|
Lähettäjä: Pisu
Päivämäärä: 11.9.26 12:47:20
Osa on haaveilijoita, osa on tekijöitä.
Tässä ei taida niinkään olla kyse siitä, kannattaako sinun ostaa hevonen vaan siitä, tuletko olemaan tyytyväinen elämääsi ja arkeesi, jos teet niin tai näin. Kukaan ei tiedä, koetko toteutuneen olevan mielestäsi sen arvoista.
Onko sulle ikinä käynyt mitään todella elämää järkyttävää, kuten merkittävän järkyttävä traumaattinen kokemus itselle/läheisille, oma vakava sairastuminen, elämän raiteilta suistava avioero tms? Tuppaa olemaan niin, että sen jälkeen ihan tavallinen arki on se unelma ja asiat loksahtavat mittapuihinsa. Sitten ei ole enää niin justiinsa onko vaikka se hevosen omistaminen niiiiiiiiin iso elämys, riittää, että se on ihan ok ja ymmärtää, vastoinkäymisetkin sitten tapahtuu ja niistä mennään eteenpäin.
Jos nautit haaveilemisesta, niin ei ole mikään pakko toteuttaa mitään. Tulee edullisemmaksikin. On ok, ettei ole valmis ottamaan isoja riskejä vaan haluaa toteuttaa vaan mukavuusaluettaan. Unelmointi on hyvää eskapismia myös, ja sitä on nykyajassa helppo toteuttaa.
Unelmointi on siitä turvallista, että niiden riskejä voi hallita. Kuulostat siltä, että osaat tarkastella asioita monesta näkökulmasta, hevosenomistajan arki ja haasteet ovat sinulle riittävän tuttuja ja ymmärrät, että toteuttaminen vaatii uskallusta ja hallinnantunteesta irtipäästämistä. Harjoittelisin/testailisin itse näitä asioita jollain vähemmän sitovalla ja kalliilla tavalla kuin oman hevosen omistamisella. Siinä on kuitenkin aina yhtenä osapuolena se elävä eläin, josta joo pääsee eroon esim. myymällä/antamalla toiseen käyttöön/lopettamalla, sitä voi sitten spekuloida hamaan tappiin asti kärsiikö hevonen siitä ja miltä unelmasi toteuttaminen sitten jälkikäteen tuntuu.
Itse mm. seuraan useampaa risteilyistä kertovaa ig-tiliä ja haaveilen niistä. Rahaa toteutukseen olisi oikeasti, mutta tarve sellaisen tekemiselle ei vielä ole riittävä. Toistaiseksi vaihtoehtojen katselu ja sen pohtiminen, millaista se sitten olisi riittää mulle. Vaikka hei, se olisi sitten vaan se yksi risteily, jos menee vähän pieleen, niin so what. Aikuisena voin päättää, kuinka rahani käytän, eikä kiva risteily ole läheskään niin suuri taloudellinen riski kuin hevonen.
|