Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Talutus/ratsatus maastossa

Lähettäjä: Qwe 
Päivämäärä:   11.9.26 23:48:46

Itseäni jännittää maastossa ratsastus mutta mielelläni lähden taluttamaan hevostani sinne. Ei jännitä yhtään vaikka vähän sykyilee tai säikkyy.
Olin yllättynyt kun joku sanoi että ei koskaan taluttaisi hevostaan maastossa mutta selästä ok.
Kertokaa kokemuksia.

Re: Talutus/ratsatus maastossa

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   11.9.26 23:52:12

Ei mullekaan oo oikein auennu tuo maastossa talutus. Kauemmas ja kovempaa päästään selästä. :)

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   11.9.26 23:52:39

Selästä on ehdottomasti helpompi hallita hevosta. Jos lähtee taluttaessa lapasesta, niin se on soronoo vaan.

Lähettäjä: Qwe 
Päivämäärä:   12.9.26 00:21:38

No en kyllä ole samaa mieltä, jos hevonen säikkyy ja poukkoilee maastossa niin helpommin mä sieltä alas lennän kuin hallitsen maasta pitkällä narulla…
Jos hevonen ei siis ole maastovarma niin kyllä mua enemmän selässä pelottaa..
Hevonen saa myös enemmän turvaa maassa olevasta ihmisestä.
Mutta ehkä toisia hankala handlata maasta…

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.26 00:26:43

Jos hevonen vetää rodeoloikkia, niin helpompi se on saada liinalla ympyrälle kuin istua 5min kyydissä sitä tykitystä.

Tosin on myös hevosia, jotka ryykäävät taluttaessa muutenkin, niin niiden kanssa selässä on huomattavasti helpompaa kuin maassa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.26 00:29:16

Ja mun mielipidettäni värittää se, että mun hevoseni tulee taluttaessa jännistä paikoista ohi ok, mutta jos yritän laittaa sen sellaiseen ratsain, se sinkoaa tai keulii itsensä selälleen.

Lähettäjä: Heppihoitsu 
Päivämäärä:   12.9.26 00:31:10

Jos ihminen jännittää tai on huono ratsastaja (siis pelokas tai vaikka aloittelija) mutta kuitenkin kokenut käsittelijä, niin tokian maasta hallitsee hevosen paremmin kuin ratsailta jos nuo ovat vaihtoehdot. Älä kuitenkaan taluta kaula vasemmalle kaarella tai nyppien (ja et varmaan teekään niin).

Lähettäjä: Letti 
Päivämäärä:   12.9.26 00:42:06

Riippuu paljolti hevosesta. Ponini oli ehkäpä maailman parhaiten koulutettu taluttamiseen. Se liikkui aina pää tismalleen taluttajan olkapään kohdalla, ei ikinä poistunut siitä mihinkään. Ratsailla taas se saattoi tehdä maailman nopeimman 180 astetta ympäri ja kiitolaukkaa toiseen suuntaan. Sen kanssa joskus maastossa hyppäsin alas selästä ja talutin, kun tunsin, että nyt tällä alkaa keittämään yli. Yksi hevosistani taas oli sellainen, etten ikinä nähnyt syytä laskeutua satulasta. Satulassa pystyin tarvittaessa teettämään hevosella tehtäviä, avoja, väistöjä, siirtymisiä tms, jolla sain hevosen hallittua. Eli tosiaan, riippuu mielestäni yksilöstä.

Lähettäjä: Letti 
Päivämäärä:   12.9.26 00:45:55

Niin ja jatkaisin vielä: jos lähtee taluttaen maastoon, mielestäni pitää olla kunnon varusteet, eli kuolaimet, liiina, raippa ja kädessä hanskat. Ja mielellään se sellainen lisäosa liinaan, jolla kiinnitys tulee molempiin kuolainrenkaisiin. Raippaa olen käyttänyt sekä hevosen kannustamiseen etenemään, että turvan edessä merkkinä ”älä mene yhtään kovempaa”.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.