Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten "huolettomasti" päätätte remonteista?

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   10.9.26 23:13:58

Mä oon asunut tässä omassa kämpässä jotain 20 v. Koko tän ajan mun on tehnyt mieli teettää kevyt keittiöremppa (huom! Nimenomaan teettää; en halua osallistua itse remontointiin, joten ei käy "tilaa ikeasta") jossa uusittaisiin kaapistojen ovet, välitilan seinä ja tasot sekä tiskipöytä. Kuivauskaapin haluaisin myös muokata niin että alhaalla olisi kuivatusritilä, mutta muuten tavalliset hyllyt ja sit lasiovet tähän. Kämppä on 90-luvun alkupuolella rakennettu rivarikämppä ja keittiö alkuperäinen (Edellinen omistaja asentanut laminaatin lattioihin ja tapetoinut/maalannut seinät). Hellakin alkuperäinen. Toimii kyllä, uunissa vaan vastuksen etukiinnitys pettänyt ja vastukset roikkuu alaspäin etureunasta. No, mä oon enemmän valmisruoka/ulkona syönti ihmisiä, niin ei paljoa tuu kotona ruokaa tehtyä, joten sillai ei oo oikein merkitystä keittiön toimivuuden kannalta. Myös tiskikone on alkuperäinen, jääkaappipakastin piti ostaa uusi pari vuotta sitten kun vanha hajosi. Ongelmana vaan on että en millään malttaisi käyttää rahaa tähän. Säästötilillä melkein 20 000 e, joka oletettavasti pitäisi kyllä riittää tuollaiseen reippaan. Aina kuitenkin tulee siihen lopputulokseen että meneehän se nyt noinkin ja mitä sitä nyt alkaa turhaan mitään remppaamaan... sitten vielä ärsyttää se, että silloin vuosia sitten tonkin olis saanut varmasti halvemmalla teetettyä kuin nykyään... noita säästössä olevia rahoja ei uskaltaisi käyttää jos joskus tuleekin joku tähdellisempi rahantarve, nykymaailmakin kun on mikä on. Velkaa/lainoja ei ole. Samaan aikaan vanhin isosisko on teettänyt kolmeen asuntoonsa vuoronperään remppaa ja toinen isosisko rempannut meidän kotitilaa kaikin tavoin ja sitten mä en malta yhtä keittiön freesausta tehdä. :'D kylppärirempan teetin useampi vuosi sitten kun oli vähän pakko kun puolesta välistä ylöspäin seinän laatat olivat vaan saumauksen varassa. Tällöin sattui kylppäriremppa kaupparatsu käydä oven takana ja sorruin tältä firmalta siinä sitten tilaamaan rempan. Ihan hyvä tuli, joskin olen näin myöhemmin miettinyt että olisko sittenkin jotkut eri laattavalinnat olleet parempia. Tällä ei silloin ollut kuin muutamat mallit joista valita. Kai mä nyt pelkään että en ole sitten siihen uuteen keittiöön loppujen lopuksi täysin tyytyväinen.

Re: Miten "huolettomasti" päätätte remonteista?

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   10.9.26 23:23:15

Olin ihan tyytyväinen ikivanhaan keittiöön mutta putkirempan yhteydessä se nyt lopultakin uusittiin. Mutta olen sitä mieltä, ettei noita huvikseen pidä rempata. Rahaa keittiön uusimiseen sitten menikin 17 000e sähkötöineen, mutta ei toki ollut mikään kevytremppa.

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   10.9.26 23:54:14

Tota putkiremppaa kans oon miettinyt että koska mahtaa tulla ajankohtaiseksi näissä kämpissä. Että jos sitten remppais jos joskus putkien takia keittiötä purkamaan.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   11.9.26 00:30:06

No en sikäli huolettomasti, että osa remonteista vaatii rakennuslupaa ja se on oma hommansa järjestää piirustusten laatimisineen suojeltuun taloon. Urakoitsijan löytäminen, kilpailuttaminen ja suoritusten seuraaminen on työlästä ja kevyemmät itse hoidettavat remontit tarkoittaa sietämättömän pitkään levällään olevia asioita, kun kokopäivätyön ohessa koittaa ehtiä edistämään.

Mutta keittiön uusiminen? Siis kyse on käytännössä kaapistosta, parista putkiliitoksesta ja muutamasta sähkökytkennästä. Hädintuskin remontiksi laskettava, enemmänkin sisustelua, vähän kuin järjestäisi olohuoneen eri järjestykseen ja maalaisi jonkun seinän, jos kaapistot tulee valmiina, ettei tarvitse itse entisöidä tai tuppeensahatusta lankusta alkaa veistellä. Olen yhden 1950-luvun keittiökaapiston entisöinyt ja asentanut. Yläkaapit siitä muuttanut myöhemmin mukanani seuraavaan asuntoon. Kunhan nykyisen talon remontti vaan etenee tulevaan keittiöön asti, niin ainoa huoli on siinä kohtaa sen hetkinen taloudellinen tilanne, koska mikään teollinen lastulevyversio ei todellakaan ole kelpaamassa ja ennen sitä on pitänyt maksaa jo monta paljon kalliimpaa remonttia. Ja se keittiön kaapiston asennus on pientä keittiötilaan liittyvän alapohjan uusimisen, lämmitysjärjestelmän uusimisen, kaikkien seinäpintojen uusimisen ja puuhellan muurauksen ohessa. Nykyinenkin keittiö on sentään massiivipuuta, mutta jonkun uudistuotantopuusepän tekemä, kun detaljit on ihan pielessä, maalituote väärä ja maalausjälkikin mitä sattuu.

Aloituksen tilanteessa olisin uusinut keittiön jo ennen sisään muuttoa. Nyt kun pitää niin paljon kiireellisempiäkin asioita hoitaa, niin meillä saattaa viivästyä keittiön teettäminen vuoteen 2028, vaikka kaupat tästä rakennuksesta tehtiin jo 2025. 20v odottelu kuulostaa omasta näkökulmasta todella vieraalta ratkaisulta. Mistä tuota tietää niin pitkälle pystyykö edes asumaan samassa talossa niin kauan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.9.26 08:43:18

Onhan tuo nyt jo vähän patologista jos on varaa mutta silti empii kaksi vuosikymmentä kaapinovien vaihtoa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.9.26 08:58:02

No ei huolettomasti, mutta kun keittiön nurkasta löyty kylmäsilta ja sen myötä alkava kosteusvaurio niin oli pakko. Toisaalta makso kaikkinensa n. 6000e, iso keittiö ja kaapit ikeasta itseasentaen. Isoin hinta tuli lähinnä putkien uusimiselle, kun ne vedettiin järkevämmin. Kaapit oli n. 3500e, tasot tehtiin massiivipuusta itse. Sähköt tais olla n. 600, kun jouduttiin edellisen TSI-miehen vetoja korjailemaan .

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   11.9.26 09:31:59

Edellisessä elämässäni olin miehen kanssa joka jatkuvasti remontoi kaikkea.. tai siis lähinnä teetti niitä remontteja. En ollut sen onnellisempi uusissa keittiöissä. Jälkikäteen lähinnä ajattelen, että niistä ei edes ehtinyt/tullut nautittua, kun jatkuvaan oli jotain uutta tulossa.

Loputtomiin ei kuitenkaan kannata aikailla, jos tarve ja rahat on. Kerranhan täällä vain eletään. Teetä remppa, jos se tekee sinusta onnellisemman ja toki se myös nostaa hieman asuntosi arvoa.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   11.9.26 10:03:26

Remppaan (eli teetän rempan) vasta jos on todellista tarvetta. Minusta hirveää rahan ja luonnonvarojen tuhlausta, kun jotkut vaihtaa keittiön tyyliin viiden vuoden välein. Meillä ollut sama keittiö vuodesta 2004 eikä mitään vikaa. Parketti alkoi olla kulunut niin se hiottiin ja maalattiin viime vuonna.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   11.9.26 10:20:19

"Minusta hirveää rahan ja luonnonvarojen tuhlausta, kun jotkut vaihtaa keittiön tyyliin viiden vuoden välein. "

-Sitähän se todellakin on, mutta olen havainnut joidenkin ihmisten vaan toimivan tavalla, joka tekee keittiöistäkin vessapaperin kaltaista kulutustavaraa. Osa ihmisistä ryskää kaikessa tekemisessään: ovi heilautetaan aina vauhdilla auki vähän liian pitkälle, jätevaunua paiskotaan molempiin suuntiin, vettä seisotetaan laminaatin saumakohdissa, jne. Toiminnasta puuttuu täysin hahmotus siitä mitä käytössä oleva tuote kestää. Ärsyttäviä ollessaan jonkun läheisen seurustelukumppaneita, joita on vaikea olla päästämättä läheisen mukana kylään, kun saa pelätä mitä ne rikkoo ihan vaan tajuamaattaan. Tuoliinkaan ei osata istahtaa normaalilla kehon hallinnalla, vaan heittydytään vauhdilla niin että liitokset aukeaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.