Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka kannattavaa on vetää opistojen kursseja?

Lähettäjä: Opettajaksiko? 
Päivämäärä:   12.9.26 17:09:58

Olin yhden opiston kurssilla. Oli käsitöihin ja kädentaitoihin liittyvä kurssi. Olen harrastanut ko asiaa joten perusteet oli tiedossa ja menin kurssille jotta saisin syvällisempää tietoa ja vinkkejä työtapoihin.

Kurssilla pidettiin muutama tunnin pituinen teoriaosuus jossa käytiin läpi perusjuttuja ja muuten työstettiin omia töitä. Muutaman jutun vetäjä näytti miten tehdään. Mitään uutta en oikeastaan kurssilla oppinut enkä saanut vinkkejä työtapoihin. Kysyin mutta vastaus oli tyyliin että näin tehdään ja näytti, mutta ko asiat voi tehdä eri tavoin ja olisin toivonut vinkkejä sellaiseen todella viimeistellyn näköiseen lopputulokseen.

Suuren osan ajasta kurssin vetäjä jutteli kurssilaisten kanssa niitä näitä, erityisesti yhden tuttunsa kanssa, ja teki omia töitään.

Vaikutti kyllä helpolta hommalta ja aloin miettiä että paljonkohan tuosta maksetaan. Kenelläkään tietoa?

Mulla käsityöalan koulutus ja vaikka en alalla enää työskentelekään niin on säilynyt harrastuksena (eri kuin tuo kurssi). Mietin että jos joskus tulee kenkää alalta jolla nykyään työskentelen niin lähtisikö johonkin opistoon vetämään kursseja.

Re: Kuinka kannattavaa on vetää opistojen kursseja?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.9.26 17:30:43

Pari kymppiä tunnilta miinus verot ym.
Ja tunteja yksi tai kaksi viikossa.

Jos vakituiseksi opettajaksi pääsee, mm. kielten opet, niin palkka on noin 1500 / kk netto. Ja työt iltaisin. Ovat osa-aikatöitä.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   12.9.26 17:38:13

Kyllä siitä hyvin maksetaan per tunti (itse tein pari vuotta sitten 35€). Se vaan että siihen samaan summaan kuuluu tietysti se että valmistelee tunnin ja nämä tuppaa olemaan tosi yksittäisiä kursseja siellä täällä. Eli jos opetat yhden 2h kurssin niin tienaat kyllä siitä 70€ (toki miinus verot yms) mutta joku aika on täytynyt käyttää siihen että edes vähän miettii mitä tunnilla tehdään, kulkemiset paikanpäälle ja taas kotiin. Ja tietysti sitten pitää olla myös jotain muuta työtä kun tuota tosiaan harvoin on useampaa kurssia kerralla ellet opeta jotain tosi suosittua juttua. Ärsyttävimmillään on tarjolla kaksi kurssia mutta ne pitäisi tietysti olla eri päivinä niin ei voi yhtään saada pidempää päivää. Ja sitten se tietysti sitoo siihen että aina pitää olla opetuspäivinä paikalla eli lomamatkat yms pitää suunnitella opetuspäivien ulkopuolelle

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   12.9.26 18:12:35

Pidin toistakymmentä vuotta luovan alan kurssia kansalaisopistossa. Palkka oli viimeksi noin 33 euroa tunnilta. Tunteja oli 11 yhden lukukauden aikana eli 22 koko lukuvuonna.

Pari vuotta pidin samaa kurssia kolmessa eri kansalaisopistossa. Ajoin kurssien takia 10-60 km/kerta yhteen suuntaan. Kilometrikorvausta maksettiin, mutta vain pienestä osasta matkoja.

Tykkäsin työstä - se oli minulle sivutyö - mutta nyt en enää halua olla sidottuna mihinkään, joten lopetin.

Lähettäjä: Opettajaksiko? 
Päivämäärä:   12.9.26 18:25:06

Tuo kurssi millä olin, oli viikonloppuisin. Pari vkl, 6 h per pv.

Enpä tiedä kuinka paljon tuokaan vetäjä oli tunteja valmistellut tai ehkä kerran oli valmistellut ja sitten kaikki kurssit samalla tavalla. Kurssista jäi sellainen fiilis että tarjottiin tila, jossa harrastaa porukassa, mutta itsenäisesti tehden, ja vetäjä kävi välillä juttelemassa mukavia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.26 18:34:19

Aloitus oli kun minun kokemus kansalaisopiston puu/metallityökurssista. Kestoa taisi olla joka kerta kolme tuntia ja hän piti kaksi kurssia viikossa syys ja kevätlukukauden.
Alussa kateltiin vähän ympärille ja sit sai puuhailla ihan mitä halus ja miten, kurssin vetäjä tosiaan jutteli tuttujen kanssa kopissaan ja joskus työtilassa. Helppoa rahaa mun mielestä.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   12.9.26 18:40:36

Kyse lienee kansalaisopiston kurssista. Niissä on opettajina usein innokkaita alan harrastajia, perusopetuksen ja lukion opettajia, joilla ei muuten opetusvelvollisuus täyty ja muutama harva päätoiminen opettaja. Tuntipalkka riippuu koulutuksesta ja on jotain 25 - 35€/tunti.
Jos kurssin vetäjä ei todellakaan opeta vaan juttelee vaan jossakin kopissa tuttujen kanssa, siitä kannattaa keskustella opiston rehtorin kanssa. On tosin niitäkin kursseja, joissa oppilaille riittää se, että on mahdollisuus tehdä jotain ihan itsekseen. Esimerkki sellaisesta voi olla kudontakurssi, jossa eräät erittäin kokeneet kutojat tulevat valmiin suunnitelman kanssa eivätkä paljon apua tarvitse. Opettajalle voi olla haaste joku mummo, joka on harrastanut kaikkia mahdollisia käsitöitä 60 vuotta ja tulee kurssille "minä haluaisin nyt tehdä jotain sellaista, jota en ole vielä koskaan tehnyt".

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   12.9.26 21:42:43

Minun kokemukset kansalaisopiston käsityökursseista on kyllä positiivinen. Opettaja on taitava ja saa kokeilla vaikka ja mitä uusia tekniikoita. Mutta itse täytyy olla aktiivinen ja kiinnostunut. Ei "pakota" ketään.

Päivämäärä:   13.9.26 09:56:58

Monissa pienissä kansalaisopistoissa vain käsityön ja musiikin opettajat ovat päteviä päätoimisia. Muut sitten harrastajia tai kunnan koulujen lisätunteja haalivia kielten tai taideaineitten opettajia tai muuten määräaikaisia tuntiopettajia.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   13.9.26 10:01:28

Kyllä opettajan noissakin olisi suotavaa osata opettaa edes semihyvin.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   13.9.26 11:22:12

Jos joudut esim. yöpymään vieraalla paikkakunnalla, niin saat vielä päivärahat. Oma kokemus on myös noin 30 euroa/tunti. Aika vaivalloista on kuitenkin kiertää paikkoja, jos ei pysty omilla nurkilla toimimaan.

Lähettäjä: Jooei 
Päivämäärä:   13.9.26 12:29:41

Jos maksetaan 30 €/h (olihan tämä palkkana eikä yrittäjän laskutuksena?), niin pitäisi saada laskuttaa opetusajan lisäksi tuntien valmisteluun kuluva aika, eihän tuossa ole muuten mitään järkeä.

Päivämäärä:   13.9.26 12:52:26

Jos ja kun metalli/puu kurssin vetää, ei se vaadi tuntien valmistelua. Kaksi kertaa viikossa kolme tuntia a30€/ niin viikossa 180€ ja kuukaudessa 720€ koko talvikauden niin onhan toi hyvä lisä tilojen aukipidosta ja juttelusta peruskouun maikalle.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   13.9.26 16:18:47

"Jos maksetaan 30 €/h (olihan tämä palkkana eikä yrittäjän laskutuksena?), niin pitäisi saada laskuttaa opetusajan lisäksi tuntien valmisteluun kuluva aika, eihän tuossa ole muuten mitään järkeä."

Opetusalalla maksetaan aina pelkästään pidetyistä tunneista, ei niiden valmistelusta. (Ellei ole joku kokonaistyöajassa oleva vakituinen, mutta tämä ei liity kansalaisopistojen tuntiopetukseen mitenkään.)

"Jos ja kun metalli/puu kurssin vetää, ei se vaadi tuntien valmistelua. Kaksi kertaa viikossa kolme tuntia a30€/ niin viikossa 180€ ja kuukaudessa 720€ koko talvikauden niin onhan toi hyvä lisä tilojen aukipidosta ja juttelusta peruskouun maikalle."

Jos joku uhraa päivätyönsä lisäksi kolme kokonaista arki-iltaa viikossa sivutyöhön, niin kyllä siitä on tuon verran syytä saadakin. Minä en ikimaailmassa luopuisi noin suuresta osasta vapaa-aikaani tuolla korvauksella.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   13.9.26 16:27:27

*siis kaksi iltaa viikossa piti kirjoittaa.

Päivämäärä:   13.9.26 16:54:01

Osa noista on osallistujilleen:
a) mahdollisuus käyttää välineitä, joita ei kotona ole (esim. isot puuntyöstökoneet, kangaspuut, isot märkätilat)
b) mahdollisuu keskittyä asiaan x ilman, että puoliso/lapset/kumminkaimat vonkuu jotain
c) sosiaalisia tapahtumia

Nämä osallistujat eivät välttämättä tarvitse varsinaista opetusta. Kävin kerran kääntämässä puutyökurssilla, jossa oli useampi eläköitynyt puuseppä paikalla. He eivät todennäköisesti kaivanneet opettajan opetusta, vaan tilaa/koneita/seuraa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.9.26 18:43:39

Tutulle tarjottiin just tässä tai viime kuussa n. 30 e/tunti luentojen tai retkien pitämisestä. Saa samasta hommasta esim. yhdistyksiltä muistaakseni n. 150-200 e/tunti, niin ei lähtenyt tuohon.

Päivämäärä:   14.9.26 08:49:39

Viiva: yhdistys maksaa ehkä ennakkoverotettavana tulona, eli itse maksaa kaikki sivukulut. Opistot maksavat sen verotettavana tuntipalkkana ja opetusalan tapaan ei valmistelusta makseta. Ehkä käsityönopettajille jotain tarviketilauksista. Ehkä viikonloppukurssit ovat sellaisia, että joutuu yöpymään tai saa edes päivärahaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.