Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koulu ahdistaa

Lähettäjä: Sennja 
Päivämäärä:   13.9.26 19:38:05

Taustalla yksinäisyyttä, porukan ulkopuolelle jäämistä ja koulukiusaamista. Koulun (amk) käyminen on venynyt ahdistuksen takia. Koulussa ennen tunnin alkua saatan saada kohtauksia, jossa vain itken ja haukon henkeä (onko tuo sitten paniikkikohtausta?). Etäopiskelu on osittain pelastanut tilanteen, mutta koulussakin on käytävä. Jään helposti vatvomaan asioita. Joten eniten pelkään, että mikäli koulussa tapahtuisi jotain, niin jäisin miettimään niitä vuosiksi. En jaksa enää uusia vastoinkäymisiä, kun en edellisistäkään ole päässyt.

Onko kenelläkään samanlaisia tuntemuksia tai muuten antaa vinkkejä koulusta selviytymiseen? (Ja pieni huomio, että töissä käyminen on sujunut ihan hyvin. Joten en siis ole aivan menetetty tapaus..)

Re: Koulu ahdistaa

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   13.9.26 19:46:09

Oletko ottanut yhteyttä opiskelijaterveydenhuoltoon? Eihän tuo millään tapaa normaalia ole.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.26 20:35:06

Mulla on koulukiusaamistausta ja olen introvertti. Teininä oli myös vahvaa sosiaalista ahdistusta, en uskaltanut yhdessä vaiheessa puhua läheisillekään koska minua koulussa kiusattiin r-viastani jos uskalsin viitata ja puhua ja sain paniikkikohtauksia.

Jotain luonnollista aivojen kypsymistä varmaan tapahtui ja itsetunnon vahvistumista sillä kun pääsin kiusaajakoulusta eroon ja lepäsin, sain ns päänkin kuntoon. Olen varma että tuolloin puutostaudit myös vaivasivat ja pää prakasi siksi, söin tosi epäterveellisesti ja vaillinaisesti.

Ammattikorkean aloitus tällä taustalla oli vaikeaa. En saanut kavereita koska en osallistunut mihinkään tutistumisiltoihin, en siksi että olisin ujostellut vaan siksi että introverttina sosiaalisuus väsyttää ja olin mielummin kotona. Koulussa otin asenteen että teen siellä työt ja muutkin olivat asiallisia. Eivät henganneet kanssani mutta työt tuli tehtyä.

Jos sulla on paniikkikohtauksiakin niin jokuhan niille altistaa. Nyt kun itse syön hyvin, mulla on priimat D-vitamiini ja rautatasot, en minien myötä enää vuoda kaikkea vertani vessanpönttöön, olo on henkisesti ihan erilainen. Ihan vain heikko ruokailu ja ravintotasapaino (ja kofeiini) voi laukaista ahdistuskohtauksia koska se koulun ja sosiaalisten tilanteiden aiheuttama stressi on viimeinen pisara olemassaolevan kuormituksen päälle jota on vielä menneistäkin traumoista. Hermosto on sitten ihan sekaisin.

Yritä vähentää kuormitustasi, yritä saada peruspalikat kuten uni, ulkoilu, ruokailut, vitamiinit kuntoon ja asennoidu opintoihin työnä. Sä menet sinne tekemään työtiimissäsi muutaman työtehtävän ja sitten menet kotiin. Ei sen ihmeellisempää.

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   13.9.26 20:51:02

Koulun voi myös keskeyttää. Itse tein niin myös mielenterveyssyistä ja elämänlaatu parani huimasti, fyysiset vaivatkin loppuivat. Kaikista ei vain ole opiskelemaan eikä siinä ole mitään pahaa. Töissä olen käynyt kuitenkin ilman ongelmia koko aikuisikäni, opintojakin yritin nimenomaan opintovapaalla ja sittemmin lakkautetulla aikuiskoulutustuella.

Lähettäjä: o.o 
Päivämäärä:   13.9.26 21:41:01

Myönnän heti aluksi, että kävin itse ammattikouluni vuosituhannen alkupuolella. Mulla ei siis ole ajantasoista tietoa, minkälaista opiskelu tänä päivänä on. Sanon tämän omien kokemusteni pohjalta.

Sä olet koulussa opettelemassa ammattia varten. Sosiaalinen elämä voi helpottaa koulukäyntiä kyllä, mutta oikeasti sä olet siellä sitä varten että saat ammatin ja voit elättää itsesi (mielellään vielä tietysti ammatissa, josta pidät). Mitä väliä sillä siis on, onko koulussa kavereita vai ei? Tai jos sinut jätetään porukan ulkopuolelle? Estääkö kaverittomuus suorittamasta kursseja?

Toki olisi hyvä selvittää ne syyt paniikkikohtausten taustalla, koska niistä voi tulla ongelmia myöhemmässäkin elämässä. Samoin jos asioiden vatvominen johtuu masennuksesta, pakko-oireilusta ja/tai stressistä.

"Joten eniten pelkään, että mikäli koulussa tapahtuisi jotain, niin jäisin miettimään niitä vuosiksi."
Kuten mitä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.9.26 21:41:36

Ota yhteyttä opiskelijaterveydenhoitoon tai omaan terkkakeskukseen.
Tarvitset selkeästi hoitokontakti, ja apua.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   14.9.26 01:14:06

Älä luovuta vielä koulun suhteen! Käy juttelemassa terkkarille. Et varmasti ole ainoa joka painii vastaavien ongelmien kanssa. Keksitte varmasti konstit joilla opiskelua pystyy helpottamaan ja saat opinnot vietyä loppuun. Hienoa että töissä sujuu! Paljon tsemppiä ja uskallusta hakea apua!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.