hahmota. Koirien sairaudet/vammat on hoidettu, vaadittavat operaatiot tehty, joiltain osin hoito saattaa jatkua vielä uudessa kotimaassa. Koirat on kastroitu/steriloitu ja sirutettu, ja rokotettu ja testattu yleisimpien tautien varalta.

Yhdistysten kautta koira adoptoidaan Suomeen yleensä noin 600 eurolla, joka sisältää ylläolevan lisäksi myös lennot (yleensä noin 200 euroa).
Yhdistys, jolle teen vapaaehtoistyötä, tuo koiria Suomeen noin kymmenen vuodessa. On kyllä tavattoman hyvää bisnestä heille :)

Lähettäjä: Rescue 
Päivämäärä:   16.9.26 14:56:19

"Rescuen hinta, lentolippu ja ell tarkastus ja rokotus maksavat saman verran, ellei enemmänkin, kuin suomalainen hyvämaineiselta kasvattajalta ostettu pentu."

Rescuekoira maksaa suomalaisen yhdistyksen kautta ostettuna matkakuluineen noin 600-800 euroa. En ole kuullut, että mitään rotukoiraa saisi sillä hinnalla kotimaiselta kasvattajalta, mutta enhän toki tiedä. Pari rotukoiraa minulla on ollut, ja ne molemmat maksoivat noin 2000 euroa.

Päivämäärä:   16.9.26 14:59:02

Hirvikoira maksaa n 800e. Vielä parempi jos koira etsii uutta kotia kun ei toimi metsällä(eli ei siis lähde hirven jäljille eikä hauku sitä).

Päivämäärä:   16.9.26 15:00:55

Kirjoitin juuri että ei maksanut, En maksanut koirasta kuin tarkastuksen,rokotukset ja lentolipun. Ei sillä rahalla saa Suomesta oikein yhtään mitään koiraa.
Eikä kyse ole pelkästään rahasta. Mulla on suomesta ostettu pentu kaverina.
Mulle merkitys on siinä,että ovat tarpeeksi monen eri rodun risteytys.
Sillon kun olen koiraa ollut ostamassa,on tarjonta Suomessa aika huono.
Mulla on ollut rotukoirien kanssa sen verran huonoa tuuria terveyden kanssa,etten enää halunnut sellaista.
Monia rotuja on ulkonäöllisestikkin sellaisia joista pitäisin,mutta päätökseni monirotuisista koirista on osoittautunut itselleni parhaaksi ratkaisuiksi.
Ovat terveitä olleet. Usein suomessa vielä tarjolla vain kahden eri rodun mixejä ja usein ne vielä saman tyyppisiä rotuja,joten geenit saattavat olla lähellä toisiaan.
Itse haluan todellakin monen rodun risteytyksen. Ominaisuuksilla ei niin väliä kun maalla asutaan ja lenkkeilyä kummempaa ei harrasteta. Ja pihaa saa vahtia äänellä tai ilman.

Päivämäärä:   16.9.26 15:07:48

Hirvikoira haukkuu ihan varmasti kaikki vieraat, tosin kerrostalossa hälyttää ovikellon ja postin mutta sepä siinä. Vieraista ei niin välitä paitsi saattaa murista mutta lopettaa heti kun komentaa ja koira huomaa että vieraat on ok ja hetken päästä ollaankin jo kerjäämässä rapsutuksia <3
Liikunnastakin sen verran että käydään päivittäin koirapuistossa joko yksin tai kavereiden kanssa niin saa liikuntaa ja nenällekin on hommia :)

Päivämäärä:   16.9.26 15:36:34

Hirvikoira maksaa n 800e. Vielä parempi jos koira etsii uutta kotia kun ei toimi metsällä(eli ei siis lähde hirven jäljille eikä hauku sitä).

Minulle heti tällainen sitten kun vanhoista kissoista aika jättää.
Olen aina ihaillut norjan harmaata.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.9.26 15:42:55

Miksi vertaatte rescuekoiran hintaa rotupin pentuun? Aikuiset kodinvaihtajat on huomattavasti halvempia kuin pennut, ja taitaa rescueistakin aika iso osa ihan aikuisia olla.

Päivämäärä:   16.9.26 16:18:01

Voisin harkita rescue-koiraa, kun rotukoirien hinnat alkavat olla niin älyttömiä. Pienet seurakoirat 2000-3000€.

Lähettäjä: äly hoi! 
Päivämäärä:   16.9.26 16:21:53

Riippuu rodusta ja jos ei voi säästää sitä 2000e koiraan niin mitenkä sitä on sitten vara hoitaa?

Päivämäärä:   16.9.26 16:33:47

On minulla ollut aina varaa hoitaa koirat, myös rotukoirat, vaikka eivät ole olleet ylihinnoiteltuja. Koiran hinta ei kerro mitään sen ostajan kyvyistä huolehtia siitä. Onhan noita parin tonnin rotukoiria mennyt vaikka minkälaisten pihi-iitojen koteihin.

Mutta itse otan sen koiran, joka silloin sopii sen hetkisiin kriteereihini. Tällä kertaa se oli rescue Romaniasta. On muuten terveeksi tutkittu ja mainioin perhekoira, mitä olisi voitu saada.

Katsotaan mikä koira tämän jälkeen tulee, sitten vuosien vuosien päästä kun aika tästä jättää. En sulje mitään vaihtoehtoja pois. En ole niin rajoittunut kuin fanaattiset rotukoiratädit.

Päivämäärä:   16.9.26 16:35:09

Siten että terveen koiran hoitoon ei mene älyttömiä summia! Kyllä minulla on varaa ollut hoitaa koirani asianmukaisesti.
Muta multirotuihin olen silti vaihtanut ,koska jalostetuissa niin harmillisen paljon ongelmia,eikä niille oikein mitään tehdä,koska rakkaus siihen omaan jalostettuun rotuun ja kyvyttömyys tunnustaa edes ongelman suuruutta.
No kukin tyylillään.
Johan se koiran itsensäkin takia olisi suotavaa,että terveyttä ei tarvitsisi ostaa eri palveluntarjoajilta.
Hyvät geenit ja olosuhteet,niin eläinlääkäriä tarvitaan hyvin harvoin.

Lähettäjä: kaisa 
Päivämäärä:   16.9.26 17:52:41

Jos kaksi huonolonkkaista koiraa astutetaan keskenään niin pennuillekin tulee lonkkavika, oli seropi tai rotupi.

Päivämäärä:   16.9.26 19:02:35

No niinpä,mutta minä henkilökohtaisesti haikailen multimiksejen perään . Rescuestani en edes tiedä ja suomesta ostettu seropi on 6 rodun yhdistelmä.

Lähettäjä: Milli 
Päivämäärä:   16.9.26 19:53:09

Toivottavasti kukaan ei ota rescuekoiraa siksi, että ne ovat halvempia. Ei sellaisen pitäminen ole sen halvempaa kuin rotukoirankaan, ja ostohinta on vain murto-osa koiran elämän kuluista, jos koira elää normaalimittaisen elämän.

Päivämäärä:   16.9.26 21:10:06

Toivottavasti kukaan ei myöskään oikeasti ota hirvikoiraa tai suomenajokoiraa sen takia että niiden pentuja saa halvalla. Tai ylipäätään mitään eläintä, koska halpa hinta.

Lähettäjä: koiruli 
Päivämäärä:   16.9.26 21:15:12

Tervejärkinen ihminen pärjää monenlaisen koiran kanssa. Toisaalta koiraa josta ei tule muuta kuin harmaita hiuksia niin piikille vaan, elämä on liian arvokasta murehtimiseen ja koirat tuskin loppuu maailmasta, ainakaan vielä..

Lähettäjä: geisha 
Päivämäärä:   16.9.26 21:20:24

Onneksi suomalaisissa kenneleissä saa käydä katsomassa pentuja ja emää ja joskus isää ja ympäristön missä pennut kasvaa ja vähän pentujen luonnettakin. Kasvattaja näkee pennut sen 8vko ja osaa suositella ostajalle oikeanluonteisen pennun. Hyvä kasvattaja kertoo myös rodun huonoista puolista avoimesti ja häneen voi aina olla yhteydessä jos tulee ongelmia ja joissain tapauksissa koiran voi myös palauttaa mikäli se osoittautuu tarpeelliseksi.

Päivämäärä:   16.9.26 23:48:07

vastauksesi geisha ei osu mihinkään topikin aiheessa. Hyvä että luotat suomalaisiin kasvattajiin,mutta kun niin paljon niissä kotimaisissakin koirissa jalostuksen tuomaa ongelmaa on,niin ei ne kaikki ihan rehellisiä ole.
Tai ehkä on..eihän niissä pennuissa ne viat heti useinkaan näy,ne tulee esiin myöhemmin.
Sekä kuulostaa tosi pinnalliselta,että sen viallisen sitten voi palauttaa takaisin? Onko ne koirat sinun mielestä rinnastettavissa tavaraan?
Lain mukaan toki on,mutta eläinten kanssa touhuttuani sen 40 vuotta ,ei tulisi mieleenkään! Kyllä sillä eläimellä on arvonsa itsenään,ei sitä pompotella paikasta toiseen.,ainakaan kovin heppoisin perustein.
Jos on päätynyt ottamaan eläimen,sitoutuu myös!

Päivämäärä:   17.9.26 10:29:14

Mielummin palautus kuin kiertoon. Kasvattaja voi rotuyhdistyksen kautta löytää koiralle kodin jossa on jo ennestäännkokemusta kyseisestä rodusta.

Päivämäärä:   17.9.26 10:36:47

Eläin on rinnastettavissa tavaraan ja jos ei halua pitää ongelmaista/ vaivaista eläintä niin silloin sen voi laittaa pois eli joka myydä eteenpäin tai lopettaa.

Päivämäärä:   17.9.26 11:08:10

Niinhän se menee,mutta surettaa että näin alas toiset vajonneet. Eläimet,tässä keskustelussa koirat, ovat perheenjäseniä ja rikkaus sellaisenaan.
Miten niitä voidaankin edes ajatuksen tasolla pitää jonain tavarana,jonka voi pistää pois jos ei tykkääkkään! Hyi!
Sairaan koiran lopetuksen ymmärrän tietenkin. Ja kaikkista ei ole eläjiksi hyvästä tahdosta huolimatta.
Mutta valintoja voi tehdä. Minulle ne on monen eri rodun risteytykset,koska rotukoirien terveys on niin veitsenterällä ja suoraansanoen lottoamista saatko terveen yksilön.
Ei ne sekarotuisetkaan tietysti aina terveitä ole,mutta isompi todennäköisyys on että saat ja mitä enemmän menee sukupolvia eteenpäin ja lisää eri rotuja mukaan,niin todennäköisyys terveeseen koiraan kasvaa. Mitään tiettyjä ominaisuuksiahan niistä ei enää löydy tietenkään. Varmaan riistavietti on,koska se alkukantainen ominaisuus jo ihan selviytymisen kannalta. Ja jalostettu ominaisuus riistavietittömyyteen häviää todennäköisesti nopeasti.
Mutta tällalailla maalla koiran kanssa lenkkeilevänä ihmisenä,se on se ja sama minkä näköinen sesse se narun päässä on. Pihaa vahtivat useimmat koirat ihan luonnostaan ja se on positiivinen asia .

Päivämäärä:   17.9.26 11:16:44

Sekarotuisten "terveys" perustuu siihen ettei niitä kuvata samalla tavalla kuin rotukoiria joten sekarotuinen voi olla yhtä sairas kuin rotukoirakin.
Edelleenkin suosittelen ottamaan pennun hyvämaineiselta kasvattajalta. Sieltä tiedät noin suunnilleen mitä ostat eikä tarvitse hommata "sikaa säkissä".
Lisäksi rotukoirille on myös näyttelyitä, siellä pääsee katsomaan eri rotuja ja miten ne käyttäytyvät.

Päivämäärä:   17.9.26 11:33:30

Tuo on taas tuollaista ihmeellistä vääristelyä. Mikä ihme se saa ihmiset kuvittelemaan,että niistä sekarotuisista pidettäisiin huonommin??
En minä ainakaan. Ihan samoin kohdellaan kaikkia.
Ja kyllä se nyt vaan on niin,ettei ne kesyn koiran alkumuodot olleet huonolonkkaisia ,sydänvikaisia tai tosi allergisia. Ihmisten aikaansaannoksia kaikki jalostamisella.
No antamalla rotujen risteytyä keskenään,koira takaisin risteytyy kohti sitä mistä on aikanaan lähdetty. Jo ulkonäön muuttuminen takaisin alkukaintaisempaan suuntaan antaa osviittaa ja todisteita tästä.
Se ulkonäön muuttuminen suhteellisen lyhyen ajan sisällä on itseasiassa hyvin hämmästyttävää.
Ja mitä ihmeen tarvetta ylipäätään on viedä tervettä,hyvin liikkuvaa ja hyvin voivaa koiraa lääkäriin.
Iloisuus ja eloisuus on ihan hyvä mittari koiran terveydestä noin ylipäätään.
Jos jalostusta ajatellaan,niin sitten kuvaaminen on perusteltavaa.
Normi rokotukset ja hammastarkastukset ei eroa siitä onko rotukoira vai sekarotuinen. Ihmeellistä halveeraamista.

Päivämäärä:   17.9.26 11:43:36

Geisha on kyllä niin syvällä rotukoirakuopassa kuin voi olla. Hyvin on mennyt harrastelijaliiton aivopesu perille.

Lähettäjä: kira 
Päivämäärä:   17.9.26 12:21:02

Sekarotuisille on match show näyttelyitä.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   17.9.26 13:24:45

"Rescuen hinta, lentolippu ja ell tarkastus ja rokotus maksavat saman verran, ellei enemmänkin, kuin suomalainen hyvämaineiselta kasvattajalta ostettu pentu. Eli tukekaa suomalaista!"

Rescuekoiran kulukorvaus on luokkaa 600-800€. Jos nyt miettii rotukoiria, niin ihan yhtäkkiä ei tuolla hinnalla pentua osteta "hyvämaineiselta kasvattajalta". Mutta koiran hinnan nyt pitäisi olla sen hankinnassa sivuseikka. Vaikka metsästyskoiria voi saada kodinvaihtajina puoli-ilmaiseksi, niin ne eivät välttämättä ole sitten helppoja lemmikkejä kaupungissa kerrostalossa. Jos miettii esim. ajokoiran ja hirvikoiran liikunnan määrää, mitä se metsästyskäytössä liikkuu, niin ei ihan riitä remmilenkit. Ja nää myös osaa sitten aktivoida itseään sisätiloissa, mikäli energiaa jää käyttämättä.

Mä en ikinä toitota, että "adopt, don't shop", koska vuosien kokemuksella olen sitä mieltä, että hyvin suuren osan koiranomistajista ei pidä todellakaan ottaa rescuekoiraa. Se on arvovalinta, mihin pitää sitoutua, kuten tietysti mihin tahansa lemmikkiin. Ja joidenkin ihmisten ei pitäisi ottaa minkäänlaista koiraa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.9.26 14:16:22

En kerennyt lukea kaikkea kesken työpäivän, mutta haluaisin puuttua siihen, että rescuet ovat bisnes tai sairaita. Koiran tuonti ulkomailta maksaa usein adoptoimalle muutaman satalappusen riippuen järjestöstä. Tällä maksetaan koiran testaus tauteja varten, sirutus, eu-passi, lennot ja eläinlääkärin tarkastus. Eli voittoa sillä el tehdä.

Lisäksi koirat testataan lähtömaassa ja uuden omistajan toimesta puolen vuoden sisään tulomaassa. Uuden omistajan ensimmäisiin tehtäviin kuuluu koiran pesu ulkoa loishäädöillä, madotukset ja jatkorokotukset.

Pentutehtailijoita on varmasti kaikissa maissa ja sellaista toimintaa on turha ja haitallista tukea, mutta Responsible Rescue -sertifioidut järjestöt eivät kyllä tue pentutehtailua, levitä sairauksia sen enempää kuin muuten matkustavat koirat tai tee voittoa toiminnallaan.

Päivämäärä:   17.9.26 14:17:41

adoptoimalle = adoptoijalle
el= ei

Päivämäärä:   17.9.26 14:22:51

Ja mitä tulee ”sian ostamiseen säkissä”, niin keskiverto rwscuesta on saatavilla huomattavasti enemmän tietoa kuin keskiverto rotupennusta joka varataan jo kohdusta.

Ihan jo siksi että rescue on jo olemassa, mahdollisesti jo aikuinen, siitä on saatavissa ehkä jo jonkinlainen luonnekuvaus ja kotihoitoon tuodut ovat jo tottuneet käsittelyynkin jos eivät aikaisemmin ole tottuneet. Rescue-ihmiset eivät pelisääntöjen puitteissa myöskään kaunistele koirien vikoja. Lähtökohdiltaan rescue voi olla tietysti mitä vain kadulla pahoinpidellystä silmäteränä hemmoteltuun kodin lemmikkiin tai tarhalla syntyneeseen arkaan. Mutta tämä on ottaessa usein jollain tasolla jo tiedossa.

Päivämäärä:   17.9.26 14:24:33

Ja kotihoidettavaa koiraa pääsee katsomaan ja lähtömaan koirasta on saatavissa kuvia ja videoita joista näkee perusasiat koiran rakenteesta ja liikkumisesta.

Lähettäjä: Mai 
Päivämäärä:   17.9.26 14:49:03

Juuri näin kuten yllä kuvataan. Olen ollut Espanjassa vapaaehtoistyössä koiratarhalla, ja eipä niitä koiria kyllä mitenkään nopeasti anneta tai saada tarhalta eteenpäin, vaan yleensä koiran kuntouttamiseen ja hoitamiseen menee aikaa, ja samaan aikaan koirien luonnetta ja käyttäytymistä tarkkaillaan ja havainnoidaan. Esimerkiksi suhtautumista ihmisiin, muihin koiriin, liikenteeseen, lapsiin, yksinoloon. Tietenkin koiran käytös voi uuteen kotiin muuttaessa muuttua, kun koira sopeutuu, se lienee ihan selvää.

Ja vielä, kun koiralle on koti tai kotihoitopaikka, voi lentojen ja lentokummin saamiseen mennä vielä kuukausia.

Oma koirani oli löydetty hylättynä kahden pennun kanssa. En tiedä, miten kauan se oli ollut hylättynä, hylättiinkö se ennen vai jälkeen synnytyksen. Pennut olivat selvästi hyvin sekarotuisia, eli luulen että koirani oli ollut hylätty jo aikaa sitten. Jos pennut olisivat olleet jonkun metsästäjän tarkoituksella alulle laittamia, ne olisivat ehdottomasti olleet puhtaita podencoja. Sisätiloissa se oli mielestäni kuitenkin elänyt ainakin jonkin aikaa, koska se oli heti sisäsiisti ja sopeutui niin hyvin muutenkin. Pennut vierotettiin parin noin kuukauden kuluttua tarhalle tulosta ja adoptoitiin nopeasti, molemmat Saksaan, niiden ollessa noin kolmen-neljän kuukauden ikäisiä. Minun koirani odotti tarhalla vielä pari kuukautta, kunnes lento järjestyi ja koira tuli Suomeen. Se oli juuri sellainen kuin tarhalta kuvattiin, toki kotiuduttuaan siitä paljastui leikkisä ja todella elämäniloinen nuori koira. Tarhalla ja uudessa kodissa se alkuun oli hieman pidättyväinen, mutta tosiaan pääsi pian kuorestaan ja on ollut aivan mahtava lemmikki kaikki nämä kahdeksan vuotta.

Lähettäjä: poni 
Päivämäärä:   17.9.26 15:01:40

Mulla kolmas espanjan galgo. 2 elivät 15 vuotiaiksi, super helppoja ja kivoja koiria.En enää muunlaisia ota, niin helppoa elämä näiden kanssa, kotona huomaamattomia, kivoja lenkkikavereita kun kävelevät vetämättä niin pitkään kuin haluan.

Lähettäjä: mutta 
Päivämäärä:   17.9.26 15:55:37

Jos kaikki tunnustavan virheet rotukoirista niin miksei niitä tunnusteta sekarotuisesta?

Päivämäärä:   17.9.26 16:06:21

Kyllähän se halpa hinta houkuttaa.

Lähettäjä: mitä ihmettä 
Päivämäärä:   17.9.26 16:24:48

mutta; en ymmärrä mihin viittaaat? keskustelen mielelläni.
Rotukoirissa moititaan jalostuksen tuomia terveys ongelmia jotka toisilla ovat vakavia. Mihin viittaat sekarotuisten virheissä?

Päivämäärä:   17.9.26 17:15:27

Hullujen hommaa!

Päivämäärä:   17.9.26 17:42:25

Koiramme-lehdessä oli juttu kyynärnivelen ongelmista. Siinä esimerkkikoirana oli sekarotuinen koira. Koirassa oli kolmannes kultaistanoutajaa, kolmannes saksanpaimenkoiraa ja kolmannes eri rotuja mopsista laumanvartijoihin. Tämä siis geenitestillä selvitetty.
Koiralla oli nivelrikko ja irtopala kyynärpäässä.
Että ei se sekarotuisuuskaan autuaaksi tee.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   17.9.26 18:19:51

Onko aloittajalla tylsää kun pitää provoilla ;)

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   17.9.26 18:26:18

Kaihertaako oman rotukoiran kanssa epäonnistuminen ja siksi pitää hyökätä muiden kimppuun sekä perustella oikeutta lopettaa koiria jos on joku pienikin ongelma?

Muuten en ymmärrä koko ketjun ideaa.
Ei vaikuta "tervepäisen" omistajan kirjoittamalta. Tietenkin monissa ongelmissa sairaudentunto voi puuttua.

Lähettäjä: käynäy 
Päivämäärä:   17.9.26 19:21:28

Eipäs nyt mennä henkilökohtaisuuksiin! Mielestäni esitin ihan hyvän kysymyksen? Ehkä?

Päivämäärä:   18.9.26 04:46:58

”Jos kaikki tunnustavan virheet rotukoirista niin miksei niitä tunnusteta sekarotuisesta?”

Ihan yhtä paljon voi olla virheitä molemmissa. Rescuet on vain steriloitu eikä niillä voi tehdä bisnestä virheineen tai virheitä vähättelemällä tai piilottelemalla.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   18.9.26 23:01:17

Sadannen kerran taas juupas-eipäs topikki.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.