|
Lähettäjä: Kolmas täti
Päivämäärä: 11.9.26 11:52:04
Pitäisi varmaan löytää jonkinlainen keskitie "sairaalloisen" roinan säilyttämisen/hamstraamisen sekä "mitään ei saa/kannata omistaa" välille?
Asuin vuosia eksäni kanssa hänen lapsuuden kodissaan. Siellä oli jo edellisten sukupolvien toimesta nurkat (navetta, aitat, vaatehuone) täynnä roinaa ja tietenkään mitään ei olisi saanut heittää pois. Vähin äänin aina puolison poissa ollessa hävitin pikkuhiljaa jotain 30 vuotta vanhoja idealsiteitä tai lippalakkeja, joita ei kukaan kaivannut kymmeneen vuoteen. Säilytetty oli kaikki risoista lapioista ruosteisiin nauloihin ja haalittu muutenkin roinaa, jota joku keksi tarjota. Navetta täynnä jotain vanhoja ulko-ovia, rikkinäisiä kodinkoneita tai laudan- ja vanerinpätkiä. Eikä niitä kukaan koskaan tarvinnut ainakaan sen melkein 20 vuoden suhteen aikana ;)
Ei tarvinnut lasten leluja tai vaatteita säilytellä nostalgia- tai mistään syistä, kun ei tilaa enää ollut. Sitä kohdetta en haluaisi tyhjentää kuoleman tai sukupolvenvaihdoksen yhteydessä, enää ei onneksi tarvitsekaan ;)
On minullakin roinaa, mutta olen siitä matkan varrella opetellut luopumaankin. Monet hyvät kiertoon laitetut kirjat kummittelevat mielessä edelleen, mutta tavara on vain tavaraa. Nyt esimerkiksi kirjat luen kerran ja sitten eteenpäin. Paljon toki haen kirjastosta, mutta joitain ostan alesta parilla eurolla tai kannan äidiltäni. Marimekot, Iittalat ja Arabiat ovat päivittäisessä käytössä. Sisustusesineitäkin on, osa kaapissa ja osa esillä - ja fiiliksen mukaan niitä vaihtelen.
Minimalistia minusta ei saa, mutta olen opetellut myös luopumaan. Koti ja maku saa muuttua elämäntilanteen mukaan eikä tarvitse pitää kaikkea ennallaan vain sen takia, että sisustaminen tai vaatteiden hankkiminen olisi jonkun mielestä turhaa. Muutama muutto matkan varrella opettaa kummasti irtautumaan.
Minulle nuo oivatoikat sun muut ovat rakkaita, mutta en minä niillä haudassa mitään tee. Ne tuottavat minulle iloa, mutta kuolemani jälkeen saavat jälkipolvet sitten vaikka nakata ne polttoon.
|