|
Lähettäjä: --
Päivämäärä: 10.9.26 19:57:20
No siis aina kun otetaan kehon ulkopuolista hormonia, keho huomaa tämän ja "säikähtää" ja säätää oman toiminnan vastapainoksi alemmas. Siksi aina kun aloitetaan jokin hormoni, voi aluksi olo olla karmeampi lääkkeellä kuin ilman lääkettä.
Mä olen kilpirauhasasioissa käynyt endokrinologilla joka selitti asian. Leikitään että kehossa on vaikka 60% tarvittavasta hormonista. Loppu 40% pitäisi saada lääkkeestä jotta keholla olisi taas 100% tarvittavaa hormonia.
Mutta jos sitten puuttuva 40% otetaan lääkkeestä, keho havaitsee ulkopuolelta tulevan hormonin ja säätää silloin omaa toimintaa vastaavasti alaspäin.
Sitten tilanne saattaa olla se, että keho tekeekin enää 10% hormonia itse. Lisätään tähän lääkkeestä tuleva 40% ja näin keholla onkin kokonaisuudessaan enää 50% tarvittavaa hormonia.
50% on vähemmän kuin luomuna ollessa oli hormonia 60% tarpeesta. Sitten tulee puutosoireet. Vaikka ne kuumat aallot.
Silloin yleensä lääkettä nostetaan niin paljon että se kattaa koko kehon tarpeen jos ja kun oma keho hiljentää oman hormonituotantonsa.
|