Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saako jauhoisista omenoista millään mehua?

Lähettäjä: Mehumaijaton 
Päivämäärä:   13.9.26 12:30:06

Mulla kypsiä, jauhoisia omenoita. Nyt vasta heräsin että voisin tehdä omenoista mehuakin. Keittelin yhden ohjeen mukaan ja sosetta tuli.

Onko noista mitään mahista saada mehua kotona, ilman mehumaijaa?

Re: Saako jauhoisista omenoista millään mehua?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.9.26 12:36:34

Raasta ja lisää sitruunahappoa.
Happomehun ohje löytyy netistä
En ole kyllä vielä kokeillut

Lähettäjä: Mehumaijaton 
Päivämäärä:   13.9.26 12:38:23

Happomehun ohjetta juuri katsoinkin että olisiko kokeilemisen arvoinen. Kellään kokemuksia siitä?

Lähettäjä: kirsikka 
Päivämäärä:   13.9.26 15:24:44

Jauhoisuudesta en tiedä, mutta olen tehnyt maahan pudonneista ylikypsistä ompuista kattilassa mehua ja hyvin on onnistunut!

Aluksi noudatin jotain Kotilieden ohjetta, mutta siinä veden määrä oli liian pieni ja keittoaika liian pitkä, joten koostumuksesta tuli liian paksua. Kokeile näin:

Isossa kattilassa:
1 kg omenoita kuutioiksi pilkottuna
1 litra vettä
pieni pala inkivääriä
Keitä 30min

Kauho siivilän läpi toiseen kattilaan ja lisää joukkoon vielä 1 litra vettä ja 1 dl sokeria. Keitä 10min. Lopuksi lisää n. 0, 5 dl sitruunamehua ja pullota siivilän läpi.

Helppo hillo-ohje: Mehun mäski + pullottamisesta jäänyt paksumpi massa takaisin kattilaan ja kiehauta n. 10 min lisäillen pikku hiljaa hillosokeria, kunnes koostumus sopiva. Jonkun ohjeen mukaan 1 kg omenia -> 1 litra mäskiä -> n. 250g hillosokeria, mutta itsellä riittänyt pienempikin määrä, ehkä 150-180 g.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.26 17:45:20

minä en noista huonoista tee mitään. olen antanut lähi tallille. vien ohimennen säkki kerrallaan. ihan on sovittu juttu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.