Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä kaipaat eniten menneisyydestä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.9.26 18:01:41

Saat itse määritellä menneisyyden, olipa se sitten 10v takainen aika tai 50v takainen aika. Ruokaa? Kavereita? Harrastuksia? Sitä millainen maailma silloin oli? Tai millainen vielä itse olit?

Re: Mitä kaipaat eniten menneisyydestä?

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   12.9.26 18:05:23

23 tai oikeastaan ennen ikää 28 jolloin endometrioosi alkoi turmelemaan tätä kroppaa.

Ysärin ja 2000- luvun alkupuolen huolettomuutta ja aikaa ennen älypuhelimia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.26 18:06:57

Sitä aikaa kun olin työkykyinen.

Lähettäjä: NoName 
Päivämäärä:   12.9.26 18:54:37

10 v sitten.
Oli rahaa ja aikaa harrastaa hevosia niin paljon kuin lystäsi. Keho ja kunto oli kunnossa.

Lähettäjä: Lasi 
Päivämäärä:   12.9.26 19:04:15

En nyt ihan heti keksi mitään. Elän elämäni parasta aikaa.

Tai ehkä tietyissä asioissa analogisuutta. Filmille valokuvaamisessa oli sitä jotain. Toki voisi vieläkin kuvata mutta aika vaikeaksi tehty.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.9.26 19:12:54

Sitä ettei ollut somea

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   12.9.26 19:15:22

Sitä kun vielä ratsastin mun hoito hevosta lähes päivittäin. Koskaan ei enään tule eikä ole tullut sellaista suhdetta hevoseen. Olin tyhmä kun llpetin ja ravihevoset alkoi kiknnostamaan.

Päivämäärä:   12.9.26 19:29:12

V. 2010 kun olin juuri täysi-ikäinen, aika ennen totaalista sosiaalisen median valtaannousua. Elimme kaveriporukassamme varsin yhteisöllistä aikaa. Otse asuin keskustassa, ja harva se päivä joku kavereista tupsahti oven taakse. Sitten istuttiin ja vietettiin iltaa, kstsottiin telkkaria ja keitettiin pannu tolkulla teetä.

Päivämäärä:   12.9.26 19:40:06

Sitä koko elämää. Hevostila, vauva... nytkin on asiat hyvin ja vauva on jo iso, mutta valitettavasti asun anopin naapurissa ja omat vanhemmat ovat huonona :( hevosia ei ole.

Lähettäjä: Someton 
Päivämäärä:   12.9.26 19:50:18

Aikaa ennen älypuhelimia ja somea.

Lähettäjä: Siinäpä ne 
Päivämäärä:   12.9.26 19:57:07

Aikaa ennen somea ja älylaitteita sekä hoikempaa ulkomuotoa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.9.26 19:57:47

Haluaisin käydä juoksemassa vielä. Saas nähdä onnistuuko enää koskaan. Toki kävely menettelee sekin.

Lähettäjä: Rallietana 
Päivämäärä:   12.9.26 20:19:00

Tervettä selkää. Analogisuutta. Sitä, kun maailmaa vielä tehtiin ihmisille eikä riistäjäfirmoille. Sitä, kun ei ollut vielä Metaa, Anthropicia, Open AI:ta, Googlea ja Amazonia, jotka vielä tuhoavat maailman.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   12.9.26 21:01:48

Omasta menneisyydestäni kaipaan eniten hevosia.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   12.9.26 21:33:38

Lähestulkoon kaikkea.

Läheisiä. Perhettä. Ystäviä. Sitä aikaa kun mulla oli vielä isä, äiti ja ystävät. Kaikkia rakkaita lemmikkejä.
Sitä että ihmiset pitivät toisistaan huolta. Sitä että some ja tekniikka ei vienyt kenenkään päivästä niin isoa osaa.

Ulkona pystyi kaikin puolin liikkumaan huolettomammin, ei tarvinut pelätä muita ihmisiä, tai mukaan hyppääviä punkkeja. Narkkien värkit ei olleet pitkin ojia ja puskia.

Lähettäjä: ikuinen ikävä 
Päivämäärä:   12.9.26 22:35:30

Omaa hevostani.

Lähettäjä: Loli 
Päivämäärä:   12.9.26 22:37:26

Sitä että joka sáatanan asiaa ei ollut pakko hoitaa netin kautta.

Päivämäärä:   12.9.26 22:39:08

80-lukua

Päivämäärä:   13.9.26 02:18:35

No itselle riittäisi jos pääsisi niinkin lähelle kuin vuosiin 2016-2019, jopa 2020 oli mukavaa aikaa vaikka korona jylläsikin.

Muutin ensimmäiseen omaan asuntoon, sain ajokortin ja porukoilta auton käyttöön, aloitin opiskelut ja sain kavereita, koirakin oli vielä terve ja hengissä. Oli valoisa ja toiveikas olo tulevaisuuden suhteen, uskoin että kunhan opiskelen niin saan työpaikan ja pystyn hankkimaan oman kodin, auton, jne. Nähtiin kavereiden kanssa usein ja tehtiin kaikenlaista hauskaa, treenasin ja kilpailin koiran kanssa, tuntui että Netflixissä ja Youtubessa on loputtomasti hyvää katsottavaa, Pinterest ei ollut täynnä tekoälyllä tehtyjä kuvia.

Nyt: koira kuollut, ei kavereita, olen opiskellut kaksi tutkintoa ja sain vain osa-aikaisen siivoojan työn jonka senkin jouduin lopettamaan suojaosan poistuttua, ei ole enää autoakaan, Netflixistä ja Youtubesta ei tahdo löytyä mitään kiinnostavaa katsottavaa (eikä edes aina ole varaa Netflixiin). Ei ole enää mitään uskoa tulevaisuuteen, en odota elämältä mitään.

Lähettäjä: Mega 
Päivämäärä:   13.9.26 03:24:43

Ensimmäistä poikaystävää, ensimmäistä ja toista hevostani ja koiraani.

Päivämäärä:   13.9.26 08:14:20

Kaipaan rakkaimpia hevosia ja koiriani.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   13.9.26 09:23:55

Terveyttä.

Päivämäärä:   13.9.26 10:39:23

Sitä ettei ollut somea

Lähettäjä: Aamu 
Päivämäärä:   13.9.26 11:37:46

Aikaa ennen nykyajan elsuvouhotusta. Nykyään se alkaa vaan mennä vähän yli ja se alkaa toimia hyvää aatetta vasten. Koska ihmiset alkaa nähdä touhun negatiivisena.
Ja ei, minun mielestäni eläimiä ei saa pitää huonosti tai rääkätä. Mutta eläinten suojelulla pitäisi olla hyvä kaiku.

Lähettäjä: Niiskuneiti 
Päivämäärä:   13.9.26 12:00:12

Aikaan jolloin ei ollut somea. Toisaalta vuoteen 2008, kun löysin ensimmäisen koirani sekä vuoteen 2009, kun löysin viidennen koirani. Ainoa mitä tekisin toisin, olisi etsiä toisenlaiselta kasvattajalta toisen näköisen koiran, suoraselkälinjaisempi, ei luiskaperäinen. Kerrotaan tähän näin : ensimmäinen koirani tuli minulle 2008, toinen koirani tuli minulle 2008, kolmas koirani tuli minulle 2009, neljäs koirani tuli minulle 2009 ja viides koirani tuli minulle 2009.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   13.9.26 12:13:40

Hyvää kuntoa, -10 kilon painoa ja elämää ilman silmälaseja.

Päivämäärä:   13.9.26 13:49:37

"Aikaan jolloin ei ollut somea. Toisaalta vuoteen 2008, kun löysin ensimmäisen koirani sekä vuoteen 2009, kun löysin viidennen koirani. Ainoa mitä tekisin toisin, olisi etsiä toisenlaiselta kasvattajalta toisen näköisen koiran, suoraselkälinjaisempi, ei luiskaperäinen. Kerrotaan tähän näin : ensimmäinen koirani tuli minulle 2008, toinen koirani tuli minulle 2008, kolmas koirani tuli minulle 2009, neljäs koirani tuli minulle 2009 ja viides koirani tuli minulle 2009."

Eikö sinun pitänyt omien sanojesi mukaan poistua heppanetistä? :D

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   13.9.26 14:08:45

Kaipaan terveyttä ja sen mahdollistamana harrastuksia kuten metsästys, luonnossa liikkuminen ja omat hevoset. Eli aikaa 15-25 vuotta sitten.

Lähettäjä: [rose] 
Päivämäärä:   13.9.26 15:14:48

Aikaa jolloin ei ollut somea ja oikeastaan myös se, et millainen maailma oli silloin.

Tekisin myös joitain asioita toisin

Alkoi soimaan yhtäkkiä tää biisi päässä:

Oi niitä aikoja, oi niitä aikoja

Ne tahtoisin niin elää uudelleen

Tuo aika rakkauden

Tuo aika nuoruuden

Ne tahtoisin niin elää uudelleen

Päivämäärä:   13.9.26 16:15:29

"Eikö sinun pitänyt omien sanojesi mukaan poistua heppanetistä? :D"

Ei kun hän luulee että me emme nyt tunnista häntä. Kummasti ignooraa minut kun yritän periä sitä 200e, jonka lupasi minulle maksaa jos vielä kirjoittaa tänne :D

Päivämäärä:   13.9.26 20:37:47

Parasta ystävääni
Siskoani
Siskontytärtä
Äitiä
Isää

sekä monia muita nyt jo edesmenneitä

Lähettäjä: -.... 
Päivämäärä:   13.9.26 20:38:53

Terveyttä

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   13.9.26 21:32:23

35v sitten kaikkea ei ollut liikaa. Nykyajan digijutut ivat menneet aivan överiksi. Kaipaan manuaaliaikaa.

Mitään elävää olentoa en oikeastaan kaipaa, niillä on ollut aikansa ja on elämää että se aika loppuu.

Lähettäjä: 6 
Päivämäärä:   13.9.26 23:27:48

Aikaa ennen internettiä ja älypuhelimia.

Lähettäjä: hete 
Päivämäärä:   14.9.26 11:35:28

Ikää on n.40v, olen miespuolinen ja jo useamman vuoden suhteessa. Tiedän että jotain asioita kaipaa mutta siltikin nykytilanne voi olla (ja onkin) parempi..esimerkiksi sinkku-ajat. Omat puolensa kun voi tehdä huolettomasti mitä tahansa ja kaikki on omissa käsissä.

Asiakaspalvelu; nykyään kaikki puhelimen appin ja internetin takana.

Työllisyys; itse olen duunissa mutta olen saanut maistaa työttömyyttä ja kavereissa tätä on. Niiiiiiiiiiiiiiiin turhauttavaa kun haluais tehdä duunia mutta nykypäivänä se ei oikein onnistu.

Tossa muutama juttu,varmaan paljon muutakin on. Tietysti olis kiva olla muutenkin sen 25v kundin saappaissa kun kunto oli todella hyvä ja moni asia maistui paremmin kuin nykyään.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   14.9.26 11:40:24

Polttoaineiden ja sähkön hintoja 30v takaa

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   14.9.26 12:45:04

Haluaisin saada isäni ja ns varaäitini takaisin. Toki pitäisi mennä aika kauas taakse, että olisivat terveitä. Sitten minä taas olen näin 33-vuotiaana paremmin voiva kun aiemmin.

Lähettäjä: Naomi 
Päivämäärä:   14.9.26 12:47:57

Kaipaan aikaa ennen kuin mieleeni tuli häiriintynyt ajatus, että minun pitäisi laihduttaa. Sen jälkeen elämä on ollut yhtä hel*ettiä (syömishäiriö). Eli voi kun ajassa pääsisi noin 10 vuotta taaksepäin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.9.26 12:59:30

Ikiroutaa ja jäätiköitä ja aikaa ennen näin massiivista yöikulutusta, massaturismia ja sen aiheuttamia vaurioita.
Aikaa ennen kun suomessa oli kehitysmaa&balkan-mamuja, sitä että eri maat ja maanosat olivat omaleimaisia ja "kaukana"
Sitä tunnetta kun kaikki oli mahdollista ja edessäpäin.
Kouluissa aikaa ennen jatkuvaa ruuduntuijotusta ja ilmiöoppimista, kun opettajat vielä opettivat.

Nytkin on ihan hyvä itselläni mutta maailman tila ja tulevaisuus huolettavat.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.9.26 19:08:56

Terveyttä

Lähettäjä: juuli 
Päivämäärä:   15.9.26 10:43:08

Rauhallisuutta, nykyään tuntuu että on koko ajan kiire ja menossa.. harrastukset, duunit, netti ja kännykät jne jne

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   15.9.26 11:04:48

No, tänään on tasan 5 vuotta siitä, kun mun elämäni hevonen lopetettiin. Voi kun voisikin vielä palata niihin hetkiin, kun se oli kunnossa <3 On aivan mielettömän ihania ja rakkaita muistoja, ja olen hyvin kiitollinen niistä 17,5 vuodesta mitä sen kanssa sain viettää. Mutta ikävä on kova vieläkin. En usko, että toista samanlaista suhdetta hevoseen koskaan tulee.

Toisaalta, olisihan se hienoa myös mennä sellaiseen aikaan, kun kroppa oli edes jotakuinkin TERVE vielä. Siihen tarttisikin jo 20 vuotta ajassa taaksepäin. MUTTA sitten ei olisi tuota kumppania, joka on oikeasti ollut mulle lottovoitto niin monella tavalla. Aina vaan pysynyt vierellä, vaikka elämä on potkinut niin pahasti.

Päivämäärä:   15.9.26 11:31:12

Keskittymiskykyä sekä itselleni että laajemminkin ihmisille. Se ei ole heikentynyt pelkästään somen vuoksi, vaan siksi, että yhteiskunta tuntuu muutenkin muuttuneen kiireisemmäksi, nopeatempoisemmaksi ja lyhytjänteisemmäksi.

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   15.9.26 11:48:26

Kaipaan hidastempoisuutta ja sitä, että tulevaisuus näyttäytyi vielä toiveikkaana.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.