Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En osaa enää nukkua

Lähettäjä: Väsy 
Päivämäärä:   13.9.26 14:48:47

Takana 5 huonosti nukuttua vuotta. Ensin syynä lasten huono nukkuminen ja yöheräilyt. Sittemmin erinäiset sairaudet, ahdistus ja stressi. Joku aika sitten ongelmana oli aamuyön tunnit eli jos heräsin vaikka lasten ääniin niin en välttämättä saanut enää unta klo 3-4 jälkeen. Illalla nukahdin heti. Jossain kohti söin doksepiinia joka kyllä auttoi aamuyön heräilyä. Nyt olen aloittanut sertralinin ja tällä hetkellä pyörin illalla sängyssä tunti tolkulla ja nukahdan vasta klo 1-2.. ja jos herään aamuyöllä niin uni ei välttämättä tule silloinkaan.

Liikaa ajatuksia päässä. Väsyttää älyttömästi mutta uni ei vaan tule ja päivisin olen kiukkuinen ja väsynyt. En ole aiemmin juonut alkoholia ollenkaan mutta nyt olen välillä ottanut drinkin illalla jotta rentoutuisin ja nukahtaisin. Pelkään että jään vielä siihenkin koukkuun… doksepiinia ei saa syödä sertraliinin kanssa ja kontrolliaika lääkärille on vasta parin viikon päästä..

Re: En osaa enää nukkua

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.26 15:13:11

Jätä se alkoholi ainakin heti. Se nukuttaa nopeammin, mutta itse uni on laadultaan huonoa ja pätkittäistä.

Ota mieluummin vaikka allergialääke, heinix tms.

Päivämäärä:   13.9.26 15:15:06

Mulla aamuyön heräily johtuu stressistä ja pahenee entisestään kun yöllä vaövoo ja miettii että pitäisi nukkua vaikka ei nuku. Siihen on auttanut äänikirjat. Ne rentouttavat kun on kivempi sitten vaikka valvoa ja kuunnella kirjaa ja yleensä sitten nukahdankin uudelleen.

Lähettäjä: Kö 
Päivämäärä:   13.9.26 15:33:42

Hermoston ylivireys.
Kuuntele nukkumaan mennessä meditaatio/ rentoutus/ hypnoosi tallenteita.
Jos heräät keskellä yötä, siihenkin löytyy omat tallenteensa.
Kokeilemisen arvoinen juttu.
Mulla auttoi.

Hormonukorvaushoito? Voi olla esivaihdevuodet jne.

Päivämäärä:   13.9.26 15:50:46

Olen 35v ja miettinyt tosiaan josko voisi olla esivaihdevuosioireita..? Mutta kai voi johtua mistä vaan. Päässä paljon ajatuksia ja stressiä.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   13.9.26 16:02:57

Stressiä kannattaa purkaa ihan ammattilaisen kanssa terapiassa. Kun mieli voi paremmin, alkaa kroppakin rauhoittua.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   13.9.26 17:04:46

40v alkoi minulla tuo. Pahimpaan aikaan auttoi vain diapam. Mutta auttoikin hyvin nukkumaan. Toki sitä ei kauhean kauaa voi, mutta katkaisi sen kierteen. Sitten säädettiin hormoneja, ja nykyään nukun hyvin ainakin kuukauden kaksi ekaa viikkoa, loput kaksi unen laatu on huonompi. Mutten valvo kuitenkaan. Apteekista saatava sedonium auttaa tällöin, diapamia tarvii ainoastaan silloin jos tapahtuu jotain erityistä järkyttävää.

Päivämäärä:   13.9.26 17:08:06

Keho herkistyy iän myötä kofeiinille. Vaikutus saattaa kestää kauan joten juo vain aamukahvi äläkä enää muuta kofeiinia päivän mittaan.

Niin yksinkertainen asia kuin korvatulpat voi normalisoida unirytmin. Keho ei enää herää pieniin ääniin, suurempiin kyllä eli jos lapsille tulee joku ongelma, kyllä sä ne äänet kuulet tulppien läpikin.

Syö ennen nukkumaanmenoa hiilihydraattipitoista ja maitotuotteita.

Osta Puhdistamon iltamagnesium ja ota päivän annos, 4 kapselia vartti ennen nukkumaanmenoa.

Alkoholihan on piriste eikä kuulosta että tarvitsisit lisää ongelmia niin luovu siitä.

Masennuslääke voi joillain vaikuttaa piristävästi eikä väsyttävästi ja lisätä ahdistusta ja levottomuutta.

Ja yritä nukkua omassa sängyssä. Jos sängyssä on lapsia tai mies, unenlaatu on heikko.

Päivämäärä:   13.9.26 17:18:17

Jos tilanne on tosi paha, hae unilääkkeet..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.9.26 17:30:58

Jätä se alkoholi välittömästi pois, se huonontaa unenlaatuasi merkittävästi. Edes jos saisit paremmin unta, et saisi samalla lailla lepoa. Se ei todellakaan kannata.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.9.26 17:49:43

"kontrolliaika lääkärille on vasta parin viikon päästä.."

Onko sinulle annettu hoitajan numeroa, mihin soittaa, jos tulee kysyttävää ennen lääkäriaikaa?

Päivämäärä:   13.9.26 18:22:01

En juo juurikaan kahvia. Korkeintaan sen puolikkaan kupin. Cola zeroa ehkä 1 tölkki päivässä.

Olen hoidossa työterveyden kautta ja hoitaja on kyllä saatavilla mutta mitä se tähän auttaa?

En usko että pystyn edes käyttää korvatulppia. Ei mulla yleensä pysy mitkään korvissa ja sitten keskittyisin vaan siihen että korvat tuntuu oudolta.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   13.9.26 18:53:59

Osta vaan ne korvatulpat. Totut niihin äkkiä ja ainakin minä suljen koko maailman ympäriltä kun laita tulpat korviin. Suosittelen myös kunnon unilääkkeitä. 10 kpl joista otat ensin viikon kuuri ja sitten tarvittaessa. Jos et aiemmin oo nuita syöny niin puolikas somnor ja nukut koko yön. Magnesium auttaa kans eli ihan prismasta saa 60kpl purkin 2,5e 1,9mg vahvusta. Ota niitä 2 ne auttaa kyllä. Ja somnor on tehokkain unilääke, lääkärit tykkää kirjottaa Stella reseptin mutta se ei vaikuta niin pyydä se somnor. Imovanista tulee raudan maku suuhun. T. Vakavia univaikeuksia viimeset 30v.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   13.9.26 18:56:20

Minulla oli magnesiumin, raudan ja b-vitamiinien puutos, vaikka syön terveellisesti, liikun tosi paljon enkä stressaa. Varsinkin Magnesium auttoi uneen.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   13.9.26 18:56:34

Ei magnesium ku melatoniini, ajatuskatkos.

Lähettäjä: Kö 
Päivämäärä:   13.9.26 20:47:03

On sellaistakin kuin iltamagnesium.

Päivämäärä:   13.9.26 23:16:41

Olen ADHD ja kofeiini rauhoittaa itseä ja auttaa nukahtamaan.
Tämä vaan sivuhuomautuksena, ettei kaikkien hermosto toimi samoin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.