Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Leikkuulauta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.9.26 17:47:42

Josta ei irtoa mikromuovia, mistä löytyisi hyvä ? Ostin marketista puisen jota öljysin huolella ja se on kovin pehmeä, ei tee mieli leikata kasviksia sen päällä.

Re: Leikkuulauta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.26 18:02:50

En ihan saanut kiinni, miksi ei tee mieli leikata kasviksia puisen laudan päällä? Puulajien kovuudessa on eroja, mutta silti puulauta taitaa olla väkisinkin hieman pehmeämpi kuin kovamuovinen. Toisaalta se säästää veistä ja öljyämisen lisäksi puulaudan huoltoon kuuluu myös hiominen sen kuluessa.

Päivämäärä:   12.9.26 18:06:26

Eikö sipuli yms imeydy puulautaan ?

Päivämäärä:   12.9.26 18:16:06

Öljyäminen ja säännöllinen huolto vähentää imeytymistä, mutta toki jonkin verran luultavasti aina imeytyy. Hajua voi poistaa hieromalla suolan ja ruokasoodan seoksella tai ruokasoodalla.

Bambu on kovempaa kuin tutummat puut. Lisäksi löytyy puukomposiittisia leikkuulautoja, mutta niistä ei ole kokemusta ja puukomposiitti sisältää myös muovia.

Päivämäärä:   12.9.26 18:18:04

Kiitos, laitetaan bambu hakuun.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.9.26 19:14:59

Ainakin lidlin bambulaudasta alkoi jo ekan pesun jälkeen irtoamaan tikkuja, tai jotain vastaavaa. En halua tikkuja ruokaani. Ikean puinen leikkuulauta on ollut hyvä eikä tartu hajut kun pesee heti käytön jälkeen. Jos hajujen tarttuminen huolettaa niin sitten vaikka marmorinen tai lasinen lauta, tosin ne ei ole veitsille hyväksi ja menevät rikki jos tiputat lattialle.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   12.9.26 19:18:39

Itsellä kunnon puusta tehty leikkuulauta, kestänyt vuosia. Kalaa en sen päällä käsittele.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   12.9.26 21:22:45

Mulla on Stockalta ostettu akaasiapuinen leikkuulauta. On ollut jo useamman vuoden käytössä, nyt omenoita lohkoessa onnistuin tekemään loven ja pitänee ostaa uusi. Säännöllisellä putsaamisella ja öljyämisellä lauta kyllä kestää kauan.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   12.9.26 23:43:35

Itsellä Ikean puinen leikkuulauta -en muista mitä puuta se on mutta on kestänyt hyvin ja mielestäni tosi hyvä leikata siinä. Olen öljynnyt sitä ja käytän aika paljon. Sipulia en varmuuden vuoksi ole siinä leikannut.

Päivämäärä:   13.9.26 01:30:35

Mulla tiheäsyisestä männystä leikkuulauta liimapuutekniikalla tehty. Poikani teki sen yli 20v sitten koulussa puutöissä. Ei ole tarvinnut ikinä edes öljytä ja kestää pestä tarvittaessa kuumalla vedellä ja fairylla. Olen leikannut lihat ja kalat ja tottakai se leikkuujärjestys kun alkaa ruokaa tekemään . Eka kasvikset ym ja sitten vasta liha , kala ja broileri. Lauta pesuun ja kuivumaan. Poika oli ite valkannut niistä rimakasoista juurikin ne tiheäsyisimmät puut, liimaukset ja lauta ei ole ikinä mistään rakoillut saatikka kieroillut. Painaahan se ja kestää vaikka pihvejä nuijia.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   13.9.26 01:36:29

Bambulaudoista ei ole kokemusta. Meillä on pari Ikean halpista ja kaksi massiivipuista leikkuulautaa, sellaisia paksuja ja painavia. Ne ovat ehdottomasti parhaat! Toinen on ollut käytössä reilut 15 v ja toinen kolme. Ehdottomasti kunnollinen, paksu massiivipuinen leikkuulauta kuin muovirimpula.

Lähettäjä: riee 
Päivämäärä:   13.9.26 13:16:49

Minulla on sipulille muovinen leikkuulauta ja kaikelle muulle puinen. Se muovinen vaihtuu uuteen aina välillä.

Sipulin haju ja maku tarttuu vaikka pesisi heti joten en niitä pilko sen puisen päällä.

Lähettäjä: riee 
Päivämäärä:   13.9.26 13:17:44

Tai toki voi olla erillinen puinen leikkuulauta vain sipulille ja toinen kaikelle muulle, mutta minulla on jostain syystä muovinen. Kivan värinen eikä vaadi huoltoa niin kuin puinen.

Päivämäärä:   13.9.26 13:41:26

Entäs bönde board?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.