Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Apua juomisongelmaan!

Lähettäjä: juomisongelma 
Päivämäärä:   5.9.26 20:41:11

Nyt vinkit ja vertaistuki isoon ongelmaan kiitos!

Mun pitäisi opetella juomaan enemmän. Erityisesti vettä, mutta en ole parhaalla tahdollakaan saanut rutiinia vielä syntymään. Juon puoli lasillista vettä aamulla lääkkeiden kanssa ja joskus tosi harvoin iltapäivästä toisen puoli lasillista vettä mutta sitä enempää en saa vettä alas. En tajua miksi.

Juon kahvia pari litraa päivässä. Varmaan liittyy asiaan.

Appelsiinimehua yritän juoda, menee vähän kausittain että miten se maistuu, sekin menee alas vähän niinkuin yksittäisinä hörppyinä.

Kokista juon silloin tällöin yhden tölkillisen jos yritän estää migreeniä, muuten en.

Eli nyt pitäisi löytää joku yhdistelmä kivennäisvesiä, mehuja, tms vaihtoehtoisia janojuomia mitkä oikeasti maistuisi. Joku hedelmämehun ja perus vissyn yhdistelmä voisi olla hyvä ratkaisu, vähän niinkuin limsa mutta ei kuitenkaan.

Jos juomassa olisi ravinteita, niin aina parempi. Sokeria en pelkää, päinvastoin, olen alipainoinen joten ei tarvitse mitenkään erityisesti vältellä.

Jos teillä on ollut juomisongelma, niin mikä on ollut sellainen juoma tai juomasekoitus millä olette saaneet itsenne oikeasti juomaan nestettä päivittäin edes jollain mittakaavalla järkeviä määriä?

Toki pitäisi löytää mahdollisimman edullinen vaihtoehto. En tunne kunnolla esim Lidlin valikoimaa, lähinnä käyn vaan S-kaupassa ja lähikaupassa on aika pieni juomahylly. En siis varmaan tunne kuin murto-osan olemassaolevista vaihtoehdoista.

Re: Apua juomisongelmaan!

Lähettäjä: jääpalamuotti 
Päivämäärä:   5.9.26 20:44:37

Jääpaloja kokiksesta. On hyviä!

Päivämäärä:   5.9.26 20:47:27

Jääpalat! Penteles, enhän mä tätä ole tullut ajatelleeksi. Voisi tehdä jääpaloja limsoista ja mehuista ja sitten laittaa niitä veteen. Tulis varmaan just sopivasti makua että saisin huijattua itseäni.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.9.26 20:55:30

Ainakin Olvilla (Kevyt Olo) ja Coopilla on mehukivennäisvesiä. Lidlillä mielestäni myös omansa. Eivät siis ole makuvesiä, vaan muistuttavat enemmänkin hiilihapotettua mehua.

Tosin en tiedä tuleeko mehutiiviste+Vichy pidemmän päälle edullisemmaksi, kun en ole vertaillut koskaan hintoja.

Päivämäärä:   5.9.26 20:57:54

Tai mites nesteytysjuomat? Niissäkin alkaa olla makuvaihtoehtoja jo kohtalainen määrä. Jauheesta voi tehdä itse edullisemmin Vichyyn, mehuun tai mihin ikinä. Jauheesta tehty juoma on tosin ainakin omaan makuun suolaisempaa (teen siksi usein itse mehuun) kuin valmiit nesteytysjuomat.

Päivämäärä:   5.9.26 21:02:55

Jotain jauhejuttuja vois kokeilla, se ois tosiaan hyvä jos sais edullisesti maustettua vettä tai perus kivennäisvettä sen verran että sitä tulis juotua. Onko vinkkiä hyvästä merkistä?

Joku tollainen hiilihapotettu mehu vois olla hyvä, mietin just sitä että saisko litra hintaa alemmas sillä että yhdistelee itse niitä.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   5.9.26 21:07:00

Hikoiletko hulluna, vai miksi tarvit vielä lisää juomista nykyisten litrojen päälle?

Lähettäjä: Niina 
Päivämäärä:   5.9.26 21:07:33

"Juon kahvia pari litraa päivässä. Varmaan liittyy asiaan."

Apua, ei ole terveydellisesti ok juoda noin paljon kahvia päivässä. Tuo on ihan ensimmäinen asia, joka sinun täytyy parantaa. Korventaa sisäelimiä, kuten vatsalaukun seinämiä. Vatsahaavariski.

Ruokatorvea samoin. Muuhun juomattomuuteesi yhdistettynä, niin diureetin kiskominen 2 l päivässä on todella haitallista.

Diureetti = nesteenpoistaja. Kahvi on sellainen, alkoholi samoin. Yhtä kahvikupillista kohti jo sinällään, tulee juoda lasillinen vettä kompensoimaan. Elimistösi on väistämättä hyvin kuiva, eli haitallisen kuivakka, kun vedät diureettiä juomatta normaalia määrää ylipäänsä, mutta kaiken lisäksi 2 l kahvia.

Virtsa on liian vahvaa nestevajeen takia. Keltaisen tummuusaste sen kertoo. Altistaa mm. VTI :lle.

Kannattaa korjata asiat. On kyse kerrankin yksinkertaisista asioista. Kahvinjuonnin vähentämisestä seuraava MAHDOLLINEN viekkaripäänsärky menee päivien kuluessa ohi ja on vain merkki terveysvastuun ottamisesta itsestä. Kohtuullinen kahvihan on terveydelle hyväksi, ellei ole kofeiiniyliherkkä tai muusta syystä saa sitä sykkeennousua ja vapinaa kahvista.

Päivämäärä:   5.9.26 21:09:01

siis: olen siinä käsityksessä että kahvin juominen ei varsinaisesti tuo nestettä kehoon vaan pikemminkin kuivattaa. Voin olla kyllä väärässä mutta mulle on huomautettu monta kertaa että pitäisi juoda muutakin kuin kahvia. En vaan keksi mikä maittaisi.

Sitä nykyisin muodissa olevaa jatkuvaa vesipullon kantamista en kyllä ikinä tule oppimaan. Aattelin vaan että voisi olla järkevää että jos edes joskus saisi nestettä alas päivän aikana muutakin kuin kahvia.

Päivämäärä:   5.9.26 21:09:27

Puhdistamon Elektrolyyttijauhe (eri makuja) menee hyvin mehussa ja välttää myös pelkässä vedessä. Olen ymmärtänyt, että GAAM Electrolyte olisi makeampi ja suola maistuisi vähemmän läpi, mutten ole itse kokeillut sitä.

Päivämäärä:   5.9.26 21:11:24

"Hikoiletko hulluna, vai miksi tarvit vielä lisää juomista nykyisten litrojen päälle?"

Minkä ihmeen nyk.litrojen?

Aloittaja,

Riittävä nestetasapaino on mahdollinen keino vähentää migreenikohtausten määrää. Ei toki 100 % varma, mutta täysin mahdollinen. Ei se ihme olisi, jos elimistön stressitilan poistuminen nesteytyksen tultua kuntoon, laittaisi migr. kohtauksen puhkeamisille seis -kylttiä

Päivämäärä:   5.9.26 21:12:57

Yhtä kahvikupillista kohti jo sinällään, tulee juoda lasillinen vettä kompensoimaan. Elimistösi on väistämättä hyvin kuiva, eli haitallisen kuivakka, kun vedät diureettiä juomatta normaalia määrää ylipäänsä, mutta kaiken lisäksi 2 l kahvia.

Tätä mä just meinaan! Mä tajuan että mulla on ongelma. Mun kahvikuppi on tosiaan puolen litran muki ja niitä menee yleensä 3 päivässä, joskus 4. Eli paljon. Tää mun pitäis saada muutettua.

Eli jotenkin mun pitäis saada luotua pienimuotoinen addiktio johonkin muuhun kuin kahviin. Jos se ois terveellistä, niin aina parempi!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.9.26 21:15:15

Tuo on ihan höpöä, että kahvi olisi voimakas diureetti ja kuivattaisi kehoa. Liika kofeiini on oma ongelmansa, mutta kyllä kaksi litraa kahvia on lähes kuin kaksi litraa vettä, varsinkin jos keho on tottunut siihen määrään. Kofeiinin takia sen määrää kuitenkin kannattaa vähentää ja etsiä muita juomia.

Lähettäjä: Vippu 
Päivämäärä:   5.9.26 21:15:59

Itselläni toimii vain mitattu hanavesi pakkojuotuna vähintään 1,5 l päivässä. Loppui ummetus ja enimmät vatsavaivat.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   5.9.26 21:16:25

Itse olen tehnyt hiilihappokoneella litran pulloon mehun päiväksi, reilusti happoa niin tulee kuplikas juoma. Mehuksi sitä makua mistä pidät, tiivisteitä on vaikka mitä.

Päivämäärä:   5.9.26 21:16:47

Riittävä nestetasapaino on mahdollinen keino vähentää migreenikohtausten määrää.

Tämäkin ihan takuuvarmasti vaikuttaa asiaan. Mä just tsekkasin noi edellä mainitut Puhdistamon elektrolyyttijauheet, ne ei jostain syystä ole tullu mulle aiemmin vastaan. Toi vois hyvinkin toimia, jos vaan löytyy sopiva maku!

Päivämäärä:   5.9.26 21:20:09

"Jos se ois terveellistä, niin aina parempi!"

Vain normaali maustamaton vesi on hampaiden kannalta kestävä arjen vakiojuoma.

En ole hammaslääkäri, th-alalla kyllä, mutta muistelisin hl :n sanoneen että ihan maustamaton vichy on ihan suht ok, vaikka on se happo. Mutta makeita happojuomia ei voi joka päivä eikä joka 2. päivä vetää, jos haluaa pitää hampaat kunnossa. (Kannattaa pitää, koska rikki menneet hampaat on äärimmäisen kallis asia ja myös esteettinen asia, sekä tekarit viiskymppisenä on aika, noh ikävää sosiaalisestikin.)

Se on ihan tieteellisesti lisäksi todettu, että ne Novellen- ym. "vitamiinijuomat" on pelkkää myyntipuhetta eli markkinointia. Niissä ei oikeasti ole niitä vitskuja, mutta ihmiset luulee olevan totta ne tekstit kivanvärisisissä pulloissa.

Päivämäärä:   5.9.26 21:25:06

"Tuo on ihan höpöä, että kahvi olisi voimakas diureetti ja kuivattaisi kehoa."

Pas-kanjauhannalle on aika ja paikka, mutta ei ihan täysin lööperiä ole fiksua suoltaa, keiken lisäksi maallikkona.

On mielipideasioita ja tosiasioita. Arkisten diureettien lista on lääketiedettä, eikä MuN MieLestä -osastoa.

Inhimillistä on, että saattaa harmittaa kun ikäviä faktoja kuulee, mutta sellaista on elämä. Itsekin olen muokannut elintapojani ruotuun, vaikka ei ne kaikki muutokset kivalta tuntuneet.

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   5.9.26 21:26:55

"olen siinä käsityksessä että kahvin juominen ei varsinaisesti tuo nestettä kehoon vaan pikemminkin kuivattaa"

Tää on joku vanha uskomus. Jos juot kaksi litraa kahvia niin saat siitä kaksi litraa nestettä, käytännössä sitä vettä. On totta että se saattaa tulla virtsana nopeammin ulos kuon joku muu juoma, mutta ei se kuivata vaan on systeemin läpi menevää nestettä siinä missä mikä muukin neste. Enivei saat noilla juomisillasi päivän nestetarpeen jo täyteen, joten tietenkään et saa sitten muuta nestettä enää alas.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.