Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Eikö lemmikkikodin haju häiritse omistajaa?

Lähettäjä: K.E. 
Päivämäärä:   10.9.26 14:47:28

Jos teidän kotona haisee teidän lemmikki, huomaatteko sen itse?

Tätä olen oikeasti miettinyt aika paljon. Niin monen ihmisen luona haisee jo heti ovella kissanvessa ja välillä itse kissakin. Koiratalouksissa taas haistaa heti, että täällä asuu koira, ja matot ja muut tekstiilit saattaa haista ihan selvästi koiralle. Tai vaikka hamsterin häkistä tuleva ammoniakin haju, miten se ei pistä nenään niin, että itseä häiritsisi?

En siis tarkoita tätä mitenkään pahalla, vaan en oikeasti ymmärrä miten siihen hajuun ei itse kiinnitä huomiota. Tottuuko nenä siihen vain niin täysin, ettei omaa kotia enää haista?

Meillä on tällä hetkellä kaksiossa kolme kissaa, koira ja kilpikonna, ja lähipiirikin aina ihmettelee, miten meillä ei heidän mielestään haise eläimiltä. Eikä me edes olla mitään neuroottisia siivoojia. Torstaina on siivouspäivä ja kissanvessat siivoaa se, joka menee illalla ensimmäisenä suihkuun.

Siksi olenkin miettinyt, että haistaako ihminen oman lemmikkinsä hajun kotona enää ollenkaan? Vai onko se juuri se, että omaan hajuun vaan turtuu?

Koska jos itse olisin 8 tuntia muualla töissä ja tulisin kotiin, niin en jotenkin pystyisi kuvittelemaan, että kissanvessan haju olisi sellainen ahh, ihana tulla kotiin -fiilis. :D

Re: Eikö lemmikkikodin haju häiritse omistajaa?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   10.9.26 14:50:18

Kyllä siihen vaan tottuu. Ja ihmiset ovat kohteliaita, että sellaisia sanomisiakaan ei pidä ottaa niin vakavasti. Toki toisilla on paljon siistimpää kuin toisilla, ihan samoin kuin lemmikittömissä kodeissa on ;)

Lähettäjä: z-- 
Päivämäärä:   10.9.26 14:53:15

Kaikkien ihmisten kotona on joku ominaishaju. Kyllähän jokaisen kotona haisee erilaiselta, toisella miedommin, toisilla vahvemmin. Myös niillä joilla ei ole eläimiä. Siihen oman kodin hajuun tottuu. Valitettavasti myös silloin, jos se haju johtuu huonosta siisteydestä, kissanvessasta, homeesta tms.

AIka harva kehtaa toiselle sanoa suoraan, että sun kotona haisee. Eikä se haju välttämättä ole niin vahva, että siihen hirveästi kiinnittäisi huomiota. Jos esim. lähipiiri on tottunut eläimiin, ei normaalissa siistissä eläinkodissa haise niin vahvalle, että siihen edes kiinittäisi huomiota. Joku, joka ei ole lainkaan tottunut eläimiin, saattaisi huomata eläinten hajun, myös vaikka aloittajan kotona. Ja kyllähän eläinten hajuun vaikuttaa myös ne itse eläimet, pieni lyhykarvainen eläin haisee vähemmän kuin iso paksuturkkinen ja eläinten haju voi peittyä muihin hajuihin, esim. jos tykkää hajustetuista pesuaineista.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   10.9.26 14:56:44

Minulla on onneksi ilmeisesti huono hajuaisti. Täällä on ollut monia keskusteluja milloin mistäkin hajuista ja minä en haista mitään. Tai normaalit hajut ovat minulle neutraaleja, enkä reagoi niihin mitenkään.

Lähettäjä: OffTopic 
Päivämäärä:   10.9.26 15:08:11

Jokaisessa kodissa tosiaan ominaishaju johon asukkaat tottuvat. Itse aina pidemmän reissun jälkeen nuuskuttelen oikein kunnolla että miltä talossani haisee jotta tietää jos alkaa haista normaalista poikkeavalta.

Olin muuten kesällä pesemässä mattoja ja samaan aikaan yksi lapsiperhe pesi mattojaan. Niistä matoista lähti aivan törkeän paha haju enkä todellakaan ole hajuherkkä vaan päinvastoin. Väkisinkin alkoi miettiä että miltähän noiden kotona haisee kun matot löyhkäsivät niin pahalle. Ei siis tarvitse olla edes lemmikkikoti, että siellä haisee.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   10.9.26 15:24:37

Meillä on tällä hetkellä kaksiossa kolme kissaa, koira ja kilpikonna, ja lähipiirikin aina ihmettelee, miten meillä ei heidän mielestään haise eläimiltä.

^ No, siinähän sinä saat vastauksen omaan kysymykseesi. Sinä olet tottunut oman kotisi ja eläintesi hajuun kuten kaikki muutkin. Ja lähipiirisi on kohtelias, tuskinpa itsekään kuljet ympäriinsä kertomassa ihmisille että kylläpä teillä haisee. Paitsi jos olet joku totuudentorvi joka ällistelee muitten hajuja tajuamatta että kyllä, omassa kodissasi haisee myös. Samanlaisia perussiistejä ne muutkin eläintenpitäjät on.

Ja jos ei kodissa haise koira, niin sitten joku muu. Ominaistuoksu on kaikissa talouksissa, eläimettömissäkin. Toki asukas voi itse luulla muuta, kuten aloittajakin.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   10.9.26 15:31:36

Olen käynyt tasan yhdessä kissataloudessa jossa ei kissan kusi haise. Ja sekin johtuu vain siitä ettei ikinä ole ollut tarvetta mennä siihen osaa taloa jossa laatikko sijaitsee, iso omakotitalo kyseessä. Koiran hajua en yleensä huomaa, johtunee siitä että itsellänikin koiria.

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   10.9.26 15:42:52

Lisäksi jos on enemmän tiloja niin haju leviää ja laimenee, eli mun auto haisee koiralta todella vahvasti vaikka säännöllisesti imuroin ja pesen koirien alustoja mutta silti se haisee kun autossa matkustaa kolme keskikokoista koiraa. kotona meillä hajua ei huomaa ja lisäksi pestään säännöllisesti mattoja ja muita tekstiilejä, niihinhän se haju ensin tarttuu.

Mutta joo, kaikkeen tottuu. Joskus ihmisten vaatteet haisevat kaupassa ns. mummolalta, osalla enemmän ja osalla vähemmän. Harva huomaa sitä kotona olevaa hajua kun asuu siellä, on ja nukkuu.

Lähettäjä: noniinpä 
Päivämäärä:   10.9.26 15:45:50

Valitettavasti hajuun tosiaan tottuu. Kärräsin just kaatopaikalle eksän jäljiltä jääneitä vaatteita, ikävä kyllä jouduin vähän avaamaan niitä säkkejä kun en ollut varma mitä niissä oli. Melkoinen tyrmistys tajuta, että elin monta vuotta sen hajun kanssa. Ne tietää jotka on joutuneet tekemisiin alkoholistien kanssa. Se kännisen ihmisen hien haju on ihan omaa luokkaansa, ja se on epäilemättä ollut se ominaishaju mikä täälläkin on leijunut.

Pari kissanvessaa tai märkä koira ei ole mitään siihen verrattuna.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.9.26 16:27:55

Ei häiritse. Jotkut ihmiset kyllä haisevat pahalle, homeelle, kuselle, hielle, viinalle, tupakalle, hajuvedelle tai partavedelle.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   10.9.26 16:29:06

Meillä on villakoira. Ei haise ikinä koiralle, vaan pumpulille ja kukkasilla, vaikka upottaisi kasvot sen turkkiin.

Päivämäärä:   10.9.26 16:32:19

Ei minulla pieni villakoira haise. Iso nöffi haisi kyllä. Ja kissakodin kyllä haistaa, aina. Meilläkin siis on kissa, ja useat vieraat on kehuneet kaiketi kohteliaisuuttaan kuinka ei uskoisi hajusta että meillä on kissaa. Oma nenä turtuu, hajun huomaa kun käy reissussa ja palaa. Ja toki joillakin on luonnostaan huono hajuaisti, itse en valitettavasti kuulu siihen joukkoon.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   10.9.26 16:39:51

Jokaisessa lemmikissä on jokin ominaishaju, jopa alvaariokaloissa.

Ei sitä itse huomaa, kun siihen on tottunut.

Moni kissan omistaja on sitä mieltä, ettei esim kissasta tule mitään hajua, mutta kyllä niistä tulee. Myös jo ihan kissanhiekalla on ominaishajunsa, vaikka laatikko olisi juuri puhdistettu.

Mutta valintahan se lemmikin pitäminen on. Omaan nenään esimerkiksi noutajien turkki haisee aika kamalalta. Pakko pestä kädet, kun niitä on silittänyt.

Lähettäjä: dafa 
Päivämäärä:   10.9.26 17:03:03

Kaikkien ihmisten kotona on joku ominaishaju.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   10.9.26 17:22:10

Vanhemmillani haisee vanha ihminen. Ovat molemmat 80+, hyvässä kunnossa, äitini siivoaa jatkuvasti ja käyvät päivittäin suihkussa sekä useasti viikossa saunassa.

Talossa haisee talon asukkaille.
Meillä asuu kissoja ja ihmisiä ja ulkona hevosia. Jatkuvasti siivotaan milloin kenenkin jälkiä, mutta kaikissa on ominaishajunsa. Välillä joku pieraisee, välillä tuoksuu ruoka.

Meille ei tarvii tulla, jos ei elämää kestä.

Lähettäjä: Hajusieppo 
Päivämäärä:   10.9.26 17:41:49

Kaverilla on 2 isoa uroskoiraa ja kyllä hän ainakin myös itse haistaa koirien hajun. On kyllä sen verran tymäkkä se haju että se valehtelee joka ei semmoista haista vaikka olisi oma koti =D

Mun koti taas kuulemma haisee melko vahvasti jollekin noelle, puulle tms. Itse haistan sen vain jos olen pari päivää pois kotoa tai otan vaikka lakanat mukaan johonkin yökylään. Vaikea selittää millainen haju, ei kuitenkaan home. Asun hirsitalossa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.9.26 17:53:53

Häiriysee kyllä silloin kun kissanhiekkalaatikko käryää. Kissat itsessään eivät onneksi haise miltään, mutta on kammottavaa tulla kotiin ja haistaa ekana kissan paska.

Päivämäärä:   10.9.26 18:07:35

Minun kellarissani haisee paska.

Päivämäärä:   10.9.26 18:19:21

Eri ? kuin ylempänä.
Meillä ei kyllä lemmikit haise, kaksi koirista on vielä tuoksuvia eli erittää päästä myskintuoksua. Nämä ovat pitkäturkkisia ja pestään joka toinen viikko ja hoitoaine pakollinen. Sitten on kolme ihan sileäkarvaista joita pestään myös tarvittaessa eivätkä eritä sitä semmoista talia ihosta joka haisee.
Meidän ekasta eteisestä mennään huoneeseen missä on kuivatustilat eli hevosteluvaatteet ja tallikengät ovat vain siellä. Näin se hevosten ja tallin haju ei tule sisälle taloon muualle.
Kaverimme noutaja haisee sille talille ja kun sitä silittää niin kädet haisee. Vaikka se pestään usein niin se haju vaan tulee. Kaveri ei anna koiran olla sohvilla eikä sängyillä, kun se haju tarttuu kaikkiin tekstiileihin. Matot semmosia käytävämatto materiaalisia niin voi pestä usein ja kuivuu nopeasti.
Lemmikkikodeissa on hyvä miettiä materiaalivalintoja, juurikin hajun vähentämiseksi.

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   10.9.26 18:33:04

Sellaista kotia ei olekaan joka ei haisisi jollekin.

Pahin missä itse olen käynyt oli sellainen missä ulko-ovelle saakka haisi selvästi home. Siellä se perhe eleli eikä itse huomanneet mitään erityistä, toki lapset olivat jatkuvasti kipeänä jne mutta sitä se on kun päikyssä ja koulussa taudit leviää.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.9.26 19:32:46

Siihen tottuu tietenkin. Meillä kotona haisee puunsuoja-aine, sillähän käsiteltiin ennen kaikki paikat eikä tiedetty että ajan kanssa se alkaa haisemaan. Se "mummolan haju" mitä moni luulee homeeksi. Se on tetrakloorianisoli, täysin harmiton mutta selvä tuoksu siinä on. Olen nyt kotona ja vaikka kuinka haistelen, en haista yhtään mitään paitsi vienon shampoon tuoksun omista hiuksista. Mutta jos tänne joku vieras tulisi, huomaisi hajun heti. Itsellä riittää että menen töihin ja töissä haistan vaatteitani, silloinkin haistan hajun heti. Mutta kotona en sitä haista.

"Pahin missä itse olen käynyt oli sellainen missä ulko-ovelle saakka haisi selvästi home."

Aika varmasti se on tetran haju sielläkin :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.26 19:46:25

Miten tuon tetran hajun saa pois? Uusimalla kaikki levytykset vai?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.9.26 19:50:44

Ei tetrakloorianisolin haju minnekään lähde. Se on kirjaimellisesti talon hirsissä kun se on puunsuoja-aine. Se on kosmeettinen, ei terveydellinen haitta.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   10.9.26 19:53:26

Meillä on kissa mutta ei täällä haise kissa. Laatikko on iso, se putsataan aamulla ja illalla. Kissa pissaa yleensä 2 dl vrk ja pitäs olla melko tujut lemut että talo haisee kissan pissalle. Paakkuuntuvaa hiekkaa kun ottaa kunnon kökön pois niin laatikko ei ala haisemaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.9.26 19:57:43

Koiranpentu kusi laattalattialle ja todellakin sen hajun haistoi vielä kuukausienkin päästä. Pesin lattian kaikilla mahdollisilla myrkyillä mitä vain laatalle uskalsi laittaa ja meni kauan, että haju katosi kokonaan.

Päivämäärä:   10.9.26 20:02:33

Tottuu. Mulla koira. Pidän kyllä fresh tuoksukynttilää päällä, jos vieraita tulossa.
Makuuhuoneessa ja vessassa mulla huonetuoksu. Niitäkään en enää itse haista mutta vieraat on vessasta aina, et vitsi miten ihana tuoksu täällä!

En haista kaverin autossakaan hevosen hajua, en lapsen autossa mutta kun ovat autoja antaneet vaihdossa autokauppaan, niin kuulemma parikin kertaa on saatettu joutua otsonoimaan.

Päivämäärä:   10.9.26 20:28:13

Saattaa haista, mutta ei häiritse. Se on minun kotini silti.
Koirat tosin ovat lyhytturkkisia ja eivät esim kuolaa

Meillä kyllä siivotaan ihan päivittäin, siis imurointi nyt vähintäänkin. Lattioiden pesu ja eri tekstiilien pesu säännöllisesti. Matot pesen kesällä ainakin kerran. Koirien kupit eivät loju, vaan ne kerätään ja pestään joka käytön jälkeen.

Itse ällöttää koirien hajun sijaan esim. Roskisten haju, likaiset astiat keittiössä tms. Monella haisee vessassa käsipyyhkeet, kun niitä ei vaihdeta tarpeeksi usein.

Päivämäärä:   10.9.26 20:39:58

En haista mitään, olen tottunut.

Päivämäärä:   10.9.26 21:01:49

"Monella haisee vessassa käsipyyhkeet, kun niitä ei vaihdeta tarpeeksi usein"

Tää on kamalaa, joidenkin pyyhkeet haisee palvikinkulle :(

Päivämäärä:   10.9.26 21:31:26

LähettäjäK

Päivämäärä10.9.26 19:53:26

Meillä on kissa mutta ei täällä haise kissa. Laatikko on iso, se putsataan aamulla ja illalla. Kissa pissaa yleensä 2 dl vrk ja pitäs olla melko tujut lemut että talo haisee kissan pissalle. Paakkuuntuvaa hiekkaa kun ottaa kunnon kökön pois niin laatikko ei ala haisemaan.

Olet vain tottunut siihen hajuun. Kissan pissa haisee todella voimakkaalle verrattuna vaikka koiran pissaan

Päivämäärä:   10.9.26 21:36:17

Vietin juuri viikonlopun sellaisen kodin sohvalla jossa yleensä on myös koira, sohvalla. Olen koirille allerginen enkä saanut allergiaoireita enkä haistanut koiraa missään. Myöskään kissataloudet eivät aina haise, ei omani eikä erään ystäväni, mutta jotkut taas elävät niin kamalassa kusen/pilaantuneen ruuan käryssä että en ymmärrä miten voivat olla itsekään siellä.

Ei se kissanpissa haise millekään siellä laatikossa jos ne paakut kerää pari kertaa päivässä pois ja laatikkokin pestään välillä. Jos laatikkoa ei siivoa päivittäin se pissa kyllä haisee. Ja toki laadukas hiekka vaikuttaa. Cat's Best on meillä käytössä.

Päivämäärä:   10.9.26 21:37:57

Leikatun kissan pissa ei haise. Leikkaamattoman uros kissan pissa haisee aivan kamalalle. Suksi sa'tana vit'uun tulukuttamasta etten vaan haista kissan pissaa. Jumalauta sitä pissaa tulee 2 desiä päivässä. KAKSI DESIÄ!!! Pieni vesilasillinen. Hiekkaa on 10cm paksusti niin se vajaa desi uppoaa sinne hiekkaan ja hiekkaa otetaan pois reilusti NIIN SE PISSA EI SIELLÄ HAISE 80 neliön talossa missä on ilmastointi ja ilma vaihtuu koko ajan vähän.

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   10.9.26 21:39:49

"Meillä on kissa mutta ei täällä haise kissa. Laatikko on iso, se putsataan aamulla ja illalla. Kissa pissaa yleensä 2 dl vrk ja pitäs olla melko tujut lemut että talo haisee kissan pissalle. Paakkuuntuvaa hiekkaa kun ottaa kunnon kökön pois niin laatikko ei ala haisemaan."

Aivan varmasti haisee semmoisen nenään joka ei kissaa omista. Kaverilla 2 kissaa ja on puhdas koti ja laatikko aina siisti. Niin vaan haisee kun sisään menee. Ei tietenkään ole se kissankusen haju suoraan vaan semmoinen, no, kissa ja niiden hiekat. Eikä se ole voimakas haju mutta haistettavissa silti. Ja se on ihan ok, mutta ei voi väittää ettei hajua ole.

Päivämäärä:   10.9.26 21:54:43

Voi v'tun urpot. Kodissa voi olla kissa ilman että se talo haisee millekkään kissalle tai vielä vähemmän eritteille. Olen käynyt kodeissa missä on koirakin eikä siellä mikään varsinainen koiran haju ole. Eihän puhdas eläin millekkään haise edes.

Päivämäärä:   10.9.26 21:57:27

K: tai sitten meillä on vain erilaiset hajuaistit. Itse olen kyllä aina haistanut kissatalouden.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   10.9.26 22:00:32

Tässä ketjussa ei tiedetä mitä haju on.

Ajatellaan että haju on esimerkiksi pissa.
Väärin. Haju on molekyylejä. Ne kiinnittyvät ympäristöönsä ja niitä leijuu ilmassa.

Kissa/koira/mies/mikä vain joka pissaa laatikkoon, pissa siivotaan heti pois, silti hajumolekyylejä jää ilmaan ja ympäristöön.

Yksi ainoa hajumolekyyli aktivoi eliön useaa hajureseptoria, sen takia ihminen haistaa kaikki tuoksut niin hyvin. Muut eläimet vielä paremmin, hait esim. 1 ainoan veritipan olympiakokoisesta uima-altaasta.

Moni valittaa kirppisostoissa sitä miten vaate tuoksuu huuhteluaineelle eikä haju lähde millään pesemisellä. Johtuuko se sitten siitä, että vaatteessa on yhä huuhteluainetta? Ei johdu. Vaate on huuhteluaineesta täysin vapaa. Mutta vaatteessa on kuitujen väleissä edelleen huuhteluaineen tuoksumolekyylejä joista on hyvin vaikea päästä eroon.

Päivämäärä:   10.9.26 22:02:01

Mulla on koiria enkä tiedä haiseeko kodissani koira vai ei. Omat koirat ei mun nenään haise paitsi märkinä joskus. Mutta voi olla että ne jonkun muun nenään haisee. Suurin osa koirista ei mun mielestä haise mitenkään erityisemmin, jos ei nyt ihan nenäänsä niihin kiinni työnnä.

Kerran kohtasin jokun ison koiran, landseerin tai vastaavan. Se haisi jo kauas. Rapsutin sitä hetken ja sen jälkeen mun kädet haisi monta tuntia (ei pesumahdollisuutta keskellä metsää) ihan sille koiralle. Sitä mietin itsekin että eikö se omistaja huomaa sitä hajua. Se kyllä myös tuntui tosi rasvaiselle käteen. Mietin mille mahtoi haista siinä pienessä autossa josta se koira otettiin ulos :D

Kissaa mulla ei ole, ja suurimmassa osassa kissakodeista en haista sitä kissaa. Ehkä mulla on sitten huono nenä. Isovanhemmilla on kissavessa kylppärissä ja ainoastaan siinä huoneessa haistan jos sitä veskiä ei ole juuri siivottu.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   10.9.26 22:08:49

Meillä kyllä tuoksuu selkeästi eläintalous mut eipä se itseä kyl haittaa.

Päivämäärä:   10.9.26 22:10:43

Aloittajalla on 3 kissa ja kertoo että muut sanoo ettei heidän kodissa haista olevan kissoja. Silti täällä porukalla väitetään että koti haisee aina kissalle ja hiekkalaatikolle. Siis vaikka taloudessa ois yks kissa ja ilmastointi vaihtaa ilmaa koko ajan, kodissa siivotaan ja laatikko putsataan aamua iltaa NIIN AINA KOTI HAISEE KISSALLE JA HIEKKALASTIKOLLE. Tervetuloa meille nuuskimaan. Haistakaa sanonko mitä jo.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   10.9.26 22:12:13

Taloni entisillä omistajilla oli kaksi koiraa. Vuoden kesti ennen kuin haju hälveni niin etten enää huomannut sitä kotiin tullessa, vaikka kaikki paikat siivosin ja puunasin ennen muuttoa.

Päivämäärä:   10.9.26 23:08:34

Mikäs K:n osoite on niin voin tulla nuuhkimaan?:)

Lähettäjä: KK 
Päivämäärä:   10.9.26 23:09:32

Mulla oli kissa ja kun mies ensi kertaa tuli sinne ihmetteli ettei haise yhtään kissankusi. Oli jotain deittiä mennyt ennen minua jossain välissä tapaamaan ja kääntynyt eteisessä takaisin kun oli ollut niin järkky kissankusen haju vastassa. Itse käytin laatuhiekkaa ja siivosin laatikon huolella ja usein.

Vihaan koirakämppien hajua, siis jos on isoja koiria ja saavat lähmiä siellä ja tekstiileissä ja niitä ei pestä riittävän usein.

Päivämäärä:   10.9.26 23:14:28

Pakko kommentoida että tuo ”hait haistaa yhden veritipan uima-altaassa on ihan myytti. kyllä veren, mutta sitä on oltava paljon enemmän.

Hajut on hajuja, niitä maailmaan mahtuu.

Itse en viitsi esim. käyttää parfyymeja, koska mietin miten pahalle mahdan haista hevosen nenään. Ajatukset kullakin.

Päivämäärä:   10.9.26 23:16:06

Siis haistavat kyllä veren…

Lähettäjä: Ruoka 
Päivämäärä:   10.9.26 23:32:16

Kotikotonani on aina ollut koiria, mutta ne eivät syö markettiruokaa. Sekä koirien että kissojen raksut (vai mitä kuivamuonaa onkaan) haisevat ihan järkyttävälle ja jos lenkillä tapaa koiran, haistaa kyllä, jos se syö raksuja. Marketissa, jos menee eläinruokahyllylle, siellä on se sama, kamala koiran tai kissan raksujen haju.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   10.9.26 23:55:17

Kaikissa asunnoissa on ominaishajunsa. Kerrostalossa jos kulkee asunnosta toiseen, (olen työn puolesta tehnyt katselmusta asunnosta asuntoon), joka kämppä haisee omanlaiseltaan. Mutta jokainen tottuu oman kotinsa hajuun ja omat tavarat tuo ison osan kotoisasta hajumaailmasta. Oli outoa huomata joskus, miten vuokrakämpän näytöllä tuntunut haju oli palannut poismuuton jälkeen, kun viimeisiä yksittäisiä siivousvälineitä haki, vaikka kyseistä haju ei havainnut lainkaan asuessaan. Omakotitaloon muuttaessa talo tuntui todella vieraalta lähes vuoden, kun kotiin tullessa aina haisi jotenkin vieraalta. Puutalo oli ottanut hajuja itseensä aiemmista asukkaista ihan erilaisissa määrin kuin aiemmat kerrostaloasunnot.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   11.9.26 00:50:19

"Pakko kommentoida että tuo ”hait haistaa yhden veritipan uima-altaassa on ihan myytti. kyllä veren, mutta sitä on oltava paljon enemmän."

Kyllä vain haivertaus on totta. Herkkyys oli parhaimmillaan noin 1 osa miljardissa (1 ppb, eli ~10{y M). Eli 1ml tuhannessa kuutiometrissä. Meredith & Kajiura 2010.

Lähettäjä: z-- 
Päivämäärä:   11.9.26 11:06:57

"Aloittajalla on 3 kissa ja kertoo että muut sanoo ettei heidän kodissa haista olevan kissoja. Silti täällä porukalla väitetään että koti haisee aina kissalle ja hiekkalaatikolle. Siis vaikka taloudessa ois yks kissa ja ilmastointi vaihtaa ilmaa koko ajan, kodissa siivotaan ja laatikko putsataan aamua iltaa NIIN AINA KOTI HAISEE KISSALLE JA HIEKKALASTIKOLLE. Tervetuloa meille nuuskimaan. Haistakaa sanonko mitä jo."

Kuten jo sanottu, jokainen koti haisee joltain. Kaikissa kodeissa on ominaishajunsa ja siihen vaikuttaa kaikki mitä kodissa on, lemmikit, ihmiset, siisteystaso, käytetyt pesuaineet, ruoka jne...

Ei ole mahdollista ettei se kissa ja kissan vessa haisisi miltään, koska niissä molemmissa on jo itsessään ominaishaju. Mutta jos nämä pidetään siistinä, ei ne välttämättä haise niin voimakkaasti että jokainen hajun tunnistaa tai että se kenenkään nenään haisisi pahalta. Voi olla niin että suurin osa ei kissaa edes haista, mutta jotkut tarkkanenäisemmät huomaavat heti että talossa on kissa.

Tai sitten voi olla, että kotona vain on muita voimakkaampia hajuja, jotka peittää sen kissan hajun niin tehokkaasti ettei kukaan haista kissaa.

Lähettäjä: 88 
Päivämäärä:   11.9.26 12:36:15

Muistan ikuisesti, kuinka eräs uusi ystäväni pyysi minua kylään, ja vielä mainosti, että vaikka heillä on kissoja, niin heillä ei haise. Oli siis joskus ollut puhetta asiasta. No, kyllähän heillä vaan haisi se perinteinen kissanvessa ja -kusipaska.

Uskon, että meilläkin haisee koira, mutta vaikka olen kaksi viikkoa välillä pois himasta, niin en vaan sitä haista. Siivoan usein ja tuuletan, jos on tulossa vieraita, mutta tuskin se auttaa täysin. Koiriakin pesen usein ja niistä ei onneksi lähde karvaa ja ovat lyhyessä turkissa.

Mutta siis ei, ei se häiritse, kun siihen on niin tottunut, ettei sitä haista :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.