|
Lähettäjä: ltrka
Päivämäärä: 13.9.26 15:33:17
Olen syntynyt kasarin alussa ja tuolloin oli vain lankapuhelimet. Aina piti tietää mihin menimme ja koska tulimme ja jos myöhästymme, siitä piti soittaa ja kertoa miksi myöhästyy ja koska tulee.
Nykyään lapsilla on kännykät, mutta puheluihin ja viesteihin ei vastata. On aika tympeää olla vahtimassa siskon 8 v lasta joka lähti näkemään kaveria klo 12 eikä ole tullut takaisin ja kello jo 20.30. Ei vastaa viesteihin, puheluihin. Ei kenellekään, ei mihinkään. Eikä häntä veetuakaan kiinnosta koko asia kun tulee takaisin kotiin.
Nämä nykylapset on siis vähän jopa vaikeampi tavoittaa, että vaikka heillä puhelin koko ajan kourassa onkin, sitä käytetään vain pelaamiseen, ei yhteydenpitoon.
Iso syy siihen miksi lapset roikkuu ruudulla on se, että vanhemmat tekevät täysin samaa. Vaikea siinä on lapsenkaan muuhun oppia, jos isi ja äiti vain tuijottaa ruutua ja isi pitää vessaa tunnin varattuna siksi että selaa puhelinta. Äiti ei vastaa mihinkään kun pelaa puhelimella ja kaikki ovat ruokapöydässä puhelin kourassa.
Kotitöitäkään ei kukaan tee kun kaikki vain selaavat nettiä.
Kaikkien pitäisi siis luoua niistä puhelimista että voisi lapsille sanoa että puhelimet pois. Ne lapset voivat osallistua kotitöihin sen ruudun töllöttämisen sijaan ja kun lapset ovat keskenään jossain, varsinkin toisten kotona tai pihalla, niin heillä ei silloin saisi puhelimia olla.
Mutta tämä vaatii sen että muutkin vanhemmat tekevät saman, eli kaikilla on puhelimet kotona puhelinparkissa ja aikaa kulutetaan johonkin muuhun ja otetaan ne lapset mukaan kotitöihin.
Minun lapsuudessani ei voinut valittaa tylsyyttä ja tekemisen puutetta. Vanhemmat kyllä keksivät tekemistä. Kuori perunat, siivoa sitä tätä ja tuota, tule tekemään tämä ja mene tekemään tuo. Nykyvanhemmat vain lojuvat puhelimillaan ja lapset samoin...
Ei meillä vanhemmat leikkineet lasten kanssa. Lapset leikkivät yksin, keskenään tai sitten osallistuivat kotitöihin. Ei meillä myöskään mitään kalliita harrastuksia ollut,. Piirustuspaperina tulostuspaperia ja marketin puuvärit ja tussit. Ulkona sai leikkiä. Sisällä ei saanut riehua eikä varsinkaan sotkea ja rikkoa mitään.
Niiltä lapsilta voi ottaa ruudut poiskin. Mutta laittakaa samalla itse ne pois.
Minä olen siskoni lapsia leikittänyt muutenkin ja pelannut heidän kanssaan. Mutta aika vähän kiinnostaa kun on ne ruudut. Eikä vanhemmat rajoita niiden käyttöä, kun itsekin ovat koko ajan ruudulla.
Sopikaa asiat jotka pitää päivittäin tehdä ja sitten sen jälkeen saa olla ruudulla. Sitä aiemmin ei. Kotitöitä pitkä lista ja ruuanlaitto myös. Ja laittakaa ruutuaika, esim. viimeistään klo X pitää ruudut antaa taas pois.
Monethan hankkivat ekaluokkalaisille lapsille kellopuhelimet, ei älypuhelinta. Sekin auttaa siihen ettei lapset ole koko aikaa ruudulla.
Jos teette kotitöitä lasten kanssa niin siinähän tulee myös vietettyä yhdessä aikaa.
|