Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uteleva työkaveri

Lähettäjä: pää räjähtää 
Päivämäärä:   14.9.26 11:07:41

Uusi työpaikka ja muut työkaverit kivoja ja ns normaaleja mutta yksi on jo sairaaloiden uteleva. Kysynyt perhesuhteet, onko lapsia, asunko vuokralla vai omistusasunnossa. Sitten kun utelu jatkui vanhempien ja sisarusten ammatteihin niin vihelsin pelin poikki ja sanoin etten puhu henkilökohtaisista asioista työpaikalla ja veti tietysti herneen nokkaan ja nyt ei sitten puhu mitään, ei edes tervehdi ja eipä tuo haittaa mutta mitä ihminen hakee tuollaisella tenttauksella?

Re: Uteleva työkaveri

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   14.9.26 11:23:43

Kaksi vaihtoehtoa: jostakin henkilökohtaisesta syystä kiinnostunut juuri sinun asioistasi, tai sitten tavallinen työpaikkakiusaaja.

Lähettäjä: = 
Päivämäärä:   14.9.26 11:25:14

kiusaamiseltahan tuo vaikuttaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.26 11:29:28

No herkkää nykyään, kyllä mun työssäoloaikana saatettiin puhua siskojen ja vanhempien ammateista. Ei tosin kuulustelutyyliin mutta ajanoloon tuli selville monen, ei kaikkien.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   14.9.26 11:35:58

Tai sitten yksinkertaisesti vain on niitä ullataalasmaita jotka ovat aidosti uteliaita ja haluavat tietää muista ihmisistä aivan kaiken henkilökohtaisimmistakin asioista, ja jotka sitten loukkaantuvat verisesti kun joku ei haluakaan kertoa omista asioistaan kaikkea.

Lapsellistahan tuollainen mökötys on jos syynä on pelkkä uteliaisuus ja suuttumus siitä että joku ei haluakaan levitellä henkilökohtaisia asioitaan kaikelle kansalle.

Tai jos sitten tekee nyt oikeasti kiusaa pitämällä mykkäkoula... No, lapsellista sekin. Minä varmaankin kysyisin häneltä soraan että missä mättää, noinko koville ottaa etten halua kertoa omista asioistani ihmisille joita en edes tunne.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   14.9.26 13:20:05

Meillä täysin normaaleja keskustelunaiheita. Toki eivät tapahdu heti, kun uusi työntekijä aloittaa, vaan työssä ajan ollen muodostuu jonkinlaisia ihmissuhteita, joissa elämästä tulee jaettua ja kysyttyä myös toisen elämästä enempi. Tehdään sosiaalialan työtä, jossa päivän työkaveriin luottaminen on todella tärkeää, ja jonkinlainen henkilökohtainen suhde auttaa siinä paljon. Ei nyt töissä tule kyseltyä uusilta työkavereilta sisarusten ammatteja, mutta kesällä kävin työkaverin kanssa uimassa ja kyllä kysyin mitä vanhemmille kuuluu ja mitä sisarukset tekee elämässään. Ehkä on sitten jo muutakin kaveruutta tässä kuin työkaveruutta.

Totta kai jokainen saa rajansa tehdä kuten teitkin, ja siitä suuttuminen on lapsellista eikä kuulu työpaikalle. Esihenkilölle veisin (omassakin työyhteisössä) tiedon, jos joku ei noudata tavanomaisia hyviä tapoja, kuten tervehtimistä. Vaikuttaa merkittävästi työpaikan henkeen ja pahimmillaan tiimin toimintaan.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.9.26 16:02:25

Meillä oii hyvä työilma piiri. Puhuttiin kaikista asiosta. Tunsimme työkavereiden puolisoita, sisaruksiia, lapsia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.26 16:12:19

Me ei tiedetä, millä tavoin aloittaja "veti rajansa".

Lähettäjä: Jo eläkkeellä 
Päivämäärä:   14.9.26 18:01:10

Kannattaa pitää yksityisasiat omina. Siis todellako kysyy jos asuu vuokralla vai omistusasunnossa? Voi taivas! Mitä hän silläkin tiedolla tekee? En ole ikinä kertonut edes tarkkaa kaupunginosaa, ei sitä tietoa kukaan tarvitse.

Liika avoimuus työpaikalla ei ole tarpeen, en itse ole halunnut leimautua hyvä- tai vähäosaisiin, ei vaikuta töihin millään lailla. Sydämen sivistys, ystävällisyys, ammattiaito ja sopivasti napakkuutta riittää.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   14.9.26 18:07:22

Ihmiset on erilaisia, halusitte sitä tai ette. Jotkut ovat vain uteliaita ilman taka-ajatuksia ja saattavat suuttua kun töksäytetään jotain. Toiset taas lörpöttelevät kaikki omat asiansa vaikka ketään ei kiinnosta.

Turha tuollaisesta on mieltään niin paljon pahoittaa että tekee oikein aloituksen jonnekin keskustelupalstalle.

Itse olen koko työhistoriani aikana yhdelle ihmiselle joutunut sanomaan että nyt riittää. Hän oli jonkun uskonlahkon kiihkoilija joka tuputti sitä kaikille jotka edes vähän kuunteli. Minä kun olen ihan vain perus-tapakristitty niin ei kiinnostanut tuntikausia kuunnella asiasta kun töitäkin piti siinä saada tehdyksi.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   14.9.26 19:08:37

Mua alkoi kiinnostaa, miksi jotkut kommentoi, että työkaveri on kiusaaja? Uteliaalta kuulostaa, mutta ei kiusaajat. Useimmat ihmiset rakastavat puhua itsestään ja itse ainakin yritän uusilta tyypeiltä kysellä kaikenlaista vaikkei oikeasti ihan hirveästi jaksa kiinnostaa, koska haluan että tuntevat olonsa tervetulleiksi ja että heistä ollaan kiinnostuneita. En kyllä vanhempien ja sisarusten ammatteja ole kysynyt tai varallisuutta. Mutta perus missä asut, kerrostalo / ok-talo, lemmikit, harrastukset jne. En nyt tietysti ekana päivänä, enkä tenttaamalla, mutta esim. lounaalla, kahvitauolla jne. On mulla myös sosiaalista silmää sille, jos joku tuntee keskustelun epämiellyttäväksi, niin lopetan ja alan puhua vaikka töistä, mutta suurin osa tykkää selittää koiristaan/kissoistaan/lapsistaan/harrastuksistaan/kodistaan/mökistään...

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   14.9.26 19:48:06

Mulla on täti jonka olen tuntenut koko elämäni ja hän on just tuollainen jolla on loputon uteliaisuus kanssaihmisiin eikä tarkoita mitään siitä pahalla.

Voi mennä kaupassa karkkihyllylle, tavata siellä jonkun tuntemattoman ja alkaa juttelemaan sille. 10 minuutissa tietää sen ihmisen serkun kummin kaiman lemmikkien nimet ja sairaudet ellei se ihminen irtaudu tilanteesta.

Ei tosiaan tarkoita sillä pahaa, on vain hypersosiaalinen ja puhelias ja tykkää ihmisistä.

Mutta on siis kyllä myös herkkänahkainen ja vetää herneet jos sanoo suoraan että en kerro.

Lähettäjä: ehh 
Päivämäärä:   14.9.26 22:44:31

Luin että urvelo...

Lähettäjä: iriri 
Päivämäärä:   14.9.26 23:37:11

On ihan eri asia kysellä jutustelun lomassa ja kertoa vastavuoroisesti itsestään kuin tentata toiselta kaikki ja jättää vastaamatta vastavuoroisiin kysymyksiin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.9.26 00:35:28

Kannattaa kertoa kaikki itsestäsi ja sukulaisista työkavereille. Jos et kerro, ne kyllä selvitetään ja jos ei selviä, niin sulle keksitään menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.