|
Lähettäjä: O
Päivämäärä: 11.9.26 00:30:06
No en sikäli huolettomasti, että osa remonteista vaatii rakennuslupaa ja se on oma hommansa järjestää piirustusten laatimisineen suojeltuun taloon. Urakoitsijan löytäminen, kilpailuttaminen ja suoritusten seuraaminen on työlästä ja kevyemmät itse hoidettavat remontit tarkoittaa sietämättömän pitkään levällään olevia asioita, kun kokopäivätyön ohessa koittaa ehtiä edistämään.
Mutta keittiön uusiminen? Siis kyse on käytännössä kaapistosta, parista putkiliitoksesta ja muutamasta sähkökytkennästä. Hädintuskin remontiksi laskettava, enemmänkin sisustelua, vähän kuin järjestäisi olohuoneen eri järjestykseen ja maalaisi jonkun seinän, jos kaapistot tulee valmiina, ettei tarvitse itse entisöidä tai tuppeensahatusta lankusta alkaa veistellä. Olen yhden 1950-luvun keittiökaapiston entisöinyt ja asentanut. Yläkaapit siitä muuttanut myöhemmin mukanani seuraavaan asuntoon. Kunhan nykyisen talon remontti vaan etenee tulevaan keittiöön asti, niin ainoa huoli on siinä kohtaa sen hetkinen taloudellinen tilanne, koska mikään teollinen lastulevyversio ei todellakaan ole kelpaamassa ja ennen sitä on pitänyt maksaa jo monta paljon kalliimpaa remonttia. Ja se keittiön kaapiston asennus on pientä keittiötilaan liittyvän alapohjan uusimisen, lämmitysjärjestelmän uusimisen, kaikkien seinäpintojen uusimisen ja puuhellan muurauksen ohessa. Nykyinenkin keittiö on sentään massiivipuuta, mutta jonkun uudistuotantopuusepän tekemä, kun detaljit on ihan pielessä, maalituote väärä ja maalausjälkikin mitä sattuu.
Aloituksen tilanteessa olisin uusinut keittiön jo ennen sisään muuttoa. Nyt kun pitää niin paljon kiireellisempiäkin asioita hoitaa, niin meillä saattaa viivästyä keittiön teettäminen vuoteen 2028, vaikka kaupat tästä rakennuksesta tehtiin jo 2025. 20v odottelu kuulostaa omasta näkökulmasta todella vieraalta ratkaisulta. Mistä tuota tietää niin pitkälle pystyykö edes asumaan samassa talossa niin kauan.
|