Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Missä olit kun kuulit wtc tornien sortuneen?

Lähettäjä: minttu 
Päivämäärä:   12.9.26 14:12:24

Ky

Re: Missä olit kun kuulit wtc tornien sortuneen?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.9.26 15:04:49

Matikantunnilla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.26 15:31:57

Lenkillä kun ensimmäinen kone törmäsi ja television ääressä, kun sortuivat.

Päivämäärä:   12.9.26 15:45:53

Raahessa baarissa. Olin just purjehtinut viikon ja pysähdyttiin Raahessa. Mentiin kauppareissun yhteydessä yksille. Siellä oli telkkari auki ja uutisissa näytettiin taltiointia iskusta.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   12.9.26 15:50:52

Kotona. Tulin koulusta kotiin ja telkkarissa tuli iskusta joku lähetys.

Päivämäärä:   12.9.26 15:52:38

Olin päässyt koulusta ja ehtinyt jo kotiin, kun muistan isän äidille, että kannattaa avata televisio.

Päivämäärä:   12.9.26 15:53:14

Äh... Muistan siis ihan soittaneen äidille, että kannattaa avata televisio.

Päivämäärä:   12.9.26 15:53:18

Koulussa katottiin luokan telkkarista. Päivä oli vähän lyhyempi joten jatkoin lähetysten seuraamista kotona.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   12.9.26 15:54:20

Aina kun tätä kysytään niin hämmästyttää kuinka moni oli matikantunnilla tai muuten jossain koulussa tai oppilaitoksessa vielä viiden-puoli kuuden aikaan iltapäivällä, jolloin tornit Suomen aikaa sortuivat. Vai tarkoittavatko nämä kaikki, että kuulivat asiasta vasta seuraavana päivänä koulussa?

Ja oma vastaus: Ihan vaan olin kotona, satuin olemaan työttömänä juuri silloin, kun kaveri soitti lankapuhelimeen ja kehotti avaamaan TV:n.

Päivämäärä:   12.9.26 16:19:24

Ruukin hevoskoulussa.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   12.9.26 16:27:37

Minäkin kuulin muistaakseni koulussa oppitunnilla, tai sitten opettajan suhtautuminen asian historialliseen merkityksellisyyteen oli vaan se tekijä joka sai muistamaan asian. Jos tapahtumat on suomenaikaan olleet alkuiltaa, niin mahdollisesti olen kuullut alunperin iltauutisista asiasta noteeraamatta sitä mitenkään erityisesti. Kouluikäisenä en ollut erityisen kiinnostunut uutisista, joita isäni kaiket illat seurasi, maailman tapahtumat alkoi kiinnostaa vasta kun alkoi kertyä sijoitettavaa varallisuutta.

Päivämäärä:   12.9.26 16:30:16

Mun muistikuvissa se oli jotain puolenpäivän jälkeen, kun tuli uutinen että lentokone törmännyt toiseen torneista. Tilanne eteni siitä sitten monta tuntia eteenpäin. Mut pitääpä tarkistaa ajat.

Päivämäärä:   12.9.26 16:31:33

Ja ihan aikuisopiskelijoita oltiin, järkyttyneitä kaikki ja seurattiin livenä ruudulta.

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   12.9.26 16:33:28

Töissä (iltavuorossa), istuttiin potilaiden kanssa aulassa ja kaikki kuunteli epäuskoisena.

Lähettäjä: Kello 
Päivämäärä:   12.9.26 16:33:44

Tapahtuivat New Yorkissa ysin aikaan aamulla. Aikaero Suomeen 7 tuntia.

Päivämäärä:   12.9.26 16:34:11

Aikuisopiskelija minäkin. AMK:n iltalinjan matikantunnilla.

Päivämäärä:   12.9.26 16:35:54

Pisteelläkin vähän lyhyempi päivä, joka kuitenkin jatkui jonnekin kuuteen asti? Milloin se sitten alkoi, iltapäivä kahdeltako?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.9.26 16:40:16

"Aina kun tätä kysytään niin hämmästyttää kuinka moni oli matikantunnilla tai muuten jossain koulussa tai oppilaitoksessa vielä viiden-puoli kuuden aikaan iltapäivällä, jolloin tornit Suomen aikaa sortuivat."
Mä olin koulussa. Päivän toinen tunti alkamassa ja nähtiin livenä toisen koneen osuminen ja tornien sortuminen. Pelättiin, että sota on syttynyt.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   12.9.26 16:46:26

Olin ajamassa töistä kotiin, kun juuri siinä matkalla kerrottiin toisen koneen törmäyksestä.
Oliko viiva iltakoulussa vai jossakin muualla kuin Suomessa eli ehkä Amerikassa, jos vasta toinen tunti oli tuohon aikaan alkamassa?

Päivämäärä:   12.9.26 17:04:43

Niin, neljän pintaan iltapäivästä, silloin ei ollut älyluureja joten radio ja telkkari oli ne ensisijaiset tiedonlähteet. Moniko katseli iltakoulussa, joka alkanut harvinaisen aikaisn telkkaria matikantunnilla?

Päivämäärä:   12.9.26 17:07:11

"Oliko viiva iltakoulussa vai jossakin muualla kuin Suomessa eli ehkä Amerikassa, jos vasta toinen tunti oli tuohon aikaan alkamassa?"
Olin Yhdysvalloissa.

Lähettäjä: Ja 
Päivämäärä:   12.9.26 17:09:39

No se oli joskus 4ip.

Päivämäärä:   12.9.26 17:11:20

En tiedä muista mut meidän päivät saattoi kestää kuuteen. Mut tuona päivänä nähtiin porukalla livekuvaa uutisesta aluksi koulussa kun telkkari laitettiin päälle ja siitä siirryin kotiin seuraamaan tilannetta. Ei ne tornit heti sortuneet kun lentokone osui niihin. Ja koko ajan tuli lisää tietoa tapahtumista.

Päivämäärä:   12.9.26 17:13:35

Olin töissä ja netistä katsottiin jenkkiuutisia.

Päivämäärä:   12.9.26 17:15:29

Eka torni sortui kymmeneltä paikallista aikaa ja toinen puolituntia myöhemmin.

Päivämäärä:   12.9.26 17:19:29

Ei vaan 1. Torniin osui 8.46 ja toiseen 9.03.

Päivämäärä:   12.9.26 17:20:54

Olin kaverin kanssa ulkona ja menimme käymään naapurissa kylässä, jossa pyöri suora lähetys. Silloin oli vasta ensimmäinen kone törmännyt ja kohta törmäsi toinen. Pelotti, että syttyykö tästä sota ja muistan ajatelleeni, että onkohan venäjän tekosia.

Lähettäjä: Mummula 
Päivämäärä:   12.9.26 18:30:07

Äiti oli iltavuorossa, joten olin mennyt koulun jälkeen mummulaan. Tein yläkerrassa läksyjä ja mummu huusi syömään joskus klo 17 aikaan. Keittiössä oli telkkari auki, ukki tykkäsi katsoa telkkaria samalla kun söi. Yleensä ukki katseli vanhoja, mustavalkoisia Suomi-filmejä ja ihmettelin, miksi ukki yhtäkkiä on innostunut jostain toimintaleffasta. Olikin suora uutislähetys. En muista, olivatko tornit jo sortuneet vai sortuivatko myöhemmin.

Päivämäärä:   12.9.26 18:37:29

Mummula, olin kotona venaamassa kaveria, avasin telkkarin ja ekaksi ihmettelin että mikä toimintaleffa sieltä tähän aikaan tulee.

Lähettäjä: peippo 
Päivämäärä:   12.9.26 18:45:33

Kampaajalla. Ihmeteltiin että miksi joka kanavalta tulee sama leffa..

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   12.9.26 18:54:53

Sortumisen näin livenä telkkarista.

Istuin autossa siippani työpaikan ulkopuolella häntä odottamassa, kun radiossa (Suomi tai Mafia) mainittiin New Yorkissa lentokoneen osuneen pilvenpiirtäjään. Kello oli jotain vähän ennen neljää iltapäivällä. Tuosta siipan kanssa päiväkodista hakeen likka ja kotiin. Toisen koneen osumisen olen kuvitellut nähneeni livenä, mutta en tiedä, onko se ollut mahdollista, tuossa on sen verran vähän minuutteja törmäysten välissä ja tosiaan se yksi natiainen päikystä. Vartissa siipan töistä päikyn kautta kotiin on ollut mahdollista, jos kaikki on mennyt putkeen.

Kaapelikanavia meillä oli, joten joltain semmoselta tuli erilaisia pätkiä, livekuvaa ja haastatteluja. Tornit sortuivat sitten vasta jonkin ajan kuluttua.

Päivämäärä:   12.9.26 18:56:20

"Ei vaan 1. Torniin osui 8.46 ja toiseen 9.03.:

Juuri näin. Ysin aikoihin torneihin osui ja noin tunnin päästä sortui eka ja puoli tuntia siitä toinen.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   12.9.26 19:02:27

Olin tallilla, kun radiosta tuli uutisissa, että lentokone on osunut Word trade centeriin. Ajattelin, että varmaan joku pienkone ja onnettomuus. Kun menin kotiin, kuulin, että toiseenkin torniin oli osunut lentokone, ja jutun mittasuhteet tulivat selville. Kotona katsottiin livenä telkkarista perheen kanssa, kun tornit sortuivat. Olin 17-vuotias.

Lähettäjä: omakoti 
Päivämäärä:   12.9.26 19:04:28

Olin hiljattain muuttanut opiskelijakämppääni ja vanhemmat olivat tulossa ensimmäistä kertaa kyläileen. Oltiin sovittu, että tulevat töistänsä suoraan noin viiden maissa. Tullessaan isä sanoi, että katsotaan ennen kahvittelua ensin telkasta uutiset, että mitäs päivän aikana on tapahtunutkaan. Siinähän sitten unohtuikin koko kahvit.

Päivämäärä:   12.9.26 19:23:20

Porissa yhdellå yksityistallilla

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   12.9.26 19:38:15

Olin ratsastustunnilla. Olin 10, joten en ymmärtänyt, kun tallinpitäjä tuli sanomaan, että WTC-tornit ovat tulessa. Illalla kotona katsoin telkkarista.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.9.26 20:02:57

Ei ollut neljän aikaan ip Suonessa, vaan noin viideltä ja puoli kuudelta. Eli jos on koulussa katsottu telkusta, niin tosiaan on ollut joko harvinaisen pitkä koulupäivä tai sitten hyvin aikaisin alkanut iltalinja.

Tai sitten asiaa on käsitelty seuraavana päivänä koulussa ja katsottu ehkä yhdessä niitä uutisiakin, ja tämä on sitten jäänyt mieleen siten että se olisi ollut jo tapahtumapäivänä.

Päivämäärä:   12.9.26 20:22:28

Meillä tunnit alkoivat puoli viideltä. Siihen aikaan oli lähes kaikilla kännykät, joten tieto kyllä saavutti matikantunnillakin, jolloin ope pyynnöstä avasi luokan telkkarin.

Päivämäärä:   12.9.26 20:27:14

Olin ala-asteella, en muista koska opin asiasta ihan ekan kerran, mutta muistan kun koulussa oli koko koulun hiljainen hetki, taisi olla seuraavana päivänä

Päivämäärä:   12.9.26 20:35:51

Bussissa matkalla iltalukioon. Kiss fm kanava lopetti musiikin soiton ja alkoi uutisoida tapahtuneesta. Ostin seuraavana päivänä iltasanomat/iltalehden ja luin tapahtumista, kännykässä ei ollut vielä nettiä.

Lähettäjä: w 
Päivämäärä:   12.9.26 20:40:34

Olin kotona, koulun jälkeen olin tehnyt läksyt ja istuin sohvalla. En muista katsoinko telkkaria vai en. Sen muistan että äiti tuli kauhealla vauhdilla töistä kotiin ja ryntäsi telkkarin ääreen. Muita muistikuvia minulla ei siitä olekaan olin sen verran nuori.

Päivämäärä:   12.9.26 20:46:02

Eka törmäys oli vähän ennen neljää iltapäivällä Suomen aikaa.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   12.9.26 20:59:57

Tulin lasten kanssa ulkoa kotiin, puoliso istui tv: n ääressä. Luulin alkuun että on kyse jostain elokuvasta mutta jäätiin sitten katsomaan.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   12.9.26 22:47:27

Kreetalla. Lähdettiin rannalta hotellille kun joku baari oli kääntänyt telkkarin tielle päin ja siinä oli ihmisiä katsomassa mitä tapahtuu.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   12.9.26 22:52:08

Yliopistolla kirjoittamassa väitöskirjaa. Minulla oli tapana palkita itseni ht-netillä aina kun sain kappaleen valmiiksi, joten täältä luin siitä ensin!

Päivämäärä:   12.9.26 22:53:31

Niin eka törmäys oli, mutta tässä topassa puhutaankin tornien _sortumisesta_ ja ensimmäinenkin niistä sortui vasta noin tunti sen jälkeen.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   12.9.26 22:59:54

Cafe Burgerissa. Seuraavana päivänä luettiin kaverin kanssa lehdistä.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   12.9.26 23:08:55

Olin hakemassa valokuvia Manskulta kuvaliikkeestä töiden jälkeen, siellä oli tiskin takana iso telkkariruutu ja ohjelma pyöri, luulin että kanavalta tuli jotain uutta katastrofileffaa vaan kohta selkis että ihan oli tositv menossa. Oli todella järkyttävää ja koko ilta menikin sitten telkkaria seuratessa.

Lähettäjä: 9 
Päivämäärä:   13.9.26 00:23:32

Oli tiistai ja olin statiikan tunneilla koulussa (AMK, insinööriopinnot). Menin opiskelijakämppääni ja avasin telkkarin. Siellä tuli juuri, että ”toinenkin kone osui”. Oli iltapäivä, ehkä joskus kolmen-neljän aikoihin. Illalla menin kuntosalille, poljin jotain stepperiä tms ja katsoin telkkarista lähetystä.

Seuraavalla viikolla statiikan opettaja selvitti innostuneesti, miten taitavasti koneet olivat törmänneet juuri staattisesti ”oikeisiin” paikkoihin, kun tavoitteena oli rakennusten romahduttaminen…

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   13.9.26 00:37:56

Olin kotona .Oltiin just pantu kengittäjän kanssa ja kun sen jälkeen juotiin kahvit tuli tää juttu telkusta . Oli aikamoinen juttu

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   13.9.26 01:28:42

Muistan tehneeni läksyjä omassa huoneessani, mulla on vielä sellainen olo, että laskin matikkaa. Olin lukion ekalla luokalla. Mulla oli radio auki, mistä tuli yhtäkkiä uutislähetys ja lähdin olohuoneeseen avaamaan television. Muistaakseni olin yksin kotona, tai ainakaan vanhempani eivät olleet tulleet vielä töistä. Ehkä nuoremmat sisarukset oli kotona. Mulla ei ole siitä tarkkaa mielikuvaa.

Päivämäärä:   13.9.26 02:02:01

Olin tullt just koiran kans lenkiltä kun miesystävä soittaa että missä oot ja laita telekkari auki. No avasin ja sanoin että onko tää nyt jokin huono vitsi että mun pitäs jotain toimintaleffaa kattoo vai mikä tää on mitä tv:ssä näkyy.

Lähettäjä: <> 
Päivämäärä:   13.9.26 02:34:25

Töissä, toimistohommissa keski-Euroopassa. Töistä meni kollegan kanssa hänen kotiinsa, hänen amerikkalainen miehensä oli juuri silloin New Yorkissa käymässä, joten se oli kollegalle vielä paljon isompi järkytys kuin minulle.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.9.26 02:43:09

Opettaja kertoi. Ja joo, en ollut Suomessa

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   13.9.26 22:31:51

"Lähettäjähmm
Päivämäärä12.9.26 22:53:31
Niin eka törmäys oli, mutta tässä topassa puhutaankin tornien _sortumisesta_ ja ensimmäinenkin niistä sortui vasta noin tunti sen jälkeen."
Tollo.

Lähettäjä: Minni 
Päivämäärä:   13.9.26 22:55:41

Mä olin Saksassa tallilla töissä. Pomon vaimo tuli toimistosta kertomaan meille talliin mitä just tapahtuu.

Lähettäjä: gbv 
Päivämäärä:   14.9.26 11:12:59

Fibromyalgia kuntouksessa Heinolan reumasairaalalla.

Päivämäärä:   14.9.26 11:51:18

Olin tallilla (ratsastuskoulu, kävin siellä hoitamassa ja liikuttamassa joutilaita) tekemässä jotain. Muistan että oli ihan kaunis syyspäivä, aurinko paistoi ja ruskaa oli jo vähän ilmassa. Tallinomistajan puoliso juoksi alas tallille heidän taloltaan ja oli järkyttynyt että "arvaa mitä on tapahtunut" ja kertoi siitä. Olin aluksi hämilläni että siis mitä, en nyt oikein saa selvää.

Illallahan kaikki tiedotusvälineet olivat tätä asiaa täynnä.

Tämä on muuten äitini syöpädiagnoosista tiedonsaamisen jälkeen ainut asia, josta muistan että missä silloin olin. Tää oli jotenkin niin järkyttävä juttu ja vaikutti varmaan kaikkiin.

Lähettäjä: Norkko 
Päivämäärä:   14.9.26 13:14:40

Tulin tallilta kotiin kun isä tuli pihassa vastaan ja käski telkkarin ääreen.

Päivämäärä:   14.9.26 13:38:08

Veikkaan, että olen ollut kotona katsomassa jotain jenkkisarjaa tai -leffaa, missä 9/11 on mainittu. Tai jos siitä on opetettu historiantunneilla, niin ehkä siellä.

Ei ole siis mitään muistikuvaa että siitä olisi tapahtumapäivänä kotona puhuttu tai katsottu uutisia livenä. Olin 4v.

Lähettäjä: atac 
Päivämäärä:   14.9.26 13:52:05

Kotona, olin joku aika sitten tullut koulusta kotiin ja avasin telkkarin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.