Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jäähdytyinnesteen lisäys autoon

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.26 10:59:28

Käytin viime talvena autoa vuosihuollossa ja silloin lisäsivät siellä pikkuisen jäähdytinnestettä. Nyt huomasin, että pinta on taas hivenen laskenut, toki vielä vähän miinusmerkin yläpuolella. Ajattelin, että kokeilisin nyt ensin lisätä vähän nestettä, mutta jos alkaa huveta jatkossakin, niin toki sitten huoltoon.

No, olen autoillut yli 20 vuotta, mutta en ole ikinä ollut tilanteessa, että jäähdytinnestettä pitäisi itse ostaa ja lisätä. Tarkistin laatuvaatimuksen ja etsin Motonetin sivuilta sopivia tuotteita. Mutta, nyt huomasin että huoltopaperin mukaan autoon on isketty huollossa täydennystä laimennettavasta tuotteesta, joka kyllä täyttää laatuvaatimuksen, mutta jota esim Motonetin sivujen mukaan ei saisi yhdistää alkuperäistuotteisiin. Tuo vuosihuolto oli viimeksi ei-merkkiliikkeessä, mutta aiemmin on huollettu merkkiliikkeissä, joten varmasti säiliössä on aiemmin ollut pohjalla ihan laatutavaraa.

Mitäs hittoa minä nyt ostan? Samaa laimennettavaa tavaraa kuin huoltopaperin mukaan sinne on aiemmin isketty, vai kalliimpaa alkuperäistä vastaavaa litkua? Tuo alkuperäistuote näyttäisi kuvissa tumman oranssilta, huolto taas on lisännyt punaista. Säiliötä katsomalla kuvailisin itse siellä olevaa nestettä tumman oranssiksi.

Öljyn lisäämiset sun muut ovat aivan tuttuja, mutta ei ole tosiaan ollut koskaan tarve vielä jäähdytinnestettä lisäillä, enkä olisi kuvitellut sen olevan näin vaikeaa :D

Re: Jäähdytyinnesteen lisäys autoon

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   14.9.26 11:01:39

Tulee halvemmaksi kun viet sen huoltoon nesteen lisäykseen. Väärällä litkulla hajotat koneen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.9.26 11:03:02

Minulla auto syö jäähdytinnestettä, jossakin siis on vuoto. Ja on ollut monta vuotta. Mutta niin, kunhan se on punaista eli pinkki tai oranssikin käy (ei vihreää tai sinistä), voi sekoittaa.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   14.9.26 11:28:19

Ei se vaikeaa ole, kun minäkin sen osaan. Toki auton arvokin vaikuttaa. Jos hinta on useita kymppitonneja, kannattaa viedä huoltoon eikä lisätä omin käsin vettä niin kuin minä lisäsin omaani noin 300 euron arvoiseen autoon kesällä. Oli sen auton viimeinen kesä muutenkin.
Riittää, kun laittaa saman väristä. Joihinkin autoihin vaaditaan tiettyä merkkiä, mutta yleensä se on rahastusta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.9.26 11:31:59

Ja teethän sen kun auto on kylmä. Nyt on markkinoilla uusia nesteitä jotka sopii näihin kummankin värisiin sekoittaa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   14.9.26 11:39:23

Usein kai uudemmissa pinkkiä. Kun on muovinen paisuntasäiliö niin siitähän näkee värin. Yleensä pinkkiä nykyään. Ostat sitten pinkin kanisterin tai litran pullon ja lisäät niin että on puolet nestettä ja puolet vettä. Ja kylmään koneeseen. Kuumana korkkia ei pidä avata .
Helppoa vai mitä 😊

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   14.9.26 13:43:31

Aloittajahan kertoi minkä väristä säiliössä on

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   14.9.26 13:55:57

Motonet
Motox -37°C Long life G12 EVO pakkasneste liila 1 l

Valmiiksi laimennettu glykol pohjainen eli voi kipata laimentamatta paisuntasäiliöön. Tuotekuvauksessa lista autovalmistajista ja hyväksynnöistä.

Lähettäjä: Totuuden torvi 
Päivämäärä:   14.9.26 16:13:56

Tarkistitko nestepinnan paisuntasäiliössä moottori kylmänä vai kuumana? Jos oli kylmänäkin minimimerkin yläpuolella, älä tee mitään.

Lähettäjä: Humppa 
Päivämäärä:   14.9.26 18:17:19

Mä totesin omani kohdalla, että huolto on oikea osoite. Säiliössä oli vihreää nestettä, mutta Motonet ehdotti rekkarihaulla keltaista ja lilaa. Sain autoista tietäviltä vielä vähän ristiriitaisia kommentteja siitä, kannattaako laittaa Puuilon halvinta nestettä vai ihan oikean merkkistä. Vaikka autoni on vain parin tonnin kottero, se on silti jokapäiväinen kulkuväline ja töihinpääsemiseni riippuu siitä. Siksi en halunnut ottaa riskiä että teen jotain väärin ja rikon sen, vaan vein auton sinne missä tiedetään mitä tehdään.

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   15.9.26 12:33:09

Laita kirkasta jäähdytysnestettä, se käy kaikkien muiden nesteiden kanssa.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   15.9.26 17:47:14

Olen luullut että on vain punaista ja vihreää nestettä, olenkin aina ajanut vanhoilla autoilla ja yleensä ollut vihreää=)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.9.26 22:52:36

Minullakin auto syö jäähdytinnestettä, ainakin kerran kuussa pitää lisätä. Olen ajatellut että ei ole väliä kunhan on saman väristä :D Ja olen kyllä lisännyt lämpimänä olevaan autoonkin kun yleensä jossain tien päällä alkaa herjata liian vähäistä nestettä, pitää vaan varovasti avata se korkki.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.