Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voiko määräaikaisen työsuhteen päättää itse?

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   14.9.26 12:14:42

Olisi enää 3 viikkoa töitä, mutta sain tarjouksen toisesta työpaikasta. Pystyykö tästä nykyisestä lähtemään millään syyllä, niin että työsuhde loppuisi heti?

Ainakin yksi lopetti työsuhteensa hiljattain, vaikka oli samanlainen määräaikainen kuten minäkin.

Re: Voiko määräaikaisen työsuhteen päättää itse?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.26 12:19:20

Lue työsopimus.

Yleensä tuollaisessa tilanteessa joudut ihan neuvottelemaan lähtösi, kun koeaikaakaan tuskin on noin lähellä loppua enää jäljellä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.9.26 12:27:51

Voi olla helpompi neuvotella sen uuden työn aloitus 3 viikon päähän. Se on kuitenkin vain alle kuukausi.

Päivämäärä:   14.9.26 12:41:11

Neuvottelemaan?

Päivämäärä:   14.9.26 12:42:47

Kyllä mä oon pystynyt. Seku vaan ilmoittanut että lopetan.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   14.9.26 12:45:17

Jos sulla on lomia pitämättä, ylityötunteja jne, niin voi onnistua. Mutta MÄÄRÄaikainen on määräaikainen aka kiinteisiin aikoihin sovittu eli noin periaatteessa työnantajalla on oikeus korvaukseen jos lähdet lätkimään kesken kaiken.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   14.9.26 12:46:08

Määräaikainen on sitova. Joskus voi sopia lopetuksen aiemmin, mutta se ei ole mikään automaatio. Ja aika paskasti tehty työnantajalle. Ikinä ei kannata polttaa siltoja takanaan.

Kolme viikkoa on niin vähän, että tuskin se on uudelle työnantajalle ongelma, että aloitat kun olet hoitanut edellisen työn asiallisesti ja kunnialla loppuun.

Päivämäärä:   14.9.26 13:18:05

Riippuu mitä sopparissa on ja sitten toki voi ihan kysyä et onks pakko enää. Yleensä vastentahtoisia ei väkisin töissä pidetä.

Lähettäjä: Irtisanomisaika 
Päivämäärä:   14.9.26 13:20:30

Vakituisissakin työsopimuksissa on (vähintään) 2 viikon irtisanomisaika. Ainoastaan koeajalla voi työt lopettaa heti. Tai sitten terveydellisistä syistä, jos korvaavaa työtä tai työskentelypaikkaa ei irtisanomisajaksi löydy.

Päivämäärä:   14.9.26 13:23:15

"Neuvottelemaan?"

Selvittämään, mikä olisi viimeinen mahdollinen aloitus päivä uudessa työssä ja kysymään vanhasta paikasta voitko lopettaa siihen mennessä.

Päivämäärä:   14.9.26 13:31:01

Yksipuoleisesti ei onnistu ellei tosiaan ole lomia tms., mitä hyödyntää. Mä olen päässyt (työn sesonkiluonteisuudesta johtuneesta) määräaikaisesta sopimuksesta ihan neuvottelemalla työnantajan kanssa, jolloin soppari purettiin yhteisymmärryksessä. Ei kuitenkaan varmasti onnistu kaikissa tilanteissa.

Päivämäärä:   14.9.26 13:34:16

Määräaikainen sitoo kumpaakin osapuolta eli yksipuolisesti ei voi päättää työsuhdetta kesken määräajan. Kuitenkin, jos työnantaja on antanut toisenkin työntekijän päättää määräajalla työsuhde, on siinä jo iso neuvotteluvaltti. Työntekijöitä kun tulee kohdella tasa-arvoisesti. Se sitten toki on ihan eri juttu, jos tämä toinen työntekijä jäi töistä aiemmin pois pitääkseen kertyneet lomat.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   14.9.26 14:43:48

Ei oikein voi saman tien päättää muuten kuin neuvottelemalla työnantajan kanssa. Irtisanoutumisaika olisi kaksi viikkoa, jos sinulla on irtisanomispykälä työsopimuksessa.

Lähettäjä: Rita 
Päivämäärä:   14.9.26 14:51:27

Mene juttelemaan nykyisen työnantajan kanssa. Ja jos sinulla on lomapäiviä, niitähän on mahdollista käyttää. Jos työnantaja on reilu, pääset kyllä aloittamaan uudessa (vakituisessa?) työssä mahdollisimman pian.

Lähettäjä: majlis 
Päivämäärä:   14.9.26 14:55:09

Saikku? Kyllä tuo on aika iso vääryys jos sulle haittaa aiheutuu uuden duunin vastaanottamisesta.

Päivämäärä:   14.9.26 14:59:05

Lomapäiviä on kertynyt pari viikkoa, mutta sanoinkin niin että jos ne lomapäivät pidän niin voisin lopettaa jo siis kolmen viikon päästä, muuten se virallinen lopetuspäivä menisi lokakuun lopulle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.9.26 15:35:24

Millaisen kuvan tällainen tilanne antaa uudelle työnantajalle? Tai en nyt tiedä selviääkö nämä taustat edes tälle koskaan. Mutta että työntekijä kiemurtelee sitovasta sopimuksesta eroon keskenkaiken paremman työn perässä. Onko mahdollista että tekee näin myös uudessa työpaikassa?

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   14.9.26 15:36:41

Neuvottele TAn kanssa, siinä se selviää. Aika usein noissa on joustovaraa, kun asiallisesti keskustelee.

"Saikku? Kyllä tuo on aika iso vääryys jos sulle haittaa aiheutuu uuden duunin vastaanottamisesta."

Toimiiko tämä iso vääryys vain työntekijään päin, vai onko vääryys aivan yhtä iso, jos TA haluaisi työntekijän ulos? Vai ollaanko siinä vaiheessa taas itkemässä isoa vääryyttä? Mihin ihmiset ovat unohtaneet avoimen keskustelun, vai miksi heti ollaan ehdottamassa kaikkea muuta kuin rehellisyyttä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.9.26 15:37:46

"Mutta että työntekijä kiemurtelee sitovasta sopimuksesta eroon keskenkaiken paremman työn perässä."
Jos työnantaja pitää kiemurteluna tai millään tavalla epäasiallisena sitä, että työntekijä kysyy, onnistuisiko määräaikaisen sopimuksen purku paria viikkoa aiemmin niin sellaisen työnantajan ei ehkä kannattaisi palkata yhtään ketään.

Päivämäärä:   14.9.26 15:55:23

"Mutta että työntekijä kiemurtelee sitovasta sopimuksesta eroon keskenkaiken paremman työn perässä."

Jos joku tuosta järkyttyy niin ei elä kyllä tässä todellisuudessa.

Päivämäärä:   14.9.26 16:13:25

Mulla olis kerran työntekijä, joka oli omien sanojensa mukaan lähdössä muualle parempiin töihin. Irtisanomisajan käytti epäasialliseeb työkäyttäymiseen ja poltti sillat ihan totaalisesti.

Meno kuukausi ja kysyi, että olisiko työtä tarjolla. Uusi paikka ei ollutkaan ollut niin hyvä. No ei enää ollut hänelle töitä tarjolla. Jos olisi hoitanut hommansa fiksusti loppuun ja käyttäytynyt asiallisesti, niin olisi ollutkin.

Tässä yksi esimerkki työelämästä, kannattaa aina hoitaa asiat asiallisesti ja keskustellen.

Päivämäärä:   14.9.26 16:17:25

Ja en osaa näköjään puhelimella enää edes kirjoittaa:D

Päivämäärä:   14.9.26 17:17:04

Ei siinä aina mitään kiemurtelua tarvita. Esim. omalla työpaikalla määräaikaisissa työsopimuksissa on aina sama irtisanoutumismahdollisuus kuin toistaiseksi voimassa olevissakin työsuhteissa.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   14.9.26 17:29:27

"Neuvottelemaan?"

Voi tätä nykyajan avuttomuutta.

Neuvottelemaan = mene pomon puheille ja kysy onnistuuko lopettaa heti. Yksinkertaista! Tuskin olet mitenkään merkittävä tekijä, joten ei sua siellä väkisin pidetä vaan todetaan että juu heippa.

Lähettäjä: majlis 
Päivämäärä:   14.9.26 19:22:18

Kelo, no toin vaan esille tuon yhtenä vaihtoehtona.. Kyllä työnantaja on yleensä hyvässä asemassa ja tosiaan kuten toitkin esille niin yleensä työnantaja on potkimassa ihmisiä pois :D

Lähettäjä: × 
Päivämäärä:   15.9.26 02:56:07

Voi onnistua myös niin että haet kirjallisesti palkatonta vapaata työsuhteen loppuajaksi. Vaikka henkilökohtaisista syistä. Joskus muutokset limittyy, ei se elämää kummempaa ole.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.