|
Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 11.9.26 20:22:18
Näen paljon unia. Erikoisia unia, pelottavia unia, toistuvia unia, valveunia ja myös unihalvauksia on koettu. Olen nähnyt mustavalkoisia unia ja unia, joissa olen aivan eri sukupuolta ja ikää kuin oikeasti olen. Joissakin unissani olen ikään kuin kertoja tai vain sivustakatsoja, usein toki myös se päähenkilö.
Minullakin nuo vessaseikkailu-unet ovat tyypillinen, jos yöllä tulee pissahätä ennen kuin herään. Menkkojen aikaan näen usein hyvin verisiä unia.
Toistuvina unina mm. karhu-unet, joissa karhut vuosien varrella pikku hiljaa tulivat lähemmäs ja lähemmäs. Lopulta se karhu pääsi sisälle taloon ja raateli minua, kunnes heräsin. Huomautan vielä, että karhu ei ole ollut minulle koskaan mikään erityinen pelon kohde.
Näen ylipäänsä tosi paljon eläinunia, joissa eläimet yrittävät hyökätä kimppuuni tai käyttäytyvät tosi oudosti.
Näen myös noita "syyllisyysunia", usein edesmenneistä lemmikeistä. Että menen vaikka lapsuudenkotiini, jossa muka onkin edesmennyt lemmikki elossa ja mietin, miten muka voi olla ja onko kukaan tajunnut hoitaa ja ruokkia sitä moneen vuoteen. Joskus näen Uinu uinu lemmikkini -tyyppisiä unia, jossa tuttu eläin on palannut takaisin, mutta jokin on pahasti vinksallaan.
Sitten näen (kauhu)fantasiaunia, joissa olen ihan muunlaisessa maailmassa kuin todellisuudessa.
Pakenemis- ja takaa-ajounia näen paljon. Milloin pakenen murhaajaa, milloin jotain yliluonnollista olentoa. Joskus olen unissani itse murhaaja ja saatan silti paeta toista murhaajaa.
Olen nähnyt unia, joissa saatan olla 10-vuotias poika jossain Afganistanissa tmv. 80-luvulla, tai sotilas Saksassa 30-luvulla, tai keskiajalla rikoksesta hirtettäväksi tuomittu. (Olen siis oikeasti nainen.) Näen myös varsin paljon väkivaltaisia tai muuten vain ahdistavia unia.
Kausittain näen paljon yliluonnollisia kauhu-unia, nyt taas ehkä vähän enemmän sellaisia inhorealistisia unia. Ja sellaisia arkisia stressiunia.
Kivoja unia näen toki joskus, mutta niitä muistan (ja ehkä edes näen) harvemmin.
|